Gå til innhold

Familiekoden på tv2


solsolsol

Anbefalte innlegg

Hva skjedde med den tidligere tråden vi hadde om dette programmet? Det ser ut som den har forsvunnet.

Men tilbake til programmet - er det flere her som følger med på det? Jeg må innrømme at jeg fant gårsdagens episode ganske underholdende. Spesielt delen hvor EQ-faren forklarte grensefamilien om hvordan overdreven regelsetting kan føre til at barna lever et dobbeltliv og ikke tør å være åpne med foreldrene sine 😅 Han så ganske ukomfortabel ut der han satt etter hvert.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det var ganske ironisk. Så syntes jeg det var rart at familien som er definert som " grensesettende" var de som var best til å snakke om sex og samliv.

Ellers synes jeg det er et fint program. Familiene er tøffe som stiller opp, og tar utfordringer. Så får jeg/ vi en del AHA opplevelsen gjennom programmet, pluss at jeg kan plukke opp triks og tips fra de ulike familiene - til nå synes jeg alle har hatt noe jeg tenker jeg/vi burde ta til oss, selv om det er noen foreldrestiler jeg er mer enig i, og andre som jeg er ganske uenige i. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes konseptet er bra, og det er gøy å se på familiene og hvor ulike de er. 

Så synes jeg det er veldig, veldig rart at det sitter EN psykolog og liksom har svaret på hvordan alt skal og bør være. Burde vært flere psykologer med ulike innspill. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det så langt har vært ett veldig fint program som gjør at man reflekterer godt over hvem man er som foreldre (selv om jeg syntes greia med å skulle kåre hvem som har best foreldrestil er litt merkelig og unødvendig).

Ble overrasket når jeg oppdaget at Ina (og Adeel) er hun som har podcasten som heter Bak fasaden. Følte det var noe så kjent med dem og historien og koblet det nå på siste episode.

Veldig fin serie og det er morsomt, som noen påpekte over her, hvordan det er lett for mange å ha meninger om andre sin foreldrestil men sa sitter man svært sjeldent på fasiten for alle barn og familier.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (På 30.1.2024 den 11.22):

Hva skjedde med den tidligere tråden vi hadde om dette programmet? Det ser ut som den har forsvunnet.

Men tilbake til programmet - er det flere her som følger med på det? Jeg må innrømme at jeg fant gårsdagens episode ganske underholdende. Spesielt delen hvor EQ-faren forklarte grensefamilien om hvordan overdreven regelsetting kan føre til at barna lever et dobbeltliv og ikke tør å være åpne med foreldrene sine 😅 Han så ganske ukomfortabel ut der han satt etter hvert.

Ja jeg lurte også på hvor tråden ble av, tenkte den var borte pga moderering men den kom jo aldri tilbake. Jeg rakk ikke lese alt i den gamle tråden, men tipper den ble fjernet pga hetsende innlegg.

Av de familiene vi har sett hittil så synes jeg ambisjons- og brobyggerfamiliene er helt herlige. Gleder meg til å bli kjent med de siste 3 familiene i de neste episodene! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin serie. Synes egentlig ikke foreldrene skiller seg så veldig fra hverandre, handler mer om ulike personligheter enn stiler... Men nydelig program og fine familier. Til og med fireåringen vår liker å se på. 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja enig, de stilene de setter på er litt merkelig. Har hørt flere hjemmeskoleforeldre som er irriterte for at de to som er med her skal få definere hvordan hjemmeskoleforeldre liksom er, når de fleste tross alt ikke driver unschooling og lar ungene få bestemme alt selv 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker serien godt! Men jeg syns også det er unødvendig at de skal kåre en «vinner». For her handler det vel om å inspirere og lære av hverandre, ikke at et par eller èn stil er bedre enn de andre.

