Gå til innhold

Familiekoden på tv2


solsolsol

Anbefalte innlegg

Dette programmet begynte så bra og koselig. Men denne utvelgelsen av familier til superutfordringen syns jeg bare er helt teit. Ingen av mine favoritter har gått videre, og skulle ønske de i det minste kunne hatt en seerfavoritt i tillegg.

Skulle mye heller ønsket å sett mer av alle familiene. Gjerne at alle fikk de alle fikk de samme utfordringene. At helikopter gikk videre var for meg mest overraskende og det fremstår nesten som om de ble stemt videre fordi Guro viser så fin personlig utvikling. For selv om de er et kjempeflott par og med supersøte unger, kan jeg ikke tro at at mange lar seg inspirere av å være overdrevent redd for ungene sine. 

Jeg skulle også veldig gjerne sett hjemmeskoleforeldrene videre. Og i et seerperspektiv tror jeg også tv2 hadde hatt mest å vunnet på det. Nå er det foreldregruppen i programmet som bestemmer utifra sine preferanser og interesse, ikke hva som kan være interessant for flest mulig seere å følge videre. 

Mulig jeg ser de siste episodene kun for å se hvordan Guro takler kaoset ved festen de skal arrangere 😅🥰 ikke fordi jeg føler disse familiene inspirere meg spesielt mye.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri vært innom den forrige tråden,men har fulgt programmet for det meste. Mest sporadisk den siste tiden...da det blir litt " orkestrert"  av hva som er innafor av " fasit" ?? 😎😅 - føler vel at familiene( foreldrene) skjerper seg over evne kontra hvordan hverdagen egentlig er. Kamera i hus = forsøkt glansbilde . 

En fagperson og Moholt ...og det er det ? 

Og hvorfor er det ingen familier representert ifht aleneforeldre ? De burde vært selvskrevne. Det er rart. Den gruppen favner selvsagt alt som omtaltes forøvrig,- MEN : har MYE som i dette programmet går tapt !  - av særskilte temaer som gjelder DEN gruppen . 

Når nesten halvparten av ekteskap havarerer,,,så burde tematikken rundt det /familie/barna vært representert med  et par familier. 

Just saying...

Selektering av best foreldrestil / gå videre er søkt ...da narrativet blir for smalt og med filter. 

Heldigvis kjenner folk flest ungene sine og seg sjøl best ❤ Koden er : bra nok. 

 

 

 

Endret av Havspeil
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleneforelder er vel ikke en foreldrestil  da, men det er vel heller ikke hjemmeforeldre eller de kristne. Virker som lite gjennomtenkt program egentlig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havspeil skrev (30 minutter siden):

Har aldri vært innom den forrige tråden,men har fulgt programmet for det meste. Mest sporadisk den siste tiden...da det blir litt " orkestrert"  av hva som er innafor av " fasit" ?? 😎😅 - føler vel at familiene( foreldrene) skjerper seg over evne kontra hvordan hverdagen egentlig er. Kamera i hus = forsøkt glansbilde . 

En fagperson og Moholt ...og det er det ? 

Og hvorfor er det ingen familier representert ifht aleneforeldre ? De burde vært selvskrevne. Det er rart. Den gruppen favner selvsagt alt som omtaltes forøvrig,- MEN : har MYE som i dette programmet går tapt !  - av særskilte temaer som gjelder DEN gruppen . 

Når nesten halvparten av ekteskap havarerer,,,så burde tematikken rundt det /familie/barna vært representert med  et par familier. 

Just saying...

Selektering av best foreldrestil / gå videre er søkt ...da narrativet blir for smalt og med filter. 

Heldigvis kjenner folk flest ungene sine og seg sjøl best ❤ Koden er : bra nok. 

 

 

 

Jeg får spesielt den følelsen av EQ-familien. Det er noe falskt ved dem, sånn... "perfekt" utad. Uten at jeg synes de er perfekte, men jeg får en følelse av at de ønsker at det skal oppfattes sånn.

Skal sies at jeg er relasjonsskadet da, så det er vel meg selv som er problemet i dette tilfellet...

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (13 minutter siden):

Jeg får spesielt den følelsen av EQ-familien. Det er noe falskt ved dem, sånn... "perfekt" utad. Uten at jeg synes de er perfekte, men jeg får en følelse av at de ønsker at det skal oppfattes sånn.

Skal sies at jeg er relasjonsskadet da, så det er vel meg selv som er problemet i dette tilfellet...

Hvem er ikke det ? ❤ 😉 ( relasjonsskada ) 

Kultur/samfunn/ erfaring / genarasjon - ens egen og de man bærer i ermet . Det er nok i seg selv. 

Så å bære forventninger i tillegg . Det tror jeg blir mye for mange. Og så totalt unødvendig. Nok må bli nok et sted på veien 🌹

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (36 minutter siden):

Aleneforelder er vel ikke en foreldrestil  da, men det er vel heller ikke hjemmeforeldre eller de kristne. Virker som lite gjennomtenkt program egentlig. 

Aleneforelder er ingen stil...det er sant 🙂 Like fullt en realitet og i en såpass skala at  det glimrer med sitt fravær. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne ønske at fyrtårn familien kom med videre. Om jeg kunne valgt fritt, så hadde jeg valgt "fyrtårn", "hjemmeskole" og "grensesettende". Synes alle virker som supre foreldre, men dette er de jeg synes er mest interessant å se på. Enig med flere her om at det burde vært flere i panelet, jeg kunne også ønsket meg mer diskusjon mellom deltagerne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrtårn, er det ikke de med unger som ikke egentlig ville være med?

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (1 minutt siden):

Fyrtårn, er det ikke de med unger som ikke egentlig ville være med?

Det vet jeg ikke noe om. Jeg synes bare det er interessant å se noen som lar barna vært litt "frie", minner meg litt om måten jeg selv voks opp på ute på landet. I dag føler jeg at mange er litt helikopter foreldre og samtidig organiserer mye av det barna driver med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som forsto hva Svava i Eq-familien mente med kommentaren at hun mente at de andre foreldrenene var så gammeldagse i måten de møtte barna sine på? Mulig det er klippinga, men synes det er rart den kommentaren ble hengende

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johanan skrev (1 time siden):

Det vet jeg ikke noe om. Jeg synes bare det er interessant å se noen som lar barna vært litt "frie", minner meg litt om måten jeg selv voks opp på ute på landet. I dag føler jeg at mange er litt helikopter foreldre og samtidig organiserer mye av det barna driver med. 

Ja, enig. Har ikke sett dagens, virket bare i de forrige episodene som om ungene ikke var helt med, så det ble litt lite inspirerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Boudicca said:

Noen som forsto hva Svava i Eq-familien mente med kommentaren at hun mente at de andre foreldrenene var så gammeldagse i måten de møtte barna sine på? Mulig det er klippinga, men synes det er rart den kommentaren ble hengende

Hun mener EQ stilen er framtiden, der barns følelser og indre liv blir validert, anerkjent og forstått, der de voksne møter barna på en empatisk og kjærlig måte. Hun mener mange av de andre foreldrene er autoritære og/eller møter egne barn som de selv ble møtt som barn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Susanne82 said:

Dette programmet begynte så bra og koselig. Men denne utvelgelsen av familier til superutfordringen syns jeg bare er helt teit. Ingen av mine favoritter har gått videre, og skulle ønske de i det minste kunne hatt en seerfavoritt i tillegg.

Skulle mye heller ønsket å sett mer av alle familiene. Gjerne at alle fikk de alle fikk de samme utfordringene. At helikopter gikk videre var for meg mest overraskende og det fremstår nesten som om de ble stemt videre fordi Guro viser så fin personlig utvikling. For selv om de er et kjempeflott par og med supersøte unger, kan jeg ikke tro at at mange lar seg inspirere av å være overdrevent redd for ungene sine. 

Jeg skulle også veldig gjerne sett hjemmeskoleforeldrene videre. Og i et seerperspektiv tror jeg også tv2 hadde hatt mest å vunnet på det. Nå er det foreldregruppen i programmet som bestemmer utifra sine preferanser og interesse, ikke hva som kan være interessant for flest mulig seere å følge videre. 

Mulig jeg ser de siste episodene kun for å se hvordan Guro takler kaoset ved festen de skal arrangere 😅🥰 ikke fordi jeg føler disse familiene inspirere meg spesielt mye.

Jeg skjønner ikke budskapet med serien, siden Helikopter familien kom videre. Guro er jo overbeskyttende, er mye redd og har angst for diverse ting i samfunnet. Videre leker hun ikke mye med barna sine i følge henne selv. Hvordan kan det inspirere? 
 

Av de tre som er igjen nå, så velger jeg ambisjon. Men jeg synes han faren virker litt bezzerwizzer, men han mener vel at han har fasiten som jobber som lærer og er far til mange barn. Han er morsom da, men han bruker trusler/press i møte med barna sine. Konen hans virker veldig snill og rolig.
 

Psykologen smiler alltid når EQ prater. Jeg får en følelse av at han liker de best, men det gjør ikke de andre foreldrene. 😄

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marihone skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke budskapet med serien, siden Helikopter familien kom videre. Guro er jo overbeskyttende, er mye redd og har angst for diverse ting i samfunnet. Videre leker hun ikke mye med barna sine i følge henne selv. Hvordan kan det inspirere? 
 

Av de tre som er igjen nå, så velger jeg ambisjon. Men jeg synes han faren virker litt bezzerwizzer, men han mener vel at han har fasiten som jobber som lærer og er far til mange barn. Han er morsom da, men han bruker trusler/press i møte med barna sine. Konen hans virker veldig snill og rolig.
 

Psykologen smiler alltid når EQ prater. Jeg får en følelse av at han liker de best, men det gjør ikke de andre foreldrene. 😄

Psykologen er veldig tydelig på hvem han liker best ja. Kanskje de andre foreldrene ikke liker dem fordi EQ-foreldrene også synes at de er soleklart best? 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Blåttvann said:

Psykologen er veldig tydelig på hvem han liker best ja. Kanskje de andre foreldrene ikke liker dem fordi EQ-foreldrene også synes at de er soleklart best? 😅

Haha. Ja, og i en gruppe så er ikke det helt veien å gå. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihone skrev (5 timer siden):

Haha. Ja, og i en gruppe så er ikke det helt veien å gå. :D 

De er så veldig ovenfra og ned, ingen liker sånt. 😬 De har også et merkelig kroppsspråk, hun ser nesten aldri på han og da de skulle stå på krakken de bygde synes jeg hun så veldig ukomfortabel ut da han tok på henne. Hun holdt sånn avstand til han.

Mannen var veldig opptatt av å si hvor mye han lekte med barna sine. Og naboens barn. Alle barna i gata ville til dem. Fordi de er så perfekte. 

Og de var de eneste som sa ganske direkte at ingen av finalistene var verdt å stemme på.

Endret av Blåttvann
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Marihone skrev (8 timer siden):

Jeg skjønner ikke budskapet med serien, siden Helikopter familien kom videre. Guro er jo overbeskyttende, er mye redd og har angst for diverse ting i samfunnet. Videre leker hun ikke mye med barna sine i følge henne selv. Hvordan kan det inspirere? 
 

Av de tre som er igjen nå, så velger jeg ambisjon. Men jeg synes han faren virker litt bezzerwizzer, men han mener vel at han har fasiten som jobber som lærer og er far til mange barn. Han er morsom da, men han bruker trusler/press i møte med barna sine. Konen hans virker veldig snill og rolig.
 

Psykologen smiler alltid når EQ prater. Jeg får en følelse av at han liker de best, men det gjør ikke de andre foreldrene. 😄

Ja det virker som om de mest sjarmerende har kommet videre.

F.eks synes jeg Fyrtårn var mest inspirerende av de 3 familiene vi så i går, ser ut som en fantastisk oppvekst med dyr og frihet i naturen. Men vi har ikke blitt kjent med barna deres på samme måte som Helikopter.

Det samme tenker jeg om Ambisjon og Brobyggerne, at de var de mest sjarmerende familiene i sine puljer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller det bare A4 Familiekoden. 
alle foreldrepartnere er ressurssterke, sammen og med 2.2 barn. 
 

ingen aleneforeldre, ingen enebarn, ingen adoptivforeldre.

polert underholdning

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor fyrtårn-familien meldte seg på når barna er så tydelige utilpass foran kamera? Og det med at «frihet under ansvar, vi er alltid i nærheten, men barna får styre på som de vil» er jo helt og holdent bare mulig fordi de bor på gård. En barnefamilie i en sentrumsnær blokk kunne jo ikke sluppet barna sine løs på samme måte 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sago skrev (På 29.2.2024 den 9.55):

Er det andre som har tatt foreldrestil-testen og blitt overrasket over resultatet? Jeg gjorde om fikk at min stil var "målrettet" og at jeg hadde minst til felles med "fleksibel". Jeg hadde i grunn blitt mindre overrasket over det motsatte...

Link til test: https://www.tv2.no/underholdning/familiekoden/

Ja jeg har tatt testen og kom ut som strukturert. Det var mange spørsmål som ikke helt passet på oss men resultatet er treffende synes jeg. Jeg har et autistisk barn og våre dager er strukturert og oversiktlig for å skape trygghet og selvstendighet for henne.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...