Gå til innhold

Veien mot bedre form og helse

Triviella

Anbefalte innlegg

Hurra for nedgang! :) Det du sier til slutt her er gull, og har tatt lang tid for meg å omfavne. 12 kilo på et år er faktisk masse! Og når man utvider tidsperspektivet litt, blir prosessen litt enklere å stå i også, det synes i hvert fall jeg. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amatariel skrev (2 timer siden):

Sånn har jeg vært/er også! Før så kunne jeg bruke en hel høst på å gå av meg sommerferiekiloene liksom :roll: Er bare ikke verdt det... så i fjor sommer var første året jeg tok tak, og var så deilig å kunne ta fatt på høsten uten nye sommerkilo. Det kan være lurt å se på ting på en annen måte av og til ja... La oss si at jeg har 5 kg nedgang som et mål på 1 år. For mange høres det kjempelite og "dårlig" ut. For meg som stadig vekk går ned de samme kiloene så er det et bra mål. For hvis jeg klarer det, så er jeg faktisk 5 kg lettere enn i fjor. Alternativet har nemlig vært å gå opp 5 kg (erfart såå mange år), og da snakker vi plutselig 10 kg med differanse. Derfor er jeg dedikert til denne nye livsstilen og går veien med sakte og små skritt :nikke:

Det er helt sant! Nedgang eller stillstans, er så utrolig mye bedre enn oppgang. Det er like viktig for meg i denne reisen å gjøre erfaringer rundt hva som gjør at jeg går opp/ned, og reflektere litt rundt reisen rundt det. Greit med oppgang etter en ferie, men da tenker jeg at det er fornuftig å reflektere rundt om det var verdt det etterpå. Jeg vil ( i likhet med deg tror jeg) gjøre dette varig, og en gang for alle. Da tror jeg det er viktig å identifisere fallgruvene, og jobbe med hodet og vanene på veien. I stedet for å gå altfor hardt ut, og gå fullstendig på trynet etterhvert. 💗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janeidet skrev (1 time siden):

Hurra for nedgang! :) Det du sier til slutt her er gull, og har tatt lang tid for meg å omfavne. 12 kilo på et år er faktisk masse! Og når man utvider tidsperspektivet litt, blir prosessen litt enklere å stå i også, det synes i hvert fall jeg. 

Ja, helt enig! Det er kjempemye! Og heller gjøre det riktig nå, så slipper man å gjøre det flere ganger (forhåpentligvis😝). Men viktig å ha hodet med seg på veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så imponert over hva du får til! Hurra for en glimrende innsats :klappe: Send gjerne over oppskriften på å slippe å gjøre slikt flere ganger :smilblå:  Jeg er så lei av å gå ned de samme kiloene hele tiden... 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ms. Steele skrev (På 19.4.2024 den 20.43):

Jeg er så imponert over hva du får til! Hurra for en glimrende innsats :klappe: Send gjerne over oppskriften på å slippe å gjøre slikt flere ganger :smilblå:  Jeg er så lei av å gå ned de samme kiloene hele tiden... 

Takk for fine ord 💗 Hehe, jeg føler jo ikke at jeg får dette til i det hele tatt, for jeg står jo mer eller mindre på stedet hvil, og bruker megalang tid på å komme tilbake etter ferier etc. 😝Men har troen på å virkelig endre livsstil underveis, få innarbeidet endringene, og ta en fot i bakken av og til på hvorfor ting blir som de blir. Som å reflektere over hvorfor man har hatt oppgang, og vurdere om man tenker det er verdt det. Hvis jeg klarer  å nøste opp i årsaken til oppgang, så tror jeg at jeg får hodet mer med på reisen videre. 

Så håper jeg fremdeles at det vil løsne litt etterhvert, for foreløpig syns jeg ikke at jeg får noe gratis her..😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det ny runde med veiing og måling.

Mål: Under bryst: 76 (0 cm)

Smaleste midje: 73 (0 cm)

Over navle: 90 (cm)

Rumpe: 97 (  cm)

Lår: 58 cm (-1 cm)

Overarm: 31 cm

Vekt:

8.1.24: 73,8kg 

12.01.24: 73,3kg 

19.01.24: 72,1 kg 

26.01.24: 71,7kg 

02.02.24: 70,6 kg

09.02.24: 71.1 

1.3.24: 72 kg

8.3.24: 71,7 kg

15.3.24: 71,7 kg

22.03.24: 70,3 kg

05.04.24: 71,4 (+1,1 kg)

12.04.24: 71,3 (-0,1)

19.04.24: 70,7 kg (-0,6 kg)

26.04.24: 70, 5 kg (-0,2kg) 

Snaaart tilbake til vekten jeg hadde før påske. Målene er også tilbake der. Så da er det bare å se fremover. 😃Skritt holder seg fremdeles over titusen i snitt, så det er jeg veldig fornøyd med. Siste uke har det blitt 2 løpeturer, 1 styrkeøkt og 1 Yogaøkt. Ikke kjempefornøyd, men jeg har vært skikkelig stresset i det siste, så  har bevisst tatt et skritt tilbake. 

Ha en fin helg alle sammen 😃

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt jobba. Imponert over aktivitetsnivået samtidig som du er så stressa. Det er ikke enkelt

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går som vanlig ikke i heidundrandes fart nedover her, men tar med det jeg får. Også gledelig å se at målene blir mindre, nå har jeg faktisk gått ned ti cm rundt navlen 😃

Mål: Under bryst: 75 (-1,0cm)

Smaleste midje: 73 cm

Over navle:89 cm (-1,0 cm))

Rumpe: 97 cm

Lår: 58 cm 

Vekt:

03.05.24: 70, 4 (-0,1 kg)

Det som også er gledelig er at kondisjonen bedrer seg gradvis, i går fikk jeg økning på Vo2 opptaket i følge Garmin klokka mi. Det ligger nå på 39.  I følge klokken har jeg nå en kondisjonsalder på 20 år og Vo2 opptaket ligger i de øverste 35% for mitt kjønn og alder. Så det gir motivasjon til å stå på videre. Jeg tenker at jeg har mye å gå på her, da jeg absolutt ikke føler at kondisjonen er god. Jeg sliter veldig med å holde pulsen lav nok på de rolige løpeturene mine, den kommer liksom i sone 3 uansett. Så det må jobbes med. 

Føler at jeg har god kontroll på trening og kosthold nå, så neste punkt nå blir å fokusere på stress. Anbefaler alle å lese boken Pulskuren av Torkil Færø, og ta tak i stresset i livet. Jeg selv ligger altfor høyt, til og med nettene stresser jeg mye. Ser at jeg starter dagen med mye lavere body battery enn min mann. Så her har jeg en jobb å gjøre. Dagene er rett og slett sprengfulle, og det er vanskelig å se hvordan jeg skal klare å stresse mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for 100 gram ned! Jeg klokker inn det samme (for andre uke på rad). Sneglefart er også fart! :) Også er det som du sier godt å føle mestring på andre områder enn akkurat tallet på vekta også! God helg!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, 10 cm er jo kjempebra! Må virkelig merkes dèt? Og så er du hvert øyeblikk på 60-tallet! 🤩 Og at kondisjonen øker er jo fantastisk 👏

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Da var det plutselig gått nesten to uker siden sist jeg skrev noe her. Sist uke var nok en uke med stillstans, så da gadd jeg rett og slett ikke å skrive 😝. Men i dag viste det "hele" 200 g ned, og det virker å være det tempoet jeg kan håpe på slik jeg lever nå. For første gang er jeg nå tilbake på vekten jeg hadde før påsken. Seks uker skulle det vise seg å ta. Det har vært lærerikt å følge med på, og konklusjonen blir at påskens utskeielser ikke var verdt det. Jeg kan tydeligvis ikke slakke så mye i mer enn en uke. Det er nyttig lærdom å ta med seg videre mot neste ferie. 😆

Ellers så har jeg fokusert mer på stress siste tiden, og jeg har klart å høyne body batteriet mitt, og noen dager har faktisk scoren vært på 100% etter natten. jeg prøver nå å ikke spise etter kl 19 på kvelden, for å få bedre søvnscore,  og det blir da automatisk to gode måltider i løpet av dagen, en lunsj kl 11 og middag på ettermiddagen en gang. Er mett hele dagen ved dette. Det hadde jeg aldri trodd før!

Ellers er det fremdeles sukkerfritt her, minus en skje honning i youghurten/ kakao av og til. Vet faktisk ikke om jeg er så gira på å "ødelegge" det på 17. mai heller. Vi skal ha besøk på ettermiddagen, og jeg lager hjemmelaget is med masse bær. Ellers blir det grilling, og da blir det rent kjøtt.  Men får se hva jeg gjør på selve dagen. 

Treningsmessig går det fint, og skrittene ligger nå med et gjennomsnitt på 11608 per dag, noe jeg er godt fornøyd med!

Mål: Under bryst: 75 

Smaleste midje: 73 cm

Over navle:88 cm (-1,0 cm)

Vekt:

03.05.24: 70, 4 

10.05.24: 70,4

16.05.24: 70, 2 (-0,2 kg)

God 17. mai til alle 😀 :norsk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, utrolig bra jobba å få inn så mye skritt altså! Jeg føler jeg jobber hardt for å klare 8000 hver dag liksom :fnise: Og kudos til sukkerfri! Skjønner godt du vurderer å bare holde deg slik i morgen også, nettopp fordi det å holde deg unna sukker gjør at du føler deg bra. Og den følelsen er den vi jakter! Ikke sikkert kakestykke e.l er verdt det nei, om du blir uggen/kvalm etterpå og ikke føler deg bra. Så veldig lurt å reflektere over det :nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 16.5.2024 den 14.54):

Wow, utrolig bra jobba å få inn så mye skritt altså! Jeg føler jeg jobber hardt for å klare 8000 hver dag liksom :fnise: Og kudos til sukkerfri! Skjønner godt du vurderer å bare holde deg slik i morgen også, nettopp fordi det å holde deg unna sukker gjør at du føler deg bra. Og den følelsen er den vi jakter! Ikke sikkert kakestykke e.l er verdt det nei, om du blir uggen/kvalm etterpå og ikke føler deg bra. Så veldig lurt å reflektere over det :nikke:

Takk 💗 Når har jeg faktisk kommet så langt at jeg ikke craver sukker lenger. Det er en befrielse faktisk, og ulikt hvordan det har vært før. Da har godteri om lørdagen ført til et sug i flere dager etterpå. 

17. mai i år ble med vanlig frokost, grilling med kjøtt/ grønnsaker og hjemmelaget saft og is med jordbær. Følte det var mer en kos nok, og savnet ingenting! Tidligere har det alltid blitt noe ekstra på skolen eller i byen, men følte ikke behov i år. Og hjemmelaget is er jo ikke så galt innholdsmessig 😀 

For min del har jeg hatt veldig godt av å bare kutte ut godteri en stund, det gjør at jeg ikke tenker på det lenger.  

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig begynner det å gå nedover igjen. Ned 0,8 kg denne uken. Og hyggelig å se 6 - tallet først 😀 På 4,5 måned har jeg gått ned 4,4 kg. Ikke mye sånn sett, men jeg har gjort det på en måte som jeg kan leve med videre, og prøvd å ta det som en reise der jeg dykker litt inn i materien på hvorfor ting er som de er. Det er spennende å se hvor mye (eller egentlig lite) som skal til før det blir oppgang, og hvordan kroppen reagerer på kosthold, spiserytme etc. De 4,4 kg har også med ført totalt 12 cm ned rundt navlen, og 7 cm rundt midjen. Så det er jeg godt fornøyd med. 

Formen blir bedre og bedre, jeg blir sterkere, og kondisen øker, så jeg følger at jeg gjør ting riktig nå. Jeg får ikke alltid tatt alle treningsøktene jeg har planlagt, og det er også greit. Sånn er livet. Jeg teller ikke kalorier, er mett, og spiser bare god mat. Det er ikke noe problem å stå over is/ kake på jobb lenger. Det klarte jeg aldri før. Jeg har lært at det faktisk er nødvendig å stå over de fleste sånne anledninger, hvis ikke er det rett opp igjen, eller jeg må kutte lunsj eller middag i stedet. Og det vil jeg ikke, da jeg setter så stor pris på disse gode måltidene. Så da er det bedre å spare til de anledningene jeg selv ønsker å spise annerledes på. Som f.eks på restaurant med venner, ferie osv.

