Gå til innhold

Rødt vil vite hvor mye staten kan tjene på å skattlegge gevinsten på alle typer boligsalg


Gjertrud von Knäbe

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Topsi said:

Det er 4 år siden...., 2020

Det ser ut som fristen for å endre er tre år, typisk nok. 🤔

Men du kan jo prøve å ta kontakt og se om noe kan gjøres. Hvis det er snakk om et stort verditap kan det jo være verdt et forsøk. Hvis de hadde oppdaget noe i din disfavør hadde de sikkert krevd inn uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

brainstorm skrev (Akkurat nå):

Det ser ut som fristen for å endre er tre år, typisk nok. 🤔

Men du kan jo prøve å ta kontakt og se om noe kan gjøres. Hvis det er snakk om et stort verditap kan det jo være verdt et forsøk. Hvis de hadde oppdaget noe i din disfavør hadde de sikkert krevd inn uansett.

Jeg tapte jo alt jeg innvesterte i oppussing og renter, samt at jeg solgte for 110 000 mindre enn jeg kjøpte for... solgte i 2020, kjøpte i 2012 tror jeg

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dette ville faktisk være en grei måte å omfordele velferden. De HELVETES boomerne sitter på så jævla mye verdier i form av eiendom at det er helt motbydelig.

Anonymkode: 7985e...c84

Nå tror jeg vi må roe ned misunnelsen noen hakk.

De fleste "boomerne" jeg kjenner, bor i boligen sin. De har også gjerne startet i det små en gang de også, med langt mere beskjedne krav enn dagens unge. At et hus har en verdi betyr ikke at du kan betale med denne verdien på butikken, eller for å holde den varm på vinteren.

Gleder meg til å høre hva barna og barnebarna til dagens "Jeg har krav på" generasjon kommer til å si. Kanskje det blir motbydelig at noen eier noe i det hele tatt? 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absurd.  Har stilt spørsmålet før og stiller det igjen.  Hvorfor i alle dager er det noen som stemmer Rødt? Det meste som kommer derfra er hjernedødt. 

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjertrud von Knäbe skrev (5 timer siden):

Det spør Marie Sneve Martinussen (Rødt) finansministeren om på Stortinget.

Hun lurer på hvor store skatteinntekter det kunne ha gitt staten dersom man innførte samme skattlegging av gevinsten på primærboliger som for sekundærboliger, 22 prosent.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=97113

Vil dette være noe resten av venstresiden kan enes om?

Rødt?

Hva er neste?

Skattelegge hvor mye oksygen man puster inn?

Dette tullepartiet som stiller seg bak sin tyvleder prøver febrilsk å skattelegge folk ihjel for så å kaste bort pengene.

Jeg har virkelig lite til overs for slike useriøse mennesker som fører en enda mer useriøs politikk.

Endret av Drizzt
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært artig og funnet ut åssen vi kan skattlegge kommunister :D 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er faktisk enig. Og jeg er i utgangspunktet Høyre-velger. Men de helvetes boomerne ja, tviholder på sine svinedyre eneboliger, mens familier bor i knøttsmå leiligheter. Boligmarkedet er sykt og trenger medisin.

Anonymkode: 4da7f...5d1

Det fører vel heller til at boomerne vil tviholde på eneboligene sine til de blir båret ut?

Det vil vel også resultere i at færre vil gidde å pusse opp/renovere mer kostbare rom som bad/kjøkken i mindre boliger dersom man ikke ser for seg å bli boende på lang sikt? Det blir ikke verdt ulempen og man risikerer å gå i minus hvis Rødt skal spise av verdiøkningen.

Endret av Alivamale
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (5 timer siden):

Absurd.  Har stilt spørsmålet før og stiller det igjen.  Hvorfor i alle dager er det noen som stemmer Rødt? Det meste som kommer derfra er hjernedødt. 

Fordi dette er bare 1 sak i en ellers grei politikk sånn er det med alle partier man er som regel ikke enig i alt de kommer med der heller . ( stemte ikke rødt selv og syns ikke folk er hjernedød om de stemmer rødt. Hvertfall ikke verre enn de som stemmer Ap og H)

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Herlighet. Så hvis Bjarne og Turid selger boligen de kjøpte for 500 000 i 1980, så mener Rødt at de aller helst burde skatte 22% av 7 500 000 når de selger for 8 000 000 nå? 

Sykt.

Anonymkode: b6879...54c

based. skulle bare mangle

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (10 timer siden):

Tror ikke jeg gjorde det, uten at jeg vet det sikkert

Du får fradrag for tap i de tilfeller en gevinst hadde vært skattepliktig.

Så om du bor i en leilighet og kunne solgt skattefritt får du ikke fradrag for et evnt tap. 

Har du ikke bodd i leiligheten det siste året og ville blitt skattepliktig for overskudd, får du også fradrag for tap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Herlighet. Så hvis Bjarne og Turid selger boligen de kjøpte for 500 000 i 1980, så mener Rødt at de aller helst burde skatte 22% av 7 500 000 når de selger for 8 000 000 nå? 

Sykt.

Anonymkode: b6879...54c

Nei, det er ikke sykt.

Det er i tråd med venstresiden tankegang. Utjevning, likhet, minske forskjeller.

80% av nordmenn eier sin egen bolig. Det er veldig høyt sammenlignet med de fleste andre land. Det er enorme verdier som disponeres av private. Dette er selvfølgelig noe staten ønsker en større andel av. Det er dessuten urettferdig at noen har egen bolig og ikke andre.

