Fountaine Skrevet 13. januar 2024 #61 Skrevet 13. januar 2024 Det finnes noen lidelser som man kun får uføretrygd på i Norge. I andre land ville man blitt erklært som arbeidsdyktig. 3
Nekinn@ Skrevet 13. januar 2024 #62 Skrevet 13. januar 2024 Etter min erfaring så er det bare enkle sjeler som er kritiske til velferdssystemet fordi de ikke evner å se og reflektere rundt helheten og sette dette i sammenheng. Hetser jeg da alle som ikke er uføretrygdet? 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #63 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Et annet spørsmål er hvorfor det er såå mange flere uføre i Norge enn i alle andre land. Finner noen en forklaring på det så er mye gjort. Da kan en stille seg spørsmålet om det er for late folk her, eller er vi virkelig mye sykere enn i andre land? Jeg tror at grunnen er de gode sosiale ordningene vi har, det gjør at folk legger lista mye lavere for å slutte å jobbe hvis de har litt vondt. Norge er jo det landet som du kan leve helt fint i, kun ved å drive dank..... Anonymkode: 748f1...faa Politikken styrer oss mer og mer mot den Amerikanske modellen. Blir nok slutt på velferdsystemet etterhvert. Gøy! 🤗 Stem Høyre! Anonymkode: 34444...543 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #64 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Et annet spørsmål er hvorfor det er såå mange flere uføre i Norge enn i alle andre land. Finner noen en forklaring på det så er mye gjort. Da kan en stille seg spørsmålet om det er for late folk her, eller er vi virkelig mye sykere enn i andre land? Jeg tror at grunnen er de gode sosiale ordningene vi har, det gjør at folk legger lista mye lavere for å slutte å jobbe hvis de har litt vondt. Norge er jo det landet som du kan leve helt fint i, kun ved å drive dank..... Anonymkode: 748f1...faa Noe skyldes faktisk at vi bor i Norge,et kaldt og mørkt land, mange syke fungerer bedre i varme og derfor er det også mange uføre som jobber litt på sommeren og de som kan drar sydover Ila vinteren for . Vi har også kvinner i arbeid, hvis vi hadde tradisjon for hjemmeværende fortsatt kunne du jo strøket halvparten. Sammenlignet med feks Sverige har vi et annet navn på stønaden for de over 50. Jo, noe skyldes de gode sosiale ordningene vi har, hadde vi ikke hatt uføretrygd ville man i større grad levd på familie uten og ha blitt friskere av det. vi hadde syke i Norge før vi hadde uføretrygd og.. noen ble satt ut i skogen for og dø, man levde på familie, man gikk rundt som fant, eller man jobbet til man stupte og livet ble kort. Anonymkode: 8213e...3c2 2 1 2
Nekinn@ Skrevet 13. januar 2024 #65 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Et annet spørsmål er hvorfor det er såå mange flere uføre i Norge enn i alle andre land. Finner noen en forklaring på det så er mye gjort. Da kan en stille seg spørsmålet om det er for late folk her, eller er vi virkelig mye sykere enn i andre land? Jeg tror at grunnen er de gode sosiale ordningene vi har, det gjør at folk legger lista mye lavere for å slutte å jobbe hvis de har litt vondt. Norge er jo det landet som du kan leve helt fint i, kun ved å drive dank..... Anonymkode: 748f1...faa Det må du gjerne mene noe om men ha noe annet enn en overskrift og to å vise til. Kan du for eksempel si noen om hvordan det er mulig å ha høyere andel uføre samtidig som vi har høyest andel i jobb sammenlignet med andre land? 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #66 Skrevet 13. januar 2024 jegerrinne skrev (2 timer siden): Ser oftere og oftere hets mot uføre. At de er belastning for samfunnet. At de ikke burde ha barn osv For meg virker det ikke som folk må mangle rimlig mye empati og hjerneceller. For jeg lurer på om folk kan se inn i sin egen fremtid slik de uttaler seg til tider. Selv hadde jeg fast jobb som jeg trivdes i og 2 små barn når livet ble snudd opp ned. Jeg ble påkjørt bakfra av en trailer som føreren ikke hadde sett at trafikken hadde stoppet opp. Han traff meg i en hastighet på 80+ i 90 sone. Bagasjerom var brettet inn i barnesetene som var i baksetet. Førersetet var knekt. Hodet midt smalt inn i frontruta. Skulle jeg alt vite da når jeg fikk barn at når yngste var 3 år Skulle jeg bli skaddet for livet? På mange virker det sluk med hetsen som er til tider at alle uføre kan for det selv og at de ønsker å være det. Selv er min drøm å kunne leve uten smerter og å kunne klart å jobbe. Nå består gode dager i å følge opp ungdommene i huset og bruke gode dager med de i skogen osv. Men ved å være med de på ting tapper mye krefter og gir også mye smerter. Sunn fornuft og folkeskikk eksisterer nesten ikke lengre - særlig ikke på nett... De tar seg friheter til å skrive og uttale seg grovt om temaer/situasjoner/liv de ikke aner noe mer om enn hva som gjerne står i et innlegg. Og der ifra spinner det bare videre med tenk om, tenk hvis spekulasjoner om hva som kan skje, kan være årsak etc.. Har man ikke noe pent å si, så lar man være. Selv min 9 åring vet at man kan scrolle forbi ting - men voksne ser ut til å ha glemt dette. Er en skam å lese i mange tråder.. Ikke bare om uføre, men generelt - særlig her på KG. Andre forum er ikke like ille. Men særlig misoppfattelsene rundt ufør er ganske skummelt - det viser hvor lite folk faktisk vet om prosessen, lovverket etc.. Det er ikke sånn at man kan våkne en dag og si jeg vil bli ufør - så blir man det. Mange - syke mennesker - kjemper i årevis for å kunne klare og jobbe eller å få bli ufør. Mange får avslag selv om leger mener de ikke er i stand til å arbeide. Men veldig mange er mer opptatt av å feie for andre sine dører enn sine egne - og har ingen interesse av og faktisk sette seg inn i, og forstå systemet. De bare spyr ut kommentarer i hytt og pine... Skammelig at voksne mennesker holder på sånn.. Og man lurer på hvorfor den enste generasjonen er helt ødelagt? Vi når stadig nye høyder av kriminalitet blant barn og unge under 15 år... De er jo barna til disse menneskene som sitter sånn... Anonymkode: 98c9d...cf0 1 5
Nekinn@ Skrevet 13. januar 2024 #67 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): De aller fleste pensjonistene har jo jobbet hele livet Anonymkode: 21101...e79 Det har faktisk veldig mange av de uføre også. Det er ikke slik at de fleste uføre er ungdommer som aldri har jobbet, de aller fleste har en lang yrkes karriere bak seg, som til slutt tok knekken på helsen deres. 5 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #68 Skrevet 13. januar 2024 Nekinn@ skrev (1 minutt siden): Det har faktisk veldig mange av de uføre også. Det er ikke slik at de fleste uføre er ungdommer som aldri har jobbet, de aller fleste har en lang yrkes karriere bak seg, som til slutt tok knekken på helsen deres. Ser her begge ungdommene her har jobbet som avløser fra de var 13 år gamle. Eldste på 19 har lærlingjobb som mekaniker, pluss avløser i 3 avløser lag. Han kan fort ha 16 timers arbeidsdag innimellom. Fra juni til sept hadde han ikke hatt 1 helg fri. Nå har vi som foreldre sagt jobb betyr ikke alt, selv om du elsker å jobbe. Prøv å tenk du må holde det i jobb i mange mange år til, og ingen vil takke deg for at du har slitt deg og, gått belastnings skadder osv. Anonymkode: 79736...28c 2
Fant80 Skrevet 13. januar 2024 #69 Skrevet 13. januar 2024 For det første. Hvorfor så mange føler at det er en økende trend med hets mot de uføretrygdede er den økende polariseringen i samfunnet generelt. Se på USA,som ligger der framme som en slags lederstjerne for oss (Mange ønsker FAKTISK et samfunn slik de har i USA) Der alt som har med sosialisme,sosiale ytelser osv blir sett på som i verste fall komunisme,men i fleste fall som svake mennesker. Mennesker "som ikke forstår hvordan ting fungerer" Det er jo en vanlig setning her på KG også. Økonomien er ikke på sitt beste. Mange sliter. Mange kjenner på avgiftsøkninger,strømregninger osv. Hvor ser man da? Jo for det første mot sittende regjering som i dette tilfelle er sosialistisk (på papiret i hvertfall) Så legger man 2 og 2 sammen og får 520. Sosialisme betyr pengene går til folk som ikke jobber. De går til alt annet en "meg" som jobber,og trenger gode veier,billig sprit og bensin osv. Hadde økonomien blomstret,så hadde ikke folk brydd seg i det hele tatt. Så lenge det går bra med "meg" så driter jeg i om naboen sitter på sofaen å fiser hele dagen,selv om han ikke engang er syk. Men så lenge jeg må slite,og samtidig ikke får valuta for mine penger,så skal jaggu meg ikke naboen få noe heller.. Sån er det faktisk,og man kan argumentere så mye man vil. Men sån er det. Man ønsker andre vel,så lenge man føler man har det godt selv. Mår det er sagt,så er det stort sett i sosiale medier man kan finne hets. Man går ikke rundt å plager andre rett og slett fordi man vet det er galt. Men på nett kan man få være anonym,eller man kan sitte på avstand,og føle forbrødring med andre som tenker likt. Se på TikTok f.eks. Der er det veldig mange unge og eldre menn som sitter å lirer av seg ren nazisme - hverken mer eller mindre. så unge som 10 åringer sitter å blir like oppjaget. Det er ganske skremmende om man setter seg ned å følger en slik stream eller "live" kommentarfeltet kan være motbydelig,selv for ganske så hardbarkede høyreving folk. Det er ikke de uføres feil at de er uføre.. De har ikke vunnet noe konkurranse. De har ikke hatt flax i livet. Det er neppe noe å strebe etter å sitte med uføretrygd. Men folk utnytter systemer. Det vil de alltid gjøre. Å etter hva jeg har fått med meg,så har det vært en trend der apparatet rundt bare har gitt de trygd for å få de ut av systemet deres. Noe som er hårreisende etter min mening. Men man kan ikke skjære alle under samme kammen. Å man bør respektere folk,uansett hva slags inntekt de kommer i fra. Det er ikke deres feil at ting butter i mot for deg selv. Jeg tror neppe nålevende uføre mottakere vil oppleve "Amerikanske tilstander" men for våre etterkommere tror jeg Norge vil bli langt likere USA,og velferdsmodellen slik vi har blitt priset for i Norge i mange tiår vil forsvinne. Det er trist for de som blir født i fremtiden som har funksjonshemninger,eller folk som havner i en arbeidsulykke. Ser man til USA,så går det særdeles dårlig for disse menneskene,med mindre man har en bemidlet familje som kan ta støyten. Det er nitrist,men dessverre. Mange Nordmenn har et ønske om dette. 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #70 Skrevet 13. januar 2024 Nekinn@ skrev (13 minutter siden): Det har faktisk veldig mange av de uføre også. Det er ikke slik at de fleste uføre er ungdommer som aldri har jobbet, de aller fleste har en lang yrkes karriere bak seg, som til slutt tok knekken på helsen deres. Ok, så hvorfor nevne pensjonister? Anonymkode: 21101...e79 1
Sofakona Skrevet 13. januar 2024 #71 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vedkommende sender søknad hos NAV og saksbehandleren sjekker papirene fra legen Anonymkode: 21101...e79 Dette er bare om nav åpner for at du kan søke uføretrygd. Om du sender inn selv får du avslag 1 3
Nekinn@ Skrevet 13. januar 2024 #72 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ok, så hvorfor nevne pensjonister? Anonymkode: 21101...e79 Jeg nevnte ikke pensjonistene, det var det du som gjorde.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #73 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Fordi...? Anonymkode: 21101...e79 Les det opprinnelige innlegget mitt på nytt. De færreste uføre har noe imot at trygdemisbruk diskuteres, men debatten kan fort skeie ut i «hets», generalisering og mistenksomhet rettet mot uføretrygdede som gruppe, noe denne tråden handler om. Kjenn nyansene og bruk vanlig debattskikk/folkeskikk rett og slett – jeg mener ikke noe mer mystisk enn det. Anonymkode: 063ab...cba 2 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #74 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kan legen skrive, men det fører da vel ikke til uføretrygd? Anonymkode: 8213e...3c2 Vi vet at ved å vise at man ikke kan stå i jobb over tid, vil til slutt utløse uføretrygd. Det er slik systemet virker. Anonymkode: a715d...57e 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #75 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi kjenner mange slike, dessverre. Mange ønsker å bli ufør pga verden er ikke så enkel som den var før. Utenforskap vokser. Ensomhet brer seg og a4 livet passer ikke for alle. Å få gå i fred, få sin 'lønn' og styre dagen som den passer seg er da mye mer givende og fristende enn å slite seg helt ut for at andre skal tjene seg rikere. Noe må jo gjøres, men hva? Anonymkode: 37e19...314 Du aner ikke hvor rett du har. Anonymkode: a715d...57e 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #76 Skrevet 13. januar 2024 Sofakona skrev (2 timer siden): Dette er bare om nav åpner for at du kan søke uføretrygd. Om du sender inn selv får du avslag NAV åpner dette på bakgrunn av...? Sikkert legeerklæringer Anonymkode: 21101...e79 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #77 Skrevet 13. januar 2024 Nekinn@ skrev (2 timer siden): Jeg nevnte ikke pensjonistene, det var det du som gjorde. Nei, den jeg siterte nevnte dem Anonymkode: 21101...e79
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #78 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Les det opprinnelige innlegget mitt på nytt. De færreste uføre har noe imot at trygdemisbruk diskuteres, men debatten kan fort skeie ut i «hets», generalisering og mistenksomhet rettet mot uføretrygdede som gruppe, noe denne tråden handler om. Kjenn nyansene og bruk vanlig debattskikk/folkeskikk rett og slett – jeg mener ikke noe mer mystisk enn det. Anonymkode: 063ab...cba Problemet er at mange uføre kaller vanlig debattskikk for "hets", det ser man også i denne tråden. Anonymkode: 21101...e79 3
Sofakona Skrevet 13. januar 2024 #79 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): NAV åpner dette på bakgrunn av...? Sikkert legeerklæringer Anonymkode: 21101...e79 Nei...de åpner det når du har prøvd alt av medesiner, operasjon, tiltak etc..om alt dette er prøvd og du ikke har blitt bedre kan de åpne. Legeerklæring har ikke noe å si 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #80 Skrevet 13. januar 2024 Sofakona skrev (4 minutter siden): Nei...de åpner det når du har prøvd alt av medesiner, operasjon, tiltak etc..om alt dette er prøvd og du ikke har blitt bedre kan de åpne. Legeerklæring har ikke noe å si Men hva med de uføre som aldri har vært gjennom tiltak og ikke har hatt noe operasjon og sånn? Jeg kjenner slike. Det du forteller om er hvordan det egentlig burde være, men i virkeligheten... Anonymkode: 21101...e79 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå