Gå til innhold

Hets mot uføre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Media har vært proppfull av en sutrete liten mann de siste dagene, en mann som gråter i retten fordi ingen vil være vennen han, fordi han ikke får lov å ha hund, fordi han ikke får være på tinder og ingen liker å spille xbox med han.

Han er årsaken til at jeg er ufør, han får alikevel mer sympati og mer støtte enn jeg får.

Han får kritikk også for all del men han er skjerma fullstendig fra slikt. Jeg derimot møter det hver eneste gang noen spørr hva jeg jobber med. 
Hvert eneste bekjentskap som hører at jeg har psykiske årsaker til ufør, hver gang jeg nevner diagnosene mine eller bare snakker om begrensninger eller utfordringer jeg tar hensyn til for å gi meg selv en fungerende hverdag ser jeg at folk tviler. De mener de har rett til å grave i mine helsedetaljer. De har krav på svar synes de. Det samme skjer i debatter her på KG. Folk snakker så mye om at uføre er late at det må jo være sannhet i det. «Alle» får bokstavdiagnoser om de går til legen så det er jo så lett å fake. 

Anonymkode: 56515...a90

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 15.34):

Jeg er 100% ufør å sier ikke det til noen, skjemmes av det, pga fordommer, jeg har flere diagnoser som sier at jeg bør være ufør men jeg takler ikke å gå hjemme å jeg føler meg mindre verdig.  Men jeg jobber også 100% å har gjort det i se siste 3 årene, jeg har fryst uføre trygden. Skulle ønske det var mer tilrettelagt for syke på jobb, skulle ønske at jobben slapp å møte betale sykemeldingen min de gangene( få ganger) jeg har blitt syk pga mine diagnoser. ( jeg er absolutt ikke åpen på min arbeidsplass ) 

Å bli sett ned på pga at du er syk er en forferdelig følelse å de som hele tiden sier folk snylter å slik, burde gå litt inn i seg selv. Det er et helvete å være syk, økonomisk, sosial å psykisk. 

Anonymkode: 27238...4b9

Jeg skammer meg også og har ikke fortalt venner og bekjente at jeg er ufør. Sier fortsatt at jeg er det forrige yrket mitt når noen spør. Jeg drømmer virkelig om å jobbe igjen og har begynt å kikke på stillingsannonser

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 15.27):

Det er mulig noen hetser dem, men det er mange som bare stiller helt ok spørsmål og uføre kaller det for "hets".  

Anonymkode: 21101...e79

Dette. Noen uføretrygdede føler seg utsatt for hets om man ikke svelger deres fremstilling 100% eller om man har noe slags kritikk av ordningen. Litt som at Israel er veldig snar til å fremstille kritikk som jødehets.

Hvis man føler man er i en truet posisjon så er det kanskje lett å ty til en demonisering av kritikere.

Anonymkode: c692f...11a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvert eneste bekjentskap som hører at jeg har psykiske årsaker til ufør, hver gang jeg nevner diagnosene mine eller bare snakker om begrensninger eller utfordringer jeg tar hensyn til for å gi meg selv en fungerende hverdag ser jeg at folk tviler. De mener de har rett til å grave i mine helsedetaljer. De har krav på svar synes de. Det samme skjer i debatter her på KG. Folk snakker så mye om at uføre er late at det må jo være sannhet i det. «Alle» får bokstavdiagnoser om de går til legen så det er jo så lett å fake. 

Anonymkode: 56515...a90

I et mer liberalistisk land så ville jeg ha sultet ihjel om jeg ble ufør. Eller jeg måtte ha stolt på en generøs familie som hadde støttet meg - og vært interessert i om jeg kunne jobbe litt.

Nå lever vi i et sosialdemokrati og jeg synes at det er flott at fellesskapet hindrer at syke mennesker sulter ihjel. At det samme fellesskapet er kritisk til hvordan deres skattepenger forvaltes tror jeg ikke er til å unngå.

Det er en forskjell mellom å være generelt kritisk til vilkårene for uførhet, og å «avkreve» deg for intime helseopplysninger på gata.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er uføretrygdet på grunn av en oppvekst preget av grov omsorgssvikt og seksuell overgrep. 

Skrevet

Jeg forstår kritikken mot uføre. 

NOEN uføretrygda mennesker har vondt i vilja. Disse ødelegger for de som er ufør som ville gjort hva som helst for å jobbe. Leger og spesialister ser stor forskjell på de som elsker sine diagnoser grunnet fordeler diagnosen gir og de som gjerne ville blitt kvitt diagnosen og vært frisk. 

For 20 år siden var det vanskeligere å være i jobb med kronisk sykdom. Nå som den digitale verden er enorm finnes det en jobb for alle. Vil en jobbe så kan en jobbe, hvor mye kommer an på. 

Er ufør selv men jobber. Noen år har jeg jobbet nærmere 100 %, noen år nesten ingen ting. Helsa styrer min arbeidsdag og sånn vil det være resten av livet. En blir ikke frisk av å hvile, en blir friskere av å ta del I en meningsfull hverdag. Svært få vet at jeg er ufør, svært få har noe med det. Mange vet jeg er syk med alvorlige diagnoser men det er ikke det jeg ønsker å ha fokus på i min hverdag. 

