Gå til innhold

Koster spilletimer i et instrument 20.000 i året?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller mer?

Har regnet litt på dette; hvis man har time hver uke og hver time koster 500, blir det 2000 i måneden. Det er nok ikke undervisning om sommeren, så med 10 måneders spilling ser det ut som om dette koster 20.000 i året.

Kulturskolen koster naturligvis mindre, men den er jo sponset av det offentlige; jeg tenker på privatundervisning.

Anonymkode: 8548d...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En god lærer tar nok mer enn 500 for en 45-60 min time. 

Anonymkode: f5150...1ca

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er pianolærer, og tar 450kr for 60 minutter. Vi har 16 undervisningsuker i semesteret, så da kan du gange 450kr med 32 uker. (Sommerferie, juleferie, høstferie, vinterferie og påskeferie utgår). Man kan også velge kortere undervisningstimer, da blir det billigere.

Anonymkode: 8db14...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster fra 250 og oppover per time. Komner an på instrument og nivå.

Anonymkode: 01f0c...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En god lærer tar nok mer enn 500 for en 45-60 min time. 

Anonymkode: f5150...1ca

De spilletimene jeg har sett på er ikke på 45-60 min, de er på 20-30 min. Koster fort 500 kr😫 For dyrt for meg, så jeg spiller heller på gehør. Spiller helt ok fiolin etter to år med klunking og prøving. Kommer nok aldri til å få klassisk utdannelse, og det merkes jo.

Anonymkode: b9955...c35

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

De spilletimene jeg har sett på er ikke på 45-60 min, de er på 20-30 min. Koster fort 500 kr😫 For dyrt for meg, så jeg spiller heller på gehør. Spiller helt ok fiolin etter to år med klunking og prøving. Kommer nok aldri til å få klassisk utdannelse, og det merkes jo.

Anonymkode: b9955...c35

Av det jeg har lest, virker det som om 20 minutters spilletimer er normen i Norge, mens 30-40 minutter er vanligere i andre land. Man har klaget på KG at Kulturskolen bare har 20 minutters undervisningstimer.

Det blir som med legen - ingen lege bruker faktisk 60 minutter når man betaler for en time.

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er pianolærer, og tar 450kr for 60 minutter. Vi har 16 undervisningsuker i semesteret, så da kan du gange 450kr med 32 uker. (Sommerferie, juleferie, høstferie, vinterferie og påskeferie utgår). Man kan også velge kortere undervisningstimer, da blir det billigere.

Anonymkode: 8db14...ab5

Med 60 minutters timer høres det ut som om du tilbyr solid undervisning som er verdt pengene, men tror ikke det er så mange som deg.

Anonymkode: 8548d...542

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som instruktør i barne og ungdomskorps hadde jeg 115,- i timen, ikke akkurat til å bli rik på.

Anonymkode: 2a35a...63e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som instruktør i barne og ungdomskorps hadde jeg 115,- i timen, ikke akkurat til å bli rik på.

Anonymkode: 2a35a...63e

Det er vel ikke helt det samme...

Anonymkode: 01f0c...0ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg underviser via kulturskole. Er det mellom 30-60 min, litt avhengig av nivå på eleven.
Så det kan nok variere litt fra skole til skole.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Av det jeg har lest, virker det som om 20 minutters spilletimer er normen i Norge, mens 30-40 minutter er vanligere i andre land. Man har klaget på KG at Kulturskolen bare har 20 minutters undervisningstimer.

Det blir som med legen - ingen lege bruker faktisk 60 minutter når man betaler for en time.

Med 60 minutters timer høres det ut som om du tilbyr solid undervisning som er verdt pengene, men tror ikke det er så mange som deg.

Anonymkode: 8548d...542

Det er viktig for meg at vi skal ha god nok tid. Men elever og foreldre velger ulike timelengder selv, de fleste barn har nok med 30 min de første årene. Så øker vi timelengden etterhvert som vi trenger mer tid til med krevende stykker og teknikkjobbing. 

Anonymkode: 8db14...ab5

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som instruktør i barne og ungdomskorps hadde jeg 115,- i timen, ikke akkurat til å bli rik på.

Anonymkode: 2a35a...63e

Har du musikkutdannelse med pedagogikk? 

Anonymkode: 8db14...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

De spilletimene jeg har sett på er ikke på 45-60 min, de er på 20-30 min. Koster fort 500 kr😫 For dyrt for meg, så jeg spiller heller på gehør. Spiller helt ok fiolin etter to år med klunking og prøving. Kommer nok aldri til å få klassisk utdannelse, og det merkes jo.

Anonymkode: b9955...c35

Hvis du bor i en av de større byene i landet hvor de har konservatorier og musikkhøgskole, så heng opp en lapp på skolen der og spør om en musikkstudent vil undervise deg. Billigere, men likevel bra nok😊

Anonymkode: 8db14...ab5

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg er pianolærer, og tar 450kr for 60 minutter. Vi har 16 undervisningsuker i semesteret, så da kan du gange 450kr med 32 uker. (Sommerferie, juleferie, høstferie, vinterferie og påskeferie utgår). Man kan også velge kortere undervisningstimer, da blir det billigere.

Anonymkode: 8db14...ab5

Nå ble jeg litt nyssgjerrig, kan en ta pianotimer som voksen også eller er det for sent?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Flintis said:

Nå ble jeg litt nyssgjerrig, kan en ta pianotimer som voksen også eller er det for sent?

Ser at Kolibri Musikkakademi (Oslo og Stavanger) skriver dette om gitarkurs

Quote

Vil du lære å spille gitar?