Fordelsbeskatning av egen bolig (les eiendomsskatt), eierskifte avgift på 2,5% (Avgift på flytting) er bare eksempler på å trekke inn penger på at folk må bo. Arveavgiften kommer garantert tilbake etter neste valg hvor en svekket Støre må få hjelp av SV og Rødt. De kommer til å kreve innføring av dette. At venstresiden i tillegg vil ha penger pga. av verdistigning er en naturlig forlengelse av dette.

Venstresiden ser ikke på bolig som et sted folk bor, men et investeringsobjekt som bør skattes av.

Stemmer man sosialistisk er det dette man får.

De som blir overrasket over dette har seriøst ikke fulgt med i politikken.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig burde vel den laveste skatten være inntekt. Ihvertfall om vi tar utgangspunkt i liberalistisk tankegang. Basert på liberalistiske ideer er det altså ikke dumt å skattelegge bolig. Det vil og kunne øke verdiskapningen i landet. Det er tross alt denne verdiskapningen som blir brukt som argument for å rasere natur så antar det er viktig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Herlighet. Så hvis Bjarne og Turid selger boligen de kjøpte for 500 000 i 1980, så mener Rødt at de aller helst burde skatte 22% av 7 500 000 når de selger for 8 000 000 nå? 

Sykt.

Anonymkode: b6879...54c

Jeg var uenig i forslaget helt til jeg leste det her. Det er sykt hvor mye en generasjon har tjent på prisstigningen , og en kunne gjort dette for så og hjulpet finansieringen for de stakkarne som må betsle 8 000 000 for boligen til Turid og Bjarne. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskinfører skrev (8 timer siden):

Hadde vært artig og funnet ut åssen vi kan skattlegge kommunister :D 

Kjempe artig. Det er ikke så mange kommunister i Norge, men de skattlegges vel på lik linje med oss andre. Hvilke tilleggsskatter tenker du en kunne pålagt dem, og hvordan ville det løftet økonomien vår? 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er mildt sagt ikke noe Rødt-velger. Men det gir mening at bolig skal skattes på samme måte som bankkontoer, avkastning på aksjer og lignende.

Fortrinnsvis ved en gradvis innfasing på 10-20 år sånn at vi som er inne i markedet får tilpasse oss.

Anonymkode: 74cb9...9e7

Enig i det. Boligeiere beskyttes i veldig stor grad i skattesystemet. Og boligeiere har mer verdier og inntekt enn de som ikke er inne på boligmarkedet. Likevel har boligeierne alle fordelene! 
Stemmer heller ikke rødt, btw.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (2 timer siden):

Egentlig burde vel den laveste skatten være inntekt. Ihvertfall om vi tar utgangspunkt i liberalistisk tankegang. Basert på liberalistiske ideer er det altså ikke dumt å skattelegge bolig. Det vil og kunne øke verdiskapningen i landet. Det er tross alt denne verdiskapningen som blir brukt som argument for å rasere natur så antar det er viktig...

Det er det stikk motsatte av liberalisme å øke skattene, etter liberalistisk tankegang skal man beholde verdiene man skaper selv og ikke få de beslaglagt av staten. Skatteøkninger gir også mindre verdiskapning.

Det er idiotisk å øke skattene på folks boliger. Er man opptatt av naturen bør man heller se på raseringen av naturen og biomangfoldet som skjer som følge av hyttebygging, disseekstraboligene med innlagt strøm med utelys som står på året rundt, og varmekabler i bakken.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er faktisk enig. Og jeg er i utgangspunktet Høyre-velger. Men de helvetes boomerne ja, tviholder på sine svinedyre eneboliger, mens familier bor i knøttsmå leiligheter. Boligmarkedet er sykt og trenger medisin.

Anonymkode: 4da7f...5d1

De vil da vel tviholde enda hardere på disse boligene dersom de må skatte når de selger...?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må også huske på at selv om en boomers primærbolig har steget masse i verdi fra når han eller hun kjøpte den, så har også boligpriser generelt økt tilsvarende. Selger man, må man også kjøpe seg inn i samme marked.

 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (5 timer siden):

Kjempe artig. Det er ikke så mange kommunister i Norge, men de skattlegges vel på lik linje med oss andre. Hvilke tilleggsskatter tenker du en kunne pålagt dem, og hvordan ville det løftet økonomien vår? 

Jo det tror jeg faktisk mange av de er i SV er en del kommunister der sånn feks er min definisjon Sosialist-Kommunist dvs kommunister som er kamuflert som sosialister jeg tror ikke det er lurt og stelle seg på en benk på torvet og skrike ut at man er kommunist da kommer mange stygge blikk tenker jeg kommunister vet å berike seg så det er mange måter de sikkert kan skattlegges på nå sa du det kontonummeret Siv Jensen opprettet for frivillig innbetaling av ekstra skatt det var ikke mye som kom inn der sånn men så er det noen som skriker skattlegg de rike men selv vil de ikke bidra 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (19 timer siden):

Nå tror jeg vi må roe ned misunnelsen noen hakk.

De fleste "boomerne" jeg kjenner, bor i boligen sin. De har også gjerne startet i det små en gang de også, med langt mere beskjedne krav enn dagens unge. At et hus har en verdi betyr ikke at du kan betale med denne verdien på butikken, eller for å holde den varm på vinteren.

Gleder meg til å høre hva barna og barnebarna til dagens "Jeg har krav på" generasjon kommer til å si. Kanskje det blir motbydelig at noen eier noe i det hele tatt? 

Ja dette er jo på trappene du skal ikke eie noe og være lykkelig :D 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...