AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #161 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 20.19): Vi har temmelig nøyaktig samme befolkningsstørrelse som Danmark og Finland. Vi har like mange uføre som dem til sammen. Vi har like mange uføre som Sverige men halvparten så mange innbyggere. Da har vi enten en befolkning som er mye sjukere enn alke sine Nordiske naboer, eller halvparten er trygda på tynt grunnlag. Det er selvfølgelig veldig synd for den andre halvparten. Anonymkode: 3f302...4de Eller så står folk på div andre stønader i andre land. Har bodd i Sverige noen år, og der er det fryktelig mange på sosialstønad f.eks, en del av disse ville kanskje blitt uføre i Norge. AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 20.20): Så den som kan dra på festivaler skal ikke jobbe? Sorry, umulig å forstå. Anonymkode: 21101...e79 Du sammenligner 2-3 dager på festival med å stå i fast jobb? Jeg er ufør og var på festival i sommer. Sov så lenge som mulig utover formiddagen for å hente energi, satte meg ned og tok pauser akkurat når det passet meg gjennom dagen, dro derfra når jeg ikke orket mer. Noen arbeidsplass hvor det ville vært akseptert har jeg aldri hørt om. Så hadde jeg flere dager hvor jeg var utslitt med økte smerter etterpå, men jeg hadde hvertfall vært ute og vært sosial, kjent på sol, musikk og livsglede. I 3 dager. Virker som enkelte mener at for å være berettiget en uføretrygd skal man være sengeliggende 24/7 og ute av stand til å gjøre noe som helst. Det virker provoserende at man faktisk har et liv og kan være med på visse aktiviteter. Men er ikke folk i stand til å forstå forskjellen på å stå i jobb med alt det innebærer av plikter og ansvar og hensyn til andre, og det å kunne legge opp uka etter det man faktisk klarer å få til selv? Kanskje orker man en runde med trening/fysioterapi, kanskje en husvask, kanskje en lengre biltur. Men da er alt på egne premisser, man hviler når det passer, tar sterkere medisiner hvis det trengs, avlyser hvis man allikevel ikke orker. Med god samvittighet. Jeg er som sagt ufør, og står i det med rak rygg. Jeg vet selv hvorfor og hva som ligger bak, så får folk mene hva de vil. Men av og til blir jeg opprørt og lei meg, over at "vi uføre" blir dratt over en kam som en stor gruppe, når det er så mange forskjellige skjebner som ligger bak. De fleste av oss ønsker at vi kunne jobbe, og har blitt uføre etter mange år med intens utprøving, tilrettelegging, spesialistvurderinger, og utredninger. Anonymkode: 01e79...299 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #162 Skrevet 26. januar 2024 Må bare si en ting jeg har kjent på i det siste ; hvis man presser seg dag etter dag med en kropp som er vond, med føtter som verker hver gang man tar et skritt, med en rygg som gjør at man knapt kan stå oppreist uten at det er vondt, så blir man veldig sliten av å prøve og prøve tilslutt. Kanskje forkorter man livet fordi man er så sliten at kroppen bruker seg litt opp. Er det rart mange vil slutte å prøve da? Dette kjenner jeg på. Hvor lenge skal man gå å ha vondt ? Og blir man stemplet som en jukser hvis man greier å jobbe men at det gjør vondt hele tida? Anonymkode: bae50...ca0 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #163 Skrevet 26. januar 2024 Hets er aldri greit, og det er mange som absolutt skal ha uføretrygd. Det er en ordning som er bra og man vet aldri når et liv snus på hodet. Samtidig er det viktig at det er klare kriterier for det og det er fagfolk som leger som er med på en avgjørelse for behovet. Det er en gode som skal brukes der det trengs. Det jeg kan reagere på er at det er rop om hva man alltid har krav på, men lite hvilke plikter man har selv også. Alle har krav på uføretrygd, men det er også plikter rundt dette. Som å sette seg inn i regelverket og ikke bare klage på nav-ansatte, som bare gjør jobben sin f.eks. klage på at det er for lite, i stedet for å være takknemlige for at man bor i et land der det å være ufør faktisk er en mulighet. Anonymkode: 640b0...550 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #164 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 15.50): Det ER folk der ute som "bestemmer seg" for å få uføretrygd, det er naivt å tro noe annet. Det er enda mer naivt å tro at noen får uføretrygd, bare fordi de har "bestemt seg" for det. Vet du i hele tatt hva som skal til ? Tviler. Anonymkode: 2b0bb...28b 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #165 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er enda mer naivt å tro at noen får uføretrygd, bare fordi de har "bestemt seg" for det. Vet du i hele tatt hva som skal til ? Tviler. Anonymkode: 2b0bb...28b Nei, du er nok den naive her. Anonymkode: fe86e...aa3 