Gå til innhold

Tåler ikke nordlendingene litt vær lenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor dere sier at det var 10 cm snø og alle gikk helt av skaftet her i sør? Det var ikke 10 cm snø, det var bortimot 50 cm. Det er stor forskjell.

Dere sier at det er speilblanke veier i nord, men det var det jo også i sør. 

Vinden dere sliter med har vi ikke hatt og jeg unner ikke dere det heller oppi nord.

Jeg skulle bare ønske at det kunne bli slutt på hån fra nord når det er uvær i sør og hån fra sør tilbake når det er uvær i nord. 

Anonymkode: 06610...a99

50 cm snø er ikke uvanlig i nord, så vi er dermed rustet til å takle det. Men jeg har forståelse for at sør ikke har samme beredskapen om vinteren som vi i nord. I tillegg er ihvertfall Oslo en veldig mye større by enn vi har i nord. 
 

Jeg var i Oslo under «snøkaos» med 10 cm snø (det var i november), og jeg må innrømme at jeg smilte litt av det, for det blir så absurd for meg som er vant til helt andre forhold. Men igjen, jeg skjønner jo samtidig at antall mennesker og logistikk er noe helt annet der! Samtidig tenker jeg at kommunene sørpå kunne vært litt bedre forberedt på uvær om vinteren enn de er nå (det skjer jo hver vinter) og at folk forbereder seg og skifter dekk i tide osv. 

Under det siste uværet dere hadde, med 50 cm snø, hadde jeg stor medfølelse med dere; det er jo ikke vanlig hos dere. F.eks. ei venninne sørpå måtte være våken hele natta for å unngå at ytterdøra skulle snø igjen, her har de fleste tak over ytterdøra som hjelper på den utfordringa.

Vi er vant til storm og uvær, men ikke i denne skalaen. Om det er vanlig andre steder i verden vil kanskje de le av oss og at ikke vi håndterer det bedre, det handler vel om hva man er vant til og forberedt på.
Her har ikke skolene brukt å stenge ned, så det er ganske nytt for oss. Ikke alle skolene ble stengt ned her, men de som har mange elever som er avhengig av buss (som da ikke gikk) eller som hadde for lite lærere, så de fleste var åpne til tross for vind med 30-40 m/s, regn og glattis. Jeg bor i en by med over 70000 innbyggere, og deler av byen er nå avskåret fra sykehus/nødetater pga at vi bare har ei bro som binder byen sammen, og nå er den stengt. Her tenker jeg det er helt tåpelig at våre politikere ikke også bygger en tunnel, slik at vi har flere mulige veier. Om vi hadde hatt tunnel hadde flere kommet seg på jobb og færre skoler blitt stengt. Så tror både nord og sør har forbedringspotensiale for å håndtere uvær, ihvertfall hvis det bare skal bli mer av det.

Anonymkode: e8989...ac6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forvirret23 skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke selvhøytidelig, men synes det hele er helt idiotisk for de som klager fremstår rett lg slett dumme. Og det er dumt.
Vet du det har blitt tullet slik med både vestlendinger, sørlendinger, trøndere, østfoldinger, vestkanten osv. 

Så å hevne dette blir litt spesielt, for at det skal være morsomt må liksom begge parter le, veldig gå søringer ler av denne humoren.  

Slapp av. Å sende noen stikk i ny og ned er ingen dramatikk. Det har nordmenn gjort i alle år, og det gjøres selvfølgelig mer nå når vi har internett, nettavis og sosiale medier. Så fremt det handler om vær og vind så går det bra! Blir verre om det er snakk om noe mer personlig.

Anonymkode: da526...2c7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er en nordlending som nå bor på Østlandet, men fortsatt tilbragt mesteparten av livet nordpå.

Det er mange av mine venner og familier som har latterliggjort Østlandet for å ikke tåle litt vanlig vinter. La meg forklare hvorfor det er farevarsel:

Nord-Norge har en befolkning på ~500.000. Østlandet har en befolkning på nesten tre millioner. Altså seks ganger større befolkningstetthet, på et areal som er mindre enn Nord-Norge.

Når man da får 65 cm snø ila ett døgn, eller 50 cm ila seks timer som den ene natten for ei uke siden, innenfor et såpass tett befolket område, så er det en vesentlig forskjell sammenlignet med Nord-Norge. Og slike snømengder skaper også problemer nordpå. Det har vært mange frivillige som har hjulpet til med å grave ut mennesker med nedsatt funksjonsevne, eldre og andre syke.

