Gå til innhold

Hets mot uføre

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi kjenner mange slike, dessverre. Mange ønsker å bli ufør pga verden er ikke så enkel som den var før. Utenforskap vokser. Ensomhet brer seg og a4 livet passer ikke for alle. Å få gå i fred, få sin 'lønn' og styre dagen som den passer seg er da mye mer givende og fristende enn å slite seg helt ut for at andre skal tjene seg rikere. 

Noe må jo gjøres, men hva?

Anonymkode: 37e19...314

Her er du absolutt inne på noe. Samtidig tror jeg de færreste som er uføre som følge av psykiske problemer og tilpasningsvansker i det moderne samfunn har hatt et bestemt mål om å bli trygdet og «få lønn for ingenting». Det er tross alt et stort sosialt tabu å være ufør. Sagt litt stygt så tilhører man «bunnen» av samfunnet (sett sterilt fra storsamfunnets perspektiv). Ikke mange ønsker å ofre sin sosiale status frivillig med den lange rekken negative dominoeffekter dette medfører. Vi må ikke undervurdere konformiteten blant nordmenn som gruppe, og vårt nedarvede behov for nettopp å tilhøre gruppen.

Men som du beveger deg inn på: En upersonlig, fremmed og overveldende sivilisasjon er sterkt medvirkende til at mange havner utenfor og «lønnes» av systemet, men denne prosessen skjer nok helst naturlig, uten at latskap og utspekulerte tanker om systemutnyttelse streifer hodene til dem det gjelder. Jeg er overbevist om at flere må våge å kritisere selve «systemet» og den måten det er bygd opp på, i stedet for kun lettvint, avfeiende sykeliggjøring av den voksende skaren som sliter innenfor disse historisk sett veldig eksperimentelle rammene.

Anonymkode: 063ab...cba

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, den jeg siterte nevnte dem 

Anonymkode: 21101...e79

Den du siterte skrev jo hvorfor hun/han nevnte pensjonistene, jeg kommenterte din påstand til dette svaret hvor DU nevnte pensjonistene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva med de uføre som aldri har vært gjennom tiltak og ikke har hatt noe operasjon og sånn? Jeg kjenner slike. Det du forteller om er hvordan det egentlig burde være, men i virkeligheten...

De har ofte sykdommer etc som de vet ikke noe funker med, det kan være om du eks har muskelsykdom, handikap, downs, diagnoser som ingen ting vil gjøre de bedre

• Nyttig 3
Skrevet
Nekinn@ skrev (5 minutter siden):

Den du siterte skrev jo hvorfor hun/han nevnte pensjonistene, jeg kommenterte din påstand til dette svaret hvor DU nevnte pensjonistene. 

Ok, så konklusjonen er at de fleste pensjonistene og de fleste uføre har jobbet. Pensjonistene fortjener hver eneste krone de får. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg blitt ufør hadde jeg sagt i korte trekk hvorfor om noen hadde spurt. Jeg hadde ikke lagt ut hele helse journalen og historikken, da dette er svært privat. 
Hadde man lest alle papirene og journalene til de som er ufør hadde man kanskje sittet igjen med litt mer forståelse. 

Det samme gjelder sykmeldte. Skal jeg mene noe om legen har tatt en riktig vurdering når han sykmelder noen? eller er dette en sak mellom pasient og lege? 
Er det pga at folk får offentlige ytelser at folk blander seg inn og skal mene om folk har rett på ytelser eller ei? 

Anonymkode: 0004c...b7d

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Sofakona skrev (4 minutter siden):

De har ofte sykdommer etc som de vet ikke noe funker med, det kan være om du eks har muskelsykdom, handikap, downs, diagnoser som ingen ting vil gjøre de bedre

Nettopp. Eller har begynnende revmatsisme f eks. En kollega av meg har MS, hun er 22 år gammel. Flink på jobb, ute med venner, men hver gang hun får et attakk blir sykdommen verre. 
Nav vil hun skal uføre seg, men hun vil ikke gi opp enda. 
Utad?? Helt topp! Sminker seg, drar på festivaler og jobber. Noe som på sikt kan gjøre at sykdommen går fortere enn den trenger å gjøre om hun roer ned. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har temmelig nøyaktig samme befolkningsstørrelse som Danmark og Finland. Vi har like mange uføre som dem til sammen. Vi har like mange uføre som Sverige men halvparten så mange innbyggere. Da har vi enten en befolkning som er mye sjukere enn alke sine Nordiske naboer, eller halvparten er trygda på tynt grunnlag. Det er selvfølgelig veldig synd for den andre halvparten. 

