Gå til innhold

Veien mot bedre form og helse


Triviella

Anbefalte innlegg

Uken som har vært har vært fin. Det ble totalt 6 treningsøkter, hvorav tre kondisjon, to styrkeøkter og en runde Yoga. 

Pulsklokken viser i snitt 9827 skritt daglig den siste uken, og 9147 skritt daglig den siste måneden. Jeg har altså klart å øke daglig aktivitetsnivå, og passert mitt forrige mål som var 8000 skritt i snitt hver dag. Med finere vær og lengre dager, så setter jeg neste mål her til å være 10 000 skritt om dagen

Så var det vekten da. Her går det himla tregt, for å si det mildt. 2 kg ned på to måneder er ikke akkurat mye å rope hurra for. Her må jeg vel bare bite i det sure eplet å telle kalorier en stund, for det å spise på den måten jeg gjør nå fungerer tydeligvis ikke. Og her føler jeg for å klage litt, for jeg tror jeg spiser sunnere enn de fleste nordmenn. Jeg sliter ikke med overspising, eller følelsesmessig spising, og har heller ikke gjort det. Så lenge jeg ikke kjøper inn godteri, så går det helt fint å avstå. Og vi har ikke kjøpt inn godteri siden jul.  Vi spiser ingenting ultraprossesert, og nesten alt er økologisk.  Jeg takker alltid nei til kake/ tvist på jobb.  Vi drikker aldri alkohol eller brus (eller juice), kun vann og te/kaffe/kakao. Kostholdet er likt i helgene, vi kjøper ikke inn chips/ godteri, men blir gjerne 3 måltider i stedet for to, siden vi spiser med ungene om morgenen. 

En typisk hverdag ser slik ut:

Kl 07.00: Kaffe med en skvett melk

Kl 11: Lunsj: Et hjemmebakt grovt rundstykke eller tre rugsprø med to egg, en stor tomat, en gulrot, 10 mandler og et eple. Dette går igjen hver dag på jobb. Te uten søtning og vann å drikke. 

KL 16.30: Middag, det varierer, men fokus er på mye grønnsaker, gjerne rundt 100- 130 gram kjøtt/ fisk samt litt økologisk speltpasta eller potet/ økologisk fullkornris. 1 porsjon. Noen ganger 1 frukt  eller en kopp te til dessert. 

KL 20:00: en kopp koffeinfri te eller kakao laget med 1 dl vann, 1 dl helmelk, 5 gram kakaopulver og 1 ts  rå honning, samt diverse krydder.  Og sånn går dagene. 

I helgene blir det gjerne en skål med youghurt naturell med frukt/ bær og nøttesmør i tillegg. 

Med dette spisemønsteret er jeg mett, tenker lite på mat, og har null søtsug. Men går jo da ikke ned i vekt. 

Jeg ser liksom ikke helt hvor skoen trykker, kostholdet er på plass (føler jeg), og jeg er nå ganske aktiv. Så da får jeg ta en runde med kaloritelling for å være sikker på at jeg ikke lurer meg selv. :P Og det er jo litt derfor jeg har denne dagboken, for å finne ut hvorfor jeg er overvektig. 

Ukens resultater:

8.1.24: 73,8kg 

12.01.24: 73,3kg 

19.01.24: 72,1 kg 

26.01.24: 71,7kg 

02.02.24: 70,6 kg (

09.02.24: 71.1 

01.03.24: 72 kg

08.01.24: 71,7 kg (-0,3 kg)

Midjemålet gidder jeg fremdeles ikke å skrive, det er fremdeles høyere enn det var for noen uker siden. 😡

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wow, hvordan får du tid til noe annet enn å trene?? Sykt imponert over det altså!

Kjempekjedelig når vekten ikke er å rikke når man føler at man gjør alt riktig... nemlig.gif.b40f6e7e4518729ad6629fa7f5adb705.gif Man er så forskjellig og så vanskelig å vite hva man skal gjøre. Men min umiddelbare tanke etter å ha lest listen din er at du spiser for lite. Så det er der jeg ville forsøkt å gjøre en endring først... prøve å spise havregrøt, smoothiebowl, omelett e.l. Det kan hjelpe på din metabolske helse,og forbrenningen, slik at du forbrenner fett bedre fremover. Jeg hadde også ville innføre kveldsmat, men forstår om du syns det er mye. Men i alle fall frokost.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (13 minutter siden):

Wow, hvordan får du tid til noe annet enn å trene?? Sykt imponert over det altså!

