Gå til innhold

Til utlendinger: fortell meg om diskriminering du har opplevd i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Heldige å få komme til Norge? Hva har du oppi skallen din? Mange blir født og oppvokst her og kjenner ikke til noe annet. Beskriv med eksempler hvilke særbehandling de får. Venter spent.

Anonymkode: 85881...1b8

Vedkommende snakker sikkert om ukrainere 

Anonymkode: 7c1fe...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke bare mørkhudede. Kan du forestille deg hva øst-europeere har hørt? Russere spesielt. 

Anonymkode: 7c1fe...8e1

Det kan jeg fortelle deg - hore, postordrebrud, juksemaker, mafia, alkoholiker, billig, løstøs. Nå i det siste Putin-elsker (kun fordi jeg ikke puttet ukrainsk flagg på min Facebook-profil, men jeg putter aldri noen politiske eller ideelle støttesymboler på profilen min uansett), krigshisser, barnemorder (siden jeg stammer fra en nasjon som har angrepet en annen nasjon). Og så videre.

Anonymkode: 4e1d0...e76

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er helt ufattelig for meg at utlendinger som er så heldige å få lov til å komme til Norge, ikke er mer ydmyke. Hvis vi hadde dratt til deres hjemland, hadde INGEN gitt oss særbehandling. 

Anonymkode: 31bbe...34c

Jeg var da ikke "heldig" som måtte utdanne meg på nytt i Norge. Ingen særbehandling ble gitt til meg noen gang, og det er jo heller ikke noe jeg forventet. Det jeg derimot forventer, er normal dannelse og folkeskikk fra folk som henvender seg til meg. Jeg har ingen plikt til å være ydmyk overfor noen. Har alltid jobbet og slitt for det jeg har oppnådd. Aldri mottatt noe støtte fra staten annet enn utvidet barnetrygd da jeg var alene med barn. Noe alle får, uansett nasjonalitet, inntekt eller status i samfunnet. 

Anonymkode: 4e1d0...e76

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/2/2024 at 11:00 PM, AnonymBruker said:

Dette! Jeg har virkelig aldri opplevd rasisme, og i hvertfall ikke denne «hverdagsrasismen» vi alle liksom skal kjenner på daglig.

Jeg kan også skrive under på dette, men det er også anekdotisk så ta det for hva det er verdt.

Jeg innvandret i ung alder med over 30 år fartids her i Norge. I løpet av denne tiden har jeg kun opplevd/vitnet til "hverdagsrasisme" kun èn gang.

Dette er 1 av 12.000,- dager med rasisme. Kun en dag, så det er ikke en gang på samme planet som "hverdagsrasisme"

Skjer "hverdagsrasisme"?

Ja det skjer, på lik line som at det skjer kidnapping her i Norge. Men vi lever ikke i en nasjon der kidnapping er "hverdagslig".

Anonymkode: 64e53...9dd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift med mann med arabiske gener, og har opplevd rasisme de siste 10 årene omtrent. Før det opplevde vi lite til ingenting. 

Når vi er ute på byen liker jeg best å gå hjem i god tid før byen stenger, for da er det fort å oppleve ubehagelige episoder med menn som takler der heller dårlig når en muslimsk utseende mann kommer gående hånd i hånd med norsk kvinne, mens de selv ikke har fått napp. Det synes jo ikke på oss at vi har vært sammen i 20 år og er gift for lenge siden. Det er ikke det disse mennene tenker. 

Anonymkode: cfab5...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.1.2024 den 11.50):

Jeg kan også skrive under på dette, men det er også anekdotisk så ta det for hva det er verdt.

Jeg innvandret i ung alder med over 30 år fartids her i Norge. I løpet av denne tiden har jeg kun opplevd/vitnet til "hverdagsrasisme" kun èn gang.

Dette er 1 av 12.000,- dager med rasisme. Kun en dag, så det er ikke en gang på samme planet som "hverdagsrasisme"

Skjer "hverdagsrasisme"?

Ja det skjer, på lik line som at det skjer kidnapping her i Norge. Men vi lever ikke i en nasjon der kidnapping er "hverdagslig".

Anonymkode: 64e53...9dd

Bare fordi du ikke har opplevd rasisme(eller opplevd det en gang) betyr ikke at andre ikke opplever hverdagsrasisme. Og du må ikke oppleve "hverdagsrasisme" hver dag- men det handler om diskrimineringen som kan møte deg daglig på butikken, jobb, offentlig transport osv.

Jeg er selv østeuropeer og har dessverre mistet tellingen over hvor mange ganger jeg har opplevd diskriminering. 

Anonymkode: cc177...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/4/2024 at 9:26 AM, AnonymBruker said:

Det er helt ufattelig for meg at utlendinger som er så heldige å få lov til å komme til Norge, ikke er mer ydmyke. Hvis vi hadde dratt til deres hjemland, hadde INGEN gitt oss særbehandling. 

Anonymkode: 31bbe...34c

Kommer aldri til å være ydmyk. Jeg var glad i hjemlandet, ble flyttet hit som barn og mobbet hadde 10 år i angsthelvete. Takk. 

Og da vil noen si, dere trenger ikke si det fordi jeg allerede vet det kommer: Hvorfor flytter du ikke bare tilbake?? Det er faktisk ikke så enkelt her i livet, plutselig har man et helt liv her det ikke er bare å flytter fra. 

Jeg er norsk statsborger, og ser enkelte fordeler med å leve her nå. Har jobb, ikke naver, og har vært nødt til å kjempe hele livet, helt mentalt utslitt. Takknemlig for å være her, men ikke ydmyk. Ingenting være ydmyk for. 

 

Anonymkode: cfe8f...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Bare fordi du ikke har opplevd rasisme(eller opplevd det en gang) betyr ikke at andre ikke opplever hverdagsrasisme. Og du må ikke oppleve "hverdagsrasisme" hver dag- men det handler om diskrimineringen som kan møte deg daglig på butikken, jobb, offentlig transport osv.

Jeg er selv østeuropeer og har dessverre mistet tellingen over hvor mange ganger jeg har opplevd diskriminering. 

Anonymkode: cc177...c2c

Kan du gi noen eksempler? 

Anonymkode: 7c1fe...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...