Gå til innhold

Hets mot uføre

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sofakona skrev (45 minutter siden):

Joda .men de må igjennom en hel del masse helvetes ting for å få uføretrygd...og om man går igjennom alt dette..ned i lønn..for å lure til å utføre..ja da er man faktisk syk

Ok. En får altså legitim uføretrygd, siden om en er snylter er man syk nok til å få det.

Makes sense...

Anonymkode: a715d...57e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok. En får altså legitim uføretrygd, siden om en er snylter er man syk nok til å få det.

Makes sense...

Ikke faktisk syk..men "syk" nok til å gjøre alt dette. Du går jo masse ned i lønn og må igjennom masse greier.. juge juge og juge mer...du må ha en lege som enten er god til å jukse eller ikke bryr deg..du må søke aap..du må få veiledere..du må igjennom tiltakene...og da på disse på må huske "hva slags " sykdom du har...og du kan måtte gå på aap i mange år .men lite lønn...kan ikke skjønne at noe ikke syke vil gå igjennom dette 

• Liker 4
Skrevet
Sofakona skrev (57 minutter siden):

Joda .men de må igjennom en hel del masse helvetes ting for å få uføretrygd...og om man går igjennom alt dette..ned i lønn..for å lure til å utføre..ja da er man faktisk syk

Hvilke "helvetes ting" er det du tenker på her? Og er disse tingene mer/tyngre "arbeid" enn å stå i faktisk arbeid?

Mange uføretrygdede er i stand til å spe på trygden sin.. Veldig synd for de som har minstesats og faktisk er helt ute av stand til å jobbe. Denne gruppen hadde fortjent en bedre sats. 

Anonymkode: fe86e...aa3

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Sofakona skrev (12 minutter siden):

Ikke faktisk syk..men "syk" nok til å gjøre alt dette. Du går jo masse ned i lønn og må igjennom masse greier.. juge juge og juge mer...du må ha en lege som enten er god til å jukse eller ikke bryr deg..du må søke aap..du må få veiledere..du må igjennom tiltakene...og da på disse på må huske "hva slags " sykdom du har...og du kan måtte gå på aap i mange år .men lite lønn...kan ikke skjønne at noe ikke syke vil gå igjennom dette 

For dem det gjelder er nok dette godt planlagt. Og de er sikkert ikke opptatt av dette med masse penger heller, som er mantraet i dagens Norge. Frihet og kontroll over egen tid er nok langt viktigere. Kombiner det gjerne med arv av midler og hus, evn hytte.

De som evn får dette til er jo smartere enn hele systemet, så spes "syke" tror jeg neppe de er.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilke "helvetes ting" er det du tenker på her? Og er disse tingene mer/tyngre "arbeid" enn å stå i faktisk arbeid?

Mange uføretrygdede er i stand til å spe på trygden sin.. Veldig synd for de som har minstesats og faktisk er helt ute av stand til å jobbe. Denne gruppen hadde fortjent en bedre sats. 

Anonymkode: fe86e...aa3

Du har en diagnose eller har dårlig arbeidsevne..men du blir ikke trodd...du må igjennom masse tiltak for å se om du klarer ting...ting og jobb som kan gjøre deg sykere og mer sliten. Du får kanskje 7 forskjellige veiledere iløpet av 1 år...der du kan få 2 som er på sin side og resten ikke tror på deg og gjør livet ditt vanskelig. De krever at du må prøve maser medesiner eller operasjon ( i forhold til din sykdom) du kan bli sendt på tiltak som ligger 1-2 timer unna de du bor..om du ikke kommer deg ditt mistet du aap.

Mange er innom dette systemet 3-20 år ...der etter 3 år må du søke aap på nytt ..og håpe at du forsatt får det. 

Du må sende meldekort hver 2 uke, og leve på det du får.

Du vet ikke hva dette gjør mot deg når du får sms at du har fått brev fra Nav..og dere gjør at du vil kaste opp og du føler deg ille..ingen vil gjøre dette for gøy 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For dem det gjelder er nok dette godt planlagt. Og de er sikkert ikke opptatt av dette med masse penger heller, som er mantraet i dagens Norge. Frihet og kontroll over egen tid er nok langt viktigere. Kombiner det gjerne med arv av midler og hus, evn hytte.