Anonymkode: 3f302...4de

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nettopp. Eller har begynnende revmatsisme f eks. En kollega av meg har MS, hun er 22 år gammel. Flink på jobb, ute med venner, men hver gang hun får et attakk blir sykdommen verre. 
Nav vil hun skal uføre seg, men hun vil ikke gi opp enda. 
Utad?? Helt topp! Sminker seg, drar på festivaler og jobber. Noe som på sikt kan gjøre at sykdommen går fortere enn den trenger å gjøre om hun roer ned. 

Så den som kan dra på festivaler skal ikke jobbe? Sorry, umulig å forstå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hva med de uføre som aldri har vært gjennom tiltak og ikke har hatt noe operasjon og sånn? Jeg kjenner slike. Det du forteller om er hvordan det egentlig burde være, men i virkeligheten...

Jeg er blandt de som ikke har vært i arbeidsutprøving, fordi fastlege og spesialister var klare på at det kun ville gjøre meg sykere. I statistikken er jeg uføretrygdet med en psykisk diagnose, PTSD(kompleks type) fordi de antok den lettere ville gå igjennom uten krav til arbeidsutprøving. De fysisk nevrologiske diagnosene mine som er det som hemmer meg mest, ble ikke vektlagt - fordi det ble antatt at det kunne utløse krav som trolig ville gjort meg dårligere.

Jeg kan tenke meg at bekjente og naboer som ser meg en gang i blandt nok kan lure på hvorfor jeg er ufør. Familie og nære venner ser godt begrensningene sykdommene påfører meg. De fleste har blitt sjokkert, men det er alltid annerledes å se noe - enn at jeg bare forteller. Ikke ønsker jeg å fokusere på det vonde heller, mye er jeg så vant med at jeg ikke ville tenkt på å nevne det og totalt sett så er det så mye annet som er hyggeligere å snakke om enn egen helse.

Anonymkode: d99a4...b83

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så den som kan dra på festivaler skal ikke jobbe? Sorry, umulig å forstå. 

Hun jobber. Det er det hun gjør! Men legen og nav mener hun bør bli ufør, for jevnlig får hun anfall og blir lagt inn på sykehus og må få medisiner. Hun nekter å slutte i jobben og slutte å leve pga sykdommen. Derfor blir hun raskere dårlig, fordi hun ikke sørger for nok hvile og tar sykdommen på alvor. 
Om hun fortsetter slik vil hun ende i rullestol som 50 åring. Hører hun på lege og nav, kan hun holde sykdommen mer under kontroll og leve et langt liv. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er blandt de som ikke har vært i arbeidsutprøving, fordi fastlege og spesialister var klare på at det kun ville gjøre meg sykere. I statistikken er jeg uføretrygdet med en psykisk diagnose, PTSD(kompleks type) fordi de antok den lettere ville gå igjennom uten krav til arbeidsutprøving. De fysisk nevrologiske diagnosene mine som er det som hemmer meg mest, ble ikke vektlagt - fordi det ble antatt at det kunne utløse krav som trolig ville gjort meg dårligere.

Jeg kan tenke meg at bekjente og naboer som ser meg en gang i blandt nok kan lure på hvorfor jeg er ufør. Familie og nære venner ser godt begrensningene sykdommene påfører meg. De fleste har blitt sjokkert, men det er alltid annerledes å se noe - enn at jeg bare forteller. Ikke ønsker jeg å fokusere på det vonde heller, mye er jeg så vant med at jeg ikke ville tenkt på å nevne det og totalt sett så er det så mye annet som er hyggeligere å snakke om enn egen helse.

Anonymkode: d99a4...b83

Hva bekjente eller en nabo skal tro og lure på er jo deres problem og ikke ditt. 
folk utenfra vet 1% av helsetilstanden til andre, og personlige opplysninger om helse har ikke andre noe med.. 

kanskje vi skal ha et system der alle uføre får lagt ut journalen sin på KG? Så kan alle luringer her inne leke spesialister og vurdere om folk har riktig diagnose, eller hvor høy arbeidsevne de har? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hun jobber. Det er det hun gjør! Men legen og nav mener hun bør bli ufør, for jevnlig får hun anfall og blir lagt inn på sykehus og må få medisiner. Hun nekter å slutte i jobben og slutte å leve pga sykdommen. Derfor blir hun raskere dårlig, fordi hun ikke sørger for nok hvile og tar sykdommen på alvor. 
Om hun fortsetter slik vil hun ende i rullestol som 50 åring. Hører hun på lege og nav, kan hun holde sykdommen mer under kontroll og leve et langt liv. 

Skjønner. Takk for en god forklaring 🙂 

Skrevet
Anonvm skrev (4 timer siden):

Hva spør du om ts? Eller var det bare et hjertesukk?

Det er hets mot uføre i Norge.

Vår felles identitet er - fra særlig etterkrigstiden - hardtarbeidene. Den som ikke jobber hardt taper en stor del av sin status som god nordmann. 

Så kommer fordommer inn. Nordmenn sier ingenting. Spør han om han har det bra. Jo takk, bare bra. Så vi kan lite om smerter og sorger. Folk ser friske ut, ergo er de friske. 

I de lukka norske hjem banker og forbegriper foreldre seg på sine barn. Disse ungene fungerer ikke når de vokser opp. Men hva som skjer i lukka hjem tenker vi aldri på. 

De er late. De røyker. De drikker pepsi max. Det er alt vi ser. 

Vi hetser fordi vi vet ikke bedre. Og vi vil ikke vite. Vi orker ikke. Det er enklere og føles bedre å tråkke på de som allerede ligger nede. 

Dette er det som skjer. Hilsen en som levde bak de lukkede dørene, og som delvis gjør det enda, om enn "bare"  gjennom minner og kroppslige plager.

Anonymkode: 21803...4e4

Skrevet

Noe er rotten in the state of Norway når vi har den høyeste andelen uføre i verden. Levealderen vår er på helt i toppen på den globale statistikken (vi er nr. 10), helsevesenet har mangler, ja, men er også et av verdens beste. Vi er generelt et land som verner om folkehelsen. 

Det er ikke noen grunn til at vi leder denne urovekkende statistikken. Utover at vi har et system som hiver alt for mange inn i uføre. Det vet vi alle som har en bred omgangskrets - vi kjenner alle uføre med diffuse lidelser, noe fysiske greier som ikke viser på undersøkelser, PTSD av noe vanskelig som skjedde i barndommen (hvem har ikke hatt vanskelige opplevelser i barndommen?). 

Og argumentet er alltid fra uføre: Det handler om arbeidsevne, ikke sykdommen i seg selv. Men det er her det skurrer. Arbeidsevne er høyst subjektivt. Noen er ekstremt flinke til å sykeliggjøre seg selv, og manipulere behandlingsapparatet.

Kritikk mot system og generelle holdninger er ikke "hets". Ingen kritiserer deg, TS, selv om vi problematiserer tendensen. Er det virkelig så vanskelig å forstå?

Anonymkode: 254cd...948

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Noe er rotten in the state of Norway når vi har den høyeste andelen uføre i verden. Levealderen vår er på helt i toppen på den globale statistikken (vi er nr. 10), helsevesenet har mangler, ja, men er også et av verdens beste. Vi er generelt et land som verner om folkehelsen. 

Det er ikke noen grunn til at vi leder denne urovekkende statistikken. Utover at vi har et system som hiver alt for mange inn i uføre. Det vet vi alle som har en bred omgangskrets - vi kjenner alle uføre med diffuse lidelser, noe fysiske greier som ikke viser på undersøkelser, PTSD av noe vanskelig som skjedde i barndommen (hvem har ikke hatt vanskelige opplevelser i barndommen?). 