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å ha så kaosangst at man blir helt stressa av litt glitter? 😆

Veldig søt den jenta som bare "nå er jeg så lei av at det bare er Æ, GURO, som vasker!!" 🤣 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (På 30.1.2024 den 11.22):

Hva skjedde med den tidligere tråden vi hadde om dette programmet? Det ser ut som den har forsvunnet.

Men tilbake til programmet - er det flere her som følger med på det? Jeg må innrømme at jeg fant gårsdagens episode ganske underholdende. Spesielt delen hvor EQ-faren forklarte grensefamilien om hvordan overdreven regelsetting kan føre til at barna lever et dobbeltliv og ikke tør å være åpne med foreldrene sine 😅 Han så ganske ukomfortabel ut der han satt etter hvert.

Jeg følte det litt ubehagelig at grensesettingsfamilien fikk så mye tyn, mens EQfamilien liksom gjorde alt rett i følge psykologen. Man kan si at en psykolog sitter på fasiten, men gjør han virkelig det? Psykologi er i stadig utvikling, det vi nå tror er best er kanskje ikke det. Bare se på hvordan skolene sliter i 2024 pga manglende grensesetting og autoritet. Har barna det bedre nå enn for 20år siden? Jeg vet ikke.

Og jeg får følelsen av at EQforeldrene synes de er bedre enn de andre foreldrene. Jeg synes grensesettingsfamilien virker skikkelig herlige jeg, får en litt sånn oppstilt og falsk-isj følelse av EQ-folka. De skal være så flinkiser. Tror det er bra å ikke være så perfekt. Og så vet man hva som blir sagt om familier som virker perfekte utad...

  • Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (1 time siden):

Jeg følte det litt ubehagelig at grensesettingsfamilien fikk så mye tyn, mens EQfamilien liksom gjorde alt rett i følge psykologen. Man kan si at en psykolog sitter på fasiten, men gjør han virkelig det? Psykologi er i stadig utvikling, det vi nå tror er best er kanskje ikke det. Bare se på hvordan skolene sliter i 2024 pga manglende grensesetting og autoritet. Har barna det bedre nå enn for 20år siden? Jeg vet ikke.

Og jeg får følelsen av at EQforeldrene synes de er bedre enn de andre foreldrene. Jeg synes grensesettingsfamilien virker skikkelig herlige jeg, får en litt sånn oppstilt og falsk-isj følelse av EQ-folka. De skal være så flinkiser. Tror det er bra å ikke være så perfekt. Og så vet man hva som blir sagt om familier som virker perfekte utad...

Ja, enig. Sålangt er det vel også bare de barna som har løyet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (På 14.2.2024 den 12.07):

Jeg følte det litt ubehagelig at grensesettingsfamilien fikk så mye tyn, mens EQfamilien liksom gjorde alt rett i følge psykologen. Man kan si at en psykolog sitter på fasiten, men gjør han virkelig det? Psykologi er i stadig utvikling, det vi nå tror er best er kanskje ikke det. Bare se på hvordan skolene sliter i 2024 pga manglende grensesetting og autoritet. Har barna det bedre nå enn for 20år siden? Jeg vet ikke.

Og jeg får følelsen av at EQforeldrene synes de er bedre enn de andre foreldrene. Jeg synes grensesettingsfamilien virker skikkelig herlige jeg, får en litt sånn oppstilt og falsk-isj følelse av EQ-folka. De skal være så flinkiser. Tror det er bra å ikke være så perfekt. Og så vet man hva som blir sagt om familier som virker perfekte utad...

Helt enig.. Synes grensettefamilien virker veldig fine. De viser at man kan være grensesettende,  med tydelige regler og strukturer, uten at det nødvendigvis betyr at man er autoritær.. Synes også det virker som de hører på barna , men ikke lar det styre for mye. Jeg merket meg jo at de også var de som tok den "sexpraten" lettest. 

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forventet mer av EQ-familien. Jeg jobber selv emosjonsfokusert med mine barn, men jeg synes ikke de viser særlig høy EQ og mye validering, anerkjennelse, empati, selvregulering og selvbevissthet i møte med sine barn. De setter også veldig få grenser utifra det jeg har sett i programmet.

Da de skulle prate om sex og samliv var samtlige umodne. Til og med min sønn på fire år kan prate mer åpent om tematikken uten å si æsj eller le seg i hjel. 

Jeg har ikke valgt meg ut en favoritt enda, fordi jeg kan se meg selv i alle stilene. Selv fikk jeg foreldrestilen "empatisk" da jeg tok TV2 sin test.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2/15/2024 at 4:58 PM, Prelunia said:

Helt enig.. Synes grensettefamilien virker veldig fine. De viser at man kan være grensesettende,  med tydelige regler og strukturer, uten at det nødvendigvis betyr at man er autoritær.. Synes også det virker som de hører på barna , men ikke lar det styre for mye. Jeg merket meg jo at de også var de som tok den "sexpraten" lettest. 

Ja, jeg trodde de skulle være autoritære på grunn av tittelen, men det synes jeg ikke de var. Jeg tror ikke programmet hadde turt å ta en autoritær, negativ eller sviktende foreldrestil. Det er forskjeller mellom stilene, men alle virker som gode foreldre for sine barn. Så kan vi alle forbedre oss såklart. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brobyggerne gikk videre til superutfordringen. De inspireres ikke jeg av. De har ikke klart alle av utfordringene en gang. Jeg synes det er rart at de skal ende opp med en fasit/foreldrestil i programmet. Om vi tenker psykologisk, så skal jo EQ være den beste foreldrestilen. Kanskje hele poenget er at det ikke finnes noe fasitsvar? 

Hva tenker dere?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihone skrev (6 timer siden):

Brobyggerne gikk videre til superutfordringen. De inspireres ikke jeg av. De har ikke klart alle av utfordringene en gang. Jeg synes det er rart at de skal ende opp med en fasit/foreldrestil i programmet. Om vi tenker psykologisk, så skal jo EQ være den beste foreldrestilen. Kanskje hele poenget er at det ikke finnes noe fasitsvar? 

Hva tenker dere?

Enig, syns hele greia taper seg enormt hvis man skal ende opp med å kåre en vinner av den beste foreldrestilen. Er det en ting dette programmet har vist oss er det nettopp det at det at det er mange måter å være gode foreldre på! Jeg ser fordeler og ulemper med alle, men til syvende og sist er vi ulike mennesker og familier som føder barn som også er ulike. Skal foreldrestil også inn i en "perfekt" boks, akkurat som i skolen og overalt ellers i samfunnet? Trist, isåfall! Da blir jeg veldig skuffa over dette programmet. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig med dere over. 

Jeg er også enda mer skeptisk nå etter flere programmer, at Reidar Hjermann sitter med den ene og fulle sannhet om barn, barneoppdragelse og alt han uttaler seg om. Det hadde vært så mye mer verdifullt om de var et større panel av fagpersoner som kom med innspill og faglige vurderinger. 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EllaSays skrev (7 timer siden):

Enig med dere over. 

Jeg er også enda mer skeptisk nå etter flere programmer, at Reidar Hjermann sitter med den ene og fulle sannhet om barn, barneoppdragelse og alt han uttaler seg om. Det hadde vært så mye mer verdifullt om de var et større panel av fagpersoner som kom med innspill og faglige vurderinger. 

Jeg synes han kommer med svært lite av konkrete råd og tips egentlig.. Han forteller oss egentlig bare at kjeft er utadert, at vi må validere følelser og at vi må lære barna våre å være empatiske og selvstendige. Likevel gir han egentlig svært lite verktøy og praktiske tips, synes han forteller oss masse selvfølgeligheter og kun hva man ikke bør gjøre som foreldre. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den mobbeoppgaven var litt rar og unødvendig. Sier ikke akkurat noe om foreldrestil om en fem(?)åring tør å si i fra når to store jenter holder på. Og er ikke et av kriteriene for mobbing at det er gjentakende? 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...