AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #81 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og enkelte foreldre (mødre...) i dag er hysteriske når det gjelder å bryte regler de har i dagliglivet - spesielt hvis det er svigers som bryter dem... Anonymkode: f7aac...3a2 Jeg er en far og jeg stiller samme krav til mine foreldre som svigerforeldre: vær sammen med barnabarna dere. Kos med dem. Skjem dem bort. Det er dere vel forunt. Men hvis dere ikke aksepterer et nei fra barnets foreldre så blir det konflikt. Anonymkode: 32509...33b 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #82 Skrevet 11. januar 2024 Liljerød skrev (10 minutter siden): Kjenner meg igjen i dette innlegget, og vi var også her på ferie med svigerfamilien i flere år faktisk. Der var det også nedsnakking av meg som svigerdatter, slengkommentarer om diverse og en fullstendig overkjøring av meg som beslutningstaker i alle små og stor avgjørelser. Svigerforeldre hadde et "gullbarnebarn" som bestemte over alle, dette barnebarnets mening var det viktigste og trumfet alle andre ("Erik har lyst på taco i dag, så da blir det taco dere"). Det høres kanskje ikke så ille ut, men tro meg - om du lever i det lenge nok så blir det ille. Det toppet seg da mannen satt med svigermor på tlf og planla vår felles ferie, uten at vi hadde snakket sammen engang. Da fortalte jeg han at dersom han ønsket å fortsette å leke kjernefamilie med sine foreldre, hvor han var barnet og de var foreldrene, så fikk han gjøre det uten oss. Da ville jeg ta med ungene og reise på ferie, så fikk han ferierere med sine foreldre. Da ble det slutt på dette. Jeg håper ikke du må gå så langt, TS. Men du må sette grenser, for dette er ikke bra for forholdet, og ikke bra for dere. Det er dere som er kjernefamilien, det er dere som er partnere og dere skal begge ha noe dere skulle ha sagt i så viktige avgjørelser som hvordan ferien skal tilbringes. Ikke sikkert det hadde vært så ille hvis ikke du selv tenkte så mye på og overanalyserte alt de sa og gjorde, for det ser jeg ofte svigerdøtre gjør (du sier sikkert at det ikke var tilfellet her). De henger seg IKKE opp i samme ting i sin egen familie, men svigers gjør alt galt - uansett! Hadde mine svigerforeldre sagt "vi tar taco i dag, fordi "sønnen min" elsker det, hadde jeg bare blitt glad for at de gjorde sånne ting for å glede ham. Jeg kan fint sitte å planlegge tur med mine svigerforeldre, eller søsteren hans, uten at mannen er der, men vi avtaler jo aldri noe uten at han er med og bestemmer. Selvsagt skal alle ha noe de skulle sagt når det gjelder ferie, men i TS sitt tilfelle er det synd hvis det hele tiden skal være slik HUN ønsker det. Mannen har jo lyst... - og det samme har familien hans Anonymkode: f7aac...3a2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #83 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er en far og jeg stiller samme krav til mine foreldre som svigerforeldre: vær sammen med barnabarna dere. Kos med dem. Skjem dem bort. Det er dere vel forunt. Men hvis dere ikke aksepterer et nei fra barnets foreldre så blir det konflikt. Anonymkode: 32509...33b Hadde aldri laget konflikt og blitt uvenner med foreldrene våre for småting som litt mer skjermbruk, litt for mye snop osv av og til, eller når barnet var hos besteforeldre. Så stort behov har jeg ikke for å poengtere at "det er MITT barn (og bare mitt, mannen har heller ingenting han skulle sagt, for han må også følge MINE regler, det er VI som er familie og ikke dine foreldre" . Sånn er tankegangen til mange mødre - dessverre).... Da hadde det gått mer på ting som bil uten skikkelig barnesete, mat som barnet ikke tåler pga allergier, røyking inne med barnet, osv. Anonymkode: f7aac...3a2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #84 Skrevet 11. januar 2024 BunnyBee skrev (12 timer siden): Svigersøsteren min og mannen har fri flyt når det gjelder skjerm og godteri siden barna var under 1 år og de oppdrar de helt i tråd med hvordan svigerforeldrene mine mener det skal gjøres. Brus i hverdag, snop ved enhver anledning og skjerm til måltider. Jeg kan ha en koslig stund sammen med datteren hvor vi spiser sammen og prater så kommer svigerfar og setter nettbrett foran barnetbarnet. Jeg sier ingenting, men jeg regner med at han enser at jeg ikke verdsetter det og barnet har ikke spurt om det en gang. Vi praktiserer skjermfritt hjemme fordi vi får en mye mer harmonisk unge og mindre raserianfall. Mannen valgte å hoppe av en familietur med min familie fordi han ikke ville bruke sin ferie på det. Jeg synes det er helt innenfor, en har så lite ferie ila et år og det er viktig en gjør noe som gir påfyll. Mannen kan naturligvis dra på ferie med svigers uten meg, det er kanskje ikke en så dum ide, men svigers kommer til å reagere på at jeg ikke er med. Grunnen til jeg starter denne tråden var for å få tips om hvilke unnskyldning jeg skulle bruke. Så om noen har noe gode råd tar jeg gjerne imot😊 Vi skal ingenting i ferien, å bare si nei uten grunn er ikke bare bare, ikke kan vi skylde på penger heller... Ts Men får han ha barnet med da? Ellers må jo du bare si hvorfor du ikke er med. Du er jo voksen. Anonymkode: f7aac...3a2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #85 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde aldri laget konflikt og blitt uvenner med foreldrene våre for småting som litt mer skjermbruk, litt for mye snop osv av og til, eller når barnet var hos besteforeldre. Så stort behov har jeg ikke for å poengtere at "det er MITT barn (og bare mitt, mannen har heller ingenting han skulle sagt, for han må også følge MINE regler, det er VI som er familie og ikke dine foreldre" . Sånn er tankegangen til mange mødre - dessverre).... Da hadde det gått mer på ting som bil uten skikkelig barnesete, mat som barnet ikke tåler pga allergier, røyking inne med barnet, osv. Anonymkode: f7aac...3a2 Du skriver litt. For noen så er det ikke snakk om en ekstra episode Daniel Tiger, men at barnet blir møtt med barne tv. "Hei bestemor, skal vi tegne?", "Hei vennen, vil du se barne tv?!". Barnet sier ja og sitter foran tv hele besøket. Det blir tilbudt godteri mange ganger, dersom de sier nei takk til kjeks blir de tilbudt sjokolade osv helt til barnet sier ja takk til noe. Det er ikke ende på det, barnet SKAL fores med noe, og brødskive med makrell kommer ekstremt langt ned på lista. Loff med syltetøy, vafler (med ekstra sukker i røra), kjeks, kaker, is, sjokolademelk, sjokolade, potetgull, sukkertøy (også til toåring som lett kan kveles av store sukkertøy), lefse med sukker og tyggegummi. Alt dette har blitt tilbudt under samme besøk, som varte i tre timer. Anonymkode: 68635...9aa
Liljerød Skrevet 11. januar 2024 #86 Skrevet 11. januar 2024 26 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke sikkert det hadde vært så ille hvis ikke du selv tenkte så mye på og overanalyserte alt de sa og gjorde, for det ser jeg ofte svigerdøtre gjør (du sier sikkert at det ikke var tilfellet her). De henger seg IKKE opp i samme ting i sin egen familie, men svigers gjør alt galt - uansett! Hadde mine svigerforeldre sagt "vi tar taco i dag, fordi "sønnen min" elsker det, hadde jeg bare blitt glad for at de gjorde sånne ting for å glede ham. Jeg kan fint sitte å planlegge tur med mine svigerforeldre, eller søsteren hans, uten at mannen er der, men vi avtaler jo aldri noe uten at han er med og bestemmer. Selvsagt skal alle ha noe de skulle sagt når det gjelder ferie, men i TS sitt tilfelle er det synd hvis det hele tiden skal være slik HUN ønsker det. Mannen har jo lyst... - og det samme har familien hans Anonymkode: f7aac...3a2 Mulig du har rett, og jeg har sikkert overanalysert mye her. Men må få lov å kommentere på noe av det du skriver, nemlig "jeg kan fint planlegge tur med mine svigerforeldre etc. uten at mannen er der, men vi avtaler jo aldri noe uten at han er med og bestemmer". Vel, det sa min mann også, men da måtte jeg samtidig forstå at "nå hadde de visse forventninger" og "de ville bli veldig skuffet om det ikke ble sånn og slik". Så i stedet for å planlegge min egen ferie sammen med min mann, så ble jeg i stedet satt i den posisjon at jeg måtte "bare si nei om jeg ikke ville", "men da kom jo svigermor til å bli veldig skuffet". Jeg skjønner at dette høres greit ut når man ikke har opplevd det selv, men det er faktisk en slags følelsesmessig utpressing også. Dersom det faktisk var reelt at man ikke bestemte noe, og ingen reagerte hvis jeg sa nei, så hadde det vært helt greit. Men i mitt tilfelle var det ikke reelt, og det var egentlig ikke OK om jeg ikke ville det som de andre hadde planlagt. I realiteten var det min mann sammen med svigermor som bestemte hva min familie skulle gjøre på ferie. Det er mulig andre synes det er greit, men jeg synes ikke det er greit. Og da snakker vi altså detaljstyring ned på nivå hva slags sokker skulle pakke, altså. Samt konstant småkjefting fra svigermor som var helt utslitt etter å ha tatt så mye ansvar. 1
Januar2 Skrevet 11. januar 2024 #87 Skrevet 11. januar 2024 (endret) Det er jo sommer ferie, la ungene kose seg med besteforeldre og søskenbarn, de gjør vel andre ting enn skjerm og spise sjokolade også? synes dere er heldige som får en slik luksus, også er det jo på slike ferier ungene kan leke og herje naboen leier en slik gammel skole å inviterer alt av familie, slekt naboer og venner, det eneste vi trenger å bidra med er mat til fellesen, det er virkelig luksus, Endret 11. januar 2024 av Januar2 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #88 Skrevet 11. januar 2024 Gode relasjoner til besteforeldre og søskenbarn er viktig! Og absolutt noe jeg svelger kameler for. Jeg er veldig introvert, så har lært meg å lage noen pauser og alenetid for å ikke bli sosialt utbrent i ferier Vi har forresten også et sunt kosthold. Derfor vet jeg at det ikke gjør noe med ekstra godteri i noen få uker. Det er hverdagen som er viktigst En ekstra bonus med storfamilie-ferie er muligheten til å spise på restaurant etc uten barna. Anonymkode: 7b059...fd9
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #89 Skrevet 11. januar 2024 59 minutter siden, AnonymBruker said: Svigerfar er frekk mot deg, men det får du bare bite i deg og holde ut i ei uke. Anonymkode: 80b5a...e68 Er det også «sunt for barnet» å være vitne til..? Anonymkode: cc7db...40a 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #90 Skrevet 11. januar 2024 1 hour ago, Liljerød said: Der var det også nedsnakking av meg som svigerdatter, slengkommentarer om diverse og en fullstendig overkjøring av meg som beslutningstaker i alle små og stor avgjørelser. (...) Da ble det slutt på dette. Bare lurer, var dine svigerforeldre slik på alle/de fleste punkter (ikke bare ferie)? Og hvordan reagerte de da du sluttet å la deg overkjøre? (Har vært der selv). Anonymkode: cc7db...40a
Liljerød Skrevet 11. januar 2024 #91 Skrevet 11. januar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Bare lurer, var dine svigerforeldre slik på alle/de fleste punkter (ikke bare ferie)? Og hvordan reagerte de da du sluttet å la deg overkjøre? (Har vært der selv). Anonymkode: cc7db...40a Hmm... i grunnen så ja, egentlig. Det ga seg utspill i små og store ting, eksempler under. "Du kan ikke gå med de skoene der, du må ta på deg støvler". Det var godt ment, men i lengden blir det utmattende skulle svare at "det er Gore-tex sko altså, så de er faktisk vanntette nok for den aktiviteten vi skal på" (de har dessuten ikke noe med det, jeg er en voksen dame). I tillegg ble det sagt i bydende form, ikke spørrende eller på en empatisk måte. "Hvor skal dere (mannen min og meg) nå?", "vi skal på gå en tur, vi trenger litt tid for oss selv", "jaha, det er flere som kunne trengt tid for seg selv". Javel, hvorfor insisterer dere på på reise på ferie sammen som storfamilie da, det var dessuten ikke bleiebarn det var snakk om vi etterlot oss her, men ungdommer/store barn som fint klarer seg noen timer alene. "Hva skal vi ha til middag i dag, vi tenkte sånn og slik". "Vi har ikke lyst på det, vi har lyst på xyz". "Jaha, men vi har alltid sånn og slik til middag på onsdag i ferien, da kommer ungene til bli fryktelig skuffet altså, og tante Erna kommer til å gå ut av sitt gode skinn". Så ja- i grunnen var de sånn. Nå har jeg derimot markert meg og etablert posisjon. Det er jeg som er blitt "husmor" i familien nå, og svigermor har tredd tilbake, men det var en lang maktkamp. Helt ærlig, tror jeg hun egentlig ikke ønsket den posisjonen egentlig, hun var bare så vant til det. Nå kan hun trekke seg tilbake og la den yngre generasjonen ta mer ansvar, og det har både vi og hun godt av.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #92 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde aldri laget konflikt og blitt uvenner med foreldrene våre for småting som litt mer skjermbruk, litt for mye snop osv av og til, eller når barnet var hos besteforeldre. Så stort behov har jeg ikke for å poengtere at "det er MITT barn (og bare mitt, mannen har heller ingenting han skulle sagt, for han må også følge MINE regler, det er VI som er familie og ikke dine foreldre" . Sånn er tankegangen til mange mødre - dessverre).... Da hadde det gått mer på ting som bil uten skikkelig barnesete, mat som barnet ikke tåler pga allergier, røyking inne med barnet, osv. Anonymkode: f7aac...3a2 Jeg hadde ikke lagd konflikt om svigermor gav sjokolade til sønnen min når jeg egentlig ikke ville. Hvis jeg ba henne om å ikke gi sønnen min sjokolade, og hun sa «du må bare venne deg til å ikke bestemme», «du er en overkontrollerende forelder», «du tror du er liberal men du gjør en dårlig jobb», eller (til sønnen min) «ikke bry deg om faren din» så kan jeg love det at det hadde blitt konflikt Anonymkode: 32509...33b 2
solsolsol Skrevet 11. januar 2024 #93 Skrevet 11. januar 2024 Skjønner deg veldig godt! Ferie handler jo ikke bare om kostnaden for å leie feriehus, regner med dere selv må dekke reise, og i tillegg bruker man jo da 1-2 uker (pluss reise) av de veldig få ferieukene man har. Jeg ville sagt "nei, takk, i år passer det ikke". Og når ungen blir litt eldre kan mannen reise alene med ungen. Si at du ikke fikk ferie samtidig, at dere vil strekke ut ferien mest mulig for ungen ++ Her reiser mann og barn på ala samme type ferie med sin side av familien hvert år. Vi har heldigvis hund da, så vi kan skylde på at noen må være hjemme med den 🤪
solsolsol Skrevet 11. januar 2024 #94 Skrevet 11. januar 2024 Da ungene mine var yngre kunne de forresten komme hjem fra toukers ferie med svigerforeldrene mine med synlig flere kilo ekstra. Det er saft og brus til alle måltider, is hele dagen, dessert hver dag ++ Ikke alle barn tåler en sånn overflod selv om det er ferie.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #95 Skrevet 11. januar 2024 1 hour ago, Liljerød said: Hmm... i grunnen så ja, egentlig. Det ga seg utspill i små og store ting, eksempler under. "Du kan ikke gå med de skoene der, du må ta på deg støvler". Det var godt ment, men i lengden blir det utmattende skulle svare at "det er Gore-tex sko altså, så de er faktisk vanntette nok for den aktiviteten vi skal på" (de har dessuten ikke noe med det, jeg er en voksen dame). I tillegg ble det sagt i bydende form, ikke spørrende eller på en empatisk måte. "Hvor skal dere (mannen min og meg) nå?", "vi skal på gå en tur, vi trenger litt tid for oss selv", "jaha, det er flere som kunne trengt tid for seg selv". Javel, hvorfor insisterer dere på på reise på ferie sammen som storfamilie da, det var dessuten ikke bleiebarn det var snakk om vi etterlot oss her, men ungdommer/store barn som fint klarer seg noen timer alene. "Hva skal vi ha til middag i dag, vi tenkte sånn og slik". "Vi har ikke lyst på det, vi har lyst på xyz". "Jaha, men vi har alltid sånn og slik til middag på onsdag i ferien, da kommer ungene til bli fryktelig skuffet altså, og tante Erna kommer til å gå ut av sitt gode skinn". Så ja- i grunnen var de sånn. Nå har jeg derimot markert meg og etablert posisjon. Det er jeg som er blitt "husmor" i familien nå, og svigermor har tredd tilbake, men det var en lang maktkamp. Helt ærlig, tror jeg hun egentlig ikke ønsket den posisjonen egentlig, hun var bare så vant til det. Nå kan hun trekke seg tilbake og la den yngre generasjonen ta mer ansvar, og det har både vi og hun godt av. Takk! Anonymkode: cc7db...40a
kaarebjarne Skrevet 11. januar 2024 #96 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hadde aldri laget konflikt og blitt uvenner med foreldrene våre for småting som litt mer skjermbruk, litt for mye snop osv av og til, eller når barnet var hos besteforeldre. Så stort behov har jeg ikke for å poengtere at "det er MITT barn (og bare mitt, mannen har heller ingenting han skulle sagt, for han må også følge MINE regler, det er VI som er familie og ikke dine foreldre" . Sånn er tankegangen til mange mødre - dessverre).... Da hadde det gått mer på ting som bil uten skikkelig barnesete, mat som barnet ikke tåler pga allergier, røyking inne med barnet, osv. Anonymkode: f7aac...3a2 Nei, noen legger seg på rygg og blir frivillig overkjørt. Jeg tenker de besteforeldrene som ikke har respekt for barna sine, ikke kan forvente noen respekt tilbake når de selv ligger på pleiehjemmet. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #97 Skrevet 12. januar 2024 BunnyBee skrev (På 10.1.2024 den 21.31): Svigersøsteren min og mannen har fri flyt når det gjelder skjerm og godteri siden barna var under 1 år og de oppdrar de helt i tråd med hvordan svigerforeldrene mine mener det skal gjøres. Brus i hverdag, snop ved enhver anledning og skjerm til måltider. Jeg kan ha en koslig stund sammen med datteren hvor vi spiser sammen og prater så kommer svigerfar og setter nettbrett foran barnetbarnet. Jeg sier ingenting, men jeg regner med at han enser at jeg ikke verdsetter det og barnet har ikke spurt om det en gang. Vi praktiserer skjermfritt hjemme fordi vi får en mye mer harmonisk unge og mindre raserianfall. Mannen valgte å hoppe av en familietur med min familie fordi han ikke ville bruke sin ferie på det. Jeg synes det er helt innenfor, en har så lite ferie ila et år og det er viktig en gjør noe som gir påfyll. Mannen kan naturligvis dra på ferie med svigers uten meg, det er kanskje ikke en så dum ide, men svigers kommer til å reagere på at jeg ikke er med. Grunnen til jeg starter denne tråden var for å få tips om hvilke unnskyldning jeg skulle bruke. Så om noen har noe gode råd tar jeg gjerne imot😊 Vi skal ingenting i ferien, å bare si nei uten grunn er ikke bare bare, ikke kan vi skylde på penger heller... Ts Mitt tips er å si "Vi har andre planer i sommer". Jeg kunne til og med dratt den så langt at jeg hadde "lagt" andre planer, som jeg kunne fortalt om i detalj, selv om jeg ikke hadde noen intensjon om å faktisk gjennomføre planene. Om dere faktisk har en ide om hva dere ønsker å gjøre til sommeren, når dere nå ikke ønsker å reise med svigers, så ville jeg overdrevet hvor konkrete planene var, og snakket om hva dere skal gjøre, og hvor mye dere gleder dere. (Samme om det er overnattingstur i telt 50 meter hjemmefra, tur til nordnorge for å se midnattsola, eller sydentur.) Poenget er at dere, sammen, er enige om at det er dette dere faktisk har lyst til å gjennomføre, og dere skal prate på en måte som gjør at svigers forstår at dere er opptatt i sommer, og ikke kan være med på tur med dem. Bruk gjerne "vi har så få uker med ferie", eller "Ting er så dyrt for tiden, så vi må prioritere pengebruken" som unnskyldning hvis de mener dere kan gjøre begge deler. Det er jo ikke gratis å være på ferie selv om dere "får turen betalt". Anonymkode: bb89a...680
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #98 Skrevet 12. januar 2024 BunnyBee skrev (På 8.1.2024 den 12.50): Svigerforeldrene mine pleier hvert år å leie et feriehus (de betaler) med datteren og barnebarn. Det er et press på at min familie også skal delta. Vi har en datter på 2 år. Jeg er glad i svigerforeldrene mine, men ønsker ikke å tilbringe ferie med dem. Vi har ganske forskjellig syn på tilgang på søtsaker, skjermtid+++. Spesielt svigerfar kan si ved ulike anledninger når jeg sitter der, dette liker ikke mamma, men det bryr vi oss ikke om og så gi datteren min en sjokolade. Jeg godtar å bli behandlet slik, men over flere dager blir for mye. Det er ikke mulig å ta det opp med dem sier mannen, da blir det masse drama. Så spørsmålet mitt er hvordan kan jeg på en høflig måte takke nei til innbydelsen, 4 år på rad... Vi skal ikke ut å reise med andre i år og har ledig kalender. Mannen ønsker å dra. La skjermen ligge hjemme så slipper det å bli et tema om ikke barnet får låne telefoner hele tiden. Godteri går nok fin den stunden dere er med besteforeldre. Men at bestefaren må påpeke at du ikke liker ditt og datt og at han ikke bryr seg noe om dine meninger er dårlig gjort av han. Det kunne han holdt seg for god til. Kjøp inn noe godteri til barnet selv og si: her har du litt godteri, men pass på så ikke bestefar spiser opp alt. Du kan jo dra den enda lenger ved å legge til: han har ikke godt av for mye godteri. men ved å kjøpe inn litt selv så unngår du kanskje at bestefaren påpeker alt du ikke liker. Skjønner godt at du ikke har spesielt lyst til å reise på ferie med de, men ville gjort det denne gangen å sett hvordan det gikk. Så kan du si ifra til mannen din etter ferien hvis det ikke frister til gjentakelse. har de bedt med flere samtidig så det kan gjøre ting lettere kanskje? Anonymkode: 58099...b01
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #99 Skrevet 12. januar 2024 Vi reiser på hytta til svigers en uke hvert år, jeg berges fordi jeg vet det kun er en uke og barna koser seg masse Også tar jeg en halvtime-times "løpetur" hver dag vi er der, svigers tror jeg er såååå sporty, men jeg jogger bare til jeg ikke sees fra hytta, så setter jeg meg et sted og nyter stillheta og tenker alle de stygge tankene jeg vil, haha! Anonymkode: 5ce95...d3b 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #100 Skrevet 12. januar 2024 Klarer dere virkelig ikke å sette ned foten altså? Anonymkode: 6fe40...7f7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå