Gå til innhold

Koster spilletimer i et instrument 20.000 i året?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fru Uperfekt skrev (5 timer siden):

Da har du åpenbart ikke sjekket ut de appene som finnes for piano.

Har spilt i 6 år når jeg var yngre så har endel inne, min mann lærer fra apper og de er veldig lærerike. 2 av barna mine går på pianoundervisning men startet først hjemme med apper og de har jeg fått gode tilbakemeldinger på i forhold til hvor langt de er kommet i noteforståelse, teknikk og håndstilling så...

Anbefaler deg å se på de apper som finnes og ikke forhåndsdømme

Jeg har ikke sjekket ut appene, men jeg har hatt mange elever som har startet med apper, og det har vært mye å rydde opp i. De er nok fine i forhold til notelære og rytmelære, men teknikken derimot.. Alle elever er ulike, jeg må undervise alle elever på ulike måter, alle har ulike utfordringer, og jeg må finne ulike måter å forklare ting på. Elever trenger tekniske justeringer time for time, og det er lett å misforstå mye gjennom apper. Men for all del, dere gjør selvsagt som dere vil😊

Anonymkode: 8db14...ab5

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

1 times hardt arbeid fra en mor som engasjerer seg i korpset er like mye hardt arbeid som 1 times hardt arbeid fra en musikklærer som har utdannelse i pedagogikk. Akkurat som et barn som vil lære å knytte skolissene, lærer ikke automatisk dette fortere av en mor som har doktorgrad.

Det er dessverre sånn det funker i alle yrker, man får lønn beregnet ut fra ansiennitet og utdanningsnivå.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har du sikkert rett i.

Men hvis budsjettet er 20.000 og du skulle ha gitt et objektivt råd til en som vil lære å spille gitar. Ville du ha rådet vedkommende til å kjøpe en dårlig gitar og bruke nesten 20.000 på undervisning det første året, eller å kjøpe en god gitar til 20.000, og lære å spille ved hjelp av en app eller YouTube?

Her må hver og en bare finne ut hva som er best for seg. Jeg anbefaler selvsagt å ha en lærer, men har man ikke råd, så har man ikke råd. Hadde kanskje valgt en mellomting da, prøve å låne en ok gitar i starten, finne en lærer som ikke er for dyr (musikkstudent, kanskje?), og kanskje bare velge timer annenhver uke, f.eks. Spørsmålet er hvor dedikert man er da, om man bare vil klimpre litt og ikke har noen ambisjoner, så er det jo bare å bruker apper og YouTube, men da er det kanskje ikke så viktig at gitaren er så kostbar heller?

Anonymkode: 8db14...ab5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har ikke sjekket ut appene, men jeg har hatt mange elever som har startet med apper, og det har vært mye å rydde opp i. De er nok fine i forhold til notelære og rytmelære, men teknikken derimot.. Alle elever er ulike, jeg må undervise alle elever på ulike måter, alle har ulike utfordringer, og jeg må finne ulike måter å forklare ting på. Elever trenger tekniske justeringer time for time, og det er lett å misforstå mye gjennom apper. Men for all del, dere gjør selvsagt som dere vil😊

Anonymkode: 8db14...ab5

Da bør du gjøre det for det er noen skikkelig gode apper der ute som fokuserer på alt fra hvordan en skal holde hendene og sitte for at det skal bli ikke belastende.

Hjelper kanskje at jeg har min bakgrunn sånn at jeg kan se gjennom før kjøp men likevel. Minuset er at de gode er abb og ikke kjøp en gang ha for resten av livet som er sånn jeg foretrekker det. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (4 minutter siden):

Da bør du gjøre det for det er noen skikkelig gode apper der ute som fokuserer på alt fra hvordan en skal holde hendene og sitte for at det skal bli ikke belastende.

Hjelper kanskje at jeg har min bakgrunn sånn at jeg kan se gjennom før kjøp men likevel. Minuset er at de gode er abb og ikke kjøp en gang ha for resten av livet som er sånn jeg foretrekker det. 

Jeg bruker nok ikke tid på å se hva som finnes i de appene. Poenget mitt var at hver og en elev vil ha ulike utfordringer, og mange må jeg jobbe mye med, time etter time, år etter år, for å justere håndstilling ut fra ulike teknikker vi bruker. Den type personlig, individuelle hjelp ser jeg som helt essensiell. Det hadde ikke en gang hjulpet om jeg skrev en veiledning til alle, for hver og en klarer ikke se selv hva de gjør feil før de rettes på, gang etter gang. Dette gjelder egentlig alle parametrene i musikk, ikke bare den tekniske siden. Men sånn er det jo med det meste, utøverne på skilandslaget hadde aldri blitt så gode hvis de skulle lære skiteknikk på en app😊 Men det er flott at mange har glede av disse appene, jeg sier bare at dersom man vil opp og fram i faget, så trenger man en individuell lærer. Men dere må selvsagt velge selv om dere vil ta imot profesjonelle råd, eller fortsette med appene😊

Anonymkode: 8db14...ab5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (20 timer siden):

Da har du åpenbart ikke sjekket ut de appene som finnes for piano.