Kombiner dette med -12 til -25 over lengre tid, slik at bakken er grundig frossen, og man da plutselig får +4 grader og regn, så blir dette utfordrende kjøreforhold.

Grunnen til at man har hatt oransje farevarsel (både mtp nedbørsmengde, flomfare og kjøreforhold), er ikke nødvendigvis at forholdene i seg selv er så forferdelige, men at det rammer så utrolig mange folk. Derfor ønsker man at det er mindre folk ute, slik at det blir enklere å brøyte, og ikke minst at det er færre som kjører ut eller skaper andre situasjoner i trafikken.

Når både E18 og E6 må stanses flere steder fra Telemark til svenskegrensa til Trondheim, så legger dette et stort press på etatene og beredskapen. Det er like tanketomt som Ernas uttalelse om uværet Hans - som forårsaket over en milliard innmeldt i skader til forsikringsselskapene, og en offentlig kostnad som ikke er ferdig utregnet. Vestlandet, og store deler av Nord-Norge, takler naturlig større nedbørsmengder enn Innlandet, i tillegg til en infrastruktur som er tilpasset en større nedbørsmengde enn Østlandet.

Anonymkode: 640df...94e

Tror de fleste nordlenninger skjønner at det blir kaos i Oslo med de snømengdene som nylig har vært der, det er mer de gangene det kommer 10 cm og folk kjører med sommerdekk man blir litt oppgitt over at det kalles snøkaos, og at folk er så lite forberedt på vinter om vinteren. Samtidig forstår jo de fleste av oss at det er helt andre forhold der, med tanke på befolkningstetthet. 
Når det er sagt synes jeg det blir feil av folk sørpå og le av det som skjer i nord; orkan kan potensielt være livsfarlig, og ikke bare ubeleilig. I tillegg er mange avskåret fra alt av nødetater, som igjen kan ta liv. 

Anonymkode: e8989...ac6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Slapp av. Å sende noen stikk i ny og ned er ingen dramatikk. Det har nordmenn gjort i alle år, og det gjøres selvfølgelig mer nå når vi har internett, nettavis og sosiale medier. Så fremt det handler om vær og vind så går det bra! Blir verre om det er snakk om noe mer personlig.

Anonymkode: da526...2c7

Det handler ikke om noen stikk, nordlendinger har sittet hele vinteren å ledd av at de i sør har hatt problemer. Vitsen er gammel, gå videre 😆

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror de fleste nordlenninger skjønner at det blir kaos i Oslo med de snømengdene som nylig har vært der, det er mer de gangene det kommer 10 cm og folk kjører med sommerdekk man blir litt oppgitt over at det kalles snøkaos, og at folk er så lite forberedt på vinter om vinteren. Samtidig forstår jo de fleste av oss at det er helt andre forhold der, med tanke på befolkningstetthet. 
Når det er sagt synes jeg det blir feil av folk sørpå og le av det som skjer i nord; orkan kan potensielt være livsfarlig, og ikke bare ubeleilig. I tillegg er mange avskåret fra alt av nødetater, som igjen kan ta liv. 

Anonymkode: e8989...ac6

Jeg tror faktisk ingen søringer ler av dette (gjør de det så mangler jo personen empati, det er ikke slik at alle "søringer" mangler dette), jeg har fullstendig medfølelse for de som er rammet, samtidig som jeg klarte å ha det for de som ble rammet av snøkaoset på sørlandet også. Der kunne det også gått liv, tak raset og ingen ambulanse kom frem noen sted. Og det er dette som det reageres på for de i nord lo da av hvor håpløse de i sør var for 10 cm snø ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søringene er bedøvd i hodet. Ingen som sier 50 cm snø er lite, problemet er at ingen evner å kjøre bil i slikt føre. Snør de inne, så ringer de politiet for å komme seg ut.. Klikker på brøytemannskap og skaper seg helt hysterisk. 
 

ingen som gjør det i nord. Man klarer å kjøre bil. Blir du snødd inne så ringer du en nabo, hvis du ikke kommer deg ut vinduet. 

I nord nå blir biler kastet av veien, flyene har de måttet tjore fast for at de ikke skal bli tatt av vinden. Har ikke hørt en eneste klage, eller at noen har ringt politet fordi trappa ble tatt av vinden. 

Anonymkode: 2a711...890

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nordlending og bor i nord. Og ja jeg må ærlig talt si at jeg godter meg litt når jeg leser de årlige oppslagene om at biler havner i grøfta fordi vinteren og minusgradene som vanlig kom som julenissen på kjerringa.  Jeg synes også det er fint at det har vært litt «ekstremvær» med mye snø i år, for da kan de sørpå få kjenne litt på klimaendringene, og hvordan en normal vinter i Nord-Norge kan være. Disse oppslagene kommer jo tross alt hvert år, snøkaos eller ikke.

Det er også ganske vanlig å lese på VG om at det endelig er sommer i Norge når det er sol og varmt i Oslo.

Og det er rett og slett fordi jeg er lei av den manglende forståelsen som mange lengre sør virker å ha av hvordan det er å bo i Nord-Norge, av hvilke tilbud vi har, avstandene og prisene på og reise imellom for eksempel. Jeg vet ikke hvor mange tråder her på KG der jeg leser: «gå privat hvis du er misfornøyd med legen din».  Bestill en time på Volvat. Nei, det er faktisk ikke alle som kan gå privat. Hvis vi har en privat lege i nærmeste storby kan det være like greit å reise til Oslo fordi det går vel så fort, og er vel så billig som å reise til nærmeste storby.

En lokal sak ble lagt ut på Facebook på en side for lærere. Lærerne på en skole her jeg bor klaget på at de for det første ikke får parkert ved skolen/arbeidsplassen selv om de betaler for parkering, og for det andre forskjellsbehandles ift. andre skoler i kommunen, samt at prisen var økt med 73,9 %. Kommentarfeltet flommet over av «søringer» som heller ikke hadde gratis parkering ved jobben, eller sa ta buss, ta tog o.l. De har virkelig ingen anelse om kollektivtilbudet her, eller mangelen på det som egentlig er riktig å si. Og for den del parkeringstilbudet i kommunen generelt. 

Hunden min trengte en MR i 2022, nærmeste sted og eneste tilbud i Nord-Norge var 60 mil unna. Og dette tilbudet fikk man kun på tirsdager i en «menneske-MR» via et smug etter vanlig stengetid for mennesker.

Så ja jeg blir litt provosert av sutringa fra enkelte søringer, og ikke minst at mange ikke evner å se utover egen nesetipp. For det er en del ting som mange sørpå tar som en selvfølge, som vi ikke har her nord, uten at det er noe jeg går rundt og klager over.

Det betyr dog ikke at jeg sitter og godter meg når hus blir tatt av ras, hvis mennesker blir tatt av snøskred sørpå. Men jeg flirer litt ja når jeg leser om de som må vente 10 timer på dekkskift fordi de nok en gang var uforberedt på at det plutselig ble «vinter».

Anonymkode: 9b30a...2ee

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi Søringene som var gjennom et helvete for noen uker siden burde vise sympati med de i Nord-Norge når de nå er oppe i akkurat samme situasjon mener jeg.

Anonymkode: 3401b...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi Søringene som var gjennom et helvete for noen uker siden burde vise sympati med de i Nord-Norge når de nå er oppe i akkurat samme situasjon mener jeg.

Anonymkode: 3401b...a48

Hvilket helvete hadde dere sørpå for noen uker siden? Snøfall på 30 cm? :P 

Anonymkode: da526...2c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er nordlending og bor i nord. Og ja jeg må ærlig talt si at jeg godter meg litt når jeg leser de årlige oppslagene om at biler havner i grøfta fordi vinteren og minusgradene som vanlig kom som julenissen på kjerringa.  Jeg synes også det er fint at det har vært litt «ekstremvær» med mye snø i år, for da kan de sørpå få kjenne litt på klimaendringene, og hvordan en normal vinter i Nord-Norge kan være. Disse oppslagene kommer jo tross alt hvert år, snøkaos eller ikke.

Det er også ganske vanlig å lese på VG om at det endelig er sommer i Norge når det er sol og varmt i Oslo.

Og det er rett og slett fordi jeg er lei av den manglende forståelsen som mange lengre sør virker å ha av hvordan det er å bo i Nord-Norge, av hvilke tilbud vi har, avstandene og prisene på og reise imellom for eksempel. Jeg vet ikke hvor mange tråder her på KG der jeg leser: «gå privat hvis du er misfornøyd med legen din».  Bestill en time på Volvat. Nei, det er faktisk ikke alle som kan gå privat. Hvis vi har en privat lege i nærmeste storby kan det være like greit å reise til Oslo fordi det går vel så fort, og er vel så billig som å reise til nærmeste storby.

