Gå til innhold

Rødt vil vite hvor mye staten kan tjene på å skattlegge gevinsten på alle typer boligsalg


Gjertrud von Knäbe

Anbefalte innlegg

Maskinfører skrev (17 timer siden):

Hadde vært artig og funnet ut åssen vi kan skattlegge kommunister :D 

Fordi de er kommunister? Veldig lett. Dette kan kartlegges og så kan de betale ekstra skatt for skadelig påvirkning ;) 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drizzt skrev (Akkurat nå):

Fordi de er kommunister? Veldig lett. Dette kan kartlegges og så kan de betale ekstra skatt for skadelig påvirkning ;) 

Enig må gå på helsedelen det da jeg får nesten sånn ristesyke av idiotiske forslag en egen idiotskatt burde vært utført spesielt for den som ønsket å skattlegge fordelen av å bo i egen bolig som var oppe i høst eller i sommer ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjertrud von Knäbe skrev (22 timer siden):

Det spør Marie Sneve Martinussen (Rødt) finansministeren om på Stortinget.

Hun lurer på hvor store skatteinntekter det kunne ha gitt staten dersom man innførte samme skattlegging av gevinsten på primærboliger som for sekundærboliger, 22 prosent.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=97113

Vil dette være noe resten av venstresiden kan enes om?


det partiet der er ferdig tror jeg.. kommunisme er en hyggelig tanke i rolige tider men nå med hun kjipe lederen der så er det under 4% ganske raskt!

godt Moxnes ikke er med videre fordi han var (dessverre) flink 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (6 minutter siden):

Enig må gå på helsedelen det da jeg får nesten sånn ristesyke av idiotiske forslag en egen idiotskatt burde vært utført spesielt for den som ønsket å skattlegge fordelen av å bo i egen bolig som var oppe i høst eller i sommer ;) 

Siden Rødt er så opptatt av å skattelegge og pålegge folk avgifter, kan de starte og slutte med seg selv. Alle som stemmer Rødt blir pålagt skatt for alt mulig - fordel å bo i egen bolig, fordel å bo med egen familie, fordel å kjøre bil framfor å sykle, fordel å puste ren luft framfor å må gå rundt med maske som i Kina, fordel å ha norsk pass, fordel å ha fornavn som starter med A, fordel å ha etternavn som starter med K, osv - fantasien kjenner ingen grenser!

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (2 minutter siden):

Siden Rødt er så opptatt av å skattelegge og pålegge folk avgifter, kan de starte og slutte med seg selv. Alle som stemmer Rødt blir pålagt skatt for alt mulig - fordel å bo i egen bolig, fordel å bo med egen familie, fordel å kjøre bil framfor å sykle, fordel å puste ren luft framfor å må gå rundt med maske som i Kina, fordel å ha norsk pass, fordel å ha fornavn som starter med A, fordel å ha etternavn som starter med K, osv - fantasien kjenner ingen grenser!

Her er jeg helt enig med deg aldri stemt Rødt da som regel dems politikk rammer de som har minst samme med SV selv har jeg stemt FrP Høyre Senterpartiet osv har ved de siste 3-4 valgene stemt på PDK (Konservativt) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (31 minutter siden):

Her er jeg helt enig med deg aldri stemt Rødt da som regel dems politikk rammer de som har minst samme med SV selv har jeg stemt FrP Høyre Senterpartiet osv har ved de siste 3-4 valgene stemt på PDK (Konservativt) 

Jeg er så langt som overhodet mulig fra SV, MDG og Rødt. Ap også. SV har hatt noen gode saker lokalt i kommunen, men ikke nok å vinne min stemme i kommunevalg. 

Konservativt blir for ekstreme for meg. Jeg har vurdert Frp 2 ganger på stortingsvalg mest på grunn av innvandringspolitikken deres og fordi de virker genuint opptatt av vanlig folk, så vurderte dem også nå sist. Høyre stemte jeg bare en gang og det var første gang jeg stemte på stortingsvalg for mange år siden og H fremsto som partiet jeg var mest enig med blant alle. Men H er ikke aktuelle lenger, ikke med Erna foran ihvertfall selv om jeg er enig i en god del av deres politikk. Nå sist vurderte jeg også INP faktisk, men er usikker nå fordi jeg ikke vil gi en stemme til et parti som vil støtte Støre og Ap og gi dem flertall og det er ingen signaler fra INP at de ikke vil gjøre det.

Generelt kan jeg si at jeg er mer borgerlig orientert og mindre sosialistisk. Jeg er for fritt skolevalg, for at folk får beholde mest mulig av sine penger, mot høy beskatning, mot unødvendige avgifter, for valgfrihet, for bærekraftig innvandring, for mer matutvalg på dagligvarebutikken, mot monopolister, mot janteloven, mot at de smarte og begavede trykkes ned og mot alt som kan minne om kommunisme.  Bare for å nevne noen av mine saker. Da blir Rødt, MDG, SV og Ap automatisk uaktuelle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GP950mAh skrev (22 timer siden):

Det er det stikk motsatte av liberalisme å øke skattene, etter liberalistisk tankegang skal man beholde verdiene man skaper selv og ikke få de beslaglagt av staten. Skatteøkninger gir også mindre verdiskapning.

