Gå til innhold

Pappapermisjon - er NAV rasister?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Just now, Bubbleboy said:

Det visste jeg ikke. Kanskje dette var svaret jeg var ute etter.
Hvis jeg kan gjøre dette uten at arbeidsgiver kan "gi nekt" er jo problem solved.

Her kan du lese enda mer: https://compendia24.no/permisjon/permisjon-ved-fodsel-og-adopsjon/foreldrepermisjon/utvidet-foreldrepermisjon-uten-lonn/

Etter at foreldrepengeperioden er avsluttet, har hver av foreldrene rett på inntil 12 måneder utvidet foreldrepermisjon for hver fødsel/omsorgsovertakelse. 

Anonymkode: 3ba38...d2a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det eneste jeg ser du er i denne tråden er fryktelig uopplyst, samtidig som du er god på å slenge ut at andre burde være mer opplyst. 

Så da velger du "å slå" fordi du ikke finner bedre ord enn å kalle meg "temperamentfull"?
Minner meg om små barn spør du meg ;)

Skrevet
Bubbleboy skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg kan gjøre dette uten at arbeidsgiver kan "gi nekt" er jo problem solved.

Bare husk at ikke alle arbeidsgivere sier ja til dette. Det kommer jo litt an på din jobb om de må sette inn vikar etc.

Hvor lenge skal du gå hjemme?

Skrevet
Bubbleboy skrev (1 minutt siden):

Det er dette veldig mange foreldre gjør for å forlenge permisjonstiden. Arbeidsgiver kan kun nekte hvis det er til vesentlig ulempe, og det skal ekstremt mye til for at det vil skje.

Anonymkode: 91758...fea

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Bubbleboy skrev (2 minutter siden):

Nå har jo ørten mennesker sagt dette til deg før i tråden da. Men du har vært for nesevis til å få det med deg. Du har rett ulønnet permisjon. 

Anonymkode: 5f83c...76c

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
2 minutter siden, Bubbleboy said:

Her er enda en lov som kan være til hjelp, dog ikke like tydelig - Småbarnsforeldre, eldre eller syke arbeidstakere kan ha rett på redusert arbeidstid. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/redusert-arbeidstid/

Alternativet tar i første rekke sikte på å imøtekomme foreldres ønske om mer tid til samvær med små barn eller behov som følger av problemer med å skaffe barnepass i arbeidstiden. Foreldre med barn under 10 år og aleneforeldre anses å ha vektig grunn.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Sofakona said:

Du er pappa alt. Du er nå pappa til du dør. Nav eller ikke nav...du er far 

Føles godt :)

Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Bare husk at ikke alle arbeidsgivere sier ja til dette. Det kommer jo litt an på din jobb om de må sette inn vikar etc.

Det skal veldig mye til for at de kan si nei. Ansettelsevernet er sterkt i Norge. Det verste som kan skje er at man går glipp av forfremmelser eller mister arbeidsoppgaver.

• Liker 2
Skrevet
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Det kan ikke arbeidsgiver bestemme. Det er en lovfestet rett ts har

Anonymkode: 5f83c...76c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Fighter83 skrev (43 minutter siden):

Tenker at rasisme greiene egentlig handler mer om at mors og fars permisjonsregler er meget lite likestillingsvennlige. DET er ikke likestilling på noe vis faktisk. Kvinnen som føder barnet blir favorisert i stor grad. De baserer seg altfor mye kun på kvinnen som føder barnet. 

Det skulle bare mangle! Det er en skikkelig jobb å gå gravid i 9 mnd, samt føde. Klart det skal være forskjell. 

Anonymkode: d2d76...711

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, Jobbermedbarn said:

Men kan du ikke kort forklare hva det er du ønsker svar på? Det er mange her som prøver å svare deg/gi deg informasjon, men det er veldig vanskelig å forstå hva du finner så urettferdig?

Ifølge svarene i tråden har jeg rett og slett møtt en av de mindre dyktige innad i NAV.
Som jeg har sagt flere ganger fikk jeg klar beskjed om at jeg ville få mindre pappapermisjon grunnet i at min kone var av utenlandsk opprinnelse.

Skrevet
Bubbleboy skrev (2 timer siden):

Hei folkens!

Jeg er lykkelig gift med en gresk statsborger som flyttet til meg i Norge for snart et år siden. Nå har vi en solid bolle i ovnen og vi har begynt å søke informasjon om alt fra A til Å hva gjelder engangsstønader til pappapermisjon. Min kone ble gravid få måneder etter å ha flyttet hit og det blir naturlivis litt komplisert for henne å starte jobbsøking akkurat nå/da, midt oppe i norskopplæring og graviditet.

Jeg har nylig lært at jeg som pappa kun får 8 uker pappapermisjon siden jeg har giftet meg med utenlandsk statsborger som ikke har hatt muligheten til å "ha jobbet 6 av de 10 siste månendene". Andre menn som gifter seg med norske kvinner får 15 uker (sist jeg søkte informasjon).

Så jeg spør, hva er greia her?
Jeg har jobbet og skattet til den norske stat siden jeg var 16 år gammel da jeg startet som lørdagspostbud. De siste 18 årene har jeg jobbet og skattet stort (gjennomsnittlig 900k brutto pr år) til den norske stat.

Hvorfor bruker jeg uttrykket "rasist" i denne tråden?
Fordi pappapermisjon dreier seg om "goder jeg har opparbeidet meg", ting jeg burde ha krav på, på lik linje som andre norske menn uavhengig av hvilken nasjonalitet kvinnen har.
- Pappapermisjon avlaster kvinnen
- Pappapermisjon gir kvinnen mulighet til å komme seg ut, sosialt eller i arbeid
- Pappapermisjon gir barnet økt kontakt med farsfigur
- Pappapermisjon gir meg mulighet til å bli en så god far som jeg ønsker å være og gir barnet tid i en tidlig fase til å være sammen med sin far uten stress og mas.

Jeg funderer på hva er begrunnelsen til NAV for å gi meg mindre tid til å være en best mulig pappa enn det de gir en annen far som traff en norsk kvinne?

Du er skikkelig uopplyst! 🫣

Anonymkode: d2d76...711

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Her er hva en arbeidsjurist sier:

Foreldrene har rett til heltidspermisjon med inntil ett år hver uten lønn. Dette er en sterk rettighet, der hver av foreldrene har ubetinget rett til inntil 12 måneders permisjon, se arbeidsmiljøloven § 12-5 (2). Arbeidsgiver kan ikke si nei hvis du ønsker å ta ut slik permisjon.

• Liker 2
Skrevet

Så da velger du "å slå" fordi du ikke finner bedre ord enn å kalle meg "temperamentfull"?
Minner meg om små barn spør du meg ;)

Å slå? Jeg beskrev hva jeg opplever deg som. Alle innleggene dine bærer preg av det. Du fremstår som hissig og livlig. Om du mener jeg fremstår som et barn som prøver å hjelpe deg, med lover og regler som kan hjelpe deg, mens du fortsetter å skrive dritt til meg og alle andre, deg om det ;) 

• Liker 3
Skrevet
Bubbleboy skrev (Akkurat nå):

Ifølge svarene i tråden har jeg rett og slett møtt en av de mindre dyktige innad i NAV.
Som jeg har sagt flere ganger fikk jeg klar beskjed om at jeg ville få mindre pappapermisjon grunnet i at min kone var av utenlandsk opprinnelse.

Da har de svart feil..men nav har jo ingen ting med at du tar ut ulønnet permisjon. Det er google det så finner du det ut på 5 sekunder at du kan gå hjemme uten lønn. Det var at du begynte å snakke om nav, permisjon og rasisme 

• Liker 5
Skrevet

Kan det være en misforståelse her? At vedkommende på NAV egentlig snakket om medlemsskap i folketrygden, og ikke om statsborgerskap? Man må jo være medlem av folketrygden for å få rettigheter, og det starter ved at man begynner å skatte, uavhengig av opprinnelse (ved innvandring altså).

Anonymkode: 3152b...aa2

• Liker 4
Skrevet

Men… du har brukt tid på å opprette en tråd om hvor rasistiske NAV er, og 7 sider på å forstå, at du kan selvsagt ha møtt en person som ikke formulerte seg godt, eller som du misforstod - for det har tatt 7 sider å lese innlegg fra x antall mennesker som sier akkurat det samme. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Takk til deg "Mr Anonym". Nok en gang føles det som om at det er du som er aggressiv, ikke meg ;)

Jeg Jeg går og legger meg, tidlig opp imorgen vetu, må tjene penger for å kunne forsørge ulønnet permisjon.

Takk til alle som har bidratt til en god diskusjon :)

Skrevet
Just now, Bubbleboy said:

Takk til deg "Mr Anonym". Nok en gang føles det som om at det er du som er aggressiv, ikke meg ;)

Jeg Jeg går og legger meg, tidlig opp imorgen vetu, må tjene penger for å kunne forsørge ulønnet permisjon.

👋

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Bubbleboy skrev (Akkurat nå):

Husk å snakke med sjefen din imorgen med når du skal ut i permisjon og når du kommer tilbake 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...