De som evn får dette til er jo smartere enn hele systemet, så spes "syke" tror jeg neppe de er.

Ikke syke som diagnose..men å gidde å gå igjennom av dette..for lite penger..da har du ikke godt med seg selv 

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Ikke syke som diagnose..men å gidde å gå igjennom av dette..for lite penger..da har du ikke godt med seg selv 

Vil kanskje si at om mye penger er drivkraften, har man det heller ikke så godt med seg selv....

• Liker 3
Skrevet

Om ikke hets i det virkelige liv, har jeg opplevd at folk har stilt seg skeptisk til at jeg er ufør. Mange år siden nå. Eneste jeg egentlig husker fra den samtalen var "alle kan jobbe". Ufarlige ord. Men når du sitter der sliten, og du treffer det som du trodde var venner som ville møtes, så er temaet "hva er din plan nå? Må jo jobbe igjen nå. Vært borte lenge. Du må kjede deg". Når ikke motsvar hjelper, blir følelsen "hets"

Anonymkode: a3236...8df

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep. 

Perelandra, mod. 

Skrevet

jeg er i en twilight zone for kategoriseringssamfunnet vårt... jeg er en syk alkis den ene dagen og en lat faen som ikke gidder å jobbe  neste dag osv osv..alt etter sinnstemningen til haterne.. for frisk til å være syk og for syk til å være frisk :) 

• Liker 1
Skrevet
Baktus skrev (11 timer siden):

jeg er i en twilight zone for kategoriseringssamfunnet vårt... jeg er en syk alkis den ene dagen og en lat faen som ikke gidder å jobbe  neste dag osv osv..alt etter sinnstemningen til haterne.. for frisk til å være syk og for syk til å være frisk :) 

Ingen kan gjera alle åt lags, sies det.

Skrevet
On 1/13/2024 at 2:46 PM, jegerrinne said:

Ser oftere og oftere hets mot uføre. At de er belastning for samfunnet. At de ikke burde ha barn osv

For meg virker det ikke som folk må mangle rimlig mye empati og hjerneceller. 

For jeg lurer på om folk kan se inn i sin egen fremtid slik de uttaler seg til tider.

Selv hadde jeg fast jobb som jeg trivdes i og 2 små barn når livet ble snudd opp ned.  Jeg ble påkjørt bakfra av en trailer som føreren ikke hadde sett at trafikken hadde stoppet opp. Han traff meg i en hastighet på 80+ i 90 sone. Bagasjerom var brettet inn i barnesetene som var i baksetet. Førersetet var knekt. Hodet midt smalt inn i frontruta. Skulle jeg alt vite da når jeg fikk barn at når yngste var 3 år Skulle jeg bli skaddet for livet?

På mange virker det sluk med hetsen som er til tider at alle uføre kan for det selv og at de ønsker å være det.

Selv er min drøm å kunne leve uten smerter og å kunne klart å jobbe. Nå består gode dager i å følge opp ungdommene i huset og bruke gode dager med de i skogen osv. Men ved å være med de på ting tapper mye krefter og gir også mye smerter.

Man må lære seg å ikke ta alt personlig, og leve med situasjonen sin. Føler du at det treffer deg når folk sier at uføre ikke burde ha barn? Isåfall hvorfor? Hva er det som gjør at du tar det personlig? 

Anonymkode: f7f5c...393

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 20.07):

Men hva med de uføre som aldri har vært gjennom tiltak og ikke har hatt noe operasjon og sånn? Jeg kjenner slike. Det du forteller om er hvordan det egentlig burde være, men i virkeligheten...

Anonymkode: 21101...e79

Du kjenner slike. De finnes ikke , men du kjenner dem. Så juger du her om at de finnes, noen som ikke vet bedre tror på deg, og får en ny usann virkelighetsoppfatning , og hetsen er i gang. 

Anonymkode: 8213e...3c2

• Liker 1
Skrevet
On 1/15/2024 at 8:22 AM, origin said:

Jeg skammer meg også og har ikke fortalt venner og bekjente at jeg er ufør. Sier fortsatt at jeg er det forrige yrket mitt når noen spør. Jeg drømmer virkelig om å jobbe igjen og har begynt å kikke på stillingsannonser

Samme her. Jeg har vel egentlig ikke sagt noe spesielt om det. Bare latt det gå og ikke pratet om det. 

On 1/15/2024 at 8:38 AM, AnonymBruker said:

Jeg forstår kritikken mot uføre. 

NOEN uføretrygda mennesker har vondt i vilja. Disse ødelegger for de som er ufør som ville gjort hva som helst for å jobbe. Leger og spesialister ser stor forskjell på de som elsker sine diagnoser grunnet fordeler diagnosen gir og de som gjerne ville blitt kvitt diagnosen og vært frisk. 

For 20 år siden var det vanskeligere å være i jobb med kronisk sykdom. Nå som den digitale verden er enorm finnes det en jobb for alle. Vil en jobbe så kan en jobbe, hvor mye kommer an på. 

Er ufør selv men jobber. Noen år har jeg jobbet nærmere 100 %, noen år nesten ingen ting. Helsa styrer min arbeidsdag og sånn vil det være resten av livet. En blir ikke frisk av å hvile, en blir friskere av å ta del I en meningsfull hverdag. Svært få vet at jeg er ufør, svært få har noe med det. Mange vet jeg er syk med alvorlige diagnoser men det er ikke det jeg ønsker å ha fokus på i min hverdag. 

Anonymkode: 71a11...fc8

Veldig enig med deg, spesielt det uthevede. 

On 1/15/2024 at 8:45 AM, AnonymBruker said:

NAV tvang meg inn på ufør, hadde ikke noe valg. Skjedde etter en ulykke der jeg skadet ryggen, AAP fikk jeg ikke ettersom de vurderte meg som 100% ferdig. Så da fikk jeg valget mellom sosialhjelp, selge boligen først....eller ufør.

Sånn er livet. Men jeg klarer meg greit økonomisk, har boligen enda.

Husk at endel får ufør raskt pga diagnoser som er helt sikre. Ikke fordi man vil det selv.

Men jeg har ingen venner igjen, pga som ufør skal du trykkes ned. Alle rakket ned på meg selv om jeg var så dårlig at ingenting fungerte.

Anonymkode: 5578d...c70

Det jeg følte også. Jeg kunne egentlig tenke meg å gå noen år til på AAP, men fikk beskjed om at det ble uføretrygd eller sosialstønad. Mitt valg. Sukk. Føltes som et ufattelig nederlag. 

On 1/15/2024 at 9:06 AM, AnonymBruker said:

Enig i at det er ekstremt mye hets mot uføre, spesielt her på Kvinneguiden. Det er vanskelig å lage en diskusjonstråd som holder seg på et fornuftig og relevant nivå.

En grunn til det er all hetsen som dukker opp i alle slike tråder.

Men en annen grunn er alle uføre som deltar i tråden ved å ramse opp alt grusomt som har skjedd med dem opp gjennom, bilulykker, overgrep, voldtekt, for å liksom «forsvare» at de er uføre. Det er ingen som har spurt! Dere trenger ikke utlevere helseutfordringer og traumer som gjør at akkurat DU har blitt ufør, det tilfører ikke noe til diskusjonen annet enn å fyre opp alle de som har opplevd akkurat det samme men ikke er uføre. Det må gå an å diskutere uføretrygd uten å trekke inn personlige subjektive opplevelser.

Man blir heller ikke uføretrygdet basert på diagnoser eller grusomme opplevelser. Det er symptomene av dette, og hvordan det påvirker funksjon, arbeidsevne og inntektsevne, som gjør at noen blir uføretrygdet. Dette blir grundig utredet gjennom behandlingsløp i helsevesenet og aap-løp med evt. arbeidsutprøving hos Nav.

Så på et eller annet punkt må uføre-kritikerne bare stole på at vurderingen som er gjort i hver enkelt sak er riktig. Man kan selvfølgelig likevel diskutere uføre-ordningen, men ikke ved å trekke inn enkelthistorier og personlige opplevelser! Dette gjelder både de som er uføre, og de som kritiserer dem.

Anonymkode: 23a3d...48b

Jepp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kjenner slike. De finnes ikke , men du kjenner dem. Så juger du her om at de finnes, noen som ikke vet bedre tror på deg, og får en ny usann virkelighetsoppfatning , og hetsen er i gang. 

Her var jo virkelighetsoppfatningen virkelig til stede...

• Liker 3
Skrevet

Jeg er en slik, ingen tiltak eller noe slikt. Jeg ble vurdert rett til at jeg var for syk til å jobbe. Men jeg jobber 100% å har gjort det i 3 år, vet jeg ikke burde men jeg vil ikke gå hjemme, jeg vil ikke føle på skam, verdiløs osv. ( jeg har fryst min uføre) det tok med 3 uker fra jeg kollapset til jeg fikk ufør. 

Anonymkode: 27238...4b9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Man må lære seg å ikke ta alt personlig, og leve med situasjonen sin. Føler du at det treffer deg når folk sier at uføre ikke burde ha barn? Isåfall hvorfor? Hva er det som gjør at du tar det personlig? 

Det jeg tenker et at mange faktisk ikke tenker ar personer kan  faktisk fått unger før de ble uføre og faktisk jobbet osv. Kjenner at det blir så galt. Mange kan jo ikke får at de plutselig står der å ikke klarer å jobbe  så ska de i tilleg få kastet i ansiktet- "da burde du ikke satt barn til verden når du er ufør". 

Skrevet

Mange som sier at i norge har vi så mange flere uføre enn andre land. Tja, hvor mange uteliggere er det i usa eksempelvis sammenlignet med Norge. Hvor mange med fysiske og psykiske lidelser må ty til kriminalitet for å tjene til livets opphold her? 

Ja, kanskje det finnes noen få som forsøker og kanskje til og med lykkes med å lure til seg en trygd, jeg ser strengt tatt ikke at det en gang er mulig. Når jeg gikk gjennom min prosess var det helt utrolig strengt.

Men si noen gjør det. Jeg tror allikevel ikke det store flertallet ønsker å leve på trygd. Jeg får godt under 300 000 netto i året, det blir ikke mye moro av det. 

Man mister alle sosiale arenaer og muligheter til å bruke de evnene man har. 

Virker som mange har et syn på uføre som ikke samsvarer særlig med virkeligheten.

Jeg har to armer og to bein. Hodet er også der på kroppen hvor det normalt sitter. Av og til går jeg meg til og med en tur! Man kan ikke se at jeg er syk, men jeg har en alvorlig sykdom.

Anonymkode: f6d9b...fad

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 22.26):

I norge blir jo folk uføretrygdet for ME, tinnitus osv. dette er sykdommer som ikke kan påvises gjennom prøver,ergo er det faktisk mulig å få uførhet på grunnlag av det enkelte sier,ikke noe som kan påvises gjennom prøver.

Anonymkode: 748f1...faa

Mange psykiske lidelser kan ikke påvises i en enkel prøve. Folk spiller friske, ikke syke. Det er jo ikke status å være ufør på noen måte

Anonymkode: e8804...047

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
On 1/20/2024 at 1:59 PM, Baktus said:

Dette ser jeg MYE av på min arbeidsplass. Ikke akkurat deg da,men det du sier her:

Enten er man for frisk til å være syk,eller for syk til å være frisk.

Altså samme personer kan sitte rundt et bord å lire av seg at den nyansatte (evt. praksisplassbruker) Er så jæææævli ubrukelig. Kan ikke brukes til en dritt. totalt blåst,helt useless. 

Samme personen når denne personen melder seg syk (enten av faktisk sykdom,eller bare mett av direkte eller indirekte mobbing på arbeidsstedet) : Hvor FAEN er hen i dag da? Vi klarer jo ikke denne jobben uten den personen. 

Dobbeltmoralen på Norske arbeidsplasser er til å ta å føle på.. 

Veldig mye sitter faktisk i psyken på folk når det gjelder arbeidsmengde. Men når man allerede blir så og si mobbet hver dag pga "man er så ubrukelig" f.eks om man er der for man har en eller annen form for funksjonshemming.. Så skal de liksom kunne arbeide under direkte mobbing eller baksnakking?

Så når de ikke er der,så er det drittsnakking pga de ikke er der,å "påfører oss andre mer arbeidsmengde" 

Har forsøkt å varsle ledelsen om enkelte her om det verste jeg har overhørt,men skjer 0. Jeg tror neppe min arbeidsplass er unik.

Så disse uføre motstanderene er svært giret over at folk skal jobbe. Men når de først dukker opp på jobben,så er de ikke gode nok,eller er ikke som "oss andre" å helt ubrukelige. 

Endret av Fant80
  • Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...