AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #101 Skrevet 13. januar 2024 Hadde ei sjef en gang,vær gang hu kom på jobb så var hu så uvel og svimmel.Sa det var noe virus på balansenervene.Hu klarte nesten ikke gå,sånn var hele uka.Men når helga kom så var det pub,reiser og venner.10 år tok det før hu ble ufør,da jublet hun.Etter det har det vært fest,konserter,Syden turer osv.Sykdommen hører vi ikke mer om.🙈Derfor så er jeg skeptisk til om det er sykdom eller latskap Anonymkode: c9319...c24 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #102 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): I norge blir jo folk uføretrygdet for ME, tinnitus osv. dette er sykdommer som ikke kan påvises gjennom prøver,ergo er det faktisk mulig å få uførhet på grunnlag av det enkelte sier,ikke noe som kan påvises gjennom prøver. Anonymkode: 748f1...faa Selvfølgelig går det ut på hva folk selv sier, andre kan jo ikke kjenne inni kroppen til andre. Blir vel litt dumt om alt som ikke vises eller man kan få et prøvesvar på, skal bli sett på som humbug. Tenk om alle måtte gjennom en hel del prøver og scanner bare for å få kjøpt en pakke paracrt, for den intense hodepinen du kjenner, den er vel ikke reell siden det bare er du som kjenner den. Jeg har selv ME, og det har vært snakk om uføre den siste tiden, men jeg synes det er kjempevanskelig å bare tenke på å «gi opp». Har drevet med arbeidsutprøving, og noe behandling, men det er bare jeg som kjenner kroppen min og kan dokumentere livet 24/7. Hvordan skal man ellers hjøre det? Skal man ha en person som fotfølger deg en dag/uke/måned/år og notere ALT du gjør/ikke gjør? Har full forståelse til at folk er skeptiske når man ser uføre folk ute av huset og gjør «vanlige» ting, men på gode dager burde man få gjøre det man har lyst til. På mine gode dager, rydder jeg huset eller drar og handler på butikken. Noen dager pusher jeg, selv om det ikke er lurt, men det er så godt for psyken å forlate huset innimellom. Da tar jeg en cafétur med en venninne, for de andre 23 timene av døgnet, et jeg «låst» i eget hus. Anonymkode: 3500e...fb4 1
Fant80 Skrevet 13. januar 2024 #103 Skrevet 13. januar 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Har full forståelse til at folk er skeptiske når man ser uføre folk ute av huset og gjør «vanlige» ting. Anonymkode: 3500e...fb4 Har 0 forståelse for dette! Folk kan få passe sine egne saker. Dette er delvis problemet for uføre etter min mening. De tar offer rollen med en gang. Lett å hakke på. Stå nå opp for dere selv. Om dere vil ut å jogge eller noe annet,selv om dere har ME eller MS eller andre Mer i alfabetet,så er det deres business. 2 4
MyMichelle Skrevet 14. januar 2024 #104 Skrevet 14. januar 2024 Jeg tror det er mer hets mot uføre på KG enn i virkeligheten. Den ene hisser opp den andre. Som konspirasjonsteoretikere finner de også det de ønsker å finne. Andres erfaringer eller meninger er likegyldige for dem, for DE SELV vet hva som er sant! At mange andre, som jeg, kjenner uføre som ikke vil være uføre, nytter ikke å fortelle til de som er overbeviste om at alle uføre er svindlere. Det nytter ikke å få hetserne til å tro noe annet. Men å lære seg folkeskikk, og slutte å oppføre seg som drittsekker på nett, det bør de kunne lære seg! 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #105 Skrevet 14. januar 2024 MyMichelle skrev (30 minutter siden): Jeg tror det er mer hets mot uføre på KG enn i virkeligheten. Den ene hisser opp den andre. Som konspirasjonsteoretikere finner de også det de ønsker å finne. Andres erfaringer eller meninger er likegyldige for dem, for DE SELV vet hva som er sant! At mange andre, som jeg, kjenner uføre som ikke vil være uføre, nytter ikke å fortelle til de som er overbeviste om at alle uføre er svindlere. Det nytter ikke å få hetserne til å tro noe annet. Men å lære seg folkeskikk, og slutte å oppføre seg som drittsekker på nett, det bør de kunne lære seg! Ingen har noensinne heller påstått at alle uføre er svindlere. Anonymkode: a715d...57e 1
Nekinn@ Skrevet 14. januar 2024 #106 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Når du ser på statistikk på at vi har høyere andel i jobb så er litt av forklaringen at forskjellige land bruker andre aldersgrupper når de lager statistikk. Norge regner arbeidsstokken fra 16 år men noen andre land regner ikke de under 20 år i den statistikken. Du prøver å benekte at vi har høyest sykefravær og uføretrygda i norge,eller hva mente du med at jeg mener noe ut fra en overskrift eller to?? Anonymkode: 748f1...faa Hvor står det at jeg benekter noe? Poenget mitt er at de færreste reflekterer rundt annet enn tall. Påstanden er bare at vi har for mange og lite om hvorfor. Og eneste løsning er oftest å gi mindre. Eksempelvis bruker Norge mye mye mer penger på de fleste områder om vi sammenligner oss med andre land. Men det er likevel trygdeytelsene som alltid skal diskuteres og reduseres. Samfunnsoppbygging er komplisert og sammensatt - og samfunnsutfordringer må ses på i en større sammenheng. Ellers blir det faktisk nettopp hets en driver med. 