AnonymBruker Skrevet 29. januar #21 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mener du/dere virkelig det er forsvarlig å sende små barn på skolen når det er orkan på 45 m/s i kastene, sporadiske strømbrudd, speilis med vann på, stengte veier og bruer overalt, kailiggende ferger, ingen tilgang til sykehus (fordi veiene er stengt), tak/husrester som flyr i luften osv? Dere har jo ikke peiling på hvilken skade slikt uvær kan gi. Blir helt latterlig å bagatellisere dette, og sette det i kontrast 10 cm snø under fine forhold sørpå. Anonymkode: da526...2c7 Selvfølgelig er der ikke forsvarlig å sende unger på skolen i det været dere har… alle skjønner jo det. men du fatter ikke at det faktisk er du som bagatelliserer forholdene vi har hatt sørpå? 10 cm snø.. det er det samme som å si at dere har litt vind. Anonymkode: af60e...14c 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #22 Del Skrevet 29. januar Skjønner ikke hvorfor dere sier at det var 10 cm snø og alle gikk helt av skaftet her i sør? Det var ikke 10 cm snø, det var bortimot 50 cm. Det er stor forskjell. Dere sier at det er speilblanke veier i nord, men det var det jo også i sør. Vinden dere sliter med har vi ikke hatt og jeg unner ikke dere det heller oppi nord. Jeg skulle bare ønske at det kunne bli slutt på hån fra nord når det er uvær i sør og hån fra sør tilbake når det er uvær i nord. Anonymkode: 06610...a99 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 29. januar #23 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (26 minutter siden): nå driver de og stenger skoler og innstiller fly, bare fordi det er litt vær der oppe. Og dette er rett etter at de har sittet og godtet seg over været i sør. Eier de ikke skam? Anonymkode: 7b1fa...d57 Kaller du orkan litt vær.Jaja,god bedring 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #24 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig er der ikke forsvarlig å sende unger på skolen i det været dere har… alle skjønner jo det. men du fatter ikke at det faktisk er du som bagatelliserer forholdene vi har hatt sørpå? 10 cm snø.. det er det samme som å si at dere har litt vind. Anonymkode: af60e...14c Såklart er 10 cm snø under rolige forhold sørpå en bagatell i forhold til dette. Vi har ikke LITT vind. Vi har en vindstyrke som nå slår vindrekorder i området. Det værfenomenet som har rammet nord er ganske så sjeldent, og livsfarlig for folk. Selv innendørs. Man vet aldri om et tak kommer seilende inn stuvinduet. Biler blir kastet av veiene, stedvis flekkes også asfalten av veiene pga vindkastene... Ras overalt, i alt fra snø, sørpe til stein. Det er i tillegg stormflo med 25m høye bølger som kommer slående inn mot land, på et boområde som ligger i "fjærsteinene". Selvfølgelig kan man ikke sende barn på skolen. Og selvfølgelig kan ikke dette sidestilles med 10 cm snø i Oslo under fine forhold. Anonymkode: da526...2c7 10 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #25 Del Skrevet 29. januar En ting dette været her beviser er i alle fall hvilken galskap det er å stadig foreslå å legge ned lokale akuttmedisinske tilbud rundt omkring. Anonymkode: e9bfd...cbe 20 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #26 Del Skrevet 29. januar Jeg er såkalt søring som bor i nord, og jeg har aldri vært borti slik vind før. Hele huset rister og ting flakser rundt omkring ute, parabolantennen vår ble revet av vinden og alle båtene og fergene er innstilt.. (vi bor på en øy) Anonymkode: c6eac...e4a 13 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #27 Del Skrevet 29. januar Wow. Nå er han sterk her. Rett mot stuevinduene mine. Hele huset rister. Smått ubehagelig. Og det verste uværet har ikke nådd oss enda. Kommer ca. rundt kl 12. Anonymkode: da526...2c7 7 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #28 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En ting dette været her beviser er i alle fall hvilken galskap det er å stadig foreslå å legge ned lokale akuttmedisinske tilbud rundt omkring. Anonymkode: e9bfd...cbe Ja, hadde det akuttmedisin blitt lagt ned i Lofoten, så hadde hele Lofoten nå vært uten akuttmedisin i kanskje halvannet døgn i dag. Veier til andre sykehus er stengt for ras, ferger innstilt, ingen flytrafikk... og selvfølgelig har ikke ambulansehelikopter heller mulighet til å fly. Akkurat nå så er store deler av de mest stormutsatte områdene uten akuttmedisin nordpå, selv om de nåværende sykehusene enda er her. Nettopp basert på det jeg skriver ovenfor i kombo med allerede lange avstander. Anonymkode: da526...2c7 14 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #29 Del Skrevet 29. januar Taket på rådhuset på Hamarøy har blåst av, https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/uvaeret-har-nadd-nord-norge-_-rammer-mye-av-landsdelen-1.16737345 "herregud tååååler man ikke litt vær eller?" mm, er litt forskjell på å innstille alle busser fordi det snør, og det å risikere at ungen din blåser vekk da. Anonymkode: 7dc48...5be 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #30 Del Skrevet 29. januar Huff, ja det er virkelig på dager som i dag man får et ekstra godt innblikk i galskapen om å skulle legge ned sykehus og helsetilbud til mindre, sårbare steder i nord. Nord-Norge er stort, langt og når været stenger broer, setter fly på bakken og holder båter og ferger til kai, da er man virkelig helt alene. Anonymkode: 5ca39...c85 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #31 Del Skrevet 29. januar Bare litt info til folk sørpå. Speiblanke veier og orkan betyr at skolebusser ville ha blåst av veien. Og sykehusene ligger ikke akkurat tett her i nord. Så kanskje greit å minimere sjansen for ulykker akkurat i dag. Har forøvrig ikke hørt en eneste person klage. Været er som det er, og om en dag eller to har det rast fra seg. Ingenting å stresse med. Anonymkode: f7e22...bc2 13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #32 Del Skrevet 29. januar hjärterdam skrev (31 minutter siden): 🤣 Litt vær? Hvor ofte er du ute og gjør daglige gjøremål med 42 m/s i kastene? Det er realiteten i Hadsel akkurat nå. I byen vi bodde i nordpå er det speilblanke gater kombinert med vindstyrke på 20, med 29 i kastene. Bussene går ikke, men ellers er ting såvidt jeg har skjønt det åpne. Taket på rådhuset i Hamarøy er forøvrig revet av og Rødøy er (var?) uten mobilnett - det skjer vel ikke så ofte i "litt vær" 🙃 det skjedde to ganger på en uke her på sør-vestlandet faktisk, rett før jul og i romjula. Var ikke noe som stengte her av den grunn, annet enn at folk ikke kom seg hjem til jul. Men vi gikk jo på jobb som vanlig. Anonymkode: 7b1fa...d57 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #33 Del Skrevet 29. januar Jeg har stavret rundt på glattis og holke i flere uker nå her nord. men klart, i oslo er det 24 timers dekning når det er holke en dag. Idag blåser det så det river og tuter i huset. Men ingen grunn til panikk, selv småfuglene her sitter og spiser. 👍 Anonymkode: ccb27...59b 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjärterdam Skrevet 29. januar #34 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): det skjedde to ganger på en uke her på sør-vestlandet faktisk, rett før jul og i romjula. Var ikke noe som stengte her av den grunn, annet enn at folk ikke kom seg hjem til jul. Men vi gikk jo på jobb som vanlig. Anonymkode: 7b1fa...d57 Det fikk jo konsekvenser, folk kom seg ikke hjem til jul sier du. De jeg kjenner i områdene nordpå er også i stor grad på jobb, med unntak av de som må bruke busser som ikke går fordi det faktisk er vurdert for farlig å kjøre, ikke kommer seg steder grunnet ras, stengte bruer eller innstilte ferger. Jobber du på andre siden av ei bro som ikke er åpen der vi bodde før, altså med ideen omkjøringsmulighet, skal du være god for å komme deg på jobb 🙃😉 Noen ganger lurer jeg på om folk tror de som tar avgjørelser rundt innstillinger og stengninger er idioter eller om de i det hele tatt skjønner at det gjelder sikkerhet. 