Gå til innhold

Stengte skoler i sør. Er det egentlig forsvarlig med elever i en skolegård med 1 meter snø? Og på skoleveien?


DelvisPresley

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om TS er seriøs eller ikke men i dagens samfunn med å pakke unger inn i bomull så er alt mulig. Store snøhauger og brøytekanter er vanlig i mange deler av landet og ingenting farlig. Vi vokste opp med store snøhauger både hjemme på gårdsplassen og på skolen. Vi gravde i dem, akte fra toppen og brukte de som borg. Kan ikke huske at noen døde! 

Og med mye snø er det bare å finne fram ski og akebrett som unger elsker, la dem kose seg i snøen. 

Når det gjelder åpne nødutganger så er det selvsagt noe helt annet, det må på plass. 

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NakenPanda skrev (5 timer siden):

For å si det Nord Norge mener om det

Jævla søringer.....

Ingen har tatt skade av 1 meter snø ute kanskje de kan faktisk leke i søen, ta med ski/akebrett på skolen.

 

Det er en del nordlendinger i sør nå som ikke tørr å komme med slike fraser 🤭Tilfellet er at det har snødd sammenhengende i flere dager og at det er sterk vind. Så vinden drar med seg masse snø. Får vi måkt en plass med 1 m snø må vi måke samme plass på nytt med 1 m ny snø fordi både nytt fall og vind drar på. Tilstandene som er her nå er ikke normale i nordnorge heller. 
Busser går ikke. E18 er stengt. Skolene stengt. Det graves på alle kanter av snømåkere, gravemaskiner og ungdommer som får betalt av kommunen. Snø kjøres ut av byene. 
Det er farlig for barn å leke ute fordi det er så mye snømåking som skjer. Eneste kjøretøyene du ser ute er de som graver.

 

Tillegg: nødutganger er ikke tilgengelige. Flere butikker får ikke åpnet dørene fordi mekanikken i dørene er blitt ødelagte eller det ligger snø. Folk har snø som har dekket hele ytterdøra pga vinden. 
noen plasser blåser det 30 km/t. Det flyr skilt og annet langs gatene. De popper opp fra snøhauger så du ser det ikke komme en gang: JO DET ER LIVSFARLIG UTE

Endret av Sadetgar
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (1 time siden):

Jeg er enig i at det er enorme snømengder som de fleste nordlendinger heller ikke er vant til på så kort tid. 

Men det er jo likevel tåpelig å mene at skolene må være stengt helt til snøen har minket. Selvfølgelig kan barn gå på skolen når deler av skolegården er ryddet for snø. Store hauger av snø er kjempegøy og helt vanlig nordpå. En del av snøen blir også fraktet vekk og dumpet i sjøen. Ungene klarer seg HELT fint på en skole med masse snø, når bare veiene er noenlunde ryddet. 

Alle nødutganger må være frie for snø og mulig å komme seg ut. Det er ikke lett når enkelte nødutganger er på baksiden av skolen og inntil et fjell f.eks. Man kan ikke starte opp før det er i orden.

Det blir garantert ikke før mandag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gagaen skrev (23 minutter siden):

Jeg vet ikke om TS er seriøs eller ikke men i dagens samfunn med å pakke unger inn i bomull så er alt mulig. Store snøhauger og brøytekanter er vanlig i mange deler av landet og ingenting farlig. Vi vokste opp med store snøhauger både hjemme på gårdsplassen og på skolen. Vi gravde i dem, akte fra toppen og brukte de som borg. Kan ikke huske at noen døde! 

Og med mye snø er det bare å finne fram ski og akebrett som unger elsker, la dem kose seg i snøen. 

Når det gjelder åpne nødutganger så er det selvsagt noe helt annet, det må på plass. 

Vel, det har skjedd sist vi hadde et slikt snøvær og kan skje igjen.

https://www.nrk.no/sorlandet/dode-etter-lek-i-snoen-1.1906779

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg ska ta TS seriøst her.

I alle år der mine barn har gått og hvor vi bor har vi mye snø. Hauger i skolegården der de leker og har det gøy. De har tilogmed lært å lage huler på sikker måtte av lærere. De Aker, de går på ski, bruker spark i skolegården. 

Vi har ikke gang sti en gang. Så her gikk ungene 4 km til skolen med refleksvest i 60 sone hver dag  selv om det var mørkt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gagaen skrev (11 minutter siden):

Ulykker kan skje og selvsagt er det tragisk. Men du kan falle ned trappa hjemme og brekke nakken og dø også, man forby ikke trapper for det. 

En liten forskjell på at ulykker kan skje i hjemmet kontra sikkerheten til 500 elever på skoleveien og på skolens uteområder, da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (Akkurat nå):

En liten forskjell på at ulykker kan skje i hjemmet kontra sikkerheten til 500 elever på skoleveien og på skolens uteområder, da.

Poenget er at om du googler så finner du eksempel på ulykker i enhver situasjon. Men snøhauger i seg selv er ikke farlige, det er sterkt overdrevet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare gode minner om snørike friminutter og skoleveier på 80-tallet. Det var jo de morsomste dagene! Ski og akebrett til skolen, tenk det. Ikke ta fra barna dette. Fremtiden behøver flere tøffinger, ikke ipad-puddinger.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, DelvisPresley said:

Vel, det har skjedd sist vi hadde et slikt snøvær og kan skje igjen.

https://www.nrk.no/sorlandet/dode-etter-lek-i-snoen-1.1906779

Det er forskjell på å hoppe i en snøfonn og en snøhaug som er skapt av brøyting. Sistnevnte er tettpakket snø som du ikke ramler gjennom. Sånn sett er det tryggere i en brøytet skolegård enn i en ubrøytet hage. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (27 minutter siden):

Gratulerer.

Hvor ofte er det kritisk mye snø og hvor mange ganger har denne kvinnen stått på jet-ski? Handler litt om sannsynlighet her da. Vann er farlig i både fast og flytende form.

Hvor mange hadde dødd om det var like vanlig å hoppe i svære snøfonner som å kjøre jet-ski?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (4 timer siden):

Vet ikke om jeg ska ta TS seriøst her.

I alle år der mine barn har gått og hvor vi bor har vi mye snø. Hauger i skolegården der de leker og har det gøy. De har tilogmed lært å lage huler på sikker måtte av lærere. De Aker, de går på ski, bruker spark i skolegården. 

Vi har ikke gang sti en gang. Så her gikk ungene 4 km til skolen med refleksvest i 60 sone hver dag  selv om det var mørkt.

Ja, heldigvis er trafikksikkerheten til barn blitt bedre enn den var. Regner med du er enig i at barn ned ii tidlig barneskolenalder ikke skal gå langs traffikert vei med flere meter høye skavler fordi gangstiene ikke er brøytet. 
Selvsagt skal Ts tas seriøst. Rømmningsveier er heller ikke brøytet , så om noe skulle skje,hva da?  Om det hadde vært på din jobb hadde dere også måtte stenge. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg gikk på barneskolen hadde vi høye trær som vi kunne klatre i å falle ned fra. Det er et under at noen av oss i det hele tatt overlevde...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva00 skrev (1 time siden):

Ja, heldigvis er trafikksikkerheten til barn blitt bedre enn den var. Regner med du er enig i at barn ned ii tidlig barneskolenalder ikke skal gå langs traffikert vei med flere meter høye skavler fordi gangstiene ikke er brøytet. 
Selvsagt skal Ts tas seriøst. Rømmningsveier er heller ikke brøytet , så om noe skulle skje,hva da?  Om det hadde vært på din jobb hadde dere også måtte stenge. 

Kommunen har nå gått ut med at rømnings veier i bygg ska graves frem før oppstart. Er nå derfor flere skoler har vært stengt 

Men at en ikke vil sende barn på skolen pga snø hauger osv blir veldig rart i mine øyne, når steder ellers i landet og har brøytekanter som er høyere en barna, og barna går til skolen på de stedene.

Skjønner at mange som bor sør på og dette er nytt for mange,men kan da ikke stoppe opp alt, helt til snøen er borte

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (4 timer siden):

Kommunen har nå gått ut med at rømnings veier i bygg ska graves frem før oppstart. Er nå derfor flere skoler har vært stengt 

Men at en ikke vil sende barn på skolen pga snø hauger osv blir veldig rart i mine øyne, når steder ellers i landet og har brøytekanter som er høyere en barna, og barna går til skolen på de stedene.

Skjønner at mange som bor sør på og dette er nytt for mange,men kan da ikke stoppe opp alt, helt til snøen er borte

Da går barna på fortau eller brøytet småveier, ikke langs hoved,riksvei eller veier de kjøres i 60 eller mer. Hva pokker er så vanskelig å skjønne med argumentene ? Og forresten, jeg er nordlending bosatt i sør, snø er ikke et nytt fenomen for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eva00 skrev (2 minutter siden):

Da går barna på fortau eller brøytet småveier, ikke langs hoved,riksvei eller veier de kjøres i 60 eller mer. Hva pokker er så vanskelig å skjønne med argumentene ? Og forresten, jeg er nordlending bosatt i sør, snø er ikke et nytt fenomen for meg. 

Jeg tror mange med sterke meninger egentlig ikke vet hvordan forholdene. Jeg er også nordlending, og har bodd i mange snøhøl i midt liv, men aldri opplevd noe lignende.

Jeg har tillitt til de som har gjort risikovurdering og stenger skole mm i to dager. Det er skummelt med småbarn som må gå i vegen, kombinert med vær med dårlig sikt.

Manglende brøyting av skolegården er irrelevant, men at man ikke klarer å holde rømningsveier åpne er et argument i seg selv. Det samme er ar man er usikker på om alle bygningene tåler lasten av en så stor mengde våt snø.

I småbyer med trange gater er det en utfordring å få kjørt bort snøen fort nok. Det samme gjelder tettbebyggelse hvor brøyting av veger flytter snøen over på fortau, grei prioritering, men det tar noen dager før man får grei framkommelighet. 

For å sende spydighetene tilbake til nord. Siden dere verken vet hva tettbebyggelse eller tett trafikk er, ro dere ned.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva00 skrev (7 minutter siden):

Da går barna på fortau eller brøytet småveier, ikke langs hoved,riksvei eller veier de kjøres i 60 eller mer. Hva pokker er så vanskelig å skjønne med argumentene ? Og forresten, jeg er nordlending bosatt i sør, snø er ikke et nytt fenomen for meg. 

Jeg vet ikke hvor mye du er ute og går til vanlig. Men her jeg bor, hvor det ikke er spesielt mye snø, måkes som hovedregel all dritten fra kjørebanen opp på fortauene. Det er ikke store mengdene, men det blir enten klink is eller sleip slaps. Og svært ubehagelig, og til dels risikofylt å gå på. Ingen skoler er stengt av den grunn.

Vi bor ikke i Spania. Vi må forholde oss til både vanskelige forhold for gående og snøhauger i skolegården (som ungene sikkert ikke ser på som et like stort problem som enkelte lettskremte voksne). Det som er viktig, er at man kommer seg ut ved en brann, og at nødetater kommer frem.

Det jeg ikke har hørt noe om, er om disse ungene får digital undervisning når de er hjemme. Regner med at lærerne ikke har mistet pc'en i snøen, og at de fleste barn har tilgang til pc (og ja, noen har det ikke. Men her snakker vi om å tilrettelegge for flertallet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silva Pluvialis skrev (12 timer siden):

Ingen søringer som husker vinteren 2010/2011? Da var det 1 m snø i et halvt år fra okt 2010. Samme år var det jordskjelv på Haiti og skolen min gikk så mange kilometer/mil på ski at vi til sammen kunne ha krysset hele Atlanteren. Vi måtte pent være ute allikevel. 

Den vinteren der husker jeg veldig godt.

Tenker at det er ikke så farlig med vinter, bare de får kontroll på snøen. Har heldigvis venninner med store barn som tar på seg måke oppdrag, og det er bra 🙌

Tenker at det er bedre med skikkelig fast snødekke, og en stabil kulde, enn holkeføre og slaps......

Så kommer snøen rimelig fort når den først daler ned i skjul 😆🤣. Da er det bare å sette alle kluter til så godt det lar seg gjøre......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (14 timer siden):

Det finnes nordlendinger som bor her i sør som synes dette været i sør nå er helt sinnsykt. Det er ikke bare masse snø på kort tid, men snøstorm. Jeg har aldri opplevd maken.

Jeg er nordlending i sør-norge. Været er ikke sinnsykt, bare sinnsyk dårlig organisering av brøytemannskap. 

 

Tror disse nordlendingene dine har glemt hvordan det var å bo i nord, eller kommer fra en plass i nord med mindre sny 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...