Gå til innhold

Til utlendinger: fortell meg om diskriminering du har opplevd i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri opplevd rasisme, man kan nesten bli tilgitt for å tro at de som har opplevd det enten lyver eller har yppet opp til det selv, uten at jeg tror det selv selvfølgelig.

Anonymkode: 61e46...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Gjelder ikke meg, men en tilfeldig person på flyet tilbake til Oslo. Widerøe med fritt setevalg. En eldre dame satt ved et vindu og flyet var fullt. De siste som kom inn så etter ledige seter, og en mørkhudet ung fyr satte seg ved siden av denne damen.

Det første hun gjorde var å si at det var en annen som skulle sitte der, men han hadde satt seg et annet sted. Til slutt satte denne såkalte utlendingen seg ned, og ble så bombardert med personlige spørsmål. Hvor kommer du fra, hvor skal du, hva jobber du med, når kom du til Norge osv. Ikke aggressive spørsmål, damen virket egentlig litt redd eller bekymret, men likevel. Denne unge mannen (18-20 tipper jeg) var hyggelig og svarte og delte. Har vel opplevd det før, og var tålmodig. Svarene var også på kav dialekt. Det gjorde det ekstra sært synes jeg. Han hadde åpenbart vokst opp lokalt.

Ikke sånt de fleste sikkert vil kalle rasistisk, men en type "hverdagsrasisme" som er skjult for oss hvite. Må være slitsomt i lengden, og jeg hadde vondt av ham.

Anonymkode: 4a0cd...6c3

Nei, det er ikke hverdagsrasisme å bli spurt slike spm. Det er helt normalt, selv når man er norsk. 

Anonymkode: bc1ef...f4f

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er adoptert og får ofte spørsmål om hvor jeg er fra. Svarer stedet jeg vokste opp. Har flere ganger fått oppfølgingsspørsmålet «Men du er jo ikke norsk du?!»

 

Anonymkode: 480ac...bbf

Men hvis du er adoptert er du jo ikke norsk. Jeg er adoptert fra et annet land, og da svarer jeg også mitt opphavsland hvis jeg blir spurt. 

At jeg har norske foreldre gjør ikke meg kun norsk. 

Anonymkode: bc1ef...f4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kjenner meg selv igjen i det flere her sier når det gjelder opplevd rasisme og diskriminering. Det har også vært et par tilfeller hvor det stod om livet. Jeg kunne fort endt opp som Hermansen i 2001, så det var bare flaks. 

Men den "vanlige" diskrimineringen er den som går mest under radaren og er den som "dreper" mest på sikt. Diskriminering når det gjelder jobbsøking, spesielt innenfor privat sektor for det er her diskriminering foregår aller mest når det gjelder minoriteter som har høyere utdanning. For ikke å snakke om utleie av boliger, og en rekke flere andre ting.

Som følge av denne opplevelsen og en rekke andre opplevelser, så velger jeg helt annerledes når det gjelder såkalte "øvrige", etniske nordmenn jeg omgås med. Selv prøver jeg å se på meg selv som norsk, men igjen, har jeg blitt for ofte minnet på at jeg "må være White Powered" for å være "god nok som norsk", noe som er tragisk.

Og det er ingen tvil i hvem som minner meg på sånne ting, det er etniske nordmenn som stemmer på partier på høyresiden.

Måten jeg da omgås etniske nordmenn på er å være ekstremt kritisk til deres politiske standpunkter. Det betyr at jeg unngår som pesten alle som stemmer på høyresiden så langt det lar seg gjøre og det er ingen tvil i hvor jeg finner nordmenn som er på "min side" - det er de som stemmer på venstresiden. 

Jeg anser det som total waste of time and energy (for å bruke engelsk), når det gjelder å omgås noen som stemmer på Høyre og spesielt Frp. Ikke at KrF henger så høyt hos meg heller. I og med at det er etnisk norske menn som trekker mer mot Høyre og Frp, og mange av de befinner seg i privat sektor i tillegg når det gjelder jobb og ansettelser, så baserer man hele livet på hvilken utdanning er OK å ta der jeg kan heller søke jobb i kommunal eller offentlig sektor, i og med at det er mindre diskriminering i disse sektorene sammenlignet med privat sektor. 

Det samme gjelder venner og bekjente. Omgås med folk som stemmer på AP, SV, Rødt, MDG, og lignende. Kan tolerere borgerlig Venstre, men skjønner fortsatt ikke bæret av at de vil samarbeide med Frp. 

