Gå til innhold

Veien mot bedre form og helse


Triviella

Anbefalte innlegg

Da var det min tur til å starte en dagbok her. Det er noe jeg har tenkt på lenge, men ikke fått somlet meg til før nå. Vekten og klærne tilsier at det er på tide å ta grep, og jeg trenger et sted å sortere tanker, logge fremgang og sparre litt med andre.

Jeg er nå inne i mitt 39 år, tobarnsmamma, hvor minste nå har sitt siste år i barnehage. Småbarnsårene tok virkelig knekken på oss, med store søvnproblemer på begge barna. Det er først nå begge barna som regel sover hele natten, og vi begynner å komme ut av tåken. Har i de siste årene slitt med kontinuitet på både trening og kosthold, men nå føles det endelig som at ting ligger til rette for å fokusere på meg selv igjen.

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner helt hvordan vekten har blitt så høy, og det vil jeg prøve å nøste opp i ved hjelp av denne dagboken.  I mitt hode lever jeg jo sunt, og det er tungt å innse at jeg faktisk har blitt ganske overvektig. Det er tydeligvis noe med livsstilen min som gjør at vekten går oppover. 😐

Startvekt 8.1.24: 73,8 kg

Høyde 164, dette gir en start BMI på 27,4, altså overvektig

Legger også inn noen mål:

Smaleste midje: 79 cm

Over navle 99 (!) cm

Rumpe: 100 cm

Lår: 62 cm

Det er ingen tvil om at det er magen det legger seg på hos meg 😬

Første delmål for 2024 blir å komme under 70 kg

Mål for 2024 blir ti kg ned, til 64 kg. Da vil jeg være normalvektig, så får jeg eventuelt se hva som blir veien videre derfra. 

Min gode mann har også meldt oss på halvmaraton i september 😄. Jeg er ingen løper, så dette blir litt av en utfordring, som jeg har tenkt å ta på strak arm.  Målet her er altså å gjennomføre, og helst løpe hele veien.  

Utenom dette har jeg som mål å få trent to økter styrke i uken, og spe på med litt yoga innimellom. 

Gleder meg også til å følge dere andre her inne, håper vi kan motivere hverandre 😀

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Logger årets første treningsøkter, for å ha et utgangspunkt. Kjekt å ha noe å se tilbake på. 

I går ble det en runde på tredemølla. Jeg er overhodet ingen løper, men har i høst startet på løplabbets 12- ukers nybegynnerprogram.  Like mye for at løpeformen er elendig, som at jeg denne gangen vil gjøre det gradvis for å holde meg skadefri. Tidligere løpestunt har som oftest endt med beinhinnebetennelse relativt kjapt, og derfor har jeg alltid sluttet igjen før jeg har kommet over kneiken. Nå har jeg kommet til uke 10, og det ble 10 min "løping" på 7,5 km hastighet, 10 min på hastighet 9, og 5 min på hastighet 8. Totalt 25 min sammenhengende. Har vært litt ruskete i halsen første uken i januar, så det var faktisk tungt nok.

I dag ble det en styrkeøkt. Dette er litt mer min arena, da jeg tidligere har trent til dels mye og tung styrke. Her følger jeg ikke noe program nå, men har som mål å få til to fullkroppsøkter hver uke. Så får jeg se etterhvert om jeg gjør noen justeringer. Lett start i dag, holdt tilbake med vilje da jeg er litt ute av rytme etter ferie: 

Rygghev: 10 x 0, 5, 10 og 10 kg. 4 sett totalt.  

Nedtrekk bredt grep: 10 x 40, 50, 50 og 55 kg, 4 sett totalt

Militærpress: 10 x 20, 20, 20 og 20 kg, 4 sett

Brystpress: 12 x 10, 10, 10 og 10 kg, 4 sett 

Dype knebøy: 10 x 20, 30, 40 og 40 kg

Benhev: 15 reps x 4

 

Ellers kunne jeg gjerne tenkt meg å få inn mer skritt jevnt over. Jeg har har en veldig stillesittende jobb, og er også avhengig av  å kjøre til og fra. Så det er ikke så lett å få inn nok skritt i løpet av en dag. Dette vil jeg ha fokus på fremover. De siste dagene har jeg et snitt på 3899 skritt, dette er alt for dårlig. Målet i første runde må være å øke ukessnittet til 5000 per dag. 

