Gå til innhold

Tåler ikke nordlendingene litt vær lenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror du må ta deg en tur tin sørlandet hvis du tror det er 10 cm snø som er problemet. 

 

Sitter i Bodø nå, og ja det er drøy vind. Allikevel tenker jeg det er godt blåst opp alt dette. Jeg har både gått til butikken og kommet meg til skolen. 

Her er mediene som overdriver, akkurat som i sør. 

Anonymkode: 317c7...fcb

Du sitter i Bodø, og tenker gå på butikken mens de i Hamarøy mister tak som flerres av husene :D det at man ser ut vinduet ett sted betyr ikke at været er like bra andre steder.. 

Anonymkode: faf95...6dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Høres jo som som om det er WW3 oppe i nord i dag….. ;) Så nordlendinger er ikke noe bedre enn folk sør. 

Anonymkode: cd488...0f4

Ikke noe ww3 her. Helt normal dag her jeg bor. Bare litt vind. 

Anonymkode: f399e...505

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Minner om at Meteorologisk Institutt har målt et vindkast på 64,1 m/s i Glomfjord i formiddag. Så det er nesten WW3, kan man si... :) 

Anonymkode: da526...2c7

Dette er faktisk interessant. 

64,1 m/s i Glomfjord i dag. 

Det sterkeste vindkast målt i Norge noensinne er på 64,7 m/s, som ble målt i Juvvasshøe 26.12.2011. Et fjell på 1900 m i Oppland, nær Galdhøpiggen. 

Det er spådd enda sterkere vind senere i løpet av dagen i Finnmark...

Det er heftig saker altså.

Anonymkode: da526...2c7

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

nå driver de og stenger skoler og innstiller fly, bare fordi det er litt vær der oppe. Og dette er rett etter at de har sittet og godtet seg over været i sør.

Eier de ikke skam?

Anonymkode: 7b1fa...d57

Joda, nå har det vell ikke vært orkan i kastene på omlag et tiår og ihvertfall ikke for enkelte av de områdene som blir truffet. 

Men at dette blir litt blåst opp handler vell så mye om at vi er totalt ribbet for ressurser her oppe. Noe som betyr at det er en langt større "liv eller død" setting enn det for eksempel var tidligere når man hadde folk i blålys etater sprett rundt om. Kombinasjon med at veier og infrastruktur også har forfalt betydelig og er mere skredutsatt enn på mange mange tiår gjør at man ønsker at folk skal holde seg innendørs og trygg. 

Nordlendinger er de samme som alltids de, det er bare omstendighetene rundt som har vært og er i endring.

Anonymkode: fafc7...63c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født og oppvokst i Oslo, nå bor jeg helt ytterst i Lofoten. Har aldri opplevd maken til vær. Det føles voldelig liksom. 

Forskjellen er vel at været her i Nord rett og slett er farlig, mens 50cm snø i Oslo er mer ubeleilig. 

Driver et rorbu overnattingssted, og vi er usikre på om det står der i morgen. Med 3 meter høyere sjø og 13 meter bølger kan det fort gå ganske galt. 

Anonymkode: b46c2...b73

  • Liker 8
  • Hjerte 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er født og oppvokst i Oslo, nå bor jeg helt ytterst i Lofoten. Har aldri opplevd maken til vær. Det føles voldelig liksom. 

Forskjellen er vel at været her i Nord rett og slett er farlig, mens 50cm snø i Oslo er mer ubeleilig. 

Driver et rorbu overnattingssted, og vi er usikre på om det står der i morgen. Med 3 meter høyere sjø og 13 meter bølger kan det fort gå ganske galt. 

Anonymkode: b46c2...b73

Lykke til ❤️ Håper det går bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hehe, ja, og den klassiske: 

NÅ - NÅ - NÅ: Bil har sklidd ut av veibanen pga SNØKAOS.
Forsidestoff på Dagbladet fordi det har kommet 20 cm med snø i Oslo, med en bil på sommerdekk. Det blir jo bare latterlig.

Anonymkode: da526...2c7

Det er jo akkurat sånne kommentarer som dette som viser at du ikke helt har satt deg inn i hva som skjedde.

Men tro gjerne at problemet var at det var en fin rolig vinterdag, det skyet over, kom 20 cm snø og Ronny fra Stovner kjørte bil på sommerdekk, havnet i grøfta og det var det.

Anonymkode: 036ca...d20

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi nordlendinger ler ikke av oversvømmelser, av leirras, av snøskred eller av orkan, uansett hvor det er i Norge. Det var ikke sånn at vi sitter og godter oss og sier at "såpass bør de tåle der i sør" når menneskeliv går tapt av naturens krefter. Vi ler når snøen legger seg, og det blir kaos på veiene. Når det er sagt, så skjønner også vi nordlendinger at det ER anderledes forhold sørpå, ettersom dere tross alt er flere folk, flere biler, trangere gater osv osv. 