Har spilt i 6 år når jeg var yngre så har endel inne, min mann lærer fra apper og de er veldig lærerike. 2 av barna mine går på pianoundervisning men startet først hjemme med apper og de har jeg fått gode tilbakemeldinger på i forhold til hvor langt de er kommet i noteforståelse, teknikk og håndstilling så...

Anbefaler deg å se på de apper som finnes og ikke forhåndsdømme

 

Fru Uperfekt skrev (20 minutter siden):

Da bør du gjøre det for det er noen skikkelig gode apper der ute som fokuserer på alt fra hvordan en skal holde hendene og sitte for at det skal bli ikke belastende.

Hjelper kanskje at jeg har min bakgrunn sånn at jeg kan se gjennom før kjøp men likevel. Minuset er at de gode er abb og ikke kjøp en gang ha for resten av livet som er sånn jeg foretrekker det. 

Hvilken apper anbefaler dere ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhu25 skrev (23 timer siden):

 

Hvilken apper anbefaler dere ?

Om du er helt ny anbefaler jeg Youcician for Piano 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg bruker nok ikke tid på å se hva som finnes i de appene. Poenget mitt var at hver og en elev vil ha ulike utfordringer, og mange må jeg jobbe mye med, time etter time, år etter år, for å justere håndstilling ut fra ulike teknikker vi bruker. Den type personlig, individuelle hjelp ser jeg som helt essensiell. Det hadde ikke en gang hjulpet om jeg skrev en veiledning til alle, for hver og en klarer ikke se selv hva de gjør feil før de rettes på, gang etter gang. Dette gjelder egentlig alle parametrene i musikk, ikke bare den tekniske siden. Men sånn er det jo med det meste, utøverne på skilandslaget hadde aldri blitt så gode hvis de skulle lære skiteknikk på en app😊 Men det er flott at mange har glede av disse appene, jeg sier bare at dersom man vil opp og fram i faget, så trenger man en individuell lærer. Men dere må selvsagt velge selv om dere vil ta imot profesjonelle råd, eller fortsette med appene😊

Anonymkode: 8db14...ab5

Mine starter alltid med apper og så langt har vi barn som spiller bla piano, fele, harpe og gitar (gidder ikke liste opp alle instrumentene) 

De starter med apper og youtube før jeg får de enten inn på kulturskolen eller de får privatundervisning

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (6 timer siden):

Om du er helt ny anbefaler jeg Youcician for Piano 

takk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 0.23):

Som instruktør i barne og ungdomskorps hadde jeg 115,- i timen, ikke akkurat til å bli rik på.

Anonymkode: 2a35a...63e

Til gjengjeld har jeg vært instruktør i korps i mange år og fått over 400 kroner i timen. 

Anonymkode: 1de30...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 7 års udydanning i musikk, og tar rundt 850 kr pr 60 min (har ikke regnet på den nye prisøkningen enda, og er i perm). I kulturskole er spilletimene kraftig subsidiert, noe som er verdt å tenke litt over når man er så heldig å ha plass til barnet sitt der. Kanskje man skjønner at man burde øve litt hjemme så man får max ut av disse eksklusive «pt-timene» på instrumentet sitt?!?!?! Da keg var liten hadde ikke kulturskolen tilbud på mitt instrumebt der jeg bodde, så foreldrene mine kjørte meg til en annen by og betalte privat. Da krevde de også at jeg til gjengjeld øvde på det læreren hadde sagt. Så da ble jeg god, det er ikke mer hokus pokus. 
 

Tips til voksne som vil spille et instrument: ta timer enkeltvis, ikke ukentlig. Jeg har gjort det samme selv, særlig under studiene da jeg ville ha input fra flere. 

Anonymkode: 225c4...1ac

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel kjøpe så mange eller få timer du vil?

Hvor lang er en strikk?

Anonymkode: 2ccb6...136

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 1.03):

 

Man kan absolutt starte opp som voksen nybegynner, du blir kanskje ikke noen neste Leif Ove Andsnes, men du kan få stor glede av det i lang tid, kjenne på mestringsfølelsen og etter hvert spille mye fin musikk😊 Jeg anbefaler ikke å starte for deg selv sånn som den over her anbefaler, få god hjelp helt fra start, så du lærer riktig teknikk. Det er mer vanskelig å snu det igjen dersom du har lært deg feil håndstilling og teknikk. Jeg har flere voksne elever som har stor glede av det😊

Anonymkode: 8db14...ab5

Veldig stødig å velge Leif Ove Andanes og ikke Lang Lang🙌🤗

Anonymkode: fbbe9...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Veldig stødig å velge Leif Ove Andanes og ikke Lang Lang🙌🤗

Anonymkode: fbbe9...812

Trodde et øyeblikk du mente Ling Ling, som øver 40 timer om dagen 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/15/2024 at 9:02 AM, AnonymBruker said:

1 times hardt arbeid fra en mor som engasjerer seg i korpset er like mye hardt arbeid som 1 times hardt arbeid fra en musikklærer som har utdannelse i pedagogikk. Akkurat som et barn som vil lære å knytte skolissene, lærer ikke automatisk dette fortere av en mor som har doktorgrad.

Det har du sikkert rett i.

Men hvis budsjettet er 20.000 og du skulle ha gitt et objektivt råd til en som vil lære å spille gitar. Ville du ha rådet vedkommende til å kjøpe en dårlig gitar og bruke nesten 20.000 på undervisning det første året, eller å kjøpe en god gitar til 20.000, og lære å spille ved hjelp av en app eller YouTube?

Anonymkode: 8548d...542

Utfordringen med YouTube er at det er utrolig vanskelig og tidkrevende å strukturerer det tilgjengelige materialet på en god måte sånn at progresjonen blir god. 

Da ville jeg heller valgt å betale for et av de mange online pianokursens som ligger ute. Det koster ikke allverden og mange av de er godt strukturert og har en slags "steg for steg" tilnærming. En privat pianolærer er nok bedre, men har man ikke råd så er dette et godt alternativ. 

Anonymkode: f5150...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Utfordringen med YouTube er at det er utrolig vanskelig og tidkrevende å strukturerer det tilgjengelige materialet på en god måte sånn at progresjonen blir god. 

Da ville jeg heller valgt å betale for et av de mange online pianokursens som ligger ute. Det koster ikke allverden og mange av de er godt strukturert og har en slags "steg for steg" tilnærming. En privat pianolærer er nok bedre, men har man ikke råd så er dette et godt alternativ. 

Anonymkode: f5150...1ca

Men må alt gjøres så vanskelig?

Når man lærer å lese, lærer man bokstavene i alfabetet, man lærer å sette dem sammen til ord, og man begynner å lese. Begynner man å lese en bok, og den blir for vanskelig, finner man en annen bok og leser den.

For 50 år siden lærte mange å spille gitar med Lillebjørn Nilsens gitarbok. Det samme kan man vel også gjøre idag, og finne tips om det man lurer på på YouTube i tillegg?

En gitar i 2024 er det samme som en gitar i 1973, på samme måte som en fotball i 2024 er like rund som fotballen var for 50 år siden. Den gangen lekte barna på løkka med fotballen. Idag er barnefotballen blitt organisert, alt koster penger, og ingen leker på løkka lenger. Der leken var gratis for 50 år siden, koster den i 2024 penger. Gjelder det samme også musikk?

Anonymkode: 8548d...542

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2024 den 23.54):

Eller mer?

Har regnet litt på dette; hvis man har time hver uke og hver time koster 500, blir det 2000 i måneden. Det er nok ikke undervisning om sommeren, så med 10 måneders spilling ser det ut som om dette koster 20.000 i året.

Kulturskolen koster naturligvis mindre, men den er jo sponset av det offentlige; jeg tenker på privatundervisning.

Anonymkode: 8548d...542

Hvorfor ikke kulturskolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, Grüner said:

Hvorfor ikke kulturskolen?

Kulturskolen er vel først og fremst for barn og ungdom?

Anonymkode: 8548d...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at mange lærere ønsker elever, og dermed stiller du sterkt til å ta timer på dine premissser. Feks er det mulig å ha time annenhver uke, eller hver tredje uke. Jeg har selv gjort dette i voksen alder. Det går også an å ha pianotimer online og noen lærere har spesialisert seg på dette. Sjekk ut musikkundervisning.no for eksempel. Der er det mange ulike lærere i ulike prisklasser.

Jeg har også prøvd apper, men har ikke så god erfaring med det, men den appen jeg likte best var skoove. Bare pass på - noen av appene starter automatisk årsabonnement etter gratisperioden er over.

Anonymkode: a8fbc...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 0.01):

De spilletimene jeg har sett på er ikke på 45-60 min, de er på 20-30 min. Koster fort 500 kr😫 For dyrt for meg, så jeg spiller heller på gehør. Spiller helt ok fiolin etter to år med klunking og prøving. Kommer nok aldri til å få klassisk utdannelse, og det merkes jo.

Anonymkode: b9955...c35

Man kan klunke på et piano, ikke med en fiolin ;)

Anonymkode: 71647...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 12.39):

Veldig stødig å velge Leif Ove Andanes og ikke Lang Lang🙌🤗

Anonymkode: fbbe9...812

Hehe, tenkte de fleste i Norge kjenner til Leif Ove, men Lang Lang er det kanskje ikke alle som kjenner til? Jeg kunne også valgt å si Sigurd Slåttebrekk, som er min absolutte favoritt, og som befinner seg i verdenseliten.

Anonymkode: 8db14...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...