 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velkommen.gif.fcc088e7eb8d2a2f94765673ea34e9c1.gif
Velkommen så masse hit og gratulerer med dagbok ☺️

Jeg begynte min reise i fjor på denne tiden, og jeg kjenner meg mye igjen i det du skriver. jeg er også en 39 år gammel mamma, og det er helt riktig at man har noen år med tåke altså 😶‍🌫️ Men det er faktisk veldig sunt og bra for familien at mor tar vare på seg selv :nikke: Så you go! Endringer er dog vanskelig, så kjempelurt med små skritt sånn i starten. Jeg lå også i underkant av 4000 skritt før, men satt meg som mål i fjor etter nytt år at jeg skulle klare 6000. Måtte jobbe litt for det, men sakte men sikkert så var det lettere å få i boks. Plutselig måtte jeg nesten ikke gjøre noe spesielt for å få det, så da økte jeg til 8000 (hvor jeg er nå). Den hverdagsaktiviteten er viktig! Velge trapp i stedet for heis, gå av bussen et stopp for tidlig osv. Vipps så blir man litt mer energisk og lettere til sinns (og kropp).

Du er som er påmeldt et halvmaraton!! Men kan levende forestille meg at det er litt av en motivasjonsfaktor da. Heier på deg :duskedame:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (4 timer siden):

velkommen.gif.fcc088e7eb8d2a2f94765673ea34e9c1.gif
Velkommen så masse hit og gratulerer med dagbok ☺️

Jeg begynte min reise i fjor på denne tiden, og jeg kjenner meg mye igjen i det du skriver. jeg er også en 39 år gammel mamma, og det er helt riktig at man har noen år med tåke altså 😶‍🌫️ Men det er faktisk veldig sunt og bra for familien at mor tar vare på seg selv :nikke: Så you go! Endringer er dog vanskelig, så kjempelurt med små skritt sånn i starten. Jeg lå også i underkant av 4000 skritt før, men satt meg som mål i fjor etter nytt år at jeg skulle klare 6000. Måtte jobbe litt for det, men sakte men sikkert så var det lettere å få i boks. Plutselig måtte jeg nesten ikke gjøre noe spesielt for å få det, så da økte jeg til 8000 (hvor jeg er nå). Den hverdagsaktiviteten er viktig! Velge trapp i stedet for heis, gå av bussen et stopp for tidlig osv. Vipps så blir man litt mer energisk og lettere til sinns (og kropp).

Du er som er påmeldt et halvmaraton!! Men kan levende forestille meg at det er litt av en motivasjonsfaktor da. Heier på deg :duskedame:

Tusen takk for koselig velkomsthilsen!😊 Jeg har lest mase i din dagbok også, og den er megainspirerende! Har vært en «sporløs» leser hittil, men det har jeg planer om å endre på 😋

Jeg tror også hverdagsaktivitet er superviktig. Jeg innser at hverdagsaktiviteten min har sunket mye i det siste i forhold til tidligere. Før hadde jeg en jobb jeg kunne gå eller sykle til, og da fikk jeg automatisk 40-60 min aktivitet hver arbeidsdag. Det har forsvunnet, selv om jeg har innbilt meg selv at jeg er flink å gå tur. Og jeg har nok ikke justert kaloriinntaket tilsvarende ned, så det forklarer jo en del av økningen. 🤨
 

I dag hadde jeg hjemmekontor, så da gikk jeg en tur i lunsjen. Ble over ti tusen skritt 😃 Fikk også tatt en halvtime med Yoga. Har også fått bestilt meg en Garmin pulsklokke, så da får jeg målt skritt litt mer nøyaktig fremover, i stedet for kun målinger på tlf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten fått en uventet «problemstilling». Jeg bestilte to bukser fra Cambio, og de er jo gjerne litt store i størrelsen. Bestilte Str 38 da jeg har noen i det fra før, som passer greit. Og den første buksen satt som et skudd😃 Men herrefred den andre fikk jeg såvidt på meg, det gikk akkurat med et nødskrik, og den er ikke så behagelig akkurat. 
 

Tok den raskt av meg, og var egentlig ganske sur for at den var så trang. Men når jeg ser nøyere på den, så ser jeg at de har sendt meg størrelse 36, ikke 38 som jeg bestilte. Og da ble jeg jo litt blidere for at jeg faktisk fikk den på. 😅 Så da er spørsmålet om jeg skal beholde den i 36 eller returnere den og bytte i Str 38. Målet er jo at jeg skal bli mindre fremover, og ved å bytte den så sier jeg jo egentlig til meg selv at jeg ikke har troen på at det skjer. 
 

Så jeg heller mot å beholde den som motivasjon. 🧐 Men er usikker 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit 🙂

Jeg hadde en bukse som var for stram tidligere som var motivasjonen min for å klare dette. Jeg SKULLE inn i den buksa. Følelsen den dagen den passet var fantastisk 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror faktisk jeg ville returnert buksa og fått ny i riktig størrelse. Rett og slett fordi jeg har lært at klær skal passe meg, jeg skal ikke passe klær. I løpet av fjoråret shoppet jeg litt klær, og det er SÅ godt å kunne bruke nye fine klær man liker, selv om man selvfølgelig gjerne skulle vært mindre størrelse. Før gjemte jeg meg i klærne mine, og shopping var alt annet enn gøy. Jeg bare tenkte på de mindre størrelsene jeg egentlig vil passe. Men så begynte jeg å omfavne den størrelsen jeg faktisk var, og klær ble gøy igjen. Har brukt masse fargerike klær siste året, og jeg har følt meg fin. Å ha masse klær på lager i skapet mitt som jeg "snart skal passe" har bare gjort meg ulykkelig. Jeg vet jo at jeg SKAL ned i vekt, og jeg er på vei ned, men da får jeg shoppe nye klær som passer meg da når jeg er på en annen vekt.

Men dette blir jo mest en smakssak! Jeg forstår argumentene om å ha en motivasjonsbukse :nikke: Hvis du snart blir å passe den uansett, og har andre bukser du kan bruke i mens så er det jo mindre styr å bare ha den liggende på vent. Men ville likevel bare dele det jeg erfarte i fjor ☺️ 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (12 timer siden):

Velkommen hit 🙂

Jeg hadde en bukse som var for stram tidligere som var motivasjonen min for å klare dette. Jeg SKULLE inn i den buksa. Følelsen den dagen den passet var fantastisk 😊

Takk for velkomst! Jeg heller litt mot det faktisk! Kanskje det er ment to be, hehe 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (10 timer siden):

Jeg tror faktisk jeg ville returnert buksa og fått ny i riktig størrelse. Rett og slett fordi jeg har lært at klær skal passe meg, jeg skal ikke passe klær. I løpet av fjoråret shoppet jeg litt klær, og det er SÅ godt å kunne bruke nye fine klær man liker, selv om man selvfølgelig gjerne skulle vært mindre størrelse. Før gjemte jeg meg i klærne mine, og shopping var alt annet enn gøy. Jeg bare tenkte på de mindre størrelsene jeg egentlig vil passe. Men så begynte jeg å omfavne den størrelsen jeg faktisk var, og klær ble gøy igjen. Har brukt masse fargerike klær siste året, og jeg har følt meg fin. Å ha masse klær på lager i skapet mitt som jeg "snart skal passe" har bare gjort meg ulykkelig. Jeg vet jo at jeg SKAL ned i vekt, og jeg er på vei ned, men da får jeg shoppe nye klær som passer meg da når jeg er på en annen vekt.

Men dette blir jo mest en smakssak! Jeg forstår argumentene om å ha en motivasjonsbukse :nikke: Hvis du snart blir å passe den uansett, og har andre bukser du kan bruke i mens så er det jo mindre styr å bare ha den liggende på vent. Men ville likevel bare dele det jeg erfarte i fjor ☺️ 

 

Enig i at klær skal passe oss, og ikke motsatt! Og jeg har vært kjempeflink å kvitte meg med alt som ikke har passet etter unger, så det meste i skaper mitt nå håper jeg egentlig vil bli for stort etterhvert. Og da blir det mye å bytte ut. Jeg tror jeg ender med å beholde den siden jeg tross alt fikk den på! 😛Også var den litt dyr (syns jeg), så da MÅ jeg liksom sørge for at jeg får value for money. 
 

Så da har jeg offisielt enda et mål! 😁 Min nye cambio bukse skal passe😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening i dag, logger litt i starten for å ha et utgangspunkt. Kommer nok ikke til å logge alle økter, men vil følge litt med på utviklingen. 
 

Markløft: 8 reps x 40, 50, 50, 55 og 60 kg. Totalt 5 sett

Roing i kabel, stående: 10 x 20, 25, 30 og 30 kg, 4 sett totalt

Pushups på tær: 10, 10, 10 reps

Sidehev: 6 reps x 6 kg, 3 sett

Bulgarske utfall: 8 x 6 kg per hånd, 3 sett.

I morgen er planen en rolig løpetur på mølla 😊
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide meg i dag, det ble - 73,3, (-0,5 kg)

Mål: Under bryst: 78

Smaleste midje: 75 (-4 cm)

Over navle: 94 (-5 cm)

Rumpe: 100

Lår: 61(- 1 cm)

Må si meg veldig fornøyd med nedgang i cm!!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba @Triviella 👍 Må si du virkelig har jobbet for å få den nedgangen i cm. Du kommer til å passe buksa di perfekt før du aner det 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med en perfekt nedgang! :D Gøy å se at cm minker såpass mye også. Skulle ønske jeg fikk til måling, men har forsøkt i mange år og nå har jeg bare gitt opp. Bruker klær og sånt da for mål nå jeg da ;) Enig med Wit om at du kommer til å passe den buksen om ikke lenge altså :duskedame: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wit skrev (På 12.1.2024 den 10.50):

Bra jobba @Triviella 👍 Må si du virkelig har jobbet for å få den nedgangen i cm. Du kommer til å passe buksa di perfekt før du aner det 👌

Tusen takk! Kjekt at du har troen 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 12.1.2024 den 11.03):

Grattis med en perfekt nedgang! :D Gøy å se at cm minker såpass mye også. Skulle ønske jeg fikk til måling, men har forsøkt i mange år og nå har jeg bare gitt opp. Bruker klær og sånt da for mål nå jeg da ;) Enig med Wit om at du kommer til å passe den buksen om ikke lenge altså :duskedame: 

Takk! Ja, ble positivt overrasket over cm. Hadde vel også håpet på litt mer synlig resultat på vekten, men men. Så lenge cm forsvinner, så følger vel vekten etter etterhvert 😀

Fredagens trening ble 30 min på mølla på 8 km hastighet. Lørdag og søndag ble det langrenn med ungene. Det er jo ikke akkurat langt og intensivt, men all aktivitet er bra. Og det er langt utenfor min komfortsone, så er fornøyd med det! Er sikkert 25 år siden sist jeg stod på langrenn. 😄Søndag ble det også en halv time Yoga.

Så alt i alt ble det to løpeøkter, to styrkeøkter og to yogaøkter sist uke. Fornøyd med det 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ny veiedag i dag 🙂

8.1.24: 73,8kg 

12.01.24: 73,3kg 

19.01.24: 72,1 kg (-1,2)

 

Mål: Under bryst: 77 (-1)

Smaleste midje: 74 (-1 cm)

Over navle: 93 (-1 cm)

Rumpe: 100 (0 cm)

Lår: 61( 0 cm)

Fornøyd med nedgang i kilo og cm!  Deilig å se at det jeg gjør gir resultater. Teller ikke kalorier, men spiser sunt og har holdt meg unna sukker. 

Har også hatt fokus på å øke antall skritt, og siste ukessnitt er 7791. Det er endel høyere enn 5000 som var siste mål.  Så jeg tror jeg setter et nytt mål om 8000 skritt i snitt 🙂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whoo deilig når det man gjør gir resultater :duskedame: Kjempebra ukesresultat, både i kg og cm. Fortsett sånn!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det dags igjen for nye tall. 

8.1.24: 73,8kg 

12.01.24: 73,3kg 

19.01.24: 72,1 kg 

26.01.24: 71,7kg (-0,4)

 

Mål: Under bryst: 77 (0 cm)

Smaleste midje: 74 (0 cm)

Over navle: 92 (-1 cm)

Rumpe: 99 (-1 cm)

Lår: 61( 0 cm)

 

Det går nedover, og da er jeg fornøyd! 😃 I helgen skal vi på hyttetur med venner, og jeg kjenner at jeg er litt ambivalent. Jeg vet at det blir veldig annerledes mat, og det er handlet inn mye snacks, dessert, lyse rundstykker osv.  De vi reiser med er livsnytere kan man si 🙂 Føler egentlig at jeg er inne i en god flow, og sukkersuget er så godt som borte. Så det føles dumt å "ødelegge" den gode flyten. 

Samtidig er jeg ikke der at jeg vil være så sær at jeg kjører helt eget opplegg på maten. Og jeg ønsker jo egentlig ikke det heller. Men jeg vet at en sånn helg for min del betyr rett opp. Det er akkurat som om kroppen ikke tåler noe som helst av annerledes spising. Sikkert ikke alene om å ha det sånn da. Og man må jo bare håndtere det, er jo slik livet er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott ukesresultat! :klemmer:

Skjønner aaakkurat hva du mener ang. helgen!! Jeg er helt lik! Og har samme type folk rundt meg... Alltid en utfordring med sånn tur. Jeg har håndtert det ulikt flere ganger i løpet av årenes løp (mine runder på diett o.l.) Noen ganger har jeg bare fråtser og spist alt som har vært der, andre ganger kjørt mitt helt eget løp (hatt med lavkarbomat liksom), mens andre ganger kjørt noe gylden middelvei. Er jo sistnevnte som fungerer best sånn for form og sjel.

Det går an å ta med et eget grovbrød, og bare legge det til frokostbordet som et tillegg til alle. Jeg pleier å si at det er det jeg liker best/blir mett av. Ellers spist de samme middagene som de andre, men begrense porsjonene. Ikke være helt anti på godteri og snacks, men ta av og til oppi skåla, ikke hele tiden. Om det er en tur med alkohol, så har jeg gått for litt mer sukkerfri brus. Sånn type "jada, vil ha en øl, men tar den litt senere, vil bare ha litt brus først". Så ender kanskje kvelden på 1-2 øl, i stedet for 3-4. Alt sånt hjelper.

Håper uansett du koser deg masse! :klem: Husk at uken består av flere hverdager enn helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...