Gå til innhold

Ferie med svigerforeldre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at ekstra godteri og sene leggetider ikke betyr så mye den ene uka, men ser samtidig at det å bli behandlet sånn (at han tydelig ignorerer dine meninger) kan være så provoserende at det i seg selv er utfordrende å takle. Men så er det det med relasjoner, da. Kan sikkert bli mye drama om dere takker nei. Kan du være der litt av tida og så må du «dessverre hjem og jobbe»? Vi har etterhvert endt opp med den løsningen etter mange forsøk på lange opphold hos svigers. Min mann og ungene reiser først, jeg jobber noen daget ekstra og drar etter sånn at jeg er der ei langhelg. Da bevares familiefreden! 

Anonymkode: 649c8...788

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter deg her. Lilleminis på instagram skrevet et fint innlegg, som jeg har lagret og lest igjen og igjen, om å sette grenser for storfamilien. De skrev blant annet at det å sette grenser overfor familie som er krevende å være sammen med (som dine svigerforeldre er), kan nettopp være det som gjør at det er mulig å opprettholde en relasjon. 
Jeg mener at det ikke er avgjørende for båndet mellom barnebarn og besteforeldre at man er på ferie sammen. Det kan heller være skadelig for relasjonen, når foreldrenes rolle undergraves og mor snakkes ned ovenfor barnet. Stå på ditt TS, og vær heller positiv til dagsbesøk ellers i året.

Anonymkode: eefa6...2f6

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke ts må noe som helst jeg

Og en ting som blir klinkende klart er at jeg - som en gang besteforelder - ikke skal «pålegge»/presse mine barn og svigerbarn til noe som helst. 

Så viktig at voksne og eldre mennesker har sitt eget liv - og aksepterer at barna og svigerbarn må få forvalte ferie slik de slapper best av - og hvem vet; kanskje en slik holdning lager nettopp gode relasjoner! 

Anonymkode: dbc79...c7a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er invitert på sydentur med svigers. Det blir «nei, takk» fra oss. Vi har en dårlig relasjon og har greid å holde konfliktnivået nede nå de siste månedene NETTOPP pga at vi har satt grenser. Vi bor langt unna hverandre heldigvis, og vi begrenser antall overnattinger med dem til 2-3 netter. Da er det mer enn nok. 

Slike mennesker forstår ikke andres synspunkter, har ikke selvinnsikt, og greier ikke sette seg inn i andre sin situasjon. Ikke forvent en endring i atferd fra slike mennesker. Det eneste som fungerer er grenser og konsekvenser. ALDRI gi etter når de spiller ut offerkortet, pålegger dårlig samvittighet, surmuler/lager dårlig stemning, baksnakker, forsøker å sette deg og mannen opp mot hverandre etc.

Anonymkode: 9d4c4...040

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke dra på ferie med svigers. Jeg slapper ikke av med dem og de skal legge opp fullt program og forventer at vi er med fra morgen til kveld. Det er helt uaktuelt å bruke dyrebare feriedager på å bli utslitt. 

Anonymkode: 618a2...adb

• Liker 2
Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger. Noen oppsummerer det veldig fint, at for å bevare relasjonen er løsningen å ikke tilbringe 1 uke med svigers. Jeg har fått streng beskjed om å ikke si dem imot av mannen min når de er frekke, for da blir det masse drama. Jeg har også foreslått til han at vi kan dra på ferie med dem, men at vi ikke bor i samme hus, men det vil (tør?) han ikke. Å bo i hus med dem, krever overskudd fra min side, noe jeg ikke har. At dette går utover barnet er synd, men det viktigste for barnet er å ha en mamma som fungerer, ikke en mamma som er utslitt. For å unngå det har jeg mine grenser. 

Ellers er vi med dem hver eneste uke, så barnet har et tett forhold til besteforeldrene. 

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er mulig du "godtar å bli behandlet slik", men tro meg, dette blir et problem down the road. Og ja, mest sannsynlig drama. Har selv noe svigerfamilie som driver slik. Nå er barnet 5 år og vi må hele tiden minne barnet på at det er vi foreldre som bestemmer. Merker at svigers ikke er så fornøyd med den storforlangende oppførselen barnet har hos dem og måten regler ignoreres. Dette er det eneste stedet barnet oppfører seg slik, og hjemme et par timer etter å ha møtt slekt på den siden av familien. Når de legger opp til at det er ok å overkjøre mamma og pspps som "sjef" så er det dette barnet lærer. It willl be a pain in the ass. Vi har måttet si fra og det er surmuling, negative kommentarer og drittslenging fra de voksne mot oss (vi er ikke spesielt strenge på skjerm eller godteri, men mener det ikke kan være fri flyt).

Anonymkode: 68635...9aa

Jeg er enig i dette. Velg dine kamper med barna og svigers med omhu. Men har du satt en grense mhp egne barn så må alle fire besteforeldre lære seg å respektere den. Svigerforeldre som åpent agiterer mot barnets foreldre i barnets påhør er grunn til å pakke sammen og dra og la dem fundere over hvorfor helga ble så kort.

Anonymkode: 32509...33b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
BunnyBee skrev (6 minutter siden):

Jeg har fått streng beskjed om å ikke si dem imot av mannen min når de er frekke, for da blir det masse drama.

Da må mannen din enten manne seg opp og si ifra selv eller så får de frekke svigerforeldrene finne seg noen andre voksne å plage.

Tro meg - å godta dårlig oppførsel fra godt voksne mennesker for å «bevare husfreden» vil for mange mennesker føre til at de bare tøyer strikken enda lengre. Du godtok jo å bli hysjet på og korrigert forrige gang, hvorfor skal du plutselig ikke tåle det denne gangen?

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at ekstra godteri og sene leggetider ikke betyr så mye den ene uka, men ser samtidig at det å bli behandlet sånn (at han tydelig ignorerer dine meninger) kan være så provoserende at det i seg selv er utfordrende å takle. Men så er det det med relasjoner, da. Kan sikkert bli mye drama om dere takker nei. Kan du være der litt av tida og så må du «dessverre hjem og jobbe»? Vi har etterhvert endt opp med den løsningen etter mange forsøk på lange opphold hos svigers. Min mann og ungene reiser først, jeg jobber noen daget ekstra og drar etter sånn at jeg er der ei langhelg. Da bevares familiefreden! 

Anonymkode: 649c8...788

Det er kanskje ikke godteriet i seg selv som er problemet men mer et «spill» i kulissene der det ene og det andre blir spilt ut.. ikke gøy - ikke avslappende og på ingen måte nødvendig. 

Ferie for meg er hellig, og jeg er selv svært nøye og kresen på hvordan denne blir forvaltet. Vi har et par dager med svigers - Max! Mine foreldre reiser jeg heller ikke på ferie med. Jeg kommer godt overens med de men ferie med dem funker ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, BunnyBee said:

Svigerforeldrene mine pleier hvert år å leie et feriehus (de betaler) med datteren og barnebarn. Det er et press på at min familie også skal delta. Vi har en datter på 2 år. Jeg er glad i svigerforeldrene mine, men ønsker ikke å tilbringe ferie med dem. Vi har ganske forskjellig syn på tilgang på søtsaker, skjermtid+++. Spesielt svigerfar kan si ved ulike anledninger når jeg sitter der, dette liker ikke mamma, men det bryr vi oss ikke om og så gi datteren min en sjokolade. Jeg godtar å bli behandlet slik, men over flere dager blir for mye. Det er ikke mulig å ta det opp med dem sier mannen, da blir det masse drama. 

Så spørsmålet mitt er hvordan kan jeg på en høflig måte takke nei til innbydelsen, 4 år på rad... Vi skal ikke ut å reise med andre i år og har ledig kalender. Mannen ønsker å dra.

Den kamelen hadde jeg svelget lett. Ville mye heller at barna fikk gode ferieopplevelser med besteforeldrene enn å brydd meg om sjokolade og skjermtid..

Anonymkode: b94cb...b6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
BunnyBee skrev (43 minutter siden):

Takk for alle tilbakemeldinger. Noen oppsummerer det veldig fint, at for å bevare relasjonen er løsningen å ikke tilbringe 1 uke med svigers. Jeg har fått streng beskjed om å ikke si dem imot av mannen min når de er frekke, for da blir det masse drama. Jeg har også foreslått til han at vi kan dra på ferie med dem, men at vi ikke bor i samme hus, men det vil (tør?) han ikke. Å bo i hus med dem, krever overskudd fra min side, noe jeg ikke har. At dette går utover barnet er synd, men det viktigste for barnet er å ha en mamma som fungerer, ikke en mamma som er utslitt. For å unngå det har jeg mine grenser. 

Ellers er vi med dem hver eneste uke, så barnet har et tett forhold til besteforeldrene. 

Ts

Skjønner deg utrolig godt, jeg! Har også svigerforeldre som hele tiden skal "pushe" grensene, og tro meg - jeg har svelget mange kameler for å bevare husfreden siden barna ble født. Til slutt eksploderte det bare for meg, det ble skikkelig drama og en isfront pga sårede følelser fra deres side. Nå forsøker vi bare å være høflige og hyggelige mot hverandre, men jeg har null behov for å bruke helger og ferier sammen med dem. 

Anonymkode: ab89b...f7c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, BunnyBee said:

Problemet er at de snakker meg ned foran barnet. (...) Pluss andre frekke kommentarer.

Kutt kontakten. Fullstendig. Det blir aldri bedre. 

Som jeg sier om mine svigerforeldre: Jeg ville ønske jeg aldri hadde møtt dem, for da var forholdet vårt det beste det noensinne skulle bli. 

Anonymkode: cc7db...40a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Foreslår at du gjør det du har lyst til. 

Anonymkode: 9fba9...85f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kutt kontakten. Fullstendig. Det blir aldri bedre. 

Som jeg sier om mine svigerforeldre: Jeg ville ønske jeg aldri hadde møtt dem, for da var forholdet vårt det beste det noensinne skulle bli. 

Anonymkode: cc7db...40a

Ja altså jeg har kjent på mye av det samme som ts

Jeg sa på et tidspunkt KLART i fra til dem. Hadde rett og slett ikke integritet til sitte der som en med-jattende, underdanig svigerdatter mer. 

Det har kostet i form av at vi ikke er «topp 10» i familien og det sikkert snakkes en del dritt bak min rygg (hovedsakelig mot meg antar jeg..) men likevel klarer vi å holde en grei kontakt for barnas skyld. Vi feirer også av og til høytider sammen. Et par dager av gangen er nøkkelordet. Og jeg syns det hjalp å Si i fra. Si i fra + vær skjerpet og ta alle stikk opp der og da og konfronter dem. Det kommer lite stikk og frekke kommentarer fra dem nå faktisk - og jeg tror det handler om at jeg har satt meg i en slags respekt , eller i det minste at de syns det er ubehagelig at jeg tar stikkene «på ordet» hvis de kommer

Trenger normalt sett ikke å kutte kontakten men vil absolutt anbefale og vise hvor skapet skal stå. Du er kvinnen (overhode ) i din familie nå! La svigermor få se det:)

Skrevet

TS har fortsatt ikke svart på hvorfor mann og barn ikke kan ta en ferieuke aleine med hans foreldre. Tenker det sier sitt. Å henge seg opp i litt sjokolade og skjermtid på ferie er å være vrang. Og mang en bestefar kan da ta den "dårlige" spøken om at barn ikke får sjokkis av mamma og pappa, men kom skal du få av oss...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
BunnyBee skrev (9 timer siden):

Søtsaker og skjermtid er ikke problemet, går helt fint for meg å slippe opp ved spesielle anledninger. Men når vi er på middag i en hverdag ønsker vi ikke at hun får fanta til middagen eller spise smågodt etterpå. Svigers vet vi ønsker å begrense dette.

Problemet er at de snakker meg ned foran barnet. "Mamma synes ikke det er greit at du får sjokolade, men det bryr ikke bestefar seg om så du får det likevell". "Stakkar deg som ikke får snop". "Mamma vil ikke at du skal se skjerm rett før legging, men vi gjør det for det om". Pluss andre frekke kommentarer. Jeg tolerer å være med de, men å tilbringe ferien med mennesker som behandler andre mennesker slik er ikke aktuelt.

Ts

Skjønner veldig godt at det her ikke er det grann hyggelig å måtte høre på og bite i seg. Særlig når det er snakk om flere dager i strekk 😵‍💫 Masse sympati til deg, ts. Kan mann og barn reise, også må du "jobbe"? I alle fall noen av dagene, slik at du får litt pause, men uten at du syns det blir for lenge uten barnet?

Anonymkode: 5e64d...929

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du forventet at mannen din skulle vært med, hvis det var dine foreldre som inviterte (spanderte) til tur? Sammen med dine søsken/nieser/nevøer? I så fall syns jeg du skal gjøre det for han. 

Anonymkode: 189be...608

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den kamelen hadde jeg svelget lett. Ville mye heller at barna fikk gode ferieopplevelser med besteforeldrene enn å brydd meg om sjokolade og skjermtid..

Anonymkode: b94cb...b6d

Jeg er inneforstått med at alle besteforeldrene gjerne vil være elsket av barnebarna og at ekstra godteri, skjermtid etc er koselig for dem. Jeg har forståelse for at de lager ekstra kos når de er sammen med barna, og har ikke noe ønske om å ta det fra noen av dem.

Men jeg ønsker forståelse for at barna er mitt ansvar, ikke besteforeldrenes. Når TS forteller at svigerforeldrene snakker henne ned i barnas påhør så har det gått over alle støvleskaft og beste løsning er å ta med seg barna og marsjere ut. Hvis mannen er for tafatt eller ubrukelig til å støtte kona mot foreldrene sine i en slik sak (selv om han evt ikke reagerer like sterkt på nedsnakkingen som henne så skal det være de to mot resten i årene framover) så er han en tosk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er kanskje ikke godteriet i seg selv som er problemet men mer et «spill» i kulissene der det ene og det andre blir spilt ut.. ikke gøy - ikke avslappende og på ingen måte nødvendig. 

Noen voksne mennesker er hjertelige, generøse, rause mennesker som man aldri får nok av.

Andre er smålige, hevngjerrige og elsker intriger hvor de kan jobbe med maktforhold.

Sitat

Mine foreldre reiser jeg heller ikke på ferie med. Jeg kommer godt overens med de men ferie med dem funker ikke.

Å bo tett på andre mennesker i to uker kan være krevende med en kjæreste og barn du elsker. Å gjøre det med to voksne mennesker sitter virkelig krav til relasjonen og sosiale skills på alle sider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...