Siste uken syns jeg også at jeg ser forskjell i ansiktet, det er mer markert, og dobbelthaken er snart borte. Så jeg gleder meg til å fortsette videre nå. Nå er det 2,4 kg igjen, så er jeg per definisjon normalvektig. Jeg tenker å sikte meg inn på litt lavere enn det, en bmi på 22-23 tenker jeg er sunt og fint. Men jeg har god tid, og er innstilt på at det er en langvarig prosess hvor det kommer både oppturer og nedturer.

Smaleste midje: 72 (-1 cm)

Over navle:87 cm (-1,0 cm)

Vekt:

16.05.24: 70, 2 

24.05.24: 69, 4 (-0,8 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye å kjenne seg igjen i. Virker som om at vi er mange i samme båt med som sjonglerer familie, kosthold, trening og livet generelt. Sykt bra jobbet! :danse2: Så gøy å lese om prosessen din og refleksjonene dine. Det gir meg motivasjon for min egen livstilsendring.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for å se 6-tallet først!! Grattis! :duskedame: Må føles helt utrolig bra!! Men vel fortjent da! Du har virkelig tatt ordentlig tak (det mentale er nesten det viktigste), og så gått ned jevnt og trutt. Det er nok garantert det som er løsningen for en varig vektnedgang.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer med fin nedgang. 
Og hold på de fine tankene også - du er utvilsomt på et godt spor 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine kommentarer alle sammen! Fine å ha denne plassen å skrive ned tanker og støtte hverandre! 

Denne uken har det vært litt gledelig fremgang. Har fått et nytt hopp i Vo2 max i følge klokken, og det er nå på 40. Så kondisen går rette veien :) Og vekten har hatt nok et dropp denne uken, ned 0,8 kg siden sist. Det er akkurat som det plutselig løsner litt, og at kroppen begynner å våkne. Har ikke gjort noe annerledes, bortsett fra å kutte ut mat tidligere på kvelden. 

Jeg mistenker at jeg har vært ganske insulinresistent, og at det er dette som begynner å bedre seg nå. Jeg har bestemt meg for å grave helt til bunns i dette, og denne uken har jeg vært hos spesialist og tatt masse blodprøver. Både langtidsblodsukker, nyrefunksjon, kolesterol, vitaminer, samt matintoleranser sjekker vi nå. Jeg har alltid hatt trøblete hud, samt tendens til at fettet legger seg på magen. Har mistenkt Pcos, men har ikke fått diagnosen da dette er det eneste som er "galt". 

Legen jeg var hos fortalte at 95% av alle overvektige har insulinresistens, og hun syns ikke det høres helt utenkelig ut med tanke på hvordan kroppen min har strittet i mot vektnedgang etter ferie, og "sugd" til seg alt den kan. Men prøvene vil vise. 

Mtp på matintoleranse så frykter jeg at jeg må kutte melk.😭 Det vil i såfall bli en stor sorg, så inntil svarene foreligger spiser jeg ost og drikker cappuchinoen min som før.😝 Resultatene kommer i midten av juni. 

Smaleste midje: 71 (-1 cm) Totalt 8 cm ned

Over navle:86 cm (-1,0 cm) Totalt 13 cm ned

Rumpe: 95 cm (-2 cm)

Vekt:

Startvekt 8.1.24: 73,8kg 

Januar 24: -2,1 kg

Februar 24: -0,6 kg

Mars: -0,8 kg

April: +0,2 kg 

Mai:

16.05.24: 70, 2 

24.05.24: 69, 4 (-0,8 kg)

31.05.24: 68,6 kg (-0,8 kg) 

Total nedgang 5,2 kg

Ønsker alle en fin helg 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra for deg at du tar et dypdykk i helsen din! :) Og deilig å kjenne på at kroppen spiller på lag og slipper vekt. Bra jobba! God helg til deg også :) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger igjen et spor her og vil gjerne følge deg også videre :D Super innsats du har gjort til nå, ser ut som det har løsnet veldig igjen de siste to ukene, det er deilig når det har nektet å "slippe" en stund. Spennende med blodprøver, blir veldig interessant å se om du har noen målbar insulinresistens nå til tross for nedgangen. Det reverseres jo ofte ganske raskt når man først går ned i vekt, så det er jo mye mulig du har hatt det tidligere uten at det er så lett å se nå. Har du sjekket langtidsblodsukker før noen gang? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...