Dette er riktig sted for deg som er nybegynner, viderekomne, barn eller voksen fra 4 til 104 år.

Så hvis man er 105, kan det oppstå problemer, men så lenge man er 104 eller yngre, tror jeg det går fint.

Ser også at de har semesterpriser (5 måneder) avhengig av tid; time en gang i uken

20min kr 6282
30min kr 7974
40min kr 9972

Da blir dette mellom ca. 12.500 og 20.000 i året.

Anonymkode: 8548d...542

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (21 minutter siden):

Nå ble jeg litt nyssgjerrig, kan en ta pianotimer som voksen også eller er det for sent?

Du kan, men vil anbefale deg å først lære deg litt opp ved hjelp av apper om du har ett piano hjemme

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (23 minutter siden):

Nå ble jeg litt nyssgjerrig, kan en ta pianotimer som voksen også eller er det for sent?

 

Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Du kan, men vil anbefale deg å først lære deg litt opp ved hjelp av apper om du har ett piano hjemme

Man kan absolutt starte opp som voksen nybegynner, du blir kanskje ikke noen neste Leif Ove Andsnes, men du kan få stor glede av det i lang tid, kjenne på mestringsfølelsen og etter hvert spille mye fin musikk😊 Jeg anbefaler ikke å starte for deg selv sånn som den over her anbefaler, få god hjelp helt fra start, så du lærer riktig teknikk. Det er mer vanskelig å snu det igjen dersom du har lært deg feil håndstilling og teknikk. Jeg har flere voksne elever som har stor glede av det😊

Anonymkode: 8db14...ab5

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Apropos piano. Er en egen piano-tråd her på KG som forfattes og vedlikeholdes av en "Brian."🙂

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser at Kolibri Musikkakademi (Oslo og Stavanger) skriver dette om gitarkurs

Så hvis man er 105, kan det oppstå problemer, men så lenge man er 104 eller yngre, tror jeg det går fint.

Ser også at de har semesterpriser (5 måneder) avhengig av tid; time en gang i uken

20min kr 6282
30min kr 7974
40min kr 9972

Da blir dette mellom ca. 12.500 og 20.000 i året.

Anonymkode: 8548d...542

 

Fru Uperfekt skrev (2 timer siden):

Du kan, men vil anbefale deg å først lære deg litt opp ved hjelp av apper om du har ett piano hjemme

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Man kan absolutt starte opp som voksen nybegynner, du blir kanskje ikke noen neste Leif Ove Andsnes, men du kan få stor glede av det i lang tid, kjenne på mestringsfølelsen og etter hvert spille mye fin musikk😊 Jeg anbefaler ikke å starte for deg selv sånn som den over her anbefaler, få god hjelp helt fra start, så du lærer riktig teknikk. Det er mer vanskelig å snu det igjen dersom du har lært deg feil håndstilling og teknikk. Jeg har flere voksne elever som har stor glede av det😊

Anonymkode: 8db14...ab5

Hjertelig takk for svar😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 

Man kan absolutt starte opp som voksen nybegynner, du blir kanskje ikke noen neste Leif Ove Andsnes, men du kan få stor glede av det i lang tid, kjenne på mestringsfølelsen og etter hvert spille mye fin musikk😊 Jeg anbefaler ikke å starte for deg selv sånn som den over her anbefaler, få god hjelp helt fra start, så du lærer riktig teknikk. Det er mer vanskelig å snu det igjen dersom du har lært deg feil håndstilling og teknikk. Jeg har flere voksne elever som har stor glede av det😊

Anonymkode: 8db14...ab5

Da har du åpenbart ikke sjekket ut de appene som finnes for piano.

Har spilt i 6 år når jeg var yngre så har endel inne, min mann lærer fra apper og de er veldig lærerike. 2 av barna mine går på pianoundervisning men startet først hjemme med apper og de har jeg fått gode tilbakemeldinger på i forhold til hvor langt de er kommet i noteforståelse, teknikk og håndstilling så...

Anbefaler deg å se på de apper som finnes og ikke forhåndsdømme

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Har du musikkutdannelse med pedagogikk? 

Anonymkode: 8db14...ab5

1 times hardt arbeid fra en mor som engasjerer seg i korpset er like mye hardt arbeid som 1 times hardt arbeid fra en musikklærer som har utdannelse i pedagogikk. Akkurat som et barn som vil lære å knytte skolissene, lærer ikke automatisk dette fortere av en mor som har doktorgrad.

7 hours ago, AnonymBruker said:

 

Man kan absolutt starte opp som voksen nybegynner, du blir kanskje ikke noen neste Leif Ove Andsnes, men du kan få stor glede av det i lang tid, kjenne på mestringsfølelsen og etter hvert spille mye fin musikk😊 Jeg anbefaler ikke å starte for deg selv sånn som den over her anbefaler, få god hjelp helt fra start, så du lærer riktig teknikk. Det er mer vanskelig å snu det igjen dersom du har lært deg feil håndstilling og teknikk. Jeg har flere voksne elever som har stor glede av det😊

Anonymkode: 8db14...ab5

Det har du sikkert rett i.

Men hvis budsjettet er 20.000 og du skulle ha gitt et objektivt råd til en som vil lære å spille gitar. Ville du ha rådet vedkommende til å kjøpe en dårlig gitar og bruke nesten 20.000 på undervisning det første året, eller å kjøpe en god gitar til 20.000, og lære å spille ved hjelp av en app eller YouTube?

Anonymkode: 8548d...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...