Gå til innhold

Nyere bruktbil med masse feil, hva hadde du gjort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig bruktbil, under fem år gammel, ga 140.000. Den skulle være i god stand, det viser seg at det er den ikke. Bilforhandleren som solgte meg bilen er en landsdekkende, kjent kjede. 

Når jeg tar opp problemer med bilen, lyver de. De vil bare betale for minimum og det dukker stadig opp nye ting. Hva hadde du gjort? Jeg vurderer å levere den til naf-test og få en grundig gjennomgang, men det som stopper meg er at det vel er for seint å gjøre noe med det, uansett, og det medfører enda flere utgifter for meg. 

Bilverkstedet sliter med å fikse feilene. 

Anonymkode: a6033...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

140.000 km er mye. Er det ikke honda/toyota så kommer mange feil da. Spørs jo hvor mye du har betalt.

Anonymkode: 08e2f...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo 5 års reklamsjonsrett fra du kjøpte den, reklamer og fortsett og reklamer på skjulte feil og mangler

Slitedeler må du dekke selv, ja Naf er en god ting

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

140.000 km er mye. Er det ikke honda/toyota så kommer mange feil da. Spørs jo hvor mye du har betalt.

Anonymkode: 08e2f...968

Toyota/honda jeg har eid har ikke hatt mindre problemer enn andre biler, har en vw nå som går som en klokke og er på 280k km, tilfeldigheter stort sett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det er litt sånn vanskelig med bruktbiler. Du har reklamasjonsrett ja, men bilen må være i dårligere stand enn det man kan forvente ut i fra alder, kjørelengde, bruk osv.  140 000 er jo et stykke da, for å si det litt forsiktig. Ingen biler går 140 k km uten at noen ting begynner å dukke opp. 

Anonymkode: bb2bf...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

140.000 km er mye. Er det ikke honda/toyota så kommer mange feil da. Spørs jo hvor mye du har betalt.

Anonymkode: 08e2f...968

Det er jo ikke mye.

Anonymkode: 9bf5f...934

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tatt en grundig NAF-test. Da får du en oversikt over hva som er problemene, kanskje også alvorlige ting som du ikke vet om enda. I tillegg til at dette gir deg viktig dokumentasjon overfor forhandler i en klagesak, f.eks heving av kjøpet, vil det også gi deg et bedre beslutningsgrunnlag for å vurdere om du bare bør kvitte deg med bilen og finne en bedre en, eller om det blir en bra bil du kan ha en stund, bare du får fikset det som er feil.

Ellers er normalt ikke 140 000km langt for en bil i dag, dersom den er godt tatt vare på og servicer er fulgt. Jeg kjøpte nylig en bil som har gått over 200 000, og den er veldig fin. Går som ei klokke og ingen feil oppdaget så langt. En annen bil jeg har, har jeg hatt i 7 år og den nærmer seg 200 000,- uten noen problemer. Ingen reparasjoner utover service, dekk og bremser. Har også en litt mer sliten bil som jeg har hatt i 15 år og som har passert 350 000km. Den begynner det å bli litt greier med nå, men den har jeg heller nesten aldri hatt reparasjoner på, utover vanlige slitedeler. Den starter og går fint fortsatt, men bl.a. rust gjør at det er på tide at den gjenvinnes og brukes til andre produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tja. Det er litt sånn vanskelig med bruktbiler. Du har reklamasjonsrett ja, men bilen må være i dårligere stand enn det man kan forvente ut i fra alder, kjørelengde, bruk osv.  140 000 er jo et stykke da, for å si det litt forsiktig. Ingen biler går 140 k km uten at noen ting begynner å dukke opp. 

Anonymkode: bb2bf...438

Jeg betalte 140.000 for bilen. Den har bare gått 70.000. 

Anonymkode: a6033...c5c

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

140.000 km er mye. Er det ikke honda/toyota så kommer mange feil da. Spørs jo hvor mye du har betalt.

Anonymkode: 08e2f...968

Dersom du faktisk leser det som står, vil du se at hun betalte 140 000 kr. Det står ingenting om hvor langt bilen har kjørt. 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

140.000 km er mye. Er det ikke honda/toyota så kommer mange feil da. Spørs jo hvor mye du har betalt.

Anonymkode: 08e2f...968

Den har gått kr70.000 km. Jeg betalte 140.000 kr. Er der vanlig med veldig mange feil på en bil som er fire år gammel og gått 70.000 km?

Anonymkode: a6033...c5c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (Akkurat nå):

Dersom du faktisk leser det som står, vil du se at hun betalte 140 000 kr. Det står ingenting om hvor langt bilen har kjørt. 

Stemmer. Takk!

Anonymkode: a6033...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg betalte 140.000 for bilen. Den har bare gått 70.000. 

Anonymkode: a6033...c5c

Ahh.. sorry... Det er jo en vesentlig forskjell. Men om den har gått 70 000 og den er under 5 år er det jo fremdeles garanti på bilen.

Anonymkode: bb2bf...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den har gått kr70.000 km. Jeg betalte 140.000 kr. Er der vanlig med veldig mange feil på en bil som er fire år gammel og gått 70.000 km?

Anonymkode: a6033...c5c

Dersom bilen er 4 år, har den vel enda nybilgaranti? Har du forsøkt å ta feilene på denne?

Anonymkode: 6aff9...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enmanelskeråhate skrev (20 minutter siden):

Du har jo 5 års reklamsjonsrett fra du kjøpte den, reklamer og fortsett og reklamer på skjulte feil og mangler

Slitedeler må du dekke selv, ja Naf er en god ting

Jeg tror bilforhandleren spekulerer i dette, de tingene som må fikses er blant annet drivreim, girkasse, bremseskiver, håndbrekk… 

Anonymkode: a6033...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ahh.. sorry... Det er jo en vesentlig forskjell. Men om den har gått 70 000 og den er under 5 år er det jo fremdeles garanti på bilen.

Anonymkode: bb2bf...438

Men garantien gjelder bare motor fikk jeg beskjed om. Totalt motorhavari liksom. 

Anonymkode: a6033...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dersom bilen er 4 år, har den vel enda nybilgaranti? Har du forsøkt å ta feilene på denne?

Anonymkode: 6aff9...d2a

Den var utgått rett før jeg kjøpte den. 

Anonymkode: a6033...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror bilforhandleren spekulerer i dette, de tingene som må fikses er blant annet drivreim, girkasse, bremseskiver, håndbrekk… 

Anonymkode: a6033...c5c

Hev kjøpet 

Anonymkode: 659cf...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

140 000,- for en bil som er 4 år gammel? Hørtes ut som en billig bil (ikke noe frekt ment altså), men man får som regel det man betaler for.. 

Anonymkode: e4c4c...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hev kjøpet 

Anonymkode: 659cf...364

Hvordan?

Anonymkode: a6033...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan?

Anonymkode: a6033...c5c

Ta kontakt med forbruker rådet, en 4 år gammel bil på 70.000km som verkstedet sliter med å fikse, risikerer du å ha problemer med i mange år. 4år gamle biler bør ikke ha avanserte problemer med girkasse, bremsene er nå slitedeler om det ikke er noe annet. 

Anonymkode: 659cf...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...