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #107 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Men hva med de uføre som aldri har vært gjennom tiltak og ikke har hatt noe operasjon og sånn? Jeg kjenner slike. Det du forteller om er hvordan det egentlig burde være, men i virkeligheten... Anonymkode: 21101...e79 Altså hva slags menneskesyn har du når du omtaler andre mennesker som slike? Anonymkode: cbc03...ca5 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #108 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Så den som kan dra på festivaler skal ikke jobbe? Sorry, umulig å forstå. Anonymkode: 21101...e79 Jeg er uføretrygde og kunne fint ha klart å reise på for eksempel festival en gang i året, men i forkant må jeg da bruke mange uker på å samle opp mest mulig energi og etter festivalen er jeg sengeliggende 247 i mange uker for å klare å lade batteriet litt. Og ja hverdagen ellers er også preget av alvorlig sykdom og det å skulle stå i jobb er ikke jeg i stand til. Jeg hadde heller ikke vært en pålitelig ansatt da jeg aldri kunne svart på hvilken dag jeg kanskje kunne jobbet og jeg kunne heller ikke gitt noen garanti for at jeg ville klare å være på jobben i 8 timer i strekk Anonymkode: cbc03...ca5 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #109 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Altså hva slags menneskesyn har du når du omtaler andre mennesker som slike? Anonymkode: cbc03...ca5 Er det mulig...Hva er galt med ordet "slike"? Anonymkode: 21101...e79 2
_popcorn_ Skrevet 14. januar 2024 #110 Skrevet 14. januar 2024 Ryddet for brukerangrep og svar til det. _popcorn_, adm
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #111 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Er det mulig...Hva er galt med ordet "slike"? Anonymkode: 21101...e79 Når man sier slike den setingen så er det ganske nedlatende. Anonymkode: cbc03...ca5 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #112 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Er det mulig...Hva er galt med ordet "slike"? Anonymkode: 21101...e79 You people Anonymkode: 34444...543
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #113 Skrevet 14. januar 2024 Det mangler empati i samfunnet generelt dessverre. Jeg er en av de selv som sliter meg ihjel med ulike diagnoser og helseproblemer. Hovedårsaken er at jeg vil ha høyere inntekt og ønsker ikke å havne som en av de hetsede på bunnen. Jeg bør egentlig være uføretrygdet, ser andre som ikke prøver engang som får det. Men jeg vil ikke være som dem og ønsker ikke bli fattig. Anonymkode: 93745...d54 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #114 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Så den som kan dra på festivaler skal ikke jobbe? Sorry, umulig å forstå. Anonymkode: 21101...e79 Jeg er ufør og kan fint dra på festivaler i mine bedre perioder. I mine dårlige perioder kan jeg ikke det, og jeg kan ikke gå alene på festivaler, men hva skulle være gøy med det? Jeg kan gjøre ganske så mye selv om jeg ikke kan jobbe, og min kjære er veldig bevisst på at livet ikke skal være slutt og jeg bare sitte hjemme selv om jeg dessverre har sykdom som begrenser meg angående mye. Vi reiser derfor likevel mye, og prøver å virkelig nyte livet fremdeles, selv om jeg har noen begrensninger. Vi drar på camping og weekendtur, går på konserter, drar til sydlige strøk, med mer. Vi er veldig opptatt av å LEVE. Enda mer opptatt av det nå når livet har vist oss hvor skjørt det kan være. Hvor viktig det er å nyte livet før det er for sent. Det sagt, jeg drar ikke engang til byen alene. Drar ingen steder egentlig uten at han er med, eller noen nære venner er med. Jeg drar ikke engang på behandling alene når jeg er skikkelig dårlig, men kan det heldigvis fremdeles de fleste gangene jeg skal. Det er fysisk sykdom som forhindrer meg, om du skulle lure, men som også tillater at jeg fremdeles kan være med på mye i livet. Bare ikke når jeg er på mitt verste, for da er jeg sengeliggende. Jeg var i jobb så lenge arbeidsgiver tillot det. Måtte slutte da arbeidsgiver ikke lenger fant det forsvarlig. Anonymkode: 72d7c...2f2 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #115 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Når man sier slike den setingen så er det ganske nedlatende. Anonymkode: cbc03...ca5 Det er din fantasi. Du vet IKKE hva folk tenker. Anonymkode: 21101...e79 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #116 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er din fantasi. Du vet IKKE hva folk tenker. Anonymkode: 21101...e79 Nei det er ikke noe fantasi og si slike mennesker er nedlatende Anonymkode: cbc03...ca5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #117 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei det er ikke noe fantasi og si slike mennesker er nedlatende Anonymkode: cbc03...ca5 Nei, det er direkte feil. Anonymkode: a715d...57e 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #118 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, det er direkte feil. Anonymkode: a715d...57e Ja for de som tydeligvis synes det er greit å prate nedlatende om andre mennesker… Anonymkode: cbc03...ca5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #119 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja for de som tydeligvis synes det er greit å prate nedlatende om andre mennesker… Anonymkode: cbc03...ca5 Nei, det handler om å se litt vettigt på ting. Anonymkode: a715d...57e 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #120 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 15.59): Ikke meg du siterer , men trodde dette var ganske allmennkjent? Du finner sikkert hundrevis av kilder hvis du gidder og Google. Anonymkode: 8213e...3c2 Det er veldig vanskelig å sammenligne land, det er det ikke alle artikler som gidder å ha med. Heller de færreste. I andre land går kanskje flere på sosialhjelp i stedet. Eller står uten noe. Eller det er aap-løp i tiår. Eller, eller, eller. Veldig, veldig vanskelig å sammenligne uten å ta med alle utenfor arbeid i hvert land, ikke bare de spesifikt med uføretrygd. Jeg trodde faktisk at dette var allmennkunnskap. Anonymkode: a3f13...45e 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå