Gå til innhold

Tåler ikke nordlendingene litt vær lenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

dere liker å tro det ja, men sannheten er at dere fremstår som en gjeng nedlatende, empatiløse ignoranter.

Anonymkode: 7b1fa...d57

Tull og tøys 😃. Og det er en vesentlig forskjell til. De fleste nordfra har vært sørpå, korte besøk eller bodd der mange år. Mens de færreste sørpå har vært noe særlig nordpå. Så vi har rett og slett mer kunnskap om landet vårt, både vedr vær og andre fenomener 🙂. Jeg bodde 12 år i Oslo, og var faktisk aldri borti noe uvær 🙂

Anonymkode: f7e22...bc2

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja du har rett. At sør har "kaotiske" tilstander for litt snø er ofte bare et humoristisk stikk nordpå. Det er ikke så blodig alvorlig og vondsinnet som søringer ofte tror. Men søringene blir så fornærmet over det 😜 Og det er jo DET som er artig med å sende et værstikk sørover når anledningen byr på det. ;) 

Anonymkode: da526...2c7

Nettopp 😂 Søringer har UHORVELIG med "finværsdager" i forhold til oss nord. Søringer har gjerne fått vår og finvær allerede tidlig april, og trærner knallgrønne til 17mai. 

Nordpå er drt gjerne frost og kaldt til langt ut i mai. Knapt spirer trærne til 17mai, noen steder fortsatt med vinter. Vi har gjerne knappe 2 måneder med skikkelig sommer (og da gjerne en grusom hetebølge) før det blir høst og mørkt igjen... så ja, vi sender noen stikk sørover når de akker og mekrer over en dag med holke og vann over skotuppen 🤭 

Jeg syns uansett det er leit når det går skred, eller er flom og folk snør inne sørpå også. Vi er tross alt ett land.

Anonymkode: ccb27...59b

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

dere liker å tro det ja, men sannheten er at dere fremstår som en gjeng nedlatende, empatiløse ignoranter.

Anonymkode: 7b1fa...d57

Hvordan synes du selv at du fremstår i denne debatten da? ;) 

Ingen grunn til å bli blodig fornærmet og ta på seg krenkekappa når nordlendinger hoverer over at du/dere får 10-30 cm snø. I rettferdighetens navn er 10-30 cm snø latterlig lite å lage oppstyr av. Greit nok at det kan oppleves ille, men 10-30 cm snø får dere 2 dager i året, mens nordlendinger får det annenhver vinterdag. :) 

Anonymkode: da526...2c7

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan synes du selv at du fremstår i denne debatten da? ;) 

Ingen grunn til å bli blodig fornærmet og ta på seg krenkekappa når nordlendinger hoverer over at du/dere får 10-30 cm snø. I rettferdighetens navn er 10-30 cm snø latterlig lite å lage oppstyr av. Greit nok at det kan oppleves ille, men 10-30 cm snø får dere 2 dager i året, mens nordlendinger får det annenhver vinterdag. :) 

Anonymkode: da526...2c7

det er komisk hvordan dere bare bekrefter poenget om nordlendingens dobbeltmoral om igjen og om igjen og om igjen.

Anonymkode: 7b1fa...d57

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har stavret rundt på glattis og holke i flere uker nå her nord. men klart, i oslo er det 24 timers dekning når det er holke en dag. 

Idag blåser det så det river og tuter i huset. Men ingen grunn til panikk, selv småfuglene her sitter og spiser. 👍

Anonymkode: ccb27...59b

En dag med holke i Oslo? De ukene var jammen en lang dag og er ikke over. Skal regne igjen i morgen før det fryser på.

 

Anonymkode: 01225...601

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syns uansett det er leit når det går skred, eller er flom og folk snør inne sørpå også. Vi er tross alt ett land.

Anonymkode: ccb27...59b

Enig. Men så hoverer aldri nordlendinger over skred, flom osv som er ødeleggende katastrofer. Jeg har aldri opplevd det. Det er mer den kaotiske 10-20cm med snø-hoveringen som nordlendinger liker å dra litt i bare for skøy skyld. :) 

Så skal det dog sies at enkelte ganger går også nordlendinger lei av å lese om at Oslo har fått 10-20 cm snø. Det får jo en medieoppmerksomhet som er helt latterlig. Man skulle tro Oslo-området hadde gått under.

Anonymkode: da526...2c7

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor helt nord i gul sone. 

Meldt 43 i kastene i ettermiddag. 

Ingenting er stengt her bortsett fra fjelloverganger og flyavganger.  

Mannen gikk med barna til barnehagen med kjelke i morrest med 25 i vindstyrke.  

Her fortsetter vi som før 😄

Anonymkode: f399e...505

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

det er komisk hvordan dere bare bekrefter poenget om nordlendingens dobbeltmoral om igjen og om igjen og om igjen.

Anonymkode: 7b1fa...d57

Du kan ALDRI late som om at orkan og stormflo med tilhørende ras, ødeleggelser, null helsetilbud osv er det samme som om at Oslo får 10-20 cm med snø under rolige forhold. Det er ingen dobbeltmoral her. Det må gå da gå an å synes at orkan er jævlig, mens 10-20 cm med snø ikke er noe å tenke på. 

Anonymkode: da526...2c7

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg ser ironien hos trådstarter, og jeg kan forstå humoren når ikke liv og helse står på spill, men de haglende kommentarene fra begge sider i vinter har vært pinlig å bevitne selv om de er ment som godmodig humor.  

Det rare med humor er at den er mislykket hvis ikke begge parter ler, og derfor er det best å ikke gjøre seg morsom på andres bekostning før en farlig situasjon er avklart.

For eksempel under uværet "Hans", da vår tidligere statsminister flåsete kommenterte at dette var da bare en vanlig september i Bergen. 🙄

Ekstremvær er ekstremvær uansett hvor i landet det kommer, men...

Det som er ekstremt i Oslo er ikke nødvendigvis ekstremt i Bergen eller Tromsø.

Det som er ekstremt i Valdres er ikke nødvendigvis ekstremt på Gol.

Og det som er ekstremt i Harstad er ikke nødvendigvis ekstremt I Bodø eller på Smøla.

 

Anonymkode: 4de57...79d

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er snøkaos der nede 10 cm snø. Her er «litt» vind 40 m/s hvor takene flyr av, litt forskjell. Hovedårsaken til stengte skoler er at skolebussene hadde blåst av veien i denne vinden

Anonymkode: 618fa...966

Jeg tror du må ta deg en tur tin sørlandet hvis du tror det er 10 cm snø som er problemet. 

 

Sitter i Bodø nå, og ja det er drøy vind. Allikevel tenker jeg det er godt blåst opp alt dette. Jeg har både gått til butikken og kommet meg til skolen. 

Her er mediene som overdriver, akkurat som i sør. 

Anonymkode: 317c7...fcb

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan ALDRI late som om at orkan og stormflo med tilhørende ras, ødeleggelser, null helsetilbud osv er det samme som om at Oslo får 10-20 cm med snø under rolige forhold. Det er ingen dobbeltmoral her. Det må gå da gå an å synes at orkan er jævlig, mens 10-20 cm med snø ikke er noe å tenke på. 

Anonymkode: da526...2c7

Du må lære deg å bruke hue.. 

 

Anonymkode: 317c7...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

det er komisk hvordan dere bare bekrefter poenget om nordlendingens dobbeltmoral om igjen og om igjen og om igjen.

Anonymkode: 7b1fa...d57

Tror du må forklare hva du mener med dobbeltmoral her. Prøv i hvertfall. Virker som om du sammenligner to helt ulike værfenomen? Og svært få sørpå har 3 - 6 timer til sykehus om det skulle skje ulykker. Med stengte veier og null flytrafikk, så er det mange som ikke kommer seg til sykehus i det hele tatt i uvær. Tror nesten du må utvide perspektivet ditt litt, og lære om ditt eget land. Dårlig vær på Østlandet kan i verste fall føre til at man ikke kommer seg på jobb en dag eller to. Mens nordpå kan man faktisk dø av konsekvensene. Kvinner som skal føde kommer seg ikke til sykehus osv.

Anonymkode: f7e22...bc2

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er snøkaos der nede 10 cm snø. Her er «litt» vind 40 m/s hvor takene flyr av, litt forskjell. Hovedårsaken til stengte skoler er at skolebussene hadde blåst av veien i denne vinden

Anonymkode: 618fa...966

10 cm snø går fint. Prøv heller 1 meter på en dag og 1 meter neste dag samt sterk kuling til liten storm i kastene. 

Det var i realitetene på sørlandet. 

Anonymkode: 40c8c...b1d

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

 

Jeg ser ironien hos trådstarter, og jeg kan forstå humoren når ikke liv og helse står på spill, men de haglende kommentarene fra begge sider i vinter har vært pinlig å bevitne selv om de er ment som godmodig humor.  

Det rare med humor er at den er mislykket hvis ikke begge parter ler, og derfor er det best å ikke gjøre seg morsom på andres bekostning før en farlig situasjon er avklart.

For eksempel under uværet "Hans", da vår tidligere statsminister flåsete kommenterte at dette var da bare en vanlig september i Bergen. 🙄

Ekstremvær er ekstremvær uansett hvor i landet det kommer, men...

Det som er ekstremt i Oslo er ikke nødvendigvis ekstremt i Bergen eller Tromsø.

Det som er ekstremt i Valdres er ikke nødvendigvis ekstremt på Gol.

Og det som er ekstremt i Harstad er ikke nødvendigvis ekstremt I Bodø eller på Smøla.

 

Anonymkode: 4de57...79d

Nemlig. Takk. Amen.

Anonymkode: 7b1fa...d57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan synes du selv at du fremstår i denne debatten da? ;) 

Ingen grunn til å bli blodig fornærmet og ta på seg krenkekappa når nordlendinger hoverer over at du/dere får 10-30 cm snø. I rettferdighetens navn er 10-30 cm snø latterlig lite å lage oppstyr av. Greit nok at det kan oppleves ille, men 10-30 cm snø får dere 2 dager i året, mens nordlendinger får det annenhver vinterdag. :) 

Anonymkode: da526...2c7

Igjen, du må nesten ta deg en tur til Oslo. 