Og argumentet er alltid fra uføre: Det handler om arbeidsevne, ikke sykdommen i seg selv. Men det er her det skurrer. Arbeidsevne er høyst subjektivt. Noen er ekstremt flinke til å sykeliggjøre seg selv, og manipulere behandlingsapparatet.

Kritikk mot system og generelle holdninger er ikke "hets". Ingen kritiserer deg, TS, selv om vi problematiserer tendensen. Er det virkelig så vanskelig å forstå?

Hele poenget med dette med "arbeidsevne" ødelegger jo hele systemet. Uansett diagnose x100 eller ikke er det "arbeidsevnen" som avgjør.

Vel, det er ikke verre enn da å vise at en ikke kan stå i jobb over tid. Diagnosene er fullstendig uvesentlige.

Helt ufattelig.

Anonymkode: a715d...57e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hele poenget med dette med "arbeidsevne" ødelegger jo hele systemet. Uansett diagnose x100 eller ikke er det "arbeidsevnen" som avgjør.

Vel, det er ikke verre enn da å vise at en ikke kan stå i jobb over tid. Diagnosene er fullstendig uvesentlige.

Helt ufattelig.

Hvordan kan en person som er bestemt på å få uføre "bevise" dette sånn systemet er nå? Leger gir diagnose basert på selverklærte symptomer. Jeg har selv kollegaer med alvorlige diagnoser som velger å være i jobb, og bekjente med mer diffuse diagnoser som har valgt å bli uføre. Forskjellen er at sistnevnte fremhever sine symptomer som uforenelige med å stå i jobb, og førstnevnte har bestemt at symptomene er forenelige med å stå i jobb, til tross for målbar sykdom.

Arbeidsevne er høyst subjektivt, så hvordan skal man klare å måle graden av sykdom med objektive kriterier når hele apparatet er basert på subjektiv vurdering av arbeidsevne? 

• Liker 3
Skrevet
Nekinn@ skrev (4 timer siden):

Det må du gjerne mene noe om men ha noe annet enn en overskrift og to å vise til. Kan du for eksempel si noen om hvordan det er mulig å ha høyere andel uføre samtidig som vi har høyest andel i jobb sammenlignet med andre land?

Når du ser på statistikk på at vi har høyere andel i jobb så er litt av forklaringen at forskjellige land bruker andre aldersgrupper når de lager statistikk. Norge regner arbeidsstokken fra 16 år men noen andre land regner ikke de under 20 år i den statistikken. Du prøver å benekte at vi har høyest sykefravær og uføretrygda i norge,eller hva mente du med at jeg mener noe ut fra en overskrift eller to??

Anonymkode: 748f1...faa

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan kan en person som er bestemt på å få uføre "bevise" dette sånn systemet er nå? Leger gir diagnose basert på selverklærte symptomer. Jeg har selv kollegaer med alvorlige diagnoser som velger å være i jobb, og bekjente med mer diffuse diagnoser som har valgt å bli uføre. Forskjellen er at sistnevnte fremhever sine symptomer som uforenelige med å stå i jobb, og førstnevnte har bestemt at symptomene er forenelige med å stå i jobb, til tross for målbar sykdom.

Arbeidsevne er høyst subjektivt, så hvordan skal man klare å måle graden av sykdom med objektive kriterier når hele apparatet er basert på subjektiv vurdering av arbeidsevne? 

Nettopp. Det er umulig. Og undersøkelser har vist at folk overdriver lidelsene sine hos legen.

• Liker 2
Skrevet

I norge blir jo folk uføretrygdet for ME, tinnitus osv. dette er sykdommer som ikke kan påvises gjennom prøver,ergo er det faktisk mulig å få uførhet på grunnlag av det enkelte sier,ikke noe som kan påvises gjennom prøver.

Anonymkode: 748f1...faa

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og hvem er det? Selv folk som er operert å sarvet i stykker av tøffe kreftbehandlinger filleristes for gjenværende arbeidsevne på Aap, liksom.

Anonymkode: 7352d...26d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...