En lokal sak ble lagt ut på Facebook på en side for lærere. Lærerne på en skole her jeg bor klaget på at de for det første ikke får parkert ved skolen/arbeidsplassen selv om de betaler for parkering, og for det andre forskjellsbehandles ift. andre skoler i kommunen, samt at prisen var økt med 73,9 %. Kommentarfeltet flommet over av «søringer» som heller ikke hadde gratis parkering ved jobben, eller sa ta buss, ta tog o.l. De har virkelig ingen anelse om kollektivtilbudet her, eller mangelen på det som egentlig er riktig å si. Og for den del parkeringstilbudet i kommunen generelt. 

Hunden min trengte en MR i 2022, nærmeste sted og eneste tilbud i Nord-Norge var 60 mil unna. Og dette tilbudet fikk man kun på tirsdager i en «menneske-MR» via et smug etter vanlig stengetid for mennesker.

Så ja jeg blir litt provosert av sutringa fra enkelte søringer, og ikke minst at mange ikke evner å se utover egen nesetipp. For det er en del ting som mange sørpå tar som en selvfølge, som vi ikke har her nord, uten at det er noe jeg går rundt og klager over.

Det betyr dog ikke at jeg sitter og godter meg når hus blir tatt av ras, hvis mennesker blir tatt av snøskred sørpå. Men jeg flirer litt ja når jeg leser om de som må vente 10 timer på dekkskift fordi de nok en gang var uforberedt på at det plutselig ble «vinter».

Anonymkode: 9b30a...2ee

Hunden din trengte MR? Er det NM i både I-landsproblemer og dårlig vær?

Anonymkode: 7eff8...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hunden din trengte MR? Er det NM i både I-landsproblemer og dårlig vær?

Anonymkode: 7eff8...17d

Ja, eller skulle jeg bare gjette at den hadde en hjernesvulst fordi jeg bor nord for Sinsenkrysset? Selv om jeg er fra Nord-Norge har jeg verken røntgensyn, eller er blottet for empati. 

Jeg har ikke behov for å konkurrere i dårligst vær nei. 

Anonymkode: 9b30a...2ee

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, eller skulle jeg bare gjette at den hadde en hjernesvulst fordi jeg bor nord for Sinsenkrysset? Selv om jeg er fra Nord-Norge har jeg verken røntgensyn, eller er blottet for empati. 

Jeg har ikke behov for å konkurrere i dårligst vær nei. 

Anonymkode: 9b30a...2ee

Ja, skjønner at det hørtes følelseskaldt ut, men jeg visste faktisk ikke at det var vanlig med MR på kjæledyr. Man lærer noe nytt hver dag.

Anonymkode: 7eff8...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er litt som en søskenkrangel det her forholdet mellom nord og sør. Det terges litt her, og det stikkes litt der — frem og tilbake, og de aller fleste gjør det med glimt i øyet. Men TS og en del flere her — fra begge sider — er bare helteite og gjør det hele til en pikkmålingskonkurranse. Slutt å være så krenka! Og slutt å være så teite! Jesu fader!

 

Anonymkode: e2e8c...dad

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke rart at det er krig i verden når voksne mennesker orker å krangle om noe slikt. 
 

Hilsen trønder.

Anonymkode: 0ef3f...b55

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg må jo le, som en som ofte er i Bodø og har sett det kaoset som blir her oppe bare det kommer et tynt lag snø. Dere mistet rett og slett alle klageprivilegier når jeg innså at dere slett ikke er noe bedre med snø enn oss, dere bare liker å tro det der dere kjører deres 50 mennekser på veien som blir brøytet i det sekundet snøen fallet fordi dere har mennesker som sitter på vakt og kan rygge ut med en gang. 

Anonymkode: 317c7...fcb

Tilfløtta Bodøværing her, må etter like lang botid her som i Tromsø få korrigere at Bodø har en ræva brøytekapasitet sammenligna med resten av landsdelen. Sjekk debattsidene til AN om du skulle være i tvil.

Anonymkode: 45019...76c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Søringene er bedøvd i hodet. Ingen som sier 50 cm snø er lite, problemet er at ingen evner å kjøre bil i slikt føre. Snør de inne, så ringer de politiet for å komme seg ut.. Klikker på brøytemannskap og skaper seg helt hysterisk. 
 

ingen som gjør det i nord. Man klarer å kjøre bil. Blir du snødd inne så ringer du en nabo, hvis du ikke kommer deg ut vinduet. 

I nord nå blir biler kastet av veien, flyene har de måttet tjore fast for at de ikke skal bli tatt av vinden. Har ikke hørt en eneste klage, eller at noen har ringt politet fordi trappa ble tatt av vinden. 