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #166 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 26.1.2024 den 9.01): Må bare si en ting jeg har kjent på i det siste ; hvis man presser seg dag etter dag med en kropp som er vond, med føtter som verker hver gang man tar et skritt, med en rygg som gjør at man knapt kan stå oppreist uten at det er vondt, så blir man veldig sliten av å prøve og prøve tilslutt. Kanskje forkorter man livet fordi man er så sliten at kroppen bruker seg litt opp. Er det rart mange vil slutte å prøve da? Dette kjenner jeg på. Hvor lenge skal man gå å ha vondt ? Og blir man stemplet som en jukser hvis man greier å jobbe men at det gjør vondt hele tida? Anonymkode: bae50...ca0 Jeg har ikke råd til å bli ufør med en lønn under 500 000 som fagarbeider. Da må jeg selge huset mitt og bo i liten leilighet. Jeg jobber 100 % og har utdanning + videreutdanninger, men innen helse ergo så lav lønn. Bor alene så har ingen å dele utgifter med. Jeg trener og spiser så sunt som mulig for å unngå sykdom/skader. Jeg er ofte sliten og verker både her og der, men jeg kan ikke legge inn årene når jeg vil miste over 200 000 av den lille lønnen min. Jeg må bare stå på. Anonymkode: 37e19...314
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #167 Skrevet 27. januar 2024 Har aldri opplevd hets mot meg- Min lokale nav - kontakt " kasta" ufør søknaden etter meg da h*n fikk vite diagonsen. Den lokale NAV personen sa også at majoriteten av de som kontakter de skjems/ er kritisk til å.søke og ønsker helst å slippe ( vestlandet) Har derimot fått masse kjeft/ hets her på KG av andre uføre - de er "misunnelig "for at jeg har en sykdom som kan fysisk dokumenteres ( multippel sklerose) og selv om jeg har rullestol og hjemmehjelp og 30% jobb så har jeg det bedre enn noen høner her inne 🐔 Anonymkode: e7c97...f71 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #168 Skrevet 27. januar 2024 Det er umulig å få jobb i dag. Har prøvd siden 2015 Anonymkode: 19ff3...fa9 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #169 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er enda mer naivt å tro at noen får uføretrygd, bare fordi de har "bestemt seg" for det. Vet du i hele tatt hva som skal til ? Tviler. Anonymkode: 2b0bb...28b Man har jo ofte valget om å jobbe og trosse dårlig helse eller kaste inn håndkle og si at nok er nok. DET er et valg. Anonymkode: bae50...ca0 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #170 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ikke råd til å bli ufør med en lønn under 500 000 som fagarbeider. Da må jeg selge huset mitt og bo i liten leilighet. Jeg jobber 100 % og har utdanning + videreutdanninger, men innen helse ergo så lav lønn. Bor alene så har ingen å dele utgifter med. Jeg trener og spiser så sunt som mulig for å unngå sykdom/skader. Jeg er ofte sliten og verker både her og der, men jeg kan ikke legge inn årene når jeg vil miste over 200 000 av den lille lønnen min. Jeg må bare stå på. Anonymkode: 37e19...314 Penger er ikke alt. Anonymkode: bae50...ca0
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #171 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er umulig å få jobb i dag. Har prøvd siden 2015 Anonymkode: 19ff3...fa9 De trenger folk i skoler, barnehager og sykehjem. Anonymkode: 37e19...314 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #172 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Nei, du er nok den naive her. Anonymkode: fe86e...aa3 Du, jeg har alvorlige diagnoser og det tok nesten ti år å få innvilget uføretrygd. Du skal gjennom utprøving, utredning, behandling, diagnostisering og når spesialister og leger har konkludert, er det en "NAV - lege"du aldri har møtt som har siste ord. Han kan altså overprøve de vurdering som spesialister og leger har kommet frem til, uten selv å undersøke deg. Jeg har vært gjennom hele dette løpet og at det skal gå ann å "lure" seg til uføretrygd er for meg helt uforståelig. Virker mer som enkelte som ikke har medisinsk og faglig kompetanse og heller ikke innsikt i den enkeltes helsetilstand, sitter å synser basert på at "i dag gikk hun seg en tur, snylter!" Anonymkode: f6d9b...fad 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #173 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du, jeg har alvorlige diagnoser og det tok nesten ti år å få innvilget uføretrygd. Du skal gjennom utprøving, utredning, behandling, diagnostisering og når spesialister og leger har konkludert, er det en "NAV - lege"du aldri har møtt som har siste ord. Han kan altså overprøve de vurdering som spesialister og leger har kommet frem til, uten selv å undersøke deg. Jeg har vært gjennom hele dette løpet og at det skal gå ann å "lure" seg til uføretrygd er for meg helt uforståelig. Virker mer som enkelte som ikke har medisinsk og faglig kompetanse og heller ikke innsikt i den enkeltes helsetilstand, sitter å synser basert på at "i dag gikk hun seg en tur, snylter!" Anonymkode: f6d9b...fad Andre slipper lettere unna. Er veldig individuelt. Anonymkode: a715d...57e 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #174 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 27.1.2024 den 19.33): Jeg har ikke råd til å bli ufør med en lønn under 500 000 som fagarbeider. Da må jeg selge huset mitt og bo i liten leilighet. Jeg jobber 100 % og har utdanning + videreutdanninger, men innen helse ergo så lav lønn. Bor alene så har ingen å dele utgifter med. Jeg trener og spiser så sunt som mulig for å unngå sykdom/skader. Jeg er ofte sliten og verker både her og der, men jeg kan ikke legge inn årene når jeg vil miste over 200 000 av den lille lønnen min. Jeg må bare stå på. Anonymkode: 37e19...314 Hadde heller ikke råd, fikk likevel merkelig nok kreft… selv om jeg var sktiv og spiste sunt. Spørs om du skulle ha tegnet deg en uføreforsikring, fremfor å tro at du kan kontrollere helsa til du er 70 år gammel. Anonymkode: 28b3e...f68 1
Iso1 Skrevet 3. februar 2024 #175 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 14.53): Norge har usannsynlig mange uføre. Jeg jobber blant mange fastleger og de er oppgitt over hvor mange nordmenn som bruker all sin tid på trumfe igjennom uføretrygd. I skrivende stund har jeg en venn som bare er for lat til å jobbe og prøver ulike diagnoser for å komme seg dit. Dette er grunnen til at jeg er skeptisk til mange uføre. Anonymkode: df6d0...c2e Sånne som juger seg til ufør med å prøve seg med flere diagnoser gjør det bare mer vanskelig for oss som virkelig har diagnoser og sliter med å jobbe/ ikke kan jobbe osv og faktisk kan få uføretrygd. For det er virkelig ikke så lett å få det. Jeg måtte vente i flere måneder på svar. Men jeg jobber også tilrettelagt. Har hatt mitt og vært igjennom mye rart av utredninger siden 1. klasse og ble ufør i 20-års alder etter mye styr og stress. Så det at folk lurer seg til ufør er et hån mot oss rett og slett.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #176 Skrevet 3. februar 2024 Iso1 skrev (7 timer siden): Sånne som juger seg til ufør med å prøve seg med flere diagnoser gjør det bare mer vanskelig for oss som virkelig har diagnoser og sliter med å jobbe/ ikke kan jobbe osv og faktisk kan få uføretrygd. For det er virkelig ikke så lett å få det. Jeg måtte vente i flere måneder på svar. Men jeg jobber også tilrettelagt. Har hatt mitt og vært igjennom mye rart av utredninger siden 1. klasse og ble ufør i 20-års alder etter mye styr og stress. Så det at folk lurer seg til ufør er et hån mot oss rett og slett. Hvordan gjør de som juger til seg ufør det vanskeligere å få ufør for de reelle uføre, all den tid jugerne oppnår uføretrygd? Det må da nesten være omvendt, all den tid alle får? Anonymkode: a715d...57e 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #177 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 16.38): Det har de aller fleste uføre også, da de fleste uføre er over 50 år. De som er under er ofte de som er født med en psykisk eller fysisk utviklingshemming. Anonymkode: 34444...543 Nei det er feil. Anonymkode: c6097...bc2 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #178 Skrevet 3. februar 2024 De som er mest negative til uføre, er gjerne late folk. Har hatt noen slike kollegaer, tror de rett og slett er misunnelige. Anonymkode: 3db5b...f1e
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #179 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 27.1.2024 den 19.33): Jeg har ikke råd til å bli ufør med en lønn under 500 000 som fagarbeider. Da må jeg selge huset mitt og bo i liten leilighet. Jeg jobber 100 % og har utdanning + videreutdanninger, men innen helse ergo så lav lønn. Bor alene så har ingen å dele utgifter med. Jeg trener og spiser så sunt som mulig for å unngå sykdom/skader. Jeg er ofte sliten og verker både her og der, men jeg kan ikke legge inn årene når jeg vil miste over 200 000 av den lille lønnen min. Jeg må bare stå på. Anonymkode: 37e19...314 Er man så syk at man ikke er i stand til å være i arbeidslivet har man ikke noe valg selv om man vil tape masse penger. Anonymkode: cbc03...ca5 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #180 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Er man så syk at man ikke er i stand til å være i arbeidslivet har man ikke noe valg selv om man vil tape masse penger. Anonymkode: cbc03...ca5 Nemlig! Det er ingen som VELGER å bli ufør! Anonymkode: 3db5b...f1e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå