Gå til innhold

Familiekoden på tv2


solsolsol

Anbefalte innlegg

"Hjemmet vårt er alltid åpent. Vi elsker å leke med barna i nabolaget. Ofte kommer andre barn når våre barn ikke er hjemme". "Jeg elsker å ta isbjørn-leken".

Den familien er veldig opptatt av å skryte av seg selv. 

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

EQ-familien og Ambisjonsfamilien kom nesten i en diskusjon i dagens episode 😂 

EQ er veldig sikre på at de vet best. Misforstå meg rett, jeg arbeider mye empatisk og emosjonsfokusert selv, men jeg har litt av alle foreldrestiler i meg avhengig av humør. 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok testen.  Fikk strukturert. Har vokst opp i vilt kaos, så det har kostet meg mye å bli strukturert. Har ei venninne som vokste opp motsatt og har et mye mer utflytende EQ-ettergivende hjem. Jeg vet mye av tida ikke hva jeg holder på med. Særlig det ene barnet har adhd-tendenser, så jeg føler jo at det er ekstra viktig med forutsigbarhet og struktur. Men jeg er alene med 2. Mye sliten. Orker sjeldent leke så mye med de. Fokuset går på å få gjort det som må gjøres også i seng. Men leser mye for de og snakker rundt det vi leser. Får håpe det holder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste episoden synes jeg var morsom! Og enig med han kaos-faren, det er faktisk ikke sunt å overtenke hver eneste lille følelse. Vi har fem unger, om vi alltid skulle tatt en lang prat hver gang en ikke ville hadde vi jo aldri kommet oss ut av døra. Og det er liksom ikke alltid at alt handler om deg. 

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

solsolsol skrev (På 12.3.2024 den 17.22):

Den siste episoden synes jeg var morsom! Og enig med han kaos-faren, det er faktisk ikke sunt å overtenke hver eneste lille følelse. Vi har fem unger, om vi alltid skulle tatt en lang prat hver gang en ikke ville hadde vi jo aldri kommet oss ut av døra. Og det er liksom ikke alltid at alt handler om deg. 

Enig! Dette må også justeres etter barnets alder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johanan skrev (1 time siden):

Enig! Dette må også justeres etter barnets alder. 

Helt enig her også.

Det er ikke alle følelser som bør dyrkes og gjøres så store.

EQ familien virker som flotte mennesker men litt for bastante i sine meninger om hvordan andre gjør ting.

Det fremstår litt som at de tenker at de sitter på fasiten og er ikke like åpne som de andre familiene.

Ambisjonsfamilien virker svært engasjerte i barna sine og har mange egenskaper jeg ser opp til.

Faren virker så fantastisk engasjert i alt rundt barna og moren har en ro oppi den store flokken som jeg virkelig beundrer.

Som flere av de andre voksne nevnte, så var de det eneste paret som kastet seg helt inn i vannballongkrigen og jeg oppfatter dem som svært lekne og genuint opptatt av barna sitt beste med å pushe grensene deres og ha visse krav til å gjennomføre ting man ikke alltid føler for.

Jeg syntes de virker som å ha en veldig fin balanse med å stille krav men samtidig være utrolig i kontakt med barna sine på deres premisser.

Så vil jeg også legge til at jeg liker de andre familiene veldig godt også.

Jeg kjenner meg litt igjen i Mammaen i helikopterfamilien som bekymrer seg litt mye og er litt overbeskyttende.

Så syntes jeg mannen hennes håndterer dette med en så stor respekt og omtanke for henne samtidig som han utfordrer barna når han er alene med dem.

Brobygger familien har jeg også veldig sansen for, virker som utrolig fine mennesker med noen flotte jenter.

Fyrtårnfamilien syntes jeg er veldig flinke til å la barna styre på og så fint å se far ta ett oppgjør med seg selv og sin egen barndom.

Står stor respekt av det å kunne blottlegge seg selv på Tv på den måten og er nok mange som kan kjenne seg igjen.

 

 

Endret av moroklompen
Tilleggsopplysninger.
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes serien er kjempefin. De belyser forskjellige oppvekstmetoder. Hvem som er mest inspirerende er derimot et annet spørsmål. Flere inspirerer meg. Nå er datteren voksen, men kunne tenke meg å se dette tidligere. Jeg håper dagens foreldre lærer litt. For min del er lærdommen, alle foreldre er forskjellige. Alt fungerer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for omtale av barn.

Sciurus, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sciurus skrev (3 timer siden):

Tråden er ryddet for omtale av barn.

Sciurus, mod

Var det virkelig nødvendig å fjerne hele kommentaren min når bare en setning omtalte barn?

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får mye ut av dette programmet, interessant å se hvordan andre familier løser ting og at det finnes så mange ulike måter å gjøre det på. Men jeg er enig i at det å skulle velge den mest inspirerende foreldrestilen blir rart og de som tre som ble valgt videre er ikke de jeg blir mest inspirert av iallefall. Synes de fleste er positive i tilbakemeldingene til hverandre med unntak av de EQ-foreldrene, det blir så tydelig at de selv synes de har den rette foreldrestilen, 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekk episode i dag. Kunne ønske en fikk se flere av familiene i denne utfordringen, kunne vært i stedet for noen av utfordringene alle var med på. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det overrasket ikke meg at Ambisjon vant. :) Maria virker som en god mor.

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så imponert over Tv2 som har castet perfekt. Alle deltakerne synes å ha respekt for hverandre, som par og overfor de andre deltakerne. 

Og Hjerman? Helt ypperlig å ha han med som erfaren fagperson!

Jeg liker at det ikke var en sånn vanlig realitygreie, men at fokuset lå på å vise ulike stiler: at ikke det ene er bedre enn det andre, bare annerledes.

Og så synes jeg ungene i programmet bare er med så mye som helt nødvendig, de ble ikke for mye eksponert.

Når det er sagt så håper jeg at serien ikke kommer med flere sesonger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor de dro på tur? Så fint ut ved vannet der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...