Gå til innhold

Nyere bruktbil med masse feil, hva hadde du gjort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 16.1.2024 den 21.43):

Uten mer info slik som merke/modell/årsmodell og ikke minst nøyaktig liste over hva som er galt så er det vanskelig å gi konkrete råd her. Hvilken kjede er den kjøpt hos?

Anonymkode: 5b290...021

Jeg forundres stadig over folk som har en rekke svært spesifikke og identifiserende spørsmål og som mener de må ha svar på dem for å kunne gi generelle råd. Min erfaring er at de som stiller slike spørsmål er ute etter å identifisere, ikke hjelpe, og derfor er jeg ikke interessert i å svare noe mer på det enn det jeg allerede har skrevet i tråden. 

Anonymkode: a6033...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forundres stadig over folk som har en rekke svært spesifikke og identifiserende spørsmål og som mener de må ha svar på dem for å kunne gi generelle råd. Min erfaring er at de som stiller slike spørsmål er ute etter å identifisere, ikke hjelpe, og derfor er jeg ikke interessert i å svare noe mer på det enn det jeg allerede har skrevet i tråden. 

Anonymkode: a6033...c5c

Nå er du litt paranoid.

At du skriver merke, modell, forhandlerkjede og hvilke feil du har betyr ikke at en klarer å identifisere deg som person med mindre det er helt unik bil du har. Og selv da er det svært få som er i stand til å identifisere deg.

Du ber om hjelp. Du får spørsmål rundt dette. Du vil ikke svare. Da ser jeg ikke poenget med å starte tråden i det hele tatt.

Du har kjøpt en fire år gammel bil som av en eller annen grunn er unntatt fra 5 års nybilgaranti og du kommer ikke videre hos forhandler. Da får du enten komme med mer info eller anse bilen som et tap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (På 16.1.2024 den 8.02):

Du har jo 5 års reklamsjonsrett fra du kjøpte den, reklamer og fortsett og reklamer på skjulte feil og mangler

Slitedeler må du dekke selv, ja Naf er en god ting

Tror neppe dette gjelder for en brukt bil, de gis jo normalt 5 år /100 000 km på de fleste biler, og man får ikke 5 år ekstra når man kjøper nybrukt, ut over det kontrakten sier om bruktbil garanti.

Tror jeg fikk 2 år fra forhandler samt 3 år med garanti på bilen fordi den var 2 år gammel opp til 100 000 km.

De har dog plikt å utbedre og hvis de ikke evner det innen rimelig tid kan man jo heve kjøpet, men det gjør de neppe frivillig.

Hvis det er kommisjon salg er det vanskelig, men hvis bilforhandleren eide bilen er det enklere.

Endret av NakenPanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2024 den 8.11):

Tja. Det er litt sånn vanskelig med bruktbiler. Du har reklamasjonsrett ja, men bilen må være i dårligere stand enn det man kan forvente ut i fra alder, kjørelengde, bruk osv.  140 000 er jo et stykke da, for å si det litt forsiktig. Ingen biler går 140 k km uten at noen ting begynner å dukke opp. 

Anonymkode: bb2bf...438

Det står ts gav 140 000, - kan ikke lese noe sted at den hadde gått 140k km?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forundres stadig over folk som har en rekke svært spesifikke og identifiserende spørsmål og som mener de må ha svar på dem for å kunne gi generelle råd. Min erfaring er at de som stiller slike spørsmål er ute etter å identifisere, ikke hjelpe, og derfor er jeg ikke interessert i å svare noe mer på det enn det jeg allerede har skrevet i tråden. 

Anonymkode: a6033...c5c

Jeg spurte kun fordi det er lettere å gi råd, ikke for å identifisere.  Det mugligjør og å gi mer spesifikk informasjon. Feks en WV kjøpt gjennom møller-systemet kan være vanskeligere å få dekket noe på enn en DS kjøpt fra BOS.  Er det en KIA så har du mer garanti enn enn Polestar feks. Det gjør det og lettere å komme med råd om videre fremgangsmåte i og med at forhandleren ikke vil dekke noe på en bil som er er under 60 måneder.

 

 

Anonymkode: 5b290...021

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (10 timer siden):

Tror neppe dette gjelder for en brukt bil, de gis jo normalt 5 år /100 000 km på de fleste biler, og man får ikke 5 år ekstra når man kjøper nybrukt, ut over det kontrakten sier om bruktbil garanti.

Tror jeg fikk 2 år fra forhandler samt 3 år med garanti på bilen fordi den var 2 år gammel opp til 100 000 km.

De har dog plikt å utbedre og hvis de ikke evner det innen rimelig tid kan man jo heve kjøpet, men det gjør de neppe frivillig.

Hvis det er kommisjon salg er det vanskelig, men hvis bilforhandleren eide bilen er det enklere.

Du forveksler garanti med reklamsjonsrett, man har alltid 5 års reklamsjonsrett når man kjøper hos forhandler, brukt eller nytt. Selvfølgelig sees det i sammenheng med alder/tilstand/pris, dvs hvis man kjøper et vrak for 5 tusen er det veldig begrenset hva du kan reklamere på;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enmanelskeråhate skrev (17 minutter siden):

Du forveksler garanti med reklamsjonsrett, man har alltid 5 års reklamsjonsrett når man kjøper hos forhandler, brukt eller nytt. Selvfølgelig sees det i sammenheng med alder/tilstand/pris, dvs hvis man kjøper et vrak for 5 tusen er det veldig begrenset hva du kan reklamere på;)

Jeg hører hva du sier men dette idealistiske stemmer relativt dårlig med virkligheten, samt at TS er såpass vag at jeg tror bilen er betydelig eldre en "nybrukt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (8 minutter siden):

Jeg hører hva du sier men dette idealistiske stemmer relativt dårlig med virkligheten, samt at TS er såpass vag at jeg tror bilen er betydelig eldre en "nybrukt"

Er ganske tydelig det her og gjelder for all del ikke bare bil: https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Kan jeg spørre hvor i landet denne bilselgeren er? Jeg har samme problem med en bilselger fra Arendal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...