Nordlendinger må være noe av de mest nedlatende og ignorante menneskene jeg vet om. 

Skolesystemet i nord bør gjøres om, så kanskje dere får noe innsikt i hvordan ting funker sør før Bodø. 

Anonymkode: 317c7...fcb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du må forklare hva du mener med dobbeltmoral her. Prøv i hvertfall. Virker som om du sammenligner to helt ulike værfenomen? Og svært få sørpå har 3 - 6 timer til sykehus om det skulle skje ulykker. Med stengte veier og null flytrafikk, så er det mange som ikke kommer seg til sykehus i det hele tatt i uvær. Tror nesten du må utvide perspektivet ditt litt, og lære om ditt eget land. Dårlig vær på Østlandet kan i verste fall føre til at man ikke kommer seg på jobb en dag eller to. Mens nordpå kan man faktisk dø av konsekvensene. Kvinner som skal føde kommer seg ikke til sykehus osv.

Anonymkode: f7e22...bc2

jeg synes det er dobbeltmoralsk å bruke 42 meter i kastene og tak som flyr av som eksempel på alvoret i nord, samtidig som nøyaktig det samme scenariet på Jæren rundt jul blir bagatellisert. Tror dere virkelig det er noe spesielt med tak som flyr av?

Anonymkode: 7b1fa...d57

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo veldig sterk vind. Mener du at barn burde bli sendt ut i det været?

Anonymkode: 78ddf...4c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du må forklare hva du mener med dobbeltmoral her. Prøv i hvertfall. Virker som om du sammenligner to helt ulike værfenomen? Og svært få sørpå har 3 - 6 timer til sykehus om det skulle skje ulykker. Med stengte veier og null flytrafikk, så er det mange som ikke kommer seg til sykehus i det hele tatt i uvær. Tror nesten du må utvide perspektivet ditt litt, og lære om ditt eget land. Dårlig vær på Østlandet kan i verste fall føre til at man ikke kommer seg på jobb en dag eller to. Mens nordpå kan man faktisk dø av konsekvensene. Kvinner som skal føde kommer seg ikke til sykehus osv.

Anonymkode: f7e22...bc2

Hvordan tror du det er? Her er det flere som må utvide perspektivet sitt litt og vite mer om egen land, hvis du tror vi sørpå ikke kan ha lengre enn 20 min til nærmeste sykehus. 

Dårlig vær på østlandet kan absolutt føre til at man dør av konsekvensene. Østlandet består ikke bare av byer. Vi har mange bygder med kun en vei inn og ut. Været vi har hatt i det siste, men påfølgende stengte veier, for dårlig sikt for helikopter og for mye vind til at det er forsvarlig å fly, kan og har ført til at folk ikke kommer seg på sykehuset. 

 

Denne vi vinteren vet jeg om en hjemmefødsel og en død forårsaket av været. 

Så kanskje det er du, kjære ignorante nedlatende nordlending, som må utvide perspektivet ditt på eget land. 

Anonymkode: 317c7...fcb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig. Men så hoverer aldri nordlendinger over skred, flom osv som er ødeleggende katastrofer. Jeg har aldri opplevd det. Det er mer den kaotiske 10-20cm med snø-hoveringen som nordlendinger liker å dra litt i bare for skøy skyld. :) 

Så skal det dog sies at enkelte ganger går også nordlendinger lei av å lese om at Oslo har fått 10-20 cm snø. Det får jo en medieoppmerksomhet som er helt latterlig. Man skulle tro Oslo-området hadde gått under.

Anonymkode: da526...2c7

Ja jeg tror det er der skoen trykker. Selv blir jeg ikke irritert av mediedekning av østlandet ved mye vær, men jeg tenker jo at det blir litt mye når nrk, dagbladet, vg osv har 8 forside-artikler løpende døgnet rundt i flere dager. Og jeg ser jo at venner sørpå sender bilder og meldinger til meg om hva slags vær de trosser... også er det "helt vanlig vær" for meg sånn ca hele vinteren. Jeg blir ikke sinna eller irritert av det, det er mer bare litt komisk og merkelig, og tidvis litt sytete. Nrk skriver ingenting om alle ukene med speilholke eller sørpevann jeg trosser... 🤭 

Jeg syns uansett det er spennende med vær, men man trenger ikke løpende forside med rød skrift og LIVE!!! over hele linja over at det er glatt på fortauene i Oslo, i VG liksom... kan de ikke holde det til lokalavisa eller ha EN rubrikk for det i aviser på nett? (Det gjelder uvær for hele landet altså).

Anonymkode: ccb27...59b

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vestlendinger "søringer"? Her i nærheten av det berykta Stad hadde vi vind over 30 knop omtrent hele søndag, stengte veier og bruer strømmen kom og gikk, tak holdt på å blåse av osv.Ikke et pip i tv eller riksaviser om det! Det kom i skyggen av Nordnorge. Vi her vest er vandt til storm og orkan, det er nordlendingene også. Men synes media roper ulv litt for mye!

Anonymkode: cd8f2...388

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...