Gå til innhold

Tåler ikke nordlendingene litt vær lenger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 hours ago, AnonymBruker said:

Skjønner ikke hvorfor dere sier at det var 10 cm snø og alle gikk helt av skaftet her i sør? Det var ikke 10 cm snø, det var bortimot 50 cm. Det er stor forskjell.

Dere sier at det er speilblanke veier i nord, men det var det jo også i sør. 

Vinden dere sliter med har vi ikke hatt og jeg unner ikke dere det heller oppi nord.

Jeg skulle bare ønske at det kunne bli slutt på hån fra nord når det er uvær i sør og hån fra sør tilbake når det er uvær i nord. 

Anonymkode: 06610...a99

Jeg er nordfra og bor i sør, opplevde det snøværet du forteller om her.

Nordpå har jeg opplevd vær som dette:

11 hours ago, AnonymBruker said:

Såklart er 10 cm snø under rolige forhold sørpå en bagatell i forhold til dette. 

Vi har ikke LITT vind. Vi har en vindstyrke som nå slår vindrekorder i området. Det værfenomenet som har rammet nord er ganske så sjeldent, og livsfarlig for folk. Selv innendørs. Man vet aldri om et tak kommer seilende inn stuvinduet. 

Biler blir kastet av veiene, stedvis flekkes også asfalten av veiene pga vindkastene... Ras overalt, i alt fra snø, sørpe til stein.

Det er i tillegg stormflo med 25m høye bølger som kommer slående inn mot land, på et boområde som ligger i "fjærsteinene". 

Selvfølgelig kan man ikke sende barn på skolen. Og selvfølgelig kan ikke dette sidestilles med 10 cm snø i Oslo under fine forhold.

Anonymkode: da526...2c7

Jeg er ikke i tvil om hvilket vær som er farligst for mennesker, og det er ikke det snøværet altså.

10 hours ago, AnonymBruker said:

For å servere det med teskjeer: Poenget mitt med å poste dette under skråblikk, var å peke, litt humoristisk på nordlendingenes dobbeltmoral i disse spørsmålene. Men jeg ser jo at dere ikke tar det poenget.

Anonymkode: 7b1fa...d57

10 hours ago, AnonymBruker said:

dere liker å tro det ja, men sannheten er at dere fremstår som en gjeng nedlatende, empatiløse ignoranter.

Men du er jo ikke humoristisk. Mange av svarene fra de andre i tråden er ganske morsomme, så du får ha takk for innsatsen.

Anonymkode: 68879...155

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er nordfra og bor i sør, opplevde det snøværet du forteller om her.

Nordpå har jeg opplevd vær som dette:

Jeg er ikke i tvil om hvilket vær som er farligst for mennesker, og det er ikke det snøværet altså.

Men du er jo ikke humoristisk. Mange av svarene fra de andre i tråden er ganske morsomme, så du får ha takk for innsatsen.

Anonymkode: 68879...155

jeg er vel akkurat like humoristisk som nordlendingene, tenker jeg 😉

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du kjørt bil i Tromsø før?

Det er smalt, bratt, halvparten av by veiene er derfor kun i en kjøreretning altså enveis kjørt.  

I Tromsø pleier de å si at man ikke kan kjøre bil i by før man har lært å kjøre i Tromsø. Og har du klart å kjørt bil i Tromsø er det null problem å kjøre i Dubai. 

Har selv kjørt i alle store norske byer, og Tromsø er noe herk! Kan virkelig ikke sammenlignes. 

Anonymkode: f399e...505

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

nå driver de og stenger skoler og innstiller fly, bare fordi det er litt vær der oppe. Og dette er rett etter at de har sittet og godtet seg over været i sør.

Eier de ikke skam?

Velsig mye syting på de i Nord nå. Skulle tro de ikke var vant til hardt vær? Her sørpå er vi jo vant til fullstendig lockdown ved snøstorm. Mye klaging syns jeg. 

Anonymkode: 41df2...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egenskap skrev (5 minutter siden):

Søringan har ikke bygninger som er skikket til det været som er i nord. 

Det er ikke her sørpå taka flyger av, så boligene er det nok ikke noe feil med. Infrastrukturen derimot.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Velsig mye syting på de i Nord nå. Skulle tro de ikke var vant til hardt vær? Her sørpå er vi jo vant til fullstendig lockdown ved snøstorm. Mye klaging syns jeg. 

Har hørt en som klaget idag. 

Det har gått 2 båthus, en båt, oh 4 stykker har fått revet av pipehatten på taket. 

Ingen av disse klager, de bare ler. 

Naboen klager derimot, fordi det rister sånn i senga i andre etasje når han skulle legge seg 😂

Her er heller ingen skoler og butikker stengt. Tror ikke de stengte bensinstasjon i Hammerfest i kveld heller.  Selvom de delte video av at havet kom inn gjennom dørene. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (6 minutter siden):

Søringan har ikke bygninger som er skikket til det været som er i nord. 

tenker du at det er forventet å ha bygninger som er skikket til et vær man ikke har da?

Er huset ditt skikket til en hetebølge a la de de har hatt i Spania de siste årene for eksempel?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

tenker du at det er forventet å ha bygninger som er skikket til et vær man ikke har da?

Er huset ditt skikket til en hetebølge a la de de har hatt i Spania de siste årene for eksempel?

Det er vel heller ikke vanlig å bygge hus som skal takle mer enn orkan. 

Utenfor Hasvik målte de vel 61 m/s. Det er mye mer enn orkan. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, søringer går helt bananas når det kommer 10 cm snø. 

Nordlendingene har nå orkan i kastene over mange timer, skredras, ekstrem høy vannstand, tak som blir revet av hus osv. 

Hadde dette skjedd i Oslo-området så hadde det vært som WW3 der nede.

Men herre, bussene sto i Oslo! De hadde det klart MYE verre. Nordlendingene skulle vare vist! 

Anonymkode: 2c2a3...541

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg bare lurer, hvor har du sett noen klage over været nordpå nå?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men herre, bussene sto i Oslo! De hadde det klart MYE verre. Nordlendingene skulle vare vist! 

Anonymkode: 2c2a3...541

Ikke rart at bussene sto når de ikke brukte verken vinterdekk eller kjettinger.  Det kom fram da representanter for VY og Ruter deltok på TV2 nylig.  

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har du kjørt bil i Tromsø før?

Det er smalt, bratt, halvparten av by veiene er derfor kun i en kjøreretning altså enveis kjørt.  

I Tromsø pleier de å si at man ikke kan kjøre bil i by før man har lært å kjøre i Tromsø. Og har du klart å kjørt bil i Tromsø er det null problem å kjøre i Dubai. 

Har selv kjørt i alle store norske byer, og Tromsø er noe herk! Kan virkelig ikke sammenlignes. 

Jeg har aldri sagt at verken jeg eller de i Tromsø ikke kan kjøre bil. Var brukeren jeg siterte som mente at de i nord kunne kjøre bil. Og at de aldri ringte nødetatene, de ringer heller naboen. Artikkelen sier noe annet.

Anonymkode: 036ca...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at folk orker å bo på så primitive steder fortsatt.

Anonymkode: 159c4...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har aldri sagt at verken jeg eller de i Tromsø ikke kan kjøre bil. Var brukeren jeg siterte som mente at de i nord kunne kjøre bil. Og at de aldri ringte nødetatene, de ringer heller naboen. Artikkelen sier noe annet.

Anonymkode: 036ca...d20

Nå er Tromsø et snøhøl uten like da. Og 98 prosent av dagene med masse sne og speilholker så går trafikken som normalt.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan vel ikke helt sammenligne orkan/storm og såpeglatte veier med de snøfjonene som stanset østlandet 🙂. Men alle jeg kjenner er på jobb her altså. Skoler er stengt, og ingen busser kjører. Skjønner jo godt at høye bruer blir stengt, og at ferger og hurtigbåter står, så da stanser jo trafikken der.

Anonymkode: f7e22...bc2

Vet ikke hvordan det var på Østlandet, men her på Sørlandet hadde vi storm og såpeglatte veier rett etter nyttår. Naboen fra Nordland var skikkelig oppgitt over været, han kjørte ut nedi veien vår.

Anonymkode: 244a3...b9b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå driver de jo faktisk og stenger ting da. Har ikke noe med klikkåte media å gjøre.

Ja, herrejemini, de sendte de ansatte på Hamarøy rådhus på hjemmekontor bare fordi taket blåste av. Jævla pyser.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har da ofte vært i Oslo. Både under fine forhold og "tøffe" forhold. 

Husker spesielt jeg var der en gang det var "mye" vind, som Oslo-folk kalte det. Jeg kalte det frisk bris.

Det virker ikke som om at Oslo-folk aner hva vær egentlig kan være og hva det kan gjøre, og det speiler du godt i denne debatten. 

Jeg er klar over at 30 cm med snø skaper mer problemer i Oslo enn her jeg bor, men det er fortsatt ikke "ekstremvær". At 30 cm med snø skaper problemer må også Oslo-folk ta på sin egen kappe, når de ruller rundt på sommerdekk hele året, fordi de ikke er vant med vær.

Så du påstår at alle Oslo folk kjører ulovlig?

Anonymkode: 01225...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så du påstår at alle Oslo folk kjører ulovlig?

Anonymkode: 01225...601

Det gjøres årlige undersøkelser på andelen sommerdekk, helårsdekk og pugg hvert 3 år tror jeg. 

Det er sør de er dårligst på å legge om ja. 

Hver tiende ulykke i Oslo er grunnet sommerdekk på vinteren.  

I nordnorge er andelen på piggdekk 90%. 

Sør er andelen helårsdekk 80% leste jeg. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...