Anonymkode: 71a11...fc8

• Hjerte 1
Skrevet

NAV tvang meg inn på ufør, hadde ikke noe valg. Skjedde etter en ulykke der jeg skadet ryggen, AAP fikk jeg ikke ettersom de vurderte meg som 100% ferdig. Så da fikk jeg valget mellom sosialhjelp, selge boligen først....eller ufør.

Sånn er livet. Men jeg klarer meg greit økonomisk, har boligen enda.

Husk at endel får ufør raskt pga diagnoser som er helt sikre. Ikke fordi man vil det selv.

Men jeg har ingen venner igjen, pga som ufør skal du trykkes ned. Alle rakket ned på meg selv om jeg var så dårlig at ingenting fungerte.

Anonymkode: 5578d...c70

Skrevet
Nekinn@ skrev (På 13.1.2024 den 17.26):

Etter min erfaring så er det bare enkle sjeler som er kritiske til velferdssystemet fordi de ikke evner å se og reflektere rundt helheten og sette dette i sammenheng. 

Hetser jeg da alle som ikke er uføretrygdet?

Vet ikke om du er ironisk her? Det å stille kritiske spørsmål er så absolutt en del av refleksjon og helhetstenkning. Det å tro at systemet er perfekt er for enkle sjeler...

Anonymkode: fe86e...aa3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg forstår kritikken mot uføre. 

NOEN uføretrygda mennesker har vondt i vilja. Disse ødelegger for de som er ufør som ville gjort hva som helst for å jobbe. Leger og spesialister ser stor forskjell på de som elsker sine diagnoser grunnet fordeler diagnosen gir og de som gjerne ville blitt kvitt diagnosen og vært frisk. 

For 20 år siden var det vanskeligere å være i jobb med kronisk sykdom. Nå som den digitale verden er enorm finnes det en jobb for alle. Vil en jobbe så kan en jobbe, hvor mye kommer an på. 

Er ufør selv men jobber. Noen år har jeg jobbet nærmere 100 %, noen år nesten ingen ting. Helsa styrer min arbeidsdag og sånn vil det være resten av livet. En blir ikke frisk av å hvile, en blir friskere av å ta del I en meningsfull hverdag. Svært få vet at jeg er ufør, svært få har noe med det. Mange vet jeg er syk med alvorlige diagnoser men det er ikke det jeg ønsker å ha fokus på i min hverdag. 

Anonymkode: 71a11...fc8

Er jo NAV som innvilger ufør, er ikke noe man kan velge selv.

Hvem vil ha noen i arbeids som ikke vil jobbe? Ingen. Arbeidslivet i dag er jo beinhardt, du skal være en slave som piskes.

Da må jo vedkommede leve på sosialhjelp+husleie, roteres rundt på AAP evt.  Bedre å få de ut av systemet på en fast støtte, penger er det nok av i Norge. Så økonomisk er det ikke noe problem med antall ufør....men husk hvor mange på ufør som kom hit som innvandrerer. Det er et problem man ikke vil belyse. NAV sine kostnader med innvandringen, det hører vi ingentingen om. 

Anonymkode: 5578d...c70

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Enig i at det er ekstremt mye hets mot uføre, spesielt her på Kvinneguiden. Det er vanskelig å lage en diskusjonstråd som holder seg på et fornuftig og relevant nivå.

En grunn til det er all hetsen som dukker opp i alle slike tråder.

Men en annen grunn er alle uføre som deltar i tråden ved å ramse opp alt grusomt som har skjedd med dem opp gjennom, bilulykker, overgrep, voldtekt, for å liksom «forsvare» at de er uføre. Det er ingen som har spurt! Dere trenger ikke utlevere helseutfordringer og traumer som gjør at akkurat DU har blitt ufør, det tilfører ikke noe til diskusjonen annet enn å fyre opp alle de som har opplevd akkurat det samme men ikke er uføre. Det må gå an å diskutere uføretrygd uten å trekke inn personlige subjektive opplevelser.

Man blir heller ikke uføretrygdet basert på diagnoser eller grusomme opplevelser. Det er symptomene av dette, og hvordan det påvirker funksjon, arbeidsevne og inntektsevne, som gjør at noen blir uføretrygdet. Dette blir grundig utredet gjennom behandlingsløp i helsevesenet og aap-løp med evt. arbeidsutprøving hos Nav.

Så på et eller annet punkt må uføre-kritikerne bare stole på at vurderingen som er gjort i hver enkelt sak er riktig. Man kan selvfølgelig likevel diskutere uføre-ordningen, men ikke ved å trekke inn enkelthistorier og personlige opplevelser! Dette gjelder både de som er uføre, og de som kritiserer dem.

