Gå til innhold

Ferie med svigerforeldre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Svigerforeldrene mine pleier hvert år å leie et feriehus (de betaler) med datteren og barnebarn. Det er et press på at min familie også skal delta. Vi har en datter på 2 år. Jeg er glad i svigerforeldrene mine, men ønsker ikke å tilbringe ferie med dem. Vi har ganske forskjellig syn på tilgang på søtsaker, skjermtid+++. Spesielt svigerfar kan si ved ulike anledninger når jeg sitter der, dette liker ikke mamma, men det bryr vi oss ikke om og så gi datteren min en sjokolade. Jeg godtar å bli behandlet slik, men over flere dager blir for mye. Det er ikke mulig å ta det opp med dem sier mannen, da blir det masse drama. 

Så spørsmålet mitt er hvordan kan jeg på en høflig måte takke nei til innbydelsen, 4 år på rad... Vi skal ikke ut å reise med andre i år og har ledig kalender. Mannen ønsker å dra.

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske simpelt. Enten så sier du nei, eller så sier du ja.

For 99.99% av verdens befolkning så høres det rart ut å takke nei til en gratis (?) ferie med familien når det er snakk om 1-2 uker i året. Det er veldig lett å svelge noen kameler på at besteforeldre skjemmer bort barn unødvendig når de er på ferie. 

• Liker 36
  • Nyttig 3
Gjest StumpyHero
Skrevet
BunnyBee skrev (2 minutter siden):

Svigerforeldrene mine pleier hvert år å leie et feriehus (de betaler) med datteren og barnebarn. Det er et press på at min familie også skal delta. Vi har en datter på 2 år. Jeg er glad i svigerforeldrene mine, men ønsker ikke å tilbringe ferie med dem. Vi har ganske forskjellig syn på tilgang på søtsaker, skjermtid+++. Spesielt svigerfar kan si ved ulike anledninger når jeg sitter der, dette liker ikke mamma, men det bryr vi oss ikke om og så gi datteren min en sjokolade. Jeg godtar å bli behandlet slik, men over flere dager blir for mye. Det er ikke mulig å ta det opp med dem sier mannen, da blir det masse drama. 

Så spørsmålet mitt er hvordan kan jeg på en høflig måte takke nei til innbydelsen, 4 år på rad... Vi skal ikke ut å reise med andre i år og har ledig kalender. Mannen ønsker å dra.

Er det mulig for dere å være der litt kortere?  

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke vil så sier du vel bare nei takk. 

Anonymkode: 6104e...225

• Liker 2
Skrevet

Det er en superbillig ferie, mannen din har lyst og ditt største problem er at bestefar gir barna for mye godteri – her syns jeg lett  du kan si ja et år! Det er ferie, sikkert fint for barna dine å bli skjemt bort litt av bestefar noen dager i året, det er virkelig ikke farlig.

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

«Jeg (vi?) har lyst å prøve noe annet i år.»

Anonymkode: cc7db...40a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du skal la mann og barn dra, så slipper du å forholde deg til ulikhetene. Litt leit at mannen skal ødelegge sin relasjon til sine foreldre pga småting. 

Anonymkode: 9b424...d3e

• Liker 28
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Så barnet ditt får ikke muligheten til ferie med besteforeldre, tante, onkel, kusine/fettere og foreldre, fordi du ikke får alt som du vil angående skjermtid og godteri?? Egoistisk!! 

Anonymkode: 797a6...9ca

• Liker 27
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Om mannen din vil så drar han med barna, så får du finne på noe annet

Anonymkode: e733c...506

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Du har ikke lyst å dra på ferie med dem. Så enkelt er det.

Da får du si det rett ut at dere ikke har lyst, ikke passer eller noe liknende.

Og er du sikker på at det blir frie tøyler i forhold til sjokolade om dere tilbringer ei uke sammen. Det kan jo hende de respekterer ditt syn på dette litt bedre når de får tilbringe lengre tid med barnebarnet og ikke bare en kveld.

I tillegg går det faktisk an å si at barnet ditt/deres kan spise frukt eller noe annet godt i stedet for sjokolade. At barnet ser på ananas som godteri for eksempel. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kontorotta skrev (Akkurat nå):

Du har ikke lyst å dra på ferie med dem. Så enkelt er det.

Da får du si det rett ut at dere ikke har lyst, ikke passer eller noe liknende.

Og er du sikker på at det blir frie tøyler i forhold til sjokolade om dere tilbringer ei uke sammen. Det kan jo hende de respekterer ditt syn på dette litt bedre når de får tilbringe lengre tid med barnebarnet og ikke bare en kveld.

I tillegg går det faktisk an å si at barnet ditt/deres kan spise frukt eller noe annet godt i stedet for sjokolade. At barnet ser på ananas som godteri for eksempel. 

Eh der er kun hun som ike vil, mannen vil. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
BunnyBee skrev (10 minutter siden):

Det er mulig du "godtar å bli behandlet slik", men tro meg, dette blir et problem down the road. Og ja, mest sannsynlig drama. Har selv noe svigerfamilie som driver slik. Nå er barnet 5 år og vi må hele tiden minne barnet på at det er vi foreldre som bestemmer. Merker at svigers ikke er så fornøyd med den storforlangende oppførselen barnet har hos dem og måten regler ignoreres. Dette er det eneste stedet barnet oppfører seg slik, og hjemme et par timer etter å ha møtt slekt på den siden av familien. Når de legger opp til at det er ok å overkjøre mamma og pspps som "sjef" så er det dette barnet lærer. It willl be a pain in the ass. Vi har måttet si fra og det er surmuling, negative kommentarer og drittslenging fra de voksne mot oss (vi er ikke spesielt strenge på skjerm eller godteri, men mener det ikke kan være fri flyt).

Anonymkode: 68635...9aa

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eh der er kun hun som ike vil, mannen vil. 

Det er derfor jeg skriver at hun ikke har lyst til å dra på ferie med dem. Hun bruker sin/ders datter som unnskyldning.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke vil så må du bare si at dere/du ikke vil. 1-2 uker ferie med svigerforeldre orker jeg ikke. Jeg gjorde det noen ganger tidlig i 20-årene... aldri igjen. Vi pleier nå å løse slike fellesferier med at vi deltar noen dager, og så legger vi opp resten av ferien med det som utgangspunkt. 

• Liker 2
Skrevet

Søtsaker og skjermtid er ikke problemet, går helt fint for meg å slippe opp ved spesielle anledninger. Men når vi er på middag i en hverdag ønsker vi ikke at hun får fanta til middagen eller spise smågodt etterpå. Svigers vet vi ønsker å begrense dette.

Problemet er at de snakker meg ned foran barnet. "Mamma synes ikke det er greit at du får sjokolade, men det bryr ikke bestefar seg om så du får det likevell". "Stakkar deg som ikke får snop". "Mamma vil ikke at du skal se skjerm rett før legging, men vi gjør det for det om". Pluss andre frekke kommentarer. Jeg tolerer å være med de, men å tilbringe ferien med mennesker som behandler andre mennesker slik er ikke aktuelt.

Ts

• Liker 8
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært på ferie med svigers hvert år siden ungene var små. SOM de koser seg med tante, onkel, kusiner og besteforeldre. 

Også er det jo ikke slik at vi voksne sitter oppå hverandre hele uken, men spiser frokost sammen, tar noen timer på stranden sammen, før noen kanskje spiser lunsj et sted, mens andre spiser et annet sted, før vi spiser middag sammen på kvelden.

Mine svigerforeldre har også et annet syn enn oss på skjerm og godis, men alle minnene man skaper med storfamilien trumfer det. 

Anonymkode: cfd1c...f18

• Liker 7
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
BunnyBee skrev (2 minutter siden):

Søtsaker og skjermtid er ikke problemet, går helt fint for meg å slippe opp ved spesielle anledninger. Men når vi er på middag i en hverdag ønsker vi ikke at hun får fanta til middagen eller spise smågodt etterpå. Svigers vet vi ønsker å begrense dette.

Problemet er at de snakker meg ned foran barnet. "Mamma synes ikke det er greit at du får sjokolade, men det bryr ikke bestefar seg om så du får det likevell". "Stakkar deg som ikke får snop". "Mamma vil ikke at du skal se skjerm rett før legging, men vi gjør det for det om". Pluss andre frekke kommentarer. Jeg tolerer å være med de, men å tilbringe ferien med mennesker som behandler andre mennesker slik er ikke aktuelt.

Ts

Jeg synes du overdriver skikkelig! Noe av gleden ved å være besteforeldre er nettopp å slippe oppdragerrollen. Kan du ikke forklare barna at det er derfor besteforeldre sier dette? 

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
BunnyBee skrev (5 minutter siden):

Ts

Spol 3-4 år frem i tid og du kommer til å oppleve at barnet ignorerer alt av regler hos besteforeldrene, besteforeldrene synes oppførselen er frekk og uoppdragen og det er du som får skylda for å ikke ha god nok barneippdragelse.

Det er som å lese om det jeg selv opplever hver gang vi møte disse personene mannens slekt.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes du overdriver skikkelig! Noe av gleden ved å være besteforeldre er nettopp å slippe oppdragerrollen. Kan du ikke forklare barna at det er derfor besteforeldre sier dette? 

Barnet er 2 år

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...