Gå til innhold

Hvor mange kjønn mener du at det er?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

anonym111111 skrev (På 7.1.2024 den 15.57):

Helt utrolig at vi har kommet dit at dette er et spørsmål.

Dette var et spørsmål før Kristus også. Det er to biologiske kjønn, sånn er det, og sånn har det alltid vært. Men det er ikke et spørsmål som har dukket opp først nå.

Anonymkode: b22ce...63f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 kjønn, mann og dame. 


men om noen vil bli kalt hen eller den gjør jeg det, for det betyr ingenting for meg men det betyr noe for den personen.

Anonymkode: bd492...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er 2 jeg også. Biologisk er vi født en av de. 

Født i feil kropp, trans osv hørte vi ikke om engang når jeg vokste opp samfunner har forandret seg enormt. Men at det absolutt finnes menesker med utfordringer rundt alt dette det gjør det jo i dagens samfunn. Jeg tror båsene for menn og kvinner er for harde. På samme usunne vis som alle plastiske operasjoner og inngrep har økt enormt generelt i befolkningen. Alt skal være så ekstremt. 

Mye man kan si var feil med små bygde samfunn og 90 tallet feks og tiden før men vi hadde ikke dette ekstreme og det å operere og endre på friske mennesker. 

Synes det er en trist utvikling og da tenker jeg like mye på hetro kvinner med andenebb og menn med falske tenner kjøpt i Tyrkia. 

Lurer på hvordan vi om 100 år vil se tilbake på denne epoken? 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 kjønn. 

Og så kan de som ikke føler seg som sitt biologiske kjønn få leke at de er noe annet, så mye de vil. Hvis Erik vil ta hormoner og kalles Erika er det helt greit for meg. 

Men!! Jeg kaller ingen enkektpersoner for de/dem. Er man verken eller blir det mer korrekt å si "det" som tross alt er tredjeperson entall intetkjønn. Og blir folk sure for det, så er det deres problem. Jeg kan leve med det. 

Anonymkode: 10046...63e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/7/2024 at 3:40 PM, AnonymBruker said:

Dette er tydligvis en stor debatt i dagens samfunn. Tenker det er ganske logisk at det er 2 kjønn og er biologer verden over som bekrefter det. Men hvis noen har andre meninger, vil jeg gjerne høre andre perspektiver og forklaringer. For jeg forstår ikke helt dette konseptet. Er jo bare XX og XY som er kombinasjonene?

Anonymkode: d23dc...04f

2-3

Mann, kvinne og intetkjønn. (I sjeldne tilfeller er det født barn med begge kromosomer)

 

Jeg syntes det er rart at trans plutselig har eksplodert i populæritet, spesielt i elite miljøer og hos de med god økonomi. Hvorfor skal alle være transe og føle seg så unike de må finne opp egne navn på seg selv? At dette har veldig høy forekomst i enkelte miljøer, tyder på at det ofte ikke er medfødt. Merk, jeg tviler ikke på at noen føler seg født som et annet kjønn og om folk vil bytte kjønn forstår jeg det. Det er det mulig å forstå. Det jeg stiller spørsmålstegn ved er de som skal identifisere seg som en trans femokoblin, foretrekker "hun" men vil kalles gutt på torsdager og er klaifiserer seg som homofil men er sammen med det motsatte kjønn. 

Har det blitt gammaldags å være homofil, lesbisk, hetero og bi? Hvorfor skal ord på kjønn være så sensitivt og viktig for noen, det er bare ord mennesker har funnet opp for å forenkle inndeling 

Endret av AndreaJohan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Polyester skrev (På 7.1.2024 den 18.09):

Statistikken for de som angrer på kjønnsbekreftende inngrep er lavere enn de som angrer på andre medisinske inngrep, så her tar du dessverre feil.

Hvilke «medisinske inngrep» er det folk angrer på? Og kan du vise til kilder for påstanden ?

Anonymkode: 699ca...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett enig, men har virkelig de fleste ikke hørt om hermafroditter? Damer med peniser og herrer med vagina? I Norge opererer de fleste, men i utlandet er det mange som lever hele sitt liv godt fornøyd med begge kjønnsorganene. Er til å med en egen pron kategori. 

Anonymkode: cf058...0f5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castor Troy skrev (22 minutter siden):

Det finnes ingen kjønn

Basert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2, mann og kvinne

Anonymkode: 6c36d...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvilke «medisinske inngrep» er det folk angrer på? Og kan du vise til kilder for påstanden ?

Anonymkode: 699ca...b40

Kirurgiske inngrep, jevnt over. Ca 10-30 prosent, avhengig av studien, anger på kirurgiske inngrep som ikke er kjønnsbekreftende. Kun 0.3 - 3 prosent anger på kjønnsbekreftende inngrep.

https://www.cnn.com/2023/08/09/health/top-surgery-no-regrets-transgender-nonbinary-study/index.html

https://www.gendergp.com/new-study-confirms-regret-rates-of-gender-affirming-surgery-are-non-existent/

Lenker videre til studiene finner du i artiklene 

Endret av Polyester
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/7/2024 at 8:18 PM, AnonymBruker said:

Typisk misforståelse. Man mener at transpersoner er menn eller kvinner, de er ikke uenige i at transpersoner eksisterer. En episk forskjell som enkelte ikke klarer å unngå å ta som hat og/eller transfobi, men så forstår man ikke misforståelsen.

Anonymkode: be5a2...5a1

Nei, de bruker biologi som argument og at de fortsatt er det kjønnet de ble tildelt ved fødsel.

Folk med toleranse klarer også å se at kjønnsidentitet er en del av den menneskelige erfaringen. Når de hevder at kjønnsidentitet ikke eksisterer så eksisterer heller ikke transpersoner.

 

Anonymkode: ed781...f06

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, de bruker biologi som argument og at de fortsatt er det kjønnet de ble tildelt ved fødsel.

Folk med toleranse klarer også å se at kjønnsidentitet er en del av den menneskelige erfaringen. Når de hevder at kjønnsidentitet ikke eksisterer så eksisterer heller ikke transpersoner.

 

Anonymkode: ed781...f06

Se uthveing.
To forskjellige ord. To forskjellige begreper.

I følge dere er f.eks en mann en som identifiserer seg som mann.
Eller, med andre ord:
En mann er en som identifiserer seg som en som identifiserer seg som mann.
Eller, med andre ord:
En mann er en som identifiserer seg som en som identifiserer seg som en som identifiserer seg som mann.

Og slik kan man fortsette i det uendelige. Festlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Polyester skrev (På 7.1.2024 den 21.22):

Ordet 'kjønn' på norsk er jo litt lite anvendelig fordi her betyr gen-definert kjønn og sosialt kjønn det samme. Er du enig i at kjønn i en sosial sammenheng er noe annet enn kjønn i en genetisk sammenheng da?

For sosialt kjønn har vi et utmerket norsk ord som heter kjønnsrolle. 

Hvis det er det dere mener med flere kjønn osv., så anbefaler jeg at dere bruker det ordet. 

Kjønn betyr den rollen man har i reproduksjonen.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare hittil har forskere identifisert 81 kjønn!

81 Types of Genders & Gender Identities (A to Z List) (2024) (helpfulprofessor.com)

Hvor mange som faktisk finnes er umulig å si, men tipper vi snakker flere tusen....

Anonymkode: 52ae7...3cb

"How Many Genders Are There?

There are at least 80 ways to describe gender. That’s not to say there are 80 different genders, but there are at least 80 different cultural terms to describe gender constructs."

Leste du dette?

Anonymkode: be5a2...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare hittil har forskere identifisert 81 kjønn!

81 Types of Genders & Gender Identities (A to Z List) (2024) (helpfulprofessor.com)

Hvor mange som faktisk finnes er umulig å si, men tipper vi snakker flere tusen....