Anonymkode: 23a3d...48b

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så på et eller annet punkt må uføre-kritikerne bare stole på at vurderingen som er gjort i hver enkelt sak er riktig. Man kan selvfølgelig likevel diskutere uføre-ordningen, men ikke ved å trekke inn enkelthistorier og personlige opplevelser! Dette gjelder både de som er uføre, og de som kritiserer dem.

Uføre-kritikerne? 

I de fleste tilfeller så stoler man jo på at vurderingen er riktig. Men samtidig vet man at systemet har gitt etter i enkelte tilfeller. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Uføre-kritikerne? 

I de fleste tilfeller så stoler man jo på at vurderingen er riktig. Men samtidig vet man at systemet har gitt etter i enkelte tilfeller. 

Det virker ikke sånn nei, når de som er kritiske til «alle» uføre får utfolde seg i trådene her. Det snakkes om at det er for mange uføre generelt, at det er for lett å få uføretrygd osv. Som igjen fremprovoserer uføre til å «forsvare» seg ved å ramse opp sine spesifikke traumer og problemer. Og fokuset havner dermed på enkeltsaker.

Skjer igjen og igjen i de fleste uføre-trådene her inne.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
origin skrev (1 time siden):

Jeg skammer meg også og har ikke fortalt venner og bekjente at jeg er ufør. Sier fortsatt at jeg er det forrige yrket mitt når noen spør. Jeg drømmer virkelig om å jobbe igjen og har begynt å kikke på stillingsannonser

Samme her. 

Anonymkode: 34444...543

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det virker ikke sånn nei, når de som er kritiske til «alle» uføre får utfolde seg i trådene her. Det snakkes om at det er for mange uføre generelt, at det er for lett å få uføretrygd osv.

Det å mene at det er for lett å få uføretrygd er ikke det samme som å være kritisk til alle uføre.

Hva mener du er alternativet til at de «får utfolde seg»? Sensur?

Sitat

Som igjen fremprovoserer uføre til å «forsvare» seg ved å ramse opp sine spesifikke traumer og problemer. Og fokuset havner dermed på enkeltsaker.

Når tråden heter «hets mot uføre» så er det rimelig å forvente en meta-diskusjon om hvordan uføre omtales, og hvordan de bør omtales. Hvis det ikke er en diskusjon man ønsker å eksponeres for så er det vel bare å ikke klikke seg inn?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det virker ikke sånn nei, når de som er kritiske til «alle» uføre får utfolde seg i trådene her. Det snakkes om at det er for mange uføre generelt, at det er for lett å få uføretrygd osv. Som igjen fremprovoserer uføre til å «forsvare» seg ved å ramse opp sine spesifikke traumer og problemer. Og fokuset havner dermed på enkeltsaker.

Har du et eksempel på et innlegg som er kritisk til alle uføretrygdede?

Det som går igjen i disse trådene er at det påpekes at noen lurer systemet, har vondt i vilja osv, og da kommer disse personlige historiene. Hvorfor disse føler seg truffet av generell kritikk av ordningen forstår jeg ikke, for de reelle uføretrygdede burde jo være av samme oppfatning som oss andre, om at det å lure systemet er feil og lite bærekraftig!

• Nyttig 1
Skrevet

Har du et eksempel på et innlegg som er kritisk til alle uføretrygdede?

Det som går igjen i disse trådene er at det påpekes at noen lurer systemet, har vondt i vilja osv, og da kommer disse personlige historiene. Hvorfor disse føler seg truffet av generell kritikk av ordningen forstår jeg ikke, for de reelle uføretrygdede burde jo være av samme oppfatning som oss andre, om at det å lure systemet er feil og lite bærekraftig!

Vanskelig å finne eksempler da de fleste trådene ender med å bli slettet.

Ellers enig i andre avsnitt her.

• Nyttig 1
Skrevet

Det er uansett ikke nok jobber til alle.

Egentlig burde det vært borgerlønn.

Anonymkode: e27cf...dd4

• Liker 1
Skrevet
Handsomegorilla skrev (1 time siden):

Det går ikke an å utnytte det vanntette systemet vi har i Norge, hvis du tenker på innvandrere er det skam på deg disse stakkars menneskene fortjener en slant når de har hatt det så jævlig

En hard påstand. Du mener altså at det ikke finnes snyltere.

Anonymkode: a715d...57e

• Nyttig 1
Skrevet

En hard påstand. Du mener altså at det ikke finnes snyltere.

Anonymkode: a715d...57e

Joda .men de må igjennom en hel del masse helvetes ting for å få uføretrygd...og om man går igjennom alt dette..ned i lønn..for å lure til å utføre..ja da er man faktisk syk

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette. Noen uføretrygdede føler seg utsatt for hets om man ikke svelger deres fremstilling 100% eller om man har noe slags kritikk av ordningen. Litt som at Israel er veldig snar til å fremstille kritikk som jødehets.

Hvis man føler man er i en truet posisjon så er det kanskje lett å ty til en demonisering av kritikere.

Eksempelet ditt var dårlig. De uføre er ikke mennesker fra Israel. De er palestinere som blir hetset og sett på som boss av Israelere. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...