Gå til innhold

Hets mot uføre

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fountaine skrev (På 13.1.2024 den 15.46):

Dette er jo fordi Norge er et av landene hvor likestillingen har kommet lengst. Man trenger ikke å dra lenger enn til England for å se at de fleste unge kvinner slutter å jobbe for å bli hjemmeværende når de får barn. Men poenget er - alle disse kvinnene mottar IKKE en arbeidsinntekt for å bare være hjemme, slik uføre får i Norge. Disse hordene av  hjemmeværende kvinner forsørges av partneren sin. Ekskone nr 2 til John Arne Riise ble f eks boende i England etter skilsmissen, da hun dermed hadde krav på svimlende summer fra ham til livets opphold, fordi landet forventer at mannen forsørger kvinnen selv etter skilsmisse.

Anonymkode: c18ce...c9a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nemlig! Det er ingen som VELGER å bli ufør!

Anonymkode: 3db5b...f1e

Hva gjør i så fall de som snylter trygd?

Anonymkode: a715d...57e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nu vel. Jeg vet om uføre som både selv er med på damelag i idrett, som er klassekontakter for barna og faste trenere for barneidrett. Men å jobbe, nei DET klarer de liksom ikke 😅

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nu vel. Jeg vet om uføre som både selv er med på damelag i idrett, som er klassekontakter for barna og faste trenere for barneidrett. Men å jobbe, nei DET klarer de liksom ikke 😅

Fordi det du nevner her er noe de driver med i 7 timer per dag, fra 9-16 ikke sant?

Anonymkode: 513da...cc9

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi det du nevner her er noe de driver med i 7 timer per dag, fra 9-16 ikke sant?

Det å delta på et damelag i idrett som trener fast flere kvelder hver uke og også involverter å reise litt rundt for å konkurrere innimellom, samtidig som man både er klassekontakt samt fast trener på barneidrett, er ikke noe jeg har hverken helse eller psyke til nei. Hilsen ei som jobber 100 %. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det å delta på et damelag i idrett som trener fast flere kvelder hver uke og også involverter å reise litt rundt for å konkurrere innimellom, samtidig som man både er klassekontakt samt fast trener på barneidrett, er ikke noe jeg har hverken helse eller psyke til nei. Hilsen ei som jobber 100 %. 

Så bra! Da er hen virkelig en ressurs for samfunnet, og gjør seg fortjent til inntekten sin!

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 20.14):

Hadde jeg blitt ufør hadde jeg sagt i korte trekk hvorfor om noen hadde spurt. Jeg hadde ikke lagt ut hele helse journalen og historikken, da dette er svært privat. 
Hadde man lest alle papirene og journalene til de som er ufør hadde man kanskje sittet igjen med litt mer forståelse. 

Det samme gjelder sykmeldte. Skal jeg mene noe om legen har tatt en riktig vurdering når han sykmelder noen? eller er dette en sak mellom pasient og lege? 
Er det pga at folk får offentlige ytelser at folk blander seg inn og skal mene om folk har rett på ytelser eller ei? 

Anonymkode: 0004c...b7d

Du peker på en sentral problemstilling. Dette gjelder ikke bare ifbm uføretrygd. Hver gang vi ser mennesker som sliter eller har falt utenfor, blir vi blir bedt om å "ikke dømme". Men forståelse får man av innsikt.

Folk har et naturlig behov for innsikt og oversikt i hva felles midler blir brukt til. Ikke på detaljnivå, men en tillit til at midler blir gitt til dem som trenger dem og ikke til dem som lurer dem til seg. 

Mindre åpenhet fører automatisk til mer mistenkeliggjøring.

Anonymkode: 8adbc...a50

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvsagt er det det.

Anonymkode: a9a5f...74a

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Klart du ikke har tid til det når du jobber 100%, og de du nevner jobber 0%. Prøv hardere neste gang.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Selvsagt er det det.

Anonymkode: a9a5f...74a

Velger noen å bli ufør?

Fortell.

Du kan få mine smerte, dårlig søvn.

Du kan få mitt liv i bytt mot ditt.

4 nyretransplantasjoner, ny hofte, koma , eplepsi, osteporose.

Helt siden 12 års alderen..

så nei vi vil faktisk være friske , vil ikke ha et liv i smerter..

Anonymkode: 81e0b...a13

• Nyttig 2
Skrevet
Iso1 skrev (22 timer siden):

Sånne som juger seg til ufør med å prøve seg med flere diagnoser gjør det bare mer vanskelig for oss som virkelig har diagnoser og sliter med å jobbe/ ikke kan jobbe osv og faktisk kan få uføretrygd. For det er virkelig ikke så lett å få det. Jeg måtte vente i flere måneder på svar. Men jeg jobber også tilrettelagt. Har hatt mitt og vært igjennom mye rart av utredninger siden 1. klasse og ble ufør i 20-års alder etter mye styr og stress. Så det at folk lurer seg til ufør er et hån mot oss rett og slett. 

Det er ingen selvfølge å bli diagnostisert selv om man er syk.

Flere blir avfeid etter enkle blodprøver og kan gå i årevis uten videre utredning. Selv ble jeg fortalt at det bare var psykisk eller psykosomatisk. Det var en tilfeldig MR etter en skade som viste funn som ga utredning hos nevrolog, videre utredning hos reumatolog - og det igjen ga flere diagnoser som er alvorlige. De ga svar på mange av mine symptomer som ble antatt å være psykosomatiske. I følge noen av spesialistene jeg har vært hos er det ikke uvanlig, spesiellt hos kvinner. Jeg var også et par ganger med mannen min til samme fastlege jeg selv hadde, og jeg ble trist over forskjellen i hvordan han ble møtt i forskjell til hvordan jeg selv hadde blitt møtt. 

Anonymkode: d99a4...b83

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Velger noen å bli ufør?

Fortell.

Du kan få mine smerte, dårlig søvn.

Du kan få mitt liv i bytt mot ditt.

4 nyretransplantasjoner, ny hofte, koma , eplepsi, osteporose.

Helt siden 12 års alderen..

så nei vi vil faktisk være friske , vil ikke ha et liv i smerter..

Anonymkode: 81e0b...a13

De som snylter har ikke slike plager, det ligger litt i ordet "snylter"

Anonymkode: a715d...57e

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2024 den 14.11):

Du kjenner slike. De finnes ikke , men du kjenner dem. Så juger du her om at de finnes, noen som ikke vet bedre tror på deg, og får en ny usann virkelighetsoppfatning , og hetsen er i gang. 

Anonymkode: 8213e...3c2

Mjoda, de finnes. Men det er nok ikke veldig normalt.

Anonymkode: 10e8e...ffc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...