Det er idiotisk å øke skattene på folks boliger. Er man opptatt av naturen bør man heller se på raseringen av naturen og biomangfoldet som skjer som følge av hyttebygging, disseekstraboligene med innlagt strøm med utelys som står på året rundt, og varmekabler i bakken.

Ut fra liberalistisk tankegang er det bra å øke skatten på boliger så lenge man reduserer skatten på arbeid nok til at det går opp i opp. Basert på liberalistisk tankengang vil det ikke være mer lønnsomt å eie hus enn andre ting. Man frarøver folk å ta reelle valg når staten legger opp til at en ting skal lønne seg på bekostning av alt annet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (21 timer siden):

Jo det tror jeg faktisk mange av de er i SV er en del kommunister der sånn feks er min definisjon Sosialist-Kommunist dvs kommunister som er kamuflert som sosialister jeg tror ikke det er lurt og stelle seg på en benk på torvet og skrike ut at man er kommunist da kommer mange stygge blikk tenker jeg kommunister vet å berike seg så det er mange måter de sikkert kan skattlegges på nå sa du det kontonummeret Siv Jensen opprettet for frivillig innbetaling av ekstra skatt det var ikke mye som kom inn der sånn men så er det noen som skriker skattlegg de rike men selv vil de ikke bidra 

Så man skal skattelegge de du tror er kommunister? Jeg kjenner en kommunist, personen stemmer kommunistpartiet. Og skatter som andre, har en god jobb. Ok, så hvordan vil du skattelegge de du tror er kommunister etter din definisjon? Minner litt om okkupasjonstiden , folk anga folk de ikke likte som kommunister . Det er uansett fullt lovlig og være kommunist i Norge i dag, så jeg skjønner ikke hva kamuflert kommunist er. Man trenger ikke og sitte ute på torget og skrike , det er hemmelig valg. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Maskinfører said:

Her er jeg helt enig med deg aldri stemt Rødt da som regel dems politikk rammer de som har minst samme med SV selv har jeg stemt FrP Høyre Senterpartiet osv har ved de siste 3-4 valgene stemt på PDK (Konservativt) 

Er du svært kristen?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjertrud von Knäbe skrev (På 11.1.2024 den 20.42):

Det spør Marie Sneve Martinussen (Rødt) finansministeren om på Stortinget.

Hun lurer på hvor store skatteinntekter det kunne ha gitt staten dersom man innførte samme skattlegging av gevinsten på primærboliger som for sekundærboliger, 22 prosent.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=97113

Vil dette være noe resten av venstresiden kan enes om?

Nå består vel rødt stort sett av folk som stjeler........så det som overrasker meg er ikke et slik forslag, mer overraskende at folk stemmer på partier som har partitopper som løper rundt å stjeler i butikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke. De som kjøpte på 80- tallet da det var lett å få lån burde bidra mer

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjertrud von Knäbe skrev (5 timer siden):

Er du svært kristen?

Svært og svært tror i alle fall at min far som gikk bort  16 Desember 2023 er ett annet sted han var også veldig snill jeg tror på at det finnes mye mellom himmel og jord og tror at godhet handler om kristne verdier 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (8 timer siden):

Ut fra liberalistisk tankegang er det bra å øke skatten på boliger så lenge man reduserer skatten på arbeid nok til at det går opp i opp. Basert på liberalistisk tankengang vil det ikke være mer lønnsomt å eie hus enn andre ting. Man frarøver folk å ta reelle valg når staten legger opp til at en ting skal lønne seg på bekostning av alt annet 

Liberalister er imot å øke skatter, uavhengig av hvilken type det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spitzy skrev (11 timer siden):

Så man skal skattelegge de du tror er kommunister? Jeg kjenner en kommunist, personen stemmer kommunistpartiet. Og skatter som andre, har en god jobb. Ok, så hvordan vil du skattelegge de du tror er kommunister etter din definisjon? Minner litt om okkupasjonstiden , folk anga folk de ikke likte som kommunister . Det er uansett fullt lovlig og være kommunist i Norge i dag, så jeg skjønner ikke hva kamuflert kommunist er. Man trenger ikke og sitte ute på torget og skrike , det er hemmelig valg. 

Vi oppfordres til angiveri idag også er mest AP/SV folk som står bak dette jeg har ikke sagt de jeg tror er kommunister men de man vet er kommunister det ser du gjennom handlinge deres Moxnes har millionlønn men hadde ikke råd til ett par solbriller til var det 1 190,- eller noe ? var brillene som andre eide men han hadde ikke lyst til og betale drømmelandet til Lysbakken var Venezuela da er man en kommunist fordekt som sosialist Støre kaller seg Sosialdemoktat (Sosialist) Sannheten er at han er kapitalist anbefal han og doner 100 000,- til kreftforeningen så kan du se hva han gjørt han donerer heller pengene fra statskassa i stedet 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (14 timer siden):

Liberalister er imot å øke skatter, uavhengig av hvilken type det er.

Ja, men ikke dersom man kan redusere andre skatter så det går opp i opp. Samfunnet er ikke tjent med at skal skatte masse av inntekt, men ingenting av boliger. Samfunnet er tjent med at man premieres for hardt arbeid og at man investerer i bedrifter fremfor boliger. La heller Kina og Russland holde på med det tullet alene

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (11 timer siden):

Vi oppfordres til angiveri idag også er mest AP/SV folk som står bak dette jeg har ikke sagt de jeg tror er kommunister men de man vet er kommunister det ser du gjennom handlinge deres Moxnes har millionlønn men hadde ikke råd til ett par solbriller til var det 1 190,- eller noe ? var brillene som andre eide men han hadde ikke lyst til og betale drømmelandet til Lysbakken var Venezuela da er man en kommunist fordekt som sosialist Støre kaller seg Sosialdemoktat (Sosialist) Sannheten er at han er kapitalist anbefal han og doner 100 000,- til kreftforeningen så kan du se hva han gjørt han donerer heller pengene fra statskassa i stedet 
 

Moxnes er ikke kommunist, selv om du ser det sånn,  men han er for høyere skatter for de som tjener over medianinntekt, og skatter jo frivillig ekstra . Selvsagt har han råd til solbriller. Støre er kommunist, fordekt som sosialist , og i sannhet kapitalist ? Det ble voldsomt..  ja, statskassa lan gjerne donere 100 000 eller mer til Kreftforeningen , hva kommunist/ sosialist/ kapitalist Støre gir eller ikke gir til av veldedighet privat får være opp til han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Majer skrev (10 timer siden):

Ja, men ikke dersom man kan redusere andre skatter så det går opp i opp. Samfunnet er ikke tjent med at skal skatte masse av inntekt, men ingenting av boliger. Samfunnet er tjent med at man premieres for hardt arbeid og at man investerer i bedrifter fremfor boliger. La heller Kina og Russland holde på med det tullet alene

Liberalister vil redusere skattenivået, de ønsker ikke å heve en skatt for å senke en annen, de vil redusere det samlede skatte og avgiftstrykket.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsekvensen vil være at få selger sin bolig. Man mister frihet. Hver gang man flytter forsvinner all EK. Men det bryr ikke Rødt seg om. De vil ha kommunisme der ingen har det bedre enn den fattigste, bortsett fra staten.  . 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Mmmwhatever skrev (På 12.1.2024 den 11.11):

Enig i det. Boligeiere beskyttes i veldig stor grad i skattesystemet. Og boligeiere har mer verdier og inntekt enn de som ikke er inne på boligmarkedet. Likevel har boligeierne alle fordelene! 
Stemmer heller ikke rødt, btw.

Boligeiere er 85% av nordmenn , det er normen og en villet politikk fra Gerhardsen tiden fra 50 tallet. Selveiere og ikke husmenn. Hver nordmann, sin bolig. Det kom som et resultat av trangboddhet og fattigdom etter krigen med massiv boligmangel. Bolig er folks hjem, selvsagt skal det trygges. hva er problemet med det?

Først nå er det plutselig blitt problematisert. Staten ser på boligen som et investeringsobjekt , ikke et hjem. Sekundærboliger og feriehus blir allerede behandlet forskjellig og det er greit. 

Hvis nå Rødt mener at Norge blir et bedre land med massive offentlig boligprosjekter etter sovjetisk modell eller engelske arbeiderstrøk. Hvor alle leier av det offentlige eller store boligfirma så er jeg veldig stor motstander i det.

Vi trenger en viss del utleieboliger til forskjellig deler av livet. Studenter, skilsmisser, midlertidig jobb et annet sted men at selveier er malen og det legges til rette for det gjør Norge til et bedre sted å bo og har store fordeler.

Ødelegge den modellen vil gi dårligere bo områder, slum ,utrygghet og alt som følger med.

Men hvis alle leier og ingen eier etter kommunistmodellen, og staten tildeler deg bolig etter behov (eller hvem du kjenner i partiet) så nærmer man seg sovjetisk modell og er i tråd med AKP/ML arven de drar med seg.

Khrusjtsjovka – Store norske leksikon (snl.no)

Rødts visjon for norsk boligpolitikk???

Chrusjtjovka – Wikipedia

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...