Vi ler, fordi dere har ledd av oss i alle år, på mange andre plan enn vi ler av dere. Og vet du, dere skal få lov til å le av oss og kalle oss dobbelmoralske,  for joda, vi ER det også. Men akkurat nå er det biler som blåser vekk fra parkeringsplassen, det er takplater som flakser i lufta, og strøbilen kommer seg ikke engang opp bakken her fordi det er speilholke. Det er bare å le så mye dere vil der sør, så krysser JEG fingrene for at menneskeliv ikke går tapt.

Anonymkode: 0d560...502

  • Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vi skjønner at snø i Oslo er verre enn ellers, men synes du understreket "problemet" godt: Det er sjeldent, det kalles vinter og det skjer hvert år.

Det er altså ikke et ekstremværfenomèn. Iallfall ikke noe som fortjener farevarsel gult. Det er et hån mot skikkelig uvær. Og når mediene går fullstendig bananas over dette normalværet i Oslo med farevarsel, SJOKK, NÅ-NÅ-NÅ og tusenvis av oppblåste agurknyheter iløpet av ett døgn, så må faktisk nordlendinger le og hovere litt av det. :) 

Anonymkode: da526...2c7

Ja, det kalles vinter og skjer hvert år🙂. Men så er det sånn at kaos i Oslo får litt større ringvirkninger da det er her hovedflyplassen ligger (uten beredskap til å takle så mye snø og vind på en gang), og samme med brøytemannskapene i storbyene. Det blir litt sånn at det skjer sjeldent så vi får bare gjøre det beste ut av det, vi kan ikke øke beredskap i alle bauger og kanter for noe som skjer så sjeldent. så da ble det et par dager med hjemmeskole og hjemmekontor for de som kan. Ingen problem for noen. 

Fikk en snap av en kompis som bor i Nord om at nå var uværet i gang for dørmatta hans hadde blåst på havet. Så litt galgenhumor må vi jo ha😅

Anonymkode: 036ca...d20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fikk nordlendingene litt spalteplass, måtte bare en orkan til❤️

De som har vært så misunnelig på all spalteplassen vi i sør og øst har fått, godt vi kan gjøre litt plass til de i nord også. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi skjønner at snø i Oslo er verre enn ellers, men synes du understreket "problemet" godt: Det er sjeldent, det kalles vinter og det skjer hvert år.

Det er altså ikke et ekstremværfenomèn. Iallfall ikke noe som fortjener farevarsel gult. Det er et hån mot skikkelig uvær. Og når mediene går fullstendig bananas over dette normalværet i Oslo med farevarsel, SJOKK, NÅ-NÅ-NÅ og tusenvis av oppblåste agurknyheter iløpet av ett døgn, så må faktisk nordlendinger le og hovere litt av det. :) 

Anonymkode: da526...2c7

Jeg er en nordlending som nå bor på Østlandet, men fortsatt tilbragt mesteparten av livet nordpå.

Det er mange av mine venner og familier som har latterliggjort Østlandet for å ikke tåle litt vanlig vinter. La meg forklare hvorfor det er farevarsel:

Nord-Norge har en befolkning på ~500.000. Østlandet har en befolkning på nesten tre millioner. Altså seks ganger større befolkningstetthet, på et areal som er mindre enn Nord-Norge.

Når man da får 65 cm snø ila ett døgn, eller 50 cm ila seks timer som den ene natten for ei uke siden, innenfor et såpass tett befolket område, så er det en vesentlig forskjell sammenlignet med Nord-Norge. Og slike snømengder skaper også problemer nordpå. Det har vært mange frivillige som har hjulpet til med å grave ut mennesker med nedsatt funksjonsevne, eldre og andre syke.

Kombiner dette med -12 til -25 over lengre tid, slik at bakken er grundig frossen, og man da plutselig får +4 grader og regn, så blir dette utfordrende kjøreforhold.

Grunnen til at man har hatt oransje farevarsel (både mtp nedbørsmengde, flomfare og kjøreforhold), er ikke nødvendigvis at forholdene i seg selv er så forferdelige, men at det rammer så utrolig mange folk. Derfor ønsker man at det er mindre folk ute, slik at det blir enklere å brøyte, og ikke minst at det er færre som kjører ut eller skaper andre situasjoner i trafikken.

Når både E18 og E6 må stanses flere steder fra Telemark til svenskegrensa til Trondheim, så legger dette et stort press på etatene og beredskapen. Det er like tanketomt som Ernas uttalelse om uværet Hans - som forårsaket over en milliard innmeldt i skader til forsikringsselskapene, og en offentlig kostnad som ikke er ferdig utregnet. Vestlandet, og store deler av Nord-Norge, takler naturlig større nedbørsmengder enn Innlandet, i tillegg til en infrastruktur som er tilpasset en større nedbørsmengde enn Østlandet.

Anonymkode: 640df...94e

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er en nordlending som nå bor på Østlandet, men fortsatt tilbragt mesteparten av livet nordpå.

Det er mange av mine venner og familier som har latterliggjort Østlandet for å ikke tåle litt vanlig vinter. La meg forklare hvorfor det er farevarsel:

Nord-Norge har en befolkning på ~500.000. Østlandet har en befolkning på nesten tre millioner. Altså seks ganger større befolkningstetthet, på et areal som er mindre enn Nord-Norge.

Når man da får 65 cm snø ila ett døgn, eller 50 cm ila seks timer som den ene natten for ei uke siden, innenfor et såpass tett befolket område, så er det en vesentlig forskjell sammenlignet med Nord-Norge. Og slike snømengder skaper også problemer nordpå. Det har vært mange frivillige som har hjulpet til med å grave ut mennesker med nedsatt funksjonsevne, eldre og andre syke.

Kombiner dette med -12 til -25 over lengre tid, slik at bakken er grundig frossen, og man da plutselig får +4 grader og regn, så blir dette utfordrende kjøreforhold.

Grunnen til at man har hatt oransje farevarsel (både mtp nedbørsmengde, flomfare og kjøreforhold), er ikke nødvendigvis at forholdene i seg selv er så forferdelige, men at det rammer så utrolig mange folk. Derfor ønsker man at det er mindre folk ute, slik at det blir enklere å brøyte, og ikke minst at det er færre som kjører ut eller skaper andre situasjoner i trafikken.

Når både E18 og E6 må stanses flere steder fra Telemark til svenskegrensa til Trondheim, så legger dette et stort press på etatene og beredskapen. Det er like tanketomt som Ernas uttalelse om uværet Hans - som forårsaket over en milliard innmeldt i skader til forsikringsselskapene, og en offentlig kostnad som ikke er ferdig utregnet. Vestlandet, og store deler av Nord-Norge, takler naturlig større nedbørsmengder enn Innlandet, i tillegg til en infrastruktur som er tilpasset en større nedbørsmengde enn Østlandet.

Anonymkode: 640df...94e

Men du skjønner vel at nordlendinger skjønner dette, men ler likevel?! Det er vel INGEN som ikke forstår forskjellen på mengde folk og biler. Grunnen til at man ler, er nok i utgangspunktet helt uskyldig, bare for å ha noe å "Ta tilbake for" på ting søringer ler av oss for. 

Det er jo ikke bare komplette idioter i nordnorge som ikke skjønner forskjellen på ett menneske og en bil på ei strekning på ei mil, kontra 1000 personer og 1000 biler på samme strekning, når snøen faller og skal fjernes. 

Anonymkode: 0d560...502

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men du skjønner vel at nordlendinger skjønner dette, men ler likevel?! Det er vel INGEN som ikke forstår forskjellen på mengde folk og biler. Grunnen til at man ler, er nok i utgangspunktet helt uskyldig, bare for å ha noe å "Ta tilbake for" på ting søringer ler av oss for. 

Det er jo ikke bare komplette idioter i nordnorge som ikke skjønner forskjellen på ett menneske og en bil på ei strekning på ei mil, kontra 1000 personer og 1000 biler på samme strekning, når snøen faller og skal fjernes. 

Anonymkode: 0d560...502

Jeg har denne vinteren vært svært usikker på om nordlendinger er rett og slett dumme, men har kommet frem til at de er få, litt som kommentarfelt trollene. Problemet er at de få ødlegge for alle de andre som faktisk forstår forskjellen på nord og sør i landet. Og hva er det vi ler av dere? Jeg ler ikke av nordlendinger, de fleste jeg har møtt er flotte personer, og jeg skulle ønske jeg kunne tatt med meg jobben å bosatt meg nord da jeg elsker naturen der. 
Hva skal dere ta igjen på oss for? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor det skal være en konkurranse om å ha det verst? Har bodd både sørpå og nordpå, og helt ærlig er været nordpå mye værre. 
 
Sett ting i perspektiv, som mange skriver så kan dårlig vær nordpå bety fare for liv og helse. Lange strekninger, få sykehus og dårlige veier. Det er ingen hemmelighet at Nord-Norge står sist i køen når det deles ut penger i Norge og det er MYE dårlige veier. Noe å tenke på når man selv sitter sørpå med bil- og sykkelveier til millioner. 
 

Jeg har aldri hørt en nordlending rakke ned på søringene, men syns søringene er fæl og bedrevitende mot folk nordpå. Vi trenger folk i den landsdelen også og syns heller vi skal heie på de som kjemper mot nedleggelser etter nedleggelser der oppe.

Hilsen søring

 

 

 

Anonymkode: 04fb4...ed0

  • Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du skjønner vel at nordlendinger skjønner dette, men ler likevel?! Det er vel INGEN som ikke forstår forskjellen på mengde folk og biler. Grunnen til at man ler, er nok i utgangspunktet helt uskyldig, bare for å ha noe å "Ta tilbake for" på ting søringer ler av oss for. 

Det er jo ikke bare komplette idioter i nordnorge som ikke skjønner forskjellen på ett menneske og en bil på ei strekning på ei mil, kontra 1000 personer og 1000 biler på samme strekning, når snøen faller og skal fjernes. 

Anonymkode: 0d560...502

Er bare å se i denne tråden det. 

Anonymkode: 640df...94e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er bare å se i denne tråden det. 

Anonymkode: 640df...94e

Tror nok de fleste nordlendinger er fulle av ironi og sarkasme, og det er dessverre vanskelig å forstå skriftlig.

Forvirret23 skrev (1 time siden):

Hva skal dere ta igjen på oss for?

Dette strekker seg nok langt tilbake i tid, når nordlendinger ikke sto høyt i kurs sørpå. Type ikke fikk leie bolig osv. Nå til dags er det mye "kødding" med nordlendinger på tv, ofte vist fram som dumme karakterer i tvserier feks.  

Tro meg, den tullinga vi nordlendinger tar ut mot dere, er slettes ikke alvorlig ment. Humor er et av de viktigste redskapene vi har for å takle livet her nordpå, og det går innimellom ut over dere også. Da blir det selvfølgelig en kræsj mellom selvhøytidelige søringer og uhøytidelige, ironiske nordlendinger.

Anonymkode: 0d560...502

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror nok de fleste nordlendinger er fulle av ironi og sarkasme, og det er dessverre vanskelig å forstå skriftlig.

Dette strekker seg nok langt tilbake i tid, når nordlendinger ikke sto høyt i kurs sørpå. Type ikke fikk leie bolig osv. Nå til dags er det mye "kødding" med nordlendinger på tv, ofte vist fram som dumme karakterer i tvserier feks.  

Tro meg, den tullinga vi nordlendinger tar ut mot dere, er slettes ikke alvorlig ment. Humor er et av de viktigste redskapene vi har for å takle livet her nordpå, og det går innimellom ut over dere også. Da blir det selvfølgelig en kræsj mellom selvhøytidelige søringer og uhøytidelige, ironiske nordlendinger.

Anonymkode: 0d560...502

unnskyld meg, men dere er sykt dårlige på å formidle den humoren!!!!

dere fremstår som fornærma, lettkrenkede og nedlatende, og når dere får svar på tiltale gjemmer dere dere bak "humor" og historier om hvordan det var å være nordlending i Oslo i mellomkrigstiden. Altså, det er nesten 100 år siden. Get over it!

Anonymkode: 7b1fa...d57

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror nok de fleste nordlendinger er fulle av ironi og sarkasme, og det er dessverre vanskelig å forstå skriftlig.

 

Anonymkode: 0d560...502

Du glemmer at jeg selv er nordlending. Ganske naivt å tro at alle kommentarer er sarkasme/ironi.

Anonymkode: 640df...94e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tror nok de fleste nordlendinger er fulle av ironi og sarkasme, og det er dessverre vanskelig å forstå skriftlig.

Dette strekker seg nok langt tilbake i tid, når nordlendinger ikke sto høyt i kurs sørpå. Type ikke fikk leie bolig osv. Nå til dags er det mye "kødding" med nordlendinger på tv, ofte vist fram som dumme karakterer i tvserier feks.  

Tro meg, den tullinga vi nordlendinger tar ut mot dere, er slettes ikke alvorlig ment. Humor er et av de viktigste redskapene vi har for å takle livet her nordpå, og det går innimellom ut over dere også. Da blir det selvfølgelig en kræsj mellom selvhøytidelige søringer og uhøytidelige, ironiske nordlendinger.

Anonymkode: 0d560...502

Jeg er ikke selvhøytidelig, men synes det hele er helt idiotisk for de som klager fremstår rett lg slett dumme. Og det er dumt.
Vet du det har blitt tullet slik med både vestlendinger, sørlendinger, trøndere, østfoldinger, vestkanten osv. 

Så å hevne dette blir litt spesielt, for at det skal være morsomt må liksom begge parter le, veldig gå søringer ler av denne humoren.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...