Anonymkode: 2a711...890

Jeg vet ikke helt: 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/10/25/161420/glatte-veier-gir-trafikkaos-i-nord-norge?nr=1

https://www.tu.no/nyhetsstudio/vaerkaos-i-trafikken-i-nord-norge-klarer-ikke-ta-unna-alle-telefonene/13681

Se her ja, var ikke mer enn 30 cm som skulle til I nord heller:

 https://www.bygg.no/snovaer-skaper-trafikkaos-i-troms/1331802!/

Anonymkode: 036ca...d20

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå er snøkaos der nede 10 cm snø. Her er «litt» vind 40 m/s hvor takene flyr av, litt forskjell. Hovedårsaken til stengte skoler er at skolebussene hadde blåst av veien i denne vinden

Anonymkode: 618fa...966

10 cm snø går helt fint…for oss. En trailer fra øst-Europa som står på tvers i en hovedinnfartsåre til Oslo med slitne sommerdekk, skaper derimot en del problemer for oss 200 000 som kommer bak, med vinterdekk. Det hjelper heller ikke at vi har noen grønne politikere (fra hele landet) som insisterer på el-busser som ikke takler noenting. Da er man liksom dømt til kaos. Dere får være glad til at vi tar støyten for dere. Innen de kommer dit opp, må de ha lagt om dekk for lenge siden. Nå er jo ikke kaospotensialet så stort der heller, med en rushtrafikk bestående av 12  biler. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (38 minutter siden):

10 cm snø går helt fint…for oss. En trailer fra øst-Europa som står på tvers i en hovedinnfartsåre til Oslo med slitne sommerdekk, skaper derimot en del problemer for oss 200 000 som kommer bak, med vinterdekk. Det hjelper heller ikke at vi har noen grønne politikere (fra hele landet) som insisterer på el-busser som ikke takler noenting. Da er man liksom dømt til kaos. Dere får være glad til at vi tar støyten for dere. Innen de kommer dit opp, må de ha lagt om dekk for lenge siden. Nå er jo ikke kaospotensialet så stort der heller, med en rushtrafikk bestående av 12  biler. 

Du tenker der er 12 biler i hele Nord-Norge?

Vi har også trailere fra øst-europa med slitte sommerdekk. Bare at her kommer de i 120 km/t bortover dritdårlige, nedprioriterte veier som er livsfarlige fra før... Og det er ikke rent sjeldent at det går liv på grunn av det.

Men er kanskje ikke så nøye om de 12 bilistene i Nord-Norge dør?

Anonymkode: ccb27...59b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Altså. Er ironien helt lost for dere oppi nord? 
 

Det er jo ingen her som sier at dere ikke har ekstremvær nå! Vi håper alle at det går fint! Problemet er at når vi har ekstremvær her nede så får vi bare «sytete sørlendinger» som svar… 

 

Anonymkode: af60e...14c

Ikke ekstremvær, bare helt vanlig uvêr.

https://www.nrk.no/nordland/orkan-i-nordland-og-troms-_-likevel-ikke-ekstremvaer-1.16738236

Anonymkode: f5b9f...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du tenker der er 12 biler i hele Nord-Norge?

Vi har også trailere fra øst-europa med slitte sommerdekk. Bare at her kommer de i 120 km/t bortover dritdårlige, nedprioriterte veier som er livsfarlige fra før... Og det er ikke rent sjeldent at det går liv på grunn av det.

Men er kanskje ikke så nøye om de 12 bilistene i Nord-Norge dør?

Anonymkode: ccb27...59b

Jeg velger å gå ut fra at du tok poenget...Hvis du ser på konsentrasjonen og antall biler i Oslo/sentrale Østlandet kontra et hvilket som helst sted i nord, så er det en ganske enorm forskjell. Og kaoset blir deretter når noe skjer. Når man samtidig har svæære områder med til dels veldig trange gater som går på kryss og tvers, og fortau/parkerte biler/sykkelfelt som eneste sted å skuffe snøen til, blir det enda et par hakk verre. Mindre steder på østlandet med færre kjøretøy og bedre plass langs veiene har da vitterlig ikke større problemer med snø og minusgrader enn tilsvarende steder i nord. Flytt Oslo til Finnmark, så ser vi hvem som sliter mest påfølgende vinter👍

Kommer det en trailer i 120, så er det fare uansett hvor det er (Dårlige veier finner du forresten her og. Tro meg). Trafikkulykker skjer overalt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...