Kjempekjedelig når vekten ikke er å rikke når man føler at man gjør alt riktig... nemlig.gif.b40f6e7e4518729ad6629fa7f5adb705.gif Man er så forskjellig og så vanskelig å vite hva man skal gjøre. Men min umiddelbare tanke etter å ha lest listen din er at du spiser for lite. Så det er der jeg ville forsøkt å gjøre en endring først... prøve å spise havregrøt, smoothiebowl, omelett e.l. Det kan hjelpe på din metabolske helse,og forbrenningen, slik at du forbrenner fett bedre fremover. Jeg hadde også ville innføre kveldsmat, men forstår om du syns det er mye. Men i alle fall frokost.

Takk, treningen er nok ikke fullt så imponerende som det høres ut, det er typisk økter på 40 min, enten det er styrke eller kondisjon. Også er vi så heldige at vi har treningsrom hjemme med tredemølle og fullt utstyr med stang/ frivekter, Så jeg kan trene hjemme uten å forlate huset, så det er klart det gjør det lettere og tidsbesparende! Yoga er på stuegulvet ved bruk av en Yoga- app. Hadde jeg skulle dratt på treningssenter, hadde det aldri gått å få til denne mengden. :P

Angående kostholdet, så kan det nok hende at jeg spiser for lite. Jeg hadde liksom håpet at de tradisjonelle rådene "Spis når du er sulten, og til du er mett" og "Spis råvarer" magisk skulle gjøre at kroppen fant sin trivselsvekt, men det er visst ikke så enkelt. Og så har jeg nok ikke havnet i overvekt-skalen fordi jeg har spist for lite, sånn jevnt over 🤣 Men tenker å ta en runde med kaloritelling nå, så får jeg se hvor landet ligger. Og hvis det er for lite, så må jeg justere opp.

Men enig med deg, det ser jækla lite ut når jeg skriver det opp, så enten så har jeg underrapportert i innlegget mitt, eller så er det faktisk for lite. Det må jeg finne ut 😆 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også god erfaring av å ta en periode med kaloritelling når vekten står stille. Etter stillstand i februar, har pilen begynt å peke nedover igjen for meg etter at jeg begynte å telle igjen. Jeg har bestemt meg for at kaloritallet er et mål jeg må oppnå hver dag, ikke et tall jeg må holde meg under. Det har gjort noe med innstillingen til selve prosessen, at jeg må oppnå det tallet, ikke unngå det. Hvis det gir mening :) Stadig vekk er jeg et stykke over også, men ikke for ille. Og trenden min er uansett minus på vekta, så det virker godt for meg.

God helg!

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janeidet skrev (På 8.3.2024 den 14.27):

Jeg har også god erfaring av å ta en periode med kaloritelling når vekten står stille. Etter stillstand i februar, har pilen begynt å peke nedover igjen for meg etter at jeg begynte å telle igjen. Jeg har bestemt meg for at kaloritallet er et mål jeg må oppnå hver dag, ikke et tall jeg må holde meg under. Det har gjort noe med innstillingen til selve prosessen, at jeg må oppnå det tallet, ikke unngå det. Hvis det gir mening :) Stadig vekk er jeg et stykke over også, men ikke for ille. Og trenden min er uansett minus på vekta, så det virker godt for meg.

God helg!

Takk for svaret ditt, og det er helt sant det du skriver at man bør prøve å oppnå kalorimålet hver dag. Jeg vil helst gå ned på et så høyt kaloriinntakt som mulig, så da gjelder det å finne ut hvor den grensen er, og heller justere ned ved behov senere. I stedet for å gå altfor hardt ut. Har logget litt denne uken, og det er absolutt nyttig, ser at det fort kan snike seg inn noen ekstra kolarier her og der, en ostebit her, og litt flere nøtter der. Selv om selve maten er sunn!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det fredag og ny veiedag. Ingen endring på vekten i dag, men nå har i hvert fall målene begynt å gå nedover igjen, så får være fornøyd med det. Målene jeg målte i dag er faktisk de smaleste hittil. 😊

Totalt 3 treningsøkter denne uken, og skrittmål på snitt over 10000 er nådd. Jeg har slitt med en vond hofte siste uken, så løping har derfor blitt veldig redusert. 😕 Men har kompensert med gåing, så håper jeg at det går fort over.

Ellers har jeg talt litt kalorier, men må telle litt mer for å få et snitt over tid. De dagene jeg har telt har ligget på ca 1700, noe som skal gi et underskudd i følge pulsklokken. Foreløpig gjør jeg ingen endringer, men teller litt videre før jeg konkluderer. 
 

