Gå til innhold

Rødt vil vite hvor mye staten kan tjene på å skattlegge gevinsten på alle typer boligsalg


Gjertrud von Knäbe

Anbefalte innlegg

Det spør Marie Sneve Martinussen (Rødt) finansministeren om på Stortinget.

Hun lurer på hvor store skatteinntekter det kunne ha gitt staten dersom man innførte samme skattlegging av gevinsten på primærboliger som for sekundærboliger, 22 prosent.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=97113

Vil dette være noe resten av venstresiden kan enes om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herlighet. Så hvis Bjarne og Turid selger boligen de kjøpte for 500 000 i 1980, så mener Rødt at de aller helst burde skatte 22% av 7 500 000 når de selger for 8 000 000 nå? 

Sykt.

Anonymkode: b6879...54c

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man i det minste kunne trekke fra utgifter man har hatt på boligen underveis, og innføre skjermingsfradrag i tillegg. Forøvrig syns jeg det var en aldeles tåpelig ide. 

Anonymkode: 6204a...3d8

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste jeg har hørt. 

Anonymkode: 9e6aa...78a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Herlighet. Så hvis Bjarne og Turid selger boligen de kjøpte for 500 000 i 1980, så mener Rødt at de aller helst burde skatte 22% av 7 500 000 når de selger for 8 000 000 nå? 

Sykt.

Anonymkode: b6879...54c

Dette ville faktisk være en grei måte å omfordele velferden. De HELVETES boomerne sitter på så jævla mye verdier i form av eiendom at det er helt motbydelig.

Anonymkode: 7985e...c84

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall burde de også regne på hva dette vil koste NAV og samfunnet i form av redusert mobilitet av arbeidskraft . Blir lite fristende å flytte på seg dersom man blir nødt til å realisere flere millioner som skattlegges. 

Endret av Traktor
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Herlighet. Så hvis Bjarne og Turid selger boligen de kjøpte for 500 000 i 1980, så mener Rødt at de aller helst burde skatte 22% av 7 500 000 når de selger for 8 000 000 nå? 

Sykt.

Anonymkode: b6879...54c

Sykt? Nei dette er bra, reduser skatt for ting som produserer verdier, øk det på bolig.

Samtidig bør det tillates bygging av mindre boliger ikke bare store. Det bør fortsatt vøre frivillig, ingen skal påtvinges å kjøpe en liten leilighet, men de som vil bør få lov, for å redde kloden, og lommebøkene. De sparte pengene fra det kan brukes på å starte bedrifter eller andre ting

Anonymkode: c12b9...767

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mildt sagt ikke noe Rødt-velger. Men det gir mening at bolig skal skattes på samme måte som bankkontoer, avkastning på aksjer og lignende.

Fortrinnsvis ved en gradvis innfasing på 10-20 år sånn at vi som er inne i markedet får tilpasse oss.

Anonymkode: 74cb9...9e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man igjen på skatten hvis man taper også?

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette ville faktisk være en grei måte å omfordele velferden. De HELVETES boomerne sitter på så jævla mye verdier i form av eiendom at det er helt motbydelig.

Anonymkode: 7985e...c84

Jeg er faktisk enig. Og jeg er i utgangspunktet Høyre-velger. Men de helvetes boomerne ja, tviholder på sine svinedyre eneboliger, mens familier bor i knøttsmå leiligheter. Boligmarkedet er sykt og trenger medisin.

Anonymkode: 4da7f...5d1

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er faktisk enig. Og jeg er i utgangspunktet Høyre-velger. Men de helvetes boomerne ja, tviholder på sine svinedyre eneboliger, mens familier bor i knøttsmå leiligheter. Boligmarkedet er sykt og trenger medisin.

Anonymkode: 4da7f...5d1

Dersom de blir skattet av å bytte fra enebolig til leilighet, vil dette bare medføre at de "helvetes boomere" tviholder på sine "svindyre" eneboliger enda lenger. 

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette ville faktisk være en grei måte å omfordele velferden. De HELVETES boomerne sitter på så jævla mye verdier i form av eiendom at det er helt motbydelig.

Anonymkode: 7985e...c84

De aller fleste «boomere» sitter på en helt vanlig bolig. De som sitter eiendom utover det må faktisk allerede betale skatt av verdiøkning. Dette er alltid tilfelle om du ikke selv har bodd i boligen de siste 12 månedene.

Anonymkode: f0ab8...4e4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (8 minutter siden):

Får man igjen på skatten hvis man taper også?

Det gjør man faktisk, fikk igjen penger på skatten pga tap på salg av leilighet. 

Anonymkode: 592e3...477

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neste spørsmål fra Rødt blir hvor mye staten kunne tjent på å bare beslaglegge boligene våre og leie dem ut til oss.

Anonymkode: 223d4...327

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det gjør man faktisk, fikk igjen penger på skatten pga tap på salg av leilighet. 

Anonymkode: 592e3...477

Tror ikke jeg gjorde det, uten at jeg vet det sikkert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Topsi said:

Tror ikke jeg gjorde det, uten at jeg vet det sikkert

Oppga du det på selvangivelsen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

brainstorm skrev (1 minutt siden):

Oppga du det på selvangivelsen? 

Nei, visste ikke det var mulig engang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Topsi said:

Nei, visste ikke det var mulig engang..

Det må du gjøre, det går ikke av seg selv. Er det lenge siden? Går vel an å sende inn opplysninger en del tid i etterkant. Det kan være mye penger å spare der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brainstorm skrev (1 minutt siden):

Det må du gjøre, det går ikke av seg selv. Er det lenge siden? Går vel an å sende inn opplysninger en del tid i etterkant. Det kan være mye penger å spare der. 

Det er 4 år siden...., 2020

Endret av Topsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (23 minutter siden):

Får man igjen på skatten hvis man taper også?

Nei 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...