Anonymkode: 52ae7...3cb

Artig. 
Det er det innledende premisset jeg ikke kjøper:  «Kjønn er en sosial konstruksjon». 

Kjønn er biologisk. Det har ingenting for seg å blande dette sammen med identitet. Og hvorfor skal identitet rundt kjønn være overopphøyd over annen identitet? 

Det gir absolutt ingen mening og de begrepene disse psykiaterne sprer om seg med har ingen resonans i den delen av befolkningen som ikke sliter med kjønnsdysfori. Det kommer jo frem i alle disse trådene om «cis». 
 

For ente gang så spør jeg: Hva er disse manne- og kvinnefølelsene? Sinne for menn og skam for kvinner? Hvem får kjærlighet? Hvem får lykke? 
Sinne/skam ble ikke nevnt tilfeldig. I gamle dager, før likestillingen tok til, så var det nok ulike forventninger og grenser for hva menn og kvinner fikk lov til å føle sosialt sett.

Legg til det vesentlige poenget om at følelser er flyktige. Ingen er alltid sint, eller alltid lykkelig. Det beror på situasjonen og dagsformen. Noe så konstant som kjønn kan ikke bestemmes på et så vaklevorent beslutningsgrunnlag!

Kjønnsrollene er utvidet, det er nesten greit at menn føler alle følelser, det samme gjelder kvinner. Noen rører inn andre stereotyper også, feks interesser og arbeid. En mann kan være opptatt av mote og hår, uten å være kvinne i dag. Det er plass til, og kjærkomment med kvinner på verksted og menn som sykepleiere. De interessene og arbeidet er ikke knyttet til kjønn. 
 

Dette med å identifisere seg som et annet kjønn enn biologisk kjønn er altså basert på flyktige følelser som etter gamle stereotyper var mest fremtredende hos menn eller kvinner. Utover det, interesser, feks mote mv., hår, makeup, fotball, jakt, Lego? Disse var i gamle dager knyttet til stereotypiske kjønnsroller. Det samme med yrker?
 

Absolutt alt bygger jo på gamle stereotyper av menn og kvinner. Woke-gjengen burde jo gjennomskue dette? 

De fleste av oss ønsker å ha et samfunn hvor det er plass til alle og at folk må få være som de vil. Det er verdt å kjempe for, uavhengig av kjønn. «For likestilling, men ikke feministmann»? 


Hva man liker, hvilke følelser man har, hva man jobber med? Det er, eller bør være helt greit og løsrevet fra biologisk kjønn. Er vi ikke «der» ennå, så får vi ta i et tak. 
 

Det er ikke noe rart at det finnes haugevis av identiteter? Hvis man spør hva er jeg, blir ofte første svar fornavnet, ev. mamma eller pappa.
 

Jeg tenker nok pappa. Vips har vi en nytt kjønn? Pappamann? Det har ganske god resonans hos meg. Det kunne jeg tenke meg å bli omtalt som.  Det ligger meg enormt mye nærmere hjertet enn cismann. 

Jobbmann? Juristmann? Nei, ikke så mye, men jeg kjenner til noen som nok først og fremst er det, advokatmann.
 

Hvordan folk bygger opp sin identitet er svært forskjellig, sammensatt og personlig. Når man så skal knytte dette til kjønn, så blir det i tilfelle enormt mange kategorier. Grupperingene vil miste sin betydning, for jo nærmere man definerer dette så er til slutt sirkelen sluttet, vi er individer. 

Alt man har maktet å kjøre med denne intellektuelle karusellen er å kvitte seg med kjønn. Men har man det? Den henger da der og dingler, det biologiske kjønn. Å bortdefinere kjønn er den sosiale konstruksjonen her.

«Kverulant Besserwizzermann»? Jeg ser den, men liker det ikke.🤷‍♂️ Det er krenkende 🤣🤣


 

Endret av A new man
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...