Gå til innhold

Hvor mange kjønn mener du at det er?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er tydligvis en stor debatt i dagens samfunn. Tenker det er ganske logisk at det er 2 kjønn og er biologer verden over som bekrefter det. Men hvis noen har andre meninger, vil jeg gjerne høre andre perspektiver og forklaringer. For jeg forstår ikke helt dette konseptet. Er jo bare XX og XY som er kombinasjonene?

Anonymkode: d23dc...04f

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen mener kjønn er et spekter og at man verken trenger å være det ene eller andre, eller så kan man være noe midt imellom. Det har altså ikke noe med biologisk kjønn å gjøre, men kjønnsidentitet.

Selv er jeg enig i at det kun finnes to kjønn, men har forståelse for at folk ikke føler at de passer inn i sitt biologiske kjønn og derfor identifiserer seg som noe annet. 

Anonymkode: b27ba...457

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er tydligvis en stor debatt i dagens samfunn. Tenker det er ganske logisk at det er 2 kjønn og er biologer verden over som bekrefter det. Men hvis noen har andre meninger, vil jeg gjerne høre andre perspektiver og forklaringer. For jeg forstår ikke helt dette konseptet. Er jo bare XX og XY som er kombinasjonene?

Anonymkode: d23dc...04f

Det er bare to. Det andre er bare oppi folks hoder. Folk kan føle seg som så mye rart. Betyr ikke at det er det som er korrekt.

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 biologiske kjønn hos mennesker hvorav det finnes noen sjeldne undergrupper. (XXX, XXY, XYY etc som er forårsaket av genetiske avvik).
Trist at så mange ikke forstår dette i dagen samfunn.

Anonymkode: 3000f...9a1

  • Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To kjønn. Men hva folk identifiserer seg som bryr jeg meg ikke. Hvis du mener du er en sitron så go for it likesom. Har det noe å si? Er du gutt men føler deg jente så bra da. Har ikke noe å si for meg. Bare du er lykkelig så er det viktigst. 

Anonymkode: 4341e...087

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst 3

Anonymkode: 2d5bb...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen som er uenige i at det er to biologiske kjønn. De som kritiserer transpersoner er uenige i at kjønnsidentitet eksisterer og mener dermed at transpersoner ikke eksisterer. De er enten bare menn eller kvinner.

Anonymkode: ed781...f06

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to (biologiske) kjønn.

Anonymkode: e1161...870

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To biologiske kjønn.

Anonymkode: acfbd...991

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To kjønn. Det er et udiskutabelt faktum, selv om mange i dag lever i illusjonen at det er noe å diskutere. 

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun 2 kjønn. Handler ikke om hva folk mener eller føler, fakta er at det er 2 kjønn. Noen få blir født med begge deler, men det er da en defekt.

Anonymkode: cbbbe...876

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at vi har kommet dit at dette er et spørsmål.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Minst 3

Anonymkode: 2d5bb...4da

Ikke 4?? 

Anonymkode: ceccc...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er TO kjønn. Det er ikke noe å diskutere engang. 

Anonymkode: ceccc...b29

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ingen som er uenige i at det er to biologiske kjønn. De som kritiserer transpersoner er uenige i at kjønnsidentitet eksisterer og mener dermed at transpersoner ikke eksisterer. De er enten bare menn eller kvinner.

Anonymkode: ed781...f06

Eller så mener man at transkjønnethet har en underliggende årsak som bør nøstes opp i før folk får skifte kjønn. Det finnes nok av de som angrer på at de gikk gjennom kjønnskorrigerende operasjon, selv om de på et tidspunkt anså det som den eneste løsningen på problemene sine.

Anonymkode: b27ba...457

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en kunstig debatt, hvor folk diskuterer på feil grunnlag. Når man snakker om kjønn i denne sammenhengen, så snakker man om biologi, og der er det enighet om at det er mann og kvinne, men så har vi kjønnsidentitet, som kan være alt mulig rart man føler seg som, men hva slags kjønnsidentitet man har endrer ikke på det faktiske kjønnet man har. Nå må folk snart slutte å blande dette, det er vesentlig forskjell på kjønnsidentitet og biologisk kjønn, noe alle burde vite 

Anonymkode: 67c13...03e

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På engelsk skiller man mellom «gender» og «sex» der disse to begrepene betyr ulike ting. På norsk blir debatten litt annerledes fordi man snakker forbi hverandre når man kun bruker begrepet kjønn.

biologisk hos mennesker finnes det to kjønn (sex) som bestemmes av kromosomene og styrer utvikling av kjønnsorganene. 
 

Kjønnsidentitet (gender) - altså hjernens opplevde kjønn kan være et annet enn det kromosomale/biologiske. Når man snakker om «flere kjønn» så er det antall identiteter man egentlig referer til, og det er fullt mulig at det er et spekter på det. Ikke noe mystisk eller kontroversielt egentlig over det

Endret av sommerfugl154
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (8 minutter siden):

To kjønn. Det er et udiskutabelt faktum, selv om mange i dag lever i illusjonen at det er noe å diskutere. 

Enig 🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann, kvinne= 2. men det finnes folk som føler de ikke er disse.

Anonymkode: e65bb...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...