Gå til innhold

Hvor mange kjønn mener du at det er?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Janina1 said:

Enig 🤓

Men folk «diskuterer» jo ulike ting. Man snakker om opplevdt kjønn som i hvilken identitet man har også har man det udiskutable: biologisk/kromosomalt kjønn.

Egentlig er det ingen diskusjon, det er bare to parter som snakker om to ulike ting med hverandre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maleficenta skrev (20 minutter siden):

Det er bare to. Det andre er bare oppi folks hoder. Folk kan føle seg som så mye rart. Betyr ikke at det er det som er korrekt.

Jeg er enig, vil bare høre argumentene fra den andre parten. For dette virker egentlig så absurd for meg. Fakta er fakta uansett hvilke følelser som blir såret.

Anonymkode: d23dc...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok til alle.

Anonymkode: e398c...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2, men kan hende jeg ikke vet bedre.

Anonymkode: d0287...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er 2 biologiske kjønn hos mennesker hvorav det finnes noen sjeldne undergrupper. (XXX, XXY, XYY etc som er forårsaket av genetiske avvik).
Trist at så mange ikke forstår dette i dagen samfunn.

Anonymkode: 3000f...9a1

Genetiske avvik har lite med LGBTQ bevegelsen. Er man født med et genetisk avvik er det selvfølgelig foreksempel XXY som gjelder for denne personen. Problemet er at det er mange som nå mener at det finnes hundrevis av kjønn og legninger. Dette stemmer ikke med verken forskning eller vitenskap. Sett bort ifra folks følelser, er fakta fakta uansett. Hvor går grensen? Ikke misforstå meg jeg ville aldri ha krenket verken verbalt eller fysisk hvis de føler de ikke passer inn i samfunnet. Men folk som drar det så langt at de identfiserer seg som dyr, gjenstander eller oppfunnede kjønn som ikke finnes, er mentalt syke. 

Anonymkode: d23dc...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har lite med meninger å gjøre. Svaret er to. Hvorvidt en person er mest feminin eller maskulin, eller føler seg mest hjemme blant skilpadder er irrelevant. Personlighet har ingen relevans for kjønn.

Anonymkode: 90788...167

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har lite med meninger å gjøre. Svaret er to. Hvorvidt en person er mest feminin eller maskulin, eller føler seg mest hjemme blant skilpadder er irrelevant. Personlighet har ingen relevans for kjønn.

Anonymkode: 90788...167

Helt enig

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har lite med meninger å gjøre. Svaret er to. Hvorvidt en person er mest feminin eller maskulin, eller føler seg mest hjemme blant skilpadder er irrelevant. Personlighet har ingen relevans for kjønn.

Anonymkode: 90788...167

Enig.

Anonymkode: d23dc...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble fakta omgjort til synsing? Det finnes to kjønn og det har ingenting med hva jeg føler eller ei. 

Anonymkode: ef803...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biologisk: Hankjønn, hunkjønn og tvekjønn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kanino
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Dette er tydligvis en stor debatt i dagens samfunn. Tenker det er ganske logisk at det er 2 kjønn og er biologer verden over som bekrefter det. Men hvis noen har andre meninger, vil jeg gjerne høre andre perspektiver og forklaringer. For jeg forstår ikke helt dette konseptet. Er jo bare XX og XY som er kombinasjonene?

Anonymkode: d23dc...04f

To

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke. Utallige. Det får være opp til hver enkelt hvordan de ønsker å uttrykke sitt kjønn.

Biologisk, tre, om man ikke teller binære transpersoner. Hvis man teller de blir det fem. Biologi har ikke noe å si da, transpersoner går jo inn for å endre sin biologiske sminke. Kjønnet er i stor grad basert i de sosiale kodene i samfunnet og er et konstrukt. Hadde det ikke vært det hadde vi ikke hatt kjønnsroller og fordommer.

Endret av Polyester
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 biologiske kjønn, kan strekke meg til at det finnes ett tredje kjønn - tvekjønnet.

Alt det andre er bare tull.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er tydligvis en stor debatt i dagens samfunn. Tenker det er ganske logisk at det er 2 kjønn og er biologer verden over som bekrefter det. Men hvis noen har andre meninger, vil jeg gjerne høre andre perspektiver og forklaringer. For jeg forstår ikke helt dette konseptet. Er jo bare XX og XY som er kombinasjonene?

Anonymkode: d23dc...04f

Holder det ikke snart med disse trådene. Folk må da bli lei... 

Anonymkode: 1b21d...57f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingen som er uenige i at det er to biologiske kjønn. De som kritiserer transpersoner er uenige i at kjønnsidentitet eksisterer og mener dermed at transpersoner ikke eksisterer. De er enten bare menn eller kvinner.

Anonymkode: ed781...f06

Dette er ikke helt presist.

Det finnes bare to kjønn. De som får næring av krangel og splid prøver bevisst å  bevege seg i grenseland mellom biologi og psykologi. Et typisk triks er å omtale «kjønnsidentitet» som «kjønn». De vet at noen vil reagere på det, og da kan de rope opp om «transhatere»

Anonymkode: c3bd6...750

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 biologiske kjønn, men at man kan identifisere seg som et annet kjønn. 

Det sagt, dette er jo ikke en rett frem debatt heller, spesielt ikke i de tilfellene hvor biologien tukler det til. Min eks ble født med et spesielt syndrom som gjorde at han ikke hadde mannlige kjønnshormon overhodet, men ble regnet som mann fordi han hadde penis. Men rent hormonelt var han mer kvinnelig enn mannlig. Et forferdelig syndrom for øvrig, skapte mye usikkerhet i ham, og det medførte at han slet litt med egen identitet også. Han hatet denne stereotypiske fordeling av hva som er mann eller kvinne, samtidig som han følte at han var "mann", han var bare ikke "mann nok" i følge enkelte.

Jeg klarer ikke å gi et bastant svar, selv om jeg i utgangspunktet ser på det som to biologiske kjønn. Synes debatten er ganske vanskelig, for å være ærlig.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 kjønn, og så er det kromosomfeil 

Anonymkode: 26377...761

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...