Målene:

8.1.24: 73,8kg 

12.01.24: 73,3kg 

19.01.24: 72,1 kg 

26.01.24: 71,7kg 

02.02.24: 70,6 kg (-1,1 kg)

09.02.24: 71.1 (+ 0,5)

1.3.24: 72 kg

8.3.24: 71,7 kg

15.3.24: 71,7 kg

 

Mål: Under bryst: 76 (0 cm)

Smaleste midje: 73 (0 cm)

Over navle: 90 (-1cm)

Rumpe: 98 ( 0 cm)

Lår: 59 cm (0 cm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra for flott mål! :D du er flink!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag igjen, og nye mål.

Uken har gått greit, men har en hofte som plager meg, så det går dessverre litt ut over treningen. Er ganske sikker på at jeg har fått piriformis syndrom, så jobber med å bli kvitt det igjen. Vondt er det i hvert fall. 

Vekten er jeg veldig fornøyd med, endelig slapp det litt. Så da fortsetter jeg i samme tralt, tror ikke jeg fortsetter å telle kalorier så veldig mye lenger. 

8.1.24: 73,8kg 

12.01.24: 73,3kg 

19.01.24: 72,1 kg 

26.01.24: 71,7kg 

02.02.24: 70,6 kg

09.02.24: 71.1 

1.3.24: 72 kg

8.3.24: 71,7 kg

15.3.24: 71,7 kg

22.03.24: 70,3 kg (-1,4)

 

Mål: Under bryst: 76 (0 cm)

Smaleste midje: 73 (0 cm)

Over navle: 90 (-1cm)

Rumpe: 97 ( -1 cm)

Lår: 59 cm (0 cm)

Overarm: 31 cm

Vi drar på påskerferie i morgen, og blir borte en uke, så er spent på resultatet etter det. Kjedelig å "ødelegge" et godt resultat nå, men vi har ikke tilgang på eget kjøkken, så dette blir spennende. Vi skal bo hos mine foreldre som absolutt ikke har samme syn på kosthold som oss. De er opptatt av kos for å si det sånn. Så regner med det blir litt å ta tak i etter påske.  Og litt kjedelig hvis jeg skal bruke en ny måned på å komme ajour igjen, slik jeg måtte etter syden-turen vår. 

God påske alle sammen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott nedgang!! Ikke verst med vond hofte, det tærer jo på :klem3:

God påske, og lykke til ;) Vet alt om utfordringene med å være på tur med andre folk som absolutt har null interesse i å spise sunt. Får håpe du klarer å ta ansvar for deg selv så godt som mulig, kanskje det kan hjelper å vite at det nettopp vil ta litt tid å 'reparere'.

pske2.gif.3a87c4620b6fec610e8eb0633154b377.gif

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Påsken er vel overstått, og jeg fikk lyst til å oppsummere og reflektere litt. Jeg startet like mye denne dagboken for å nøste opp i hvorfor jeg har blitt overvektig, så da prøver jeg å se om jeg kan dra noe ut av dette. Var dette innafor eller er det rom for justeringer i andre ferier, uten å gå på bekostning av hyggen? Tenker jeg må finne en balanse jeg kan leve med resten av livet. 

Vekten etter påsken viste 1,5 kg opp, noe som jeg først syntes var litt urettferdig, siden mannen spiste akkurat det samme (eller helst mer) og gikk ned 0,5 kg.  Men ved nærmere ettertanke tror jeg regnestykket er riktig. Og egentlig føler jeg at det var verdt det. Jeg spiser ikke godteri i hverdagen, heller ikke i helg, så det var deilig å med et skikkelig avbrekk. Og alt er inntatt i forbindelse med sosiale greier. 

Angående trening, så ble det to løpeturer i påsken, thats it.  Men mye gåing, snittet på skritt ble på 15000 om dagen.

Og angående mat så ble det noe ekstra hver dag. Måltidene holdt seg innafor vil jeg si, men det ble en form for godteri/kosemat hver dag. Det startet allerede fredagen med påskelunsj på jobb, og godteri der.

Tenkte rett og slett å summere opp litt hva som har vært utenom måltidene, selv om det kanskje virker litt sprøtt og fanatisk:

Fredag (jobb): Godteri, gjetter på 150 gram 

Lørdag: Første dag på ferie hos familie, og vi kom rett i bursdagsfeiring, ble et stykke gulrotkake

Søndag: Fortsettelse av feiring med enda flere i familien, et nytt stykke gulrotkake

Mandag: 1 kolibriegg og ca 100 g sjokolade (som jeg vant i "premie" på spill)

Tirsdag: 4 små karameller jeg fikk på cafe

Onsdag: Chai Latte på cafe

Torsdag: En halv skolebolle på bakeri med venner og unger i forbindelse med lunsj, ute og spiste med mannen på kvelden, det ble dessert som del av en fantastisk treretter

Fredag: Enda et familiebesøk hos andre i familien, ble servert brownies med is. Ute med venninne på kvelden, ble to mocktails

Lørdag: Hjemreise, ble jammen en bolle på flyplassen denne dagen også

Søndag: Middag hos venner, is til dessert, og chips på kvelden

Mandag: Tilbake til normalen, vanlig kosthold

Når jeg ser det oppsummert, så ser jeg at totalen gjennom påsken blir mye. Uten å ha veid og regnet nøyaktig, så er det vel fort 6-8000 i ekstra kalorier her. Noe burde bli kompensert av ekstra gåing, men noe reell økning er det nok. Denne gangen føler jeg at det var verdt det, siden det var i forbindelse med sosiale tilstelninger, men samtidig ser jeg at jeg ikke kan gjenta dette altfor ofte. 

Men det er kanskje veldig mye i forhold til hva andre anser som normalt gjennom påsken? Jeg vet ikke.

Blir spennende å se hva vekten og målebånd viser i morgen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nesten ikke det finnes noe fasit på hva som er "normalt". Folk er så forskjellige, også folk som ønsker å gå ned i vekt. For meg høres jo dette kjempebra ut, og jeg skulle ønske jeg var like flink som deg!! Jeg har spist myyyye mer og gått myyye mindre 😶 (men gikk jo også mer opp i vekt). Det blir litt sånn at man må veie litt opp hvor verdt inntaket er. For noen er akkurat et slikt avbrekk det man trenger for å kunne klare å gå videre. For noen vil bismaken og hvor lang tid det tar etterpå å bli kvitt oppgangen ikke føles verdt det.

Men veldig bra oppsummert da! Jeg tror det er mye av nøkkelen: bevissthet. At man har fokus og faktisk er bevisst på hva man putter i seg. Det er hvis man propper innpå på autopilot med null kontroll, at man kanskje har et problem.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som en nyttig øvelse å spore hvor de ekstra kaloriene kommer fra, og ble inspirert til å gjøre et lite mentalt regnskap over påska selv :) Ellers er jeg enig med Amatariel i at "normal" er en vanskelig størrelse. Du sier jo selv at du synes det var verdt det, siden det er snakk om i sosiale settinger. Det kan vel være fasiten din? Jeg tror det er en ganske sunn tilnærming, særlig siden du ikke spiser noe sånt i hverdagen.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag igjen, og oppgang som jeg visste på forhånd. 

8.1.24: 73,8kg 

12.01.24: 73,3kg 

19.01.24: 72,1 kg 

26.01.24: 71,7kg 

02.02.24: 70,6 kg

09.02.24: 71.1 

1.3.24: 72 kg

8.3.24: 71,7 kg

15.3.24: 71,7 kg

22.03.24: 70,3 kg

05.04.24: 71,4 (+1,1 kg)

Så da er det bare å jobbe på for å bli kvitt dette igjen. Erfaringsmessig tar det litt tid. Så får tiden det tar avgjøre om jeg syns det er verdt det i fremtiden. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har omtrent samme økningen gjennom påsken, og jeg tenker at det er greit hvis det er planlagt. Hva som er vanlig å spise ekstra og ikke vet jeg ikke, men vet at jeg ihvertfall har spist andre ting i påsken enn det jeg gjør ellers.

Uansett, dette blir du fort kvitt igjen 👍

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik oppgang føles lettere å takle når det har vært ferie ja! Mye kjipere hvis det har vært en vanlig uke, der man egentlig følte at man gjorde alt riktig osv. Likevel kan man gå opp. En påskeferie må man nesten kalle kalkulert oppgang, ikke sprekk ;)

Håper du slipper å slite med at oppgangen sitter alt for fast :klem:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det lite nytt å melde, som ventet sitter påskevekten godt på. Kostholdet har vært bra, ikke sukker/ chips/ alkohol osv. Og bortsett fra thaimat på restaurant 1 dag, så er maten kun hjemmelaget.  Men vekten sitter altså godt på.🙃 Trening har vært på det jevne, og snittet på antall skritt ligger på 10736 per dag siste 4 uker. Så alt går egentlig etter planen. Jeg lever egentlig helt etter læreboken nå, så jeg gir det litt mer tid for å se om det løsner igjen. 

Det går fint å spise slik, så tenker at neste gang jeg spiser sukker blir 17.mai. Hadde vært hyggelig å få på seg bunaden også, men med dette tempoet så er jeg ikke veldig optimistisk. 😅 Blir en aldri så liten utfordring allerede denne helgen da vi skal ut å spise med venner, men akkurat nå frister det ikke å fore kroppen med sukker, så tror det skal gå greit 🙂

8.1.24: 73,8kg 

12.01.24: 73,3kg 

19.01.24: 72,1 kg 

26.01.24: 71,7kg 

02.02.24: 70,6 kg

09.02.24: 71.1 

1.3.24: 72 kg

8.3.24: 71,7 kg

15.3.24: 71,7 kg

22.03.24: 70,3 kg

05.04.24: 71,4 (+1,1 kg)

12.04.24: 71,3 (-0,1)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres ut som du gjør alt riktig ja :nikke: Og da er det bare å fortsette med det. Så satser vi på at det løsner!

Ha en riktig god helg, kos deg med vennemiddag ❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er super innsats på hverdagsaktivitet om du snitter på over 10000 skritt om dagen :) Jeg prøver på det selv, men det er ikke alltid det går. Ble motivert til å gi en ekstra liten innsats i dag nå! God helg!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter fremdeles med påskevekten, men det er i alle fall litt nedgang denne uken. 

8.1.24: 73,8kg 

12.01.24: 73,3kg 

19.01.24: 72,1 kg 

26.01.24: 71,7kg 

02.02.24: 70,6 kg

09.02.24: 71.1 

1.3.24: 72 kg

8.3.24: 71,7 kg

15.3.24: 71,7 kg

22.03.24: 70,3 kg

05.04.24: 71,4 (+1,1 kg)

12.04.24: 71,3 (-0,1)

19.04.24: 70,7 kg (-0,6 kg)

Har et snitt på 10900 skritt siste uken, så det er jeg fornøyd med. Trener også jevnt og trutt, siste uke viser 3 løpeturer, 1 styrkeøkt og 1 yogaøkt. Er alt i alt fornøyd, selv om jeg gjerne skulle hatt inn litt mer styrke og yoga. Maten går også fint, jeg spiser rene råvarer og er fremdeles sukkerfri, bortsett fra to skjeer av min mann sin dessert på restaurant sist helg.  Så lenge nedgangen fortsetter etter påsken, så fortsetter jeg slik. 

Har også reflektert litt over om påskens utskeielser var verdt dette her, og konklusjonen må nok bli at jeg ikke vil ta den like mye ut neste ferie. Jeg ser at jeg bruker lang tid på å bli kvitt det igjen, selv om jeg gjør alt riktig, så tar det gjerne en måned før jeg er ajour igjen etter en ferie. 

Jeg er egentlig ikke interessert i å leve på veldig mye mindre kalorier i hverdagen heller, da jeg vet at jeg holder et greit underskudd nå. Jeg ønsker å ha energi på trening, og ikke stresse kroppen mer enn nødvendig. Så jeg fortsetter litt til før jeg revurderer. Går jeg ned 1 kg i måneden, er det fremdeles 12 kg ned på et år, og målet vil være nådd med god margin. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triviella skrev (17 minutter siden):

Har også reflektert litt over om påskens utskeielser var verdt dette her, og konklusjonen må nok bli at jeg ikke vil ta den like mye ut neste ferie. Jeg ser at jeg bruker lang tid på å bli kvitt det igjen, selv om jeg gjør alt riktig, så tar det gjerne en måned før jeg er ajour igjen etter en ferie. 

Sånn har jeg vært/er også! Før så kunne jeg bruke en hel høst på å gå av meg sommerferiekiloene liksom :roll: Er bare ikke verdt det... så i fjor sommer var første året jeg tok tak, og var så deilig å kunne ta fatt på høsten uten nye sommerkilo. Det kan være lurt å se på ting på en annen måte av og til ja... La oss si at jeg har 5 kg nedgang som et mål på 1 år. For mange høres det kjempelite og "dårlig" ut. For meg som stadig vekk går ned de samme kiloene så er det et bra mål. For hvis jeg klarer det, så er jeg faktisk 5 kg lettere enn i fjor. Alternativet har nemlig vært å gå opp 5 kg (erfart såå mange år), og da snakker vi plutselig 10 kg med differanse. Derfor er jeg dedikert til denne nye livsstilen og går veien med sakte og små skritt :nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...