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #35 Del Skrevet 29. januar hjärterdam skrev (Akkurat nå): Det fikk jo konsekvenser, folk kom seg ikke hjem til jul sier du. De jeg kjenner i områdene nordpå er også i stor grad på jobb, med unntak av de som må bruke busser som ikke går fordi det faktisk er vurdert for farlig å kjøre, ikke kommer seg steder grunnet ras, stengte bruer eller innstilte ferger. Jobber du på andre siden av ei bro som ikke er åpen der vi bodde før, altså med ideen omkjøringsmulighet, skal du være god for å komme deg på jobb 🙃😉 Noen ganger lurer jeg på om folk tror de som tar avgjørelser rundt innstillinger og stengninger er idioter eller om de i det hele tatt skjønner at det gjelder sikkerhet. Nei, de er ikke det. Verken i sør eller nord. For å servere det med teskjeer: Poenget mitt med å poste dette under skråblikk, var å peke, litt humoristisk på nordlendingenes dobbeltmoral i disse spørsmålene. Men jeg ser jo at dere ikke tar det poenget. Anonymkode: 7b1fa...d57 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #36 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, de er ikke det. Verken i sør eller nord. For å servere det med teskjeer: Poenget mitt med å poste dette under skråblikk, var å peke, litt humoristisk på nordlendingenes dobbeltmoral i disse spørsmålene. Men jeg ser jo at dere ikke tar det poenget. Anonymkode: 7b1fa...d57 Det er vel heller kanskje du som ikke tar poenget eller skjønner at vær som dette er alvorlig. Terskelen for å sende ut farevarsler er faktisk høyere i nord enn i sør. Anonymkode: 5ca39...c85 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #37 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, de er ikke det. Verken i sør eller nord. For å servere det med teskjeer: Poenget mitt med å poste dette under skråblikk, var å peke, litt humoristisk på nordlendingenes dobbeltmoral i disse spørsmålene. Men jeg ser jo at dere ikke tar det poenget. Anonymkode: 7b1fa...d57 Hvor finner du den dobbeltmoralen 😃. Det er litt forskjell på å grynne i 30 cm snø, og på å risikere å få takplater i hodet. Men jeg kan godt le av disse stikkene mellom nord og sør, altså 🙂. Er det en ting vi nordpå har, så er det humor 🙂 Anonymkode: f7e22...bc2 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #38 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor finner du den dobbeltmoralen 😃. Det er litt forskjell på å grynne i 30 cm snø, og på å risikere å få takplater i hodet. Men jeg kan godt le av disse stikkene mellom nord og sør, altså 🙂. Er det en ting vi nordpå har, så er det humor 🙂 Anonymkode: f7e22...bc2 Ja du har rett. At sør har "kaotiske" tilstander for litt snø er ofte bare et humoristisk stikk nordpå. Det er ikke så blodig alvorlig og vondsinnet som søringer ofte tror. Men søringene blir så fornærmet over det 😜 Og det er jo DET som er artig med å sende et værstikk sørover når anledningen byr på det. Anonymkode: da526...2c7 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #39 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor finner du den dobbeltmoralen 😃. Det er litt forskjell på å grynne i 30 cm snø, og på å risikere å få takplater i hodet. Men jeg kan godt le av disse stikkene mellom nord og sør, altså 🙂. Er det en ting vi nordpå har, så er det humor 🙂 Anonymkode: f7e22...bc2 dere liker å tro det ja, men sannheten er at dere fremstår som en gjeng nedlatende, empatiløse ignoranter. Anonymkode: 7b1fa...d57 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #40 Del Skrevet 29. januar Er det VM i verst vær dette her? 😂 Anonymkode: 621ad...9cd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå