Gå til innhold

Stengte skoler i sør. Er det egentlig forsvarlig med elever i en skolegård med 1 meter snø? Og på skoleveien?


DelvisPresley

Anbefalte innlegg

Eva00 skrev (1 time siden):

Da går barna på fortau eller brøytet småveier, ikke langs hoved,riksvei eller veier de kjøres i 60 eller mer. Hva pokker er så vanskelig å skjønne med argumentene ? Og forresten, jeg er nordlending bosatt i sør, snø er ikke et nytt fenomen for meg. 

Vi har ikke gangfelt. Ingen gatelys og er 60 sone hele veien der de går

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

DelvisPresley skrev (19 timer siden):

Jeg tviler på at brøytemannskapene klarer å brøyte opp hele skolegårder, slik at elever kan ferdes fritt i frimuttene. De kan ikke holdes inne en hel dag heller. Det er ikke forsvarlig hvis det brøytes opp svære snøhauger som barn kan klatre på og falle ned i. Skolene har ofte uteområder hvor det ikke er lett å få brøytet også. Det holder ikke å brøyte opp alle innganger og nødutganger og så er alt fint. Skal være trygt for elevene, tross alt.

Bør det blir hjemmeskole til våren, eller i allefall til mildværet kommer?

En ting er jo også at elevene skal ha trygg skolevei, og det blir det ikke med så mye snø.

Foreløpig er skolene stengt ut uken i Grimstad og Lillesand, og minst torsdag i Arendal.

Det her var da en gigantisk overdrivelse. 

Mitt tantwbarn i Tromsø,  hadde 3 meter med snø da han gikk på barneskolen. Der ble vel skolen kun stengt et par dager, etter at det ble et problem for barna å finne veien hjem.  At barn klatrer på snøhauger..... altså gi deg a. Skolegården er da trygg nok med og uten snø.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silva Pluvialis skrev (13 timer siden):

Ingen søringer som husker vinteren 2010/2011? Da var det 1 m snø i et halvt år fra okt 2010. Samme år var det jordskjelv på Haiti og skolen min gikk så mange kilometer/mil på ski at vi til sammen kunne ha krysset hele Atlanteren. Vi måtte pent være ute allikevel. 

Var mye i vinter 2017/2018 også på østlandet iallefall.  Både jeg og mannen var syke. Så vi lå og måkte snø av taket på huset.  En meter på under en uke.

Opplevde ikke det som noen krise her. Sideveier ble ikke ofte brøytet, da de hadde nok med hovedveier.

Men tror ikke så mange led noen nød. Litt trøbbel med hjemmetjenesten kan jeg huske. Men løste seg raskt det også. Men skoler ol holdt oppe hele tiden

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkselv skrev (6 timer siden):

Jeg tror mange med sterke meninger egentlig ikke vet hvordan forholdene. Jeg er også nordlending, og har bodd i mange snøhøl i midt liv, men aldri opplevd noe lignende.

Jeg har tillitt til de som har gjort risikovurdering og stenger skole mm i to dager. Det er skummelt med småbarn som må gå i vegen, kombinert med vær med dårlig sikt.

Manglende brøyting av skolegården er irrelevant, men at man ikke klarer å holde rømningsveier åpne er et argument i seg selv. Det samme er ar man er usikker på om alle bygningene tåler lasten av en så stor mengde våt snø.

I småbyer med trange gater er det en utfordring å få kjørt bort snøen fort nok. Det samme gjelder tettbebyggelse hvor brøyting av veger flytter snøen over på fortau, grei prioritering, men det tar noen dager før man får grei framkommelighet. 

For å sende spydighetene tilbake til nord. Siden dere verken vet hva tettbebyggelse eller tett trafikk er, ro dere ned.

Du vet at det både er tett bebyggelse og tett trafikk i Nord-Norge? At det finnes byer der, akkurat som i sør?

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva00 skrev (13 timer siden):

Ja, heldigvis er trafikksikkerheten til barn blitt bedre enn den var. Regner med du er enig i at barn ned ii tidlig barneskolenalder ikke skal gå langs traffikert vei med flere meter høye skavler fordi gangstiene ikke er brøytet. 
Selvsagt skal Ts tas seriøst. Rømmningsveier er heller ikke brøytet , så om noe skulle skje,hva da?  Om det hadde vært på din jobb hadde dere også måtte stenge. 

Om vinduer kan åpnes så har man jo gjerne 40 mer rømningsveier enn uten snø? Altså om jeg må hoppe ut av vinduet fordi det brenner, kan jeg bare håpe på at det er mye snø der enn bart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (19 timer siden):

Jeg er en nordlending som bor i sør og dere overdriver. Dere er rett og slett ikke forberedt og tar dumme beslutninger uten å sjekke været. Politikerne gjennomfører også snittvær innkjøp som gjør ting enda verre enn de må være. Dette er vinterstormer som treffer nord norge hvert eneste år og det går helt fint.

For kidsa burde dette være helt perfekt for vinter aktivitet før det blir for kaldt 

Det er jo riktig at man ikke er forberedt. Når vinterstormer treffer nord Norge hvert år så er man jo forberedt. Det burde jo ikke være vanskelig og forstå? 
ja, unger flest elsker jo snø, så så fort de får veiene og skolegårdene trygge kan jo dette bli en skikkelig fin vinter for kidsa.. Sånn det ser ut utenfor hos meg nå må jeg ellers dra på dyr ferie på fjellet for og oppleve. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perfume skrev (29 minutter siden):

Om vinduer kan åpnes så har man jo gjerne 40 mer rømningsveier enn uten snø? Altså om jeg må hoppe ut av vinduet fordi det brenner, kan jeg bare håpe på at det er mye snø der enn bart. 

Så 28 barn pr klasse skal hoppe ut av vindu? La oss si 400 barn. Spesielle behov, funksjonsnedsettelser..ut av vinduene? På min arb.plass ville ikke ditt forslag blitt klassifisert som godkjente rømmingsveier. Kanskje hos deg og dine 300-400 medarbeidere? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva00 skrev (1 minutt siden):

Så 28 barn pr klasse skal hoppe ut av vindu? La oss si 400 barn. Spesielle behov, funksjonsnedsettelser..ut av vinduene? På min arb.plass ville ikke ditt forslag blitt klassifisert som godkjente rømmingsveier. Kanskje hos deg og dine 300-400 medarbeidere? 

Det er jo ikke snakk om at ingen barn får kommet seg ut dersom bygningen brenner. De har antagelig mange utganger på skolene, og de fleste av dem er vel også måket. Det er jo spesielle tilfeller der de ikke får måket, slik som noen nevnte med at nødutgang er på baksiden mot et fjell. ( Da kan vel også en ansatt måke åpningene for hånd) 

Altså, jeg er enig i at barna må ha trygge veier til skolen. Men jeg er lynende uenig i å stenge skolene frem til våren fordi det er en meter eller to snø. Altså wtf?? 

Det ER snø i Norge på vinteren. Tåler man ikke det, kan man flytte sørover i utlandet. Og ja. JEG personlig hadde heller hoppet ut av vinduet i snøfonna istedetfor å dø. At du ikke ville får være opp til deg. Hva med å skufle de svakeste ut dørene og de friskeste ut vinduet?? Man må jo bare gjøre det beste ut av situasjoner. Det blir for meg bare provoserende å si hva ts sier. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (46 minutter siden):

Om vinduer kan åpnes så har man jo gjerne 40 mer rømningsveier enn uten snø? Altså om jeg må hoppe ut av vinduet fordi det brenner, kan jeg bare håpe på at det er mye snø der enn bart. 

Ja, lurt at 1.klassinger på 1 m og 10 cm hopper ut i snøfonner som kanskje er dypere. Kjempetrygt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (Akkurat nå):

Ja, lurt at 1.klassinger på 1 m og 10 cm hopper ut i snøfonner som kanskje er dypere. Kjempetrygt.

Ja nei la dem heller brenne inne...? 😳

Er det det du mener? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (6 minutter siden):

Det er jo ikke snakk om at ingen barn får kommet seg ut dersom bygningen brenner. De har antagelig mange utganger på skolene, og de fleste av dem er vel også måket. Det er jo spesielle tilfeller der de ikke får måket, slik som noen nevnte med at nødutgang er på baksiden mot et fjell. ( Da kan vel også en ansatt måke åpningene for hånd) 

Altså, jeg er enig i at barna må ha trygge veier til skolen. Men jeg er lynende uenig i å stenge skolene frem til våren fordi det er en meter eller to snø. Altså wtf?? 

Det ER snø i Norge på vinteren. Tåler man ikke det, kan man flytte sørover i utlandet. Og ja. JEG personlig hadde heller hoppet ut av vinduet i snøfonna istedetfor å dø. At du ikke ville får være opp til deg. Hva med å skufle de svakeste ut dørene og de friskeste ut vinduet?? Man må jo bare gjøre det beste ut av situasjoner. Det blir for meg bare provoserende å si hva ts sier. 

 

Du har hengt deg ekstremt opp i den biten😅 Kanskje på tide å ta det med en klype salt og forstå at det var satt på spissen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (1 minutt siden):

Du har hengt deg ekstremt opp i den biten😅 Kanskje på tide å ta det med en klype salt og forstå at det var satt på spissen?

Sorry 😂 Jeg bare blir så provosert av hvor pysete vi nordmenn har blitt.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (1 minutt siden):

Sorry 😂 Jeg bare blir så provosert av hvor pysete vi nordmenn har blitt.. 

Vel, HMS står mer i høysetet i 2024 enn for noen tiår siden. Noe som er bra.

Sikkert mange foreldre som ivrer etter å bli kvitt ungene sine nå, da. Sånn er det ofte etter feriene.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DelvisPresley skrev (1 minutt siden):

Vel, HMS står mer i høysetet i 2024 enn for noen tiår siden. Noe som er bra.

Sikkert mange foreldre som ivrer etter å bli kvitt ungene sine nå, da. Sånn er det ofte etter feriene.

Ja HMS og 5-S er viktige saker 😉 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (6 timer siden):

Det her var da en gigantisk overdrivelse. 

Mitt tantwbarn i Tromsø,  hadde 3 meter med snø da han gikk på barneskolen. Der ble vel skolen kun stengt et par dager, etter at det ble et problem for barna å finne veien hjem.  At barn klatrer på snøhauger..... altså gi deg a. Skolegården er da trygg nok med og uten snø.

 

Blir jo den giga snøborgen, var en drøm for 30 år siden ihvertfall 😄 Men barna får vel ikke lov til å klarte i store snøfonner mer sikkert, ødelagt det også. Sitt stille, hold kjeft og se på ipaden 😄 Skad hodet med unyttig informasjon så man ikke ødelegger selve kroppen 😒

Endret av Korsihalsen
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge skoleveien er trygg, og nødutganger åpne, er det ingen problem. Her er det minus 30. Så en gjeng barn som var ute og lekte på snøhauger i går. Barn elsker digre snøhauger. Det gjorde vi også da vi var barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Perfume skrev (12 minutter siden):

Ja nei la dem heller brenne inne...? 😳

Er det det du mener? 

Poenget er jo at vi ikke skal åpne skolene før rømningsveier er sikret. Å velge mellom å la barna hoppe ut av vinduer i dype snøfonner eller å brenne inne skal da ikke være en problemstilling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordis skrev (1 time siden):

Du vet at det både er tett bebyggelse og tett trafikk i Nord-Norge? At det finnes byer der, akkurat som i sør?

Som oppvokst i Tromsø, ja. Men så vidt jeg vet ingen gamle småbyer med trange gater. Det som var igjen forsvant vel i 1944 eller før. Tett trafikk har jeg aldri sett nord for Hamar. Men det er selvsagt et definisjonsspørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Krokenguri said:

Det her var da en gigantisk overdrivelse. 

Mitt tantwbarn i Tromsø,  hadde 3 meter med snø da han gikk på barneskolen. Der ble vel skolen kun stengt et par dager, etter at det ble et problem for barna å finne veien hjem.  At barn klatrer på snøhauger..... altså gi deg a. Skolegården er da trygg nok med og uten snø.

 

Skolene var stengt på Finnsnes i fjor, fordi man ikke greide å brøyte veiene tilstrekkelig, hadde ingenting med at barna ikke fant veien hjem å gjøre. Tror ikke Tromsø har stengt skolen fordi ungene finner veien hjem, gitt. 😂 Er mange skrøner som oppstår i slike tråder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Spitzy said:

Det er jo riktig at man ikke er forberedt. Når vinterstormer treffer nord Norge hvert år så er man jo forberedt. Det burde jo ikke være vanskelig og forstå? 
ja, unger flest elsker jo snø, så så fort de får veiene og skolegårdene trygge kan jo dette bli en skikkelig fin vinter for kidsa.. Sånn det ser ut utenfor hos meg nå må jeg ellers dra på dyr ferie på fjellet for og oppleve. 

Nord Norge er slett ikke alltid forberedt, det var snøkaos i fjor, og veier er stengt i hytt og pine der også. Det blir bare ikke like mye avisskriverier om det, selv om det ofte er langt mer farlig for liv og helse enn situasjonen på sørlandet. 

Men jeg er helt enig i at denne snøen virkelig ikke er et problem for ungene. De har det nok greiest av alle. 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...