Høyre og Frp folk spesielt unngås som pesten / kolera / kreft så mye som mulig. 

Har levd lenge nok til å forstå hvor rasismen kommer fra, og det er fanken meg hver gang et eller annet krek på høyresiden som slenger med leppa. Livet er for kort til å være snill med eller venn med høyreorienterte folk, især etnisk norske menn som stemmer på disse partiene. All ære til andre etnisk norske menn som stemmer på venstresiden, de har jeg ikke problemer med i det hele tatt.

Så det er ikke snakk om at "nordmenn er rasister" overall, men jeg har peilet ut hvem som er rasister, og det er ingen tvil i at sjansen er svært høy hos et visst segment av befolkningen, nemlig en etnisk norsk mann som stemmer på høyresiden, og enten har problemer i arbeidslivet eller jobber i privat sektor.

På motsatt side, er det mer urbane kvinner og menn som stemmer på venstresiden som er åpne og "vil meg godt" som minoritet, som er de jeg har ikke problemer med. Men det tok med veldig lang tid før jeg begynte å analysere og se hvor problemet er og hvor problemet ligger, slik at man prøver å kutte ut flest mulige Høyre og FrP folk på veien. Mer patetisk gjeng skal man lete lenge etter, som masturberer hardt til rikinger, Trump, Sylvi og hun fascisten i Italia og Frankrike.

Trist at jeg kan måttet "navigere" livet mitt slik, da spesielt med tanke på jobb og hvilken sektor man må jobbe i, for å unngå problemer ved ansettelser, og det samme gjelder å være mer kritisk til hvor man bor (helst i en kommune som har sterk venstreside) og hvem man da omgås med i fritiden, på bakgrunn av politiske verdier og holdninger som er alfa og omega. 

 

Anonymkode: 04cef...f8b

Så med andre ord, mener du at alle som stemmer til høyre i politikken er rasister? 

Anonymkode: 82fc4...1c1

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvis du er adoptert er du jo ikke norsk. Jeg er adoptert fra et annet land, og da svarer jeg også mitt opphavsland hvis jeg blir spurt. 

At jeg har norske foreldre gjør ikke meg kun norsk. 

Anonymkode: bc1ef...f4f

Folk er forskjellige. Jeg er norsk og ingenting annet. 

Anonymkode: 480ac...bbf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har aldri opplevd rasisme, man kan nesten bli tilgitt for å tro at de som har opplevd det enten lyver eller har yppet opp til det selv, uten at jeg tror det selv selvfølgelig.

Anonymkode: 61e46...8e8

Dette! Jeg har virkelig aldri opplevd rasisme, og i hvertfall ikke denne «hverdagsrasismen» vi alle liksom skal kjenner på daglig.

Selvsagt forekommer det alvorlige rasistiske handlinger i Norge noen ganger, men jeg tror også oppriktig at mange har tatt på seg en offerrolle der de nærmest leter etter ring de kan tolke som rasistisk. 
Følgelig vil man oppleve rasisme oftere da… (Å spørre meg hvilket land jeg kommer fra er da virkelig ikke rasisme?! Det er smalltalk!)

Samtidig ser jeg at knytter mye av sin identitet til å være «utlending» og benytter hver anledning til å nevne det. (Også i humoristiske sammenhenger) Det skaper en «oss og dem» holdning som bare forsterker problemet. 
 Men hvis nordmenn drister seg til å se på oss som et «dem» blir det ramaskrik.. Veldig merkelig.

 

Anonymkode: 27ff5...d2f

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er mor til to barn hvor faren er søramerikansk og jeg er typisk blond blåøyd. Begge ligner de faren med krusete mørke krøller, solfarget hud året rundt og mørke brune øyne. 

Da de gikk i barnehagen fikk jeg ofte spørsmål om jeg var moren til de brune barna, og med oppfølgingsspørsmål om h orden jeg kunne være moren deres, når de var en helt annen farge. Altså genuine oppriktige spørsmål, uten egentlig å sette spørsmålstegn på om barna er mine. Jeg har aldri sett på dette som noe annet enn helt ærlige, herlige og direkte ord fra baremunn. Jeg skulle faktisk ofte ønske at voksne var like direkte, hvis de har spørsmål, istedenfor å pakke det inn i alt mulig slags skjulte fordommer. 

De voksne spør ofte direkte fra hvilke land jeg adoptert, og når jeg sier at de er mine barn, så får de nesten sjokk. De skal liksom forbinde annen hudfarge med adopsjon og fremmedliggjøring, mens barna ikke ser nasjonaliteter eller fremmedgjøring, de snakker direkte ut i fra hva de observerer. 

Anonymkode: 57d78...e07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som norsk kunne jeg nevnt trådtittelen din. Ønsker du bare kommentarer fra utlendinger, eller også oss som har mørkere hudfarge, men er norske?

Egentlig har jeg ikke opplevd direkte rasisme, men mye "hverdagsrasisme". Ofte ord, uttrykk, små handlinger som på en måte forteller at jeg ikke er norsk nok. Livet er for kort til å henge seg opp i det, og jeg blir ikke lett såret.

Det er slitsomt å stadig bli spurt hvor man egentlig er fra. Jeg har norsk navn og skarrer så det bør være lett å forstå hvor jeg er fra. Spør heller hvor jeg har mitt etniske opphav.

Det er latterlig når ekspeditøren i strømpebutikken viser meg hudfargete strømpebukser som langt fra har min hudfarge. 

Det er slitsomt å bli spurt om kulturen "der jeg kommer fra", når de aldeles ikke mener Bergen. Jeg har tross alt aldri bodd noe annet sted.

Det kan være sårende når noen setter spørsmålstegn ved min norskhet. Det er ofte tonen, ordbruken, og ikke minst at det kan være svært invaderende.

Synes Norge likevel er et godt land å bo i, og jeg har fått styggere kommentarer i andre land. Likevel, der er jeg faktisk utlending.

Anonymkode: de746...7fd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Norge bør i hvert fall ikke ha noe særlig KULTURELL rasisme. Når det gjelder "høykultur" som klassisk musikk, litteratur (ja, Jon Fosse vant Nobelprisen, men så er det ikke Fosse folk flest bruker å kjøpe og lese på sengekanten, men Sophie Elises memoarer og kiosklitteratur), teater, ballett, de "pene" idrettene som kunstløp, rytmisk sportsgymnastikk mv., kunst osv., så er mye av dette på svært lavt nivå sammenlignet med land som Tyskland, Østerrike, Italia, Russland, Ukraina, Frankrike mv. Norge har fremragende kokker som ofte vinner kokke-VM, men det er ikke denne maten som det er "kultur" å spise i Norge. Den tredje mest populære julematen i Norge er pizza Grandiosa. Søppelmat. Når så mange har spist denne matretten i flere år, må det sies å ha oppstått kultur for dette. 

Problemet med dem som holder på med kulturell rasisme, er at de ikke er lydhøre overfor innspill som kunne ha bidratt til utvikling av nettopp denne kulturen. Og da blir det ingen utvikling, med mindre det blir en "hype" fordi en person (som Magnus Carlsen i sin tid, for eksempel) har satt Norge på kartet, og det er "kult" å holde på med det samme som denne personen gjør. 

Norge har fantastiske tradisjoner for mat, nasjonaldrakt, filosofisk tenkning, klassisk litteratur og lignende, men folk flest vil ikke ha dette. Ja, mange kler på seg bunad til jul og nasjonaldag, fordi man skal vise rikdommen sin til naboene, kollegaene og familien. Bunad har blitt et statusplagg, og folk som er født og oppvokst i Vestfold drar på seg nordlandsbunad eller beltestakk "fordi det er penere enn vestfoldbunaden". Joggesko, røyk og et tonn med sminke til bunad. Nasjonalretten på 17. mai er wienerpølser. Selvfølgelig finnes det mange høykulturelle mennesker i Norge, men disse har som regel ingen aversjon mot kvalitetskultur fra utlandet. De som derimot ikke ønsker å bevare og utvikle de gode sidene av norsk kultur, holder seg til "kulturen" skapt av handelsstanden og influensere. De som koser seg med verkene til Tarjei Vesaas, Jon Fosse og Henrik Ibsen er som regel også de som går i operaen og hører på Verdi, Tsjaikovsky, Wagner og Mozart, går i galleriet og beundrer maleriene til utenlandske klassikerne ved siden av Theodor Kittelsens fantastiske verk, og som finner glede både i elgstek med tyttebærrømme, poteter og norske sesonggrønnsaker, og utenlandske retter med rike tradisjoner, laget av kvalitetsvarer. 

Så kulturell rasisme hjelper ingen. Man får ikke bedre holdninger, bedre kultur, bedre mentalitet og intellektuell utvikling av å si "det er best her, punktum". Man utvikler seg kun ved å motta innspill utenfra, bli inspirert, reflektere og sammenligne.

Anonymkode: 4e1d0...e76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble mobbet, trakassert og utestengt på skolen. Var vanskelig å finne jobb, hørt vitser om folket mitt. 

Anonymkode: cfe8f...81d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ble mobbet, trakassert og utestengt på skolen. Var vanskelig å finne jobb, hørt vitser om folket mitt. 

Anonymkode: cfe8f...81d

Jeg er adoptert fra Ungarn ☺️
Hvor er du fra? 😁

Anonymkode: a887e...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2024 den 22.35):

Men hvis du er adoptert er du jo ikke norsk. Jeg er adoptert fra et annet land, og da svarer jeg også mitt opphavsland hvis jeg blir spurt. 

At jeg har norske foreldre gjør ikke meg kun norsk. 

Anonymkode: bc1ef...f4f

Jeg tror de fleste ikke mener noe vondt med kommentaren om "hvor er du egentlig fra/opprinnelig fra". De synes det er spennende å høre. Min sønn svarer alltid at han har vokst opp i Norge men opprinnelig kommer fra xx. Han er stolt av dette, og blir aldri fornærmet av den type spørsmål.

Det som irriterer ham, er når noen er veldig fokusert på hudfarge, og stadig må være "morsomme" ved for eksempel å kommentere når lyset i kinoen slukkes at "nå kommer vi ikke til å se xx", den type ting. Sånt er ikke så morsomt lenger når du har hørt samme eller lignende kommentar hundre ganger før.

Anonymkode: 31d8d...d06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble født i Danmark i 1976 Mine foreldre flyttet til Norge i 1982. Var ikke direkte enkelt på skolen for å si det sånn. 

Anonymkode: 258cc...67d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ble mobbet, trakassert og utestengt på skolen. Var vanskelig å finne jobb, hørt vitser om folket mitt. 

Anonymkode: cfe8f...81d

Kommer du fra Knapper i Nord-Odal?

Anonymkode: 258cc...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg ble født i Danmark i 1976 Mine foreldre flyttet til Norge i 1982. Var ikke direkte enkelt på skolen for å si det sånn. 

Anonymkode: 258cc...67d

Jeg tror nok ikke det kan sammenlignes med det erfaringene
til mørkhudede utlendinger/innvandrere. Skandinavere er ganske
"tribal". Med det mener jeg at de holder seg som regel sammens med
folk fra de Skandinaviske landene. Der er også en slags "elitism" som et resultat av denne reserverte oppførselen

Anonymkode: a887e...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror nok ikke det kan sammenlignes med det erfaringene
til mørkhudede utlendinger/innvandrere. Skandinavere er ganske
"tribal". Med det mener jeg at de holder seg som regel sammens med
folk fra de Skandinaviske landene. Der er også en slags "elitism" som et resultat av denne reserverte oppførselen

Anonymkode: a887e...1df

Man er uansett utenfor-fra. Ja man kan bli utsatt for MYE diskriminering I Norge også hvis man er hvit innvandrer/ flytter. Noen ganger verre diskriminering fordi man heller ikke er spennede og eksotisk. 

Anonymkode: cfe8f...81d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror nok ikke det kan sammenlignes med det erfaringene
til mørkhudede utlendinger/innvandrere. Skandinavere er ganske
"tribal". Med det mener jeg at de holder seg som regel sammens med
folk fra de Skandinaviske landene. Der er også en slags "elitism" som et resultat av denne reserverte oppførselen

Anonymkode: a887e...1df

Ikke bare mørkhudede. Kan du forestille deg hva øst-europeere har hørt? Russere spesielt. 

Anonymkode: 7c1fe...8e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt ufattelig for meg at utlendinger som er så heldige å få lov til å komme til Norge, ikke er mer ydmyke. Hvis vi hadde dratt til deres hjemland, hadde INGEN gitt oss særbehandling. 

Anonymkode: 31bbe...34c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er helt ufattelig for meg at utlendinger som er så heldige å få lov til å komme til Norge, ikke er mer ydmyke. Hvis vi hadde dratt til deres hjemland, hadde INGEN gitt oss særbehandling. 

Anonymkode: 31bbe...34c

Heldige å få komme til Norge? Hva har du oppi skallen din? Mange blir født og oppvokst her og kjenner ikke til noe annet. Beskriv med eksempler hvilke særbehandling de får. Venter spent.

Anonymkode: 85881...1b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...