Gå til innhold

Til utlendinger: fortell meg om diskriminering du har opplevd i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De fleste tør ikke snakke om dette her i Norge,
hverken i tekstlig eller muntlig format. Fordi landet vårt er perfekt.....

Så her er jeg for å utgjør en forskjell.
I denne tråden vil jeg høre fra de av dere lesere som klart har et mørkere utenlandsk utseendet og er fra andre land.
Om du har opplevd noen former for diskriminering eller rasisme, i noen som helst grad og form,
fortell oss om det. Dette kan trigge en god og viktig dialog, og kanskje du får støttende ord

Selv er jeg adoptert og har mærkere farger.
Jeg ble derfor mobbet på barneskolen, men jeg har vært av den heldige sorten som
ikke erfarte noen urett i voksen alder.

 

Anonymkode: a887e...1df

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tør. Har opplevd diskriminering flere ganger siden jeg kom til Norge i 2002. I mange diskusjoner der ALLE diskuterer noe problematisk mht. politikk, helsetilbud osv er det greit for nordmenn å snakke fritt, men hvis jeg kommer med noe annet enn rå beundring, så får jeg ofte beskjed om å "dra tilbake dit jeg kom fra, hvis alt er så bra der". 

Har fått slengt ukvemsord etter meg basert på min nasjonalitet flere ganger, hatt rykte på bygda om å være tidligere prostituert på grunn av min nasjonalitet, folk som ypper seg til krangel ved å svartmale mitt hjemland og ta opp ting som overhodet ikke trenger å tas opp rundt et middagsbord. 

I jobbsammenheng opplevde jeg hele fire ganger å bli forbigått ved ansettelser eller forfremmelser, selv om jeg var mer enn godt nok kvalifisert, og har kun gode skussmål fra tidligere og nåværende arbeidsgiver. To ganger ble det sak (en for Sivilombudet, og en for fagforbundet), og jeg vant begge. Ikke at jeg ønsket å jobbe på disse stedene etterpå, men greit å vite at man ikke er paranoid, og at det faktisk var et regelbrudd.

Anonymkode: 4e1d0...e76

  • Liker 2
  • Hjerte 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg. Som etnisk norsk har jeg ofte fått slengt rasistiske utsagn fra folk fra Afrika og Asia. Jeg føler at jeg ikke er velkommen til å søke jobb eid av en del utenlandske. Det gjør vondt.

Det virker nesten som om menneskets natur er noe dritt.

Anonymkode: 6e288...58a

  • Liker 6
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født og oppvokst i Norge, men far er italiensk. Jeg er olivenfarget i huden, men forholdsvis lys og mørk i håret, men brune øyne (jeg ser altså «hvit» ut, men ikke hvit nok)

På ungdomsskolen har jeg blitt bedt om å reise tilbake til bananplukke-landet mitt. En gjeng med gutter brukte også å vente på meg og broren min på veien hjem, hvor de skulle banke «negeren» ut av oss.

Ble mobbet på barneskolen også og utover dette.

Etternavnet mitt er litt uvanlig, så et av de første spørsmålene i jobbintervjuer har ofte vært. «Hvor kommer du egentlig fra?», «Er du norsk?», «Snakker du norsk?». Det er ikke nødvendigvis rasistisk det, men at det i 90 av 100 intervjuer skal være det første de spør om blir litt gammelt. Tannleger har også til vane å spørre om dette.

Norge er så definitivt et rasistisk land.

Anonymkode: 93731...460

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Født og oppvokst i Norge, men far er italiensk. Jeg er olivenfarget i huden, men forholdsvis lys og mørk i håret, men brune øyne (jeg ser altså «hvit» ut, men ikke hvit nok)

På ungdomsskolen har jeg blitt bedt om å reise tilbake til bananplukke-landet mitt. En gjeng med gutter brukte også å vente på meg og broren min på veien hjem, hvor de skulle banke «negeren» ut av oss.

Ble mobbet på barneskolen også og utover dette.

Etternavnet mitt er litt uvanlig, så et av de første spørsmålene i jobbintervjuer har ofte vært. «Hvor kommer du egentlig fra?», «Er du norsk?», «Snakker du norsk?». Det er ikke nødvendigvis rasistisk det, men at det i 90 av 100 intervjuer skal være det første de spør om blir litt gammelt. Tannleger har også til vane å spørre om dette.

Norge er så definitivt et rasistisk land.

Anonymkode: 93731...460

De fleste land har mange mennesker med fordommer. Problemet med Norge og flere andre land, er at mennesker der hevder at de IKKE er fordomsfulle og rasistiske, at de er rause og inkluderende. Så krasjer dette mot det man FAKTISK opplever. Hva med å stikke fingeren i jorda og innrømme at man har et problem? Så lenge problemet feies under teppet, får vi ikke bukt med det.

Anonymkode: 4e1d0...e76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De fleste land har mange mennesker med fordommer. Problemet med Norge og flere andre land, er at mennesker der hevder at de IKKE er fordomsfulle og rasistiske, at de er rause og inkluderende. Så krasjer dette mot det man FAKTISK opplever. Hva med å stikke fingeren i jorda og innrømme at man har et problem? Så lenge problemet feies under teppet, får vi ikke bukt med det.

Anonymkode: 4e1d0...e76

Jeg er etnisk norsk, og jeg anser ikke meg selv som rasistisk. Min aller beste venninne fra barndommen kom fra et krigsherjet land, og jeg har vokst opp med forskjellige nasjonaliteter og kulturer innpå meg. I dag skal jeg på besøk til ei polsk venninne, digger henne🥰

Det jeg har problemer med er når folk som har flyttet til Norge kritiserer og langer ut mot det norske systemet, "for alt er mye bedre i deres hjemland". Hadde for eksempel en amerikansk kompis som ikke kunne gjøre annet enn å klage på Norge og oss nordmenn, og han orket jeg ikke være venn med lenger. Dra tilbake til fantastiske USA dersom alt er så mye bedre der, da? Vi gjør så godt vi kan i dette landet, likevel holder vi hodet lavt og tør sjelden skryte av hva vi har fått til. At vi kanskje ikke bruker fargerike klær, at vi ikke hilser på fremmede, at vi lukter melk (?) er vel egentlig ikke et veldig stort problem i verdenssammenheng. Vi bidrar på andre måter, på viktigere områder. Hvorfor skal vi stadig kritiseres for småting som egentlig ikke har noen betydning? 

Anonymkode: fd673...179

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adoptert. Folk som har ropt "Norge for nordmenn" etter meg gjennom oppveksten.

Anonymkode: 0695c...1fe

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er etnisk norsk, og jeg anser ikke meg selv som rasistisk. Min aller beste venninne fra barndommen kom fra et krigsherjet land, og jeg har vokst opp med forskjellige nasjonaliteter og kulturer innpå meg. I dag skal jeg på besøk til ei polsk venninne, digger henne🥰

Det jeg har problemer med er når folk som har flyttet til Norge kritiserer og langer ut mot det norske systemet, "for alt er mye bedre i deres hjemland". Hadde for eksempel en amerikansk kompis som ikke kunne gjøre annet enn å klage på Norge og oss nordmenn, og han orket jeg ikke være venn med lenger. Dra tilbake til fantastiske USA dersom alt er så mye bedre der, da? Vi gjør så godt vi kan i dette landet, likevel holder vi hodet lavt og tør sjelden skryte av hva vi har fått til. At vi kanskje ikke bruker fargerike klær, at vi ikke hilser på fremmede, at vi lukter melk (?) er vel egentlig ikke et veldig stort problem i verdenssammenheng. Vi bidrar på andre måter, på viktigere områder. Hvorfor skal vi stadig kritiseres for småting som egentlig ikke har noen betydning? 

Anonymkode: fd673...179

Skal ikke folk få lov til å delta i diskusjoner fordi de er født i andre land?

Skal folk som er født i andre land kun få lov til å meninger som du liker? Og du bestemmer hva som er viktig for dem?

Er du så skråsikker på at Norge er best i alt? Og Skal folk som er født i andre land dra sin vei hvis de ikke nesegrus beundrer alt?

 

Anonymkode: b7b86...77e

  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er etnisk norsk, og jeg anser ikke meg selv som rasistisk. Min aller beste venninne fra barndommen kom fra et krigsherjet land, og jeg har vokst opp med forskjellige nasjonaliteter og kulturer innpå meg. I dag skal jeg på besøk til ei polsk venninne, digger henne🥰

Det jeg har problemer med er når folk som har flyttet til Norge kritiserer og langer ut mot det norske systemet, "for alt er mye bedre i deres hjemland". Hadde for eksempel en amerikansk kompis som ikke kunne gjøre annet enn å klage på Norge og oss nordmenn, og han orket jeg ikke være venn med lenger. Dra tilbake til fantastiske USA dersom alt er så mye bedre der, da? Vi gjør så godt vi kan i dette landet, likevel holder vi hodet lavt og tør sjelden skryte av hva vi har fått til. At vi kanskje ikke bruker fargerike klær, at vi ikke hilser på fremmede, at vi lukter melk (?) er vel egentlig ikke et veldig stort problem i verdenssammenheng. Vi bidrar på andre måter, på viktigere områder. Hvorfor skal vi stadig kritiseres for småting som egentlig ikke har noen betydning? 

Anonymkode: fd673...179

Jeg tror det ville vært bedre for alle hvis ikke alt ble tatt opp i verste mening hver gang. At utlendinger kommenterer "typisk norske" ting som litt pussige og annerledes fra deres hjemland, mener jeg vi må godta og ta for det det er. Det gjør jo alle i utlandet. Hvis det kun er virkelig klaging og nedrakking, blir det jo noe annet, da er jeg enig i at det blir for mye. 

På samme måte trenger utlendinger heller ikke å dra rasismekortet hver gang de føler de blir behandlet urettferdig eller spurt om opphav. Bare for å ha sagt det, ren rasisme, skjellsord og "kom deg tilbake dit du kommer fra" er selvsagt ikke greit. Men jeg kommer fra en annen landsdel enn der jeg bor, og når folk hører dialekten min, blir hvor jeg egentlig kommer fra et tema. Folk er nysgjerrige, og har ofte et behov for å plassere en geografisk, det gjelder også nordmenn som har bosatt seg et annet sted i eget land. Jeg kan også bli litt lei av dette, men utlendinger oppfatter altså ofte disse spørsmålene som rasistiske. 

Så er det de gangene man blir forbigått uten åpenbar grunn. Jeg har nå flere ganger ikke fått jobber jeg har søkt på, selv om jeg er kvalifisert og vel så det. Har inntrykk av at mange utlendinger i min situasjon da med en gang henger det på rasismeknaggen. Nei, det trenger ikke være det. Det finnes mye urettferdig som ikke har med rasisme å gjøre, det kan være så urettferdig man vil, men rasisme trenger det altså ikke å være. Det kan være at Knut eller Kari ble ansatt fordi moren deres kjenner sjefen, det er nødvendigvis ikke greit, men det er altså ikke nødvendigvis rasisme at Randi, Roger, Muhammed, Aisha og Hiroki ikke fikk jobben, selv om de også var kvalifiserte.

Og de reelle problemene vil bli tatt på alvor hvis folk slutter å ta absolutt alt opp i verste mening.

Anonymkode: 194c2...19d

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er etnisk norsk, og jeg anser ikke meg selv som rasistisk. Min aller beste venninne fra barndommen kom fra et krigsherjet land, og jeg har vokst opp med forskjellige nasjonaliteter og kulturer innpå meg. I dag skal jeg på besøk til ei polsk venninne, digger henne🥰

Det jeg har problemer med er når folk som har flyttet til Norge kritiserer og langer ut mot det norske systemet, "for alt er mye bedre i deres hjemland". Hadde for eksempel en amerikansk kompis som ikke kunne gjøre annet enn å klage på Norge og oss nordmenn, og han orket jeg ikke være venn med lenger. Dra tilbake til fantastiske USA dersom alt er så mye bedre der, da? Vi gjør så godt vi kan i dette landet, likevel holder vi hodet lavt og tør sjelden skryte av hva vi har fått til. At vi kanskje ikke bruker fargerike klær, at vi ikke hilser på fremmede, at vi lukter melk (?) er vel egentlig ikke et veldig stort problem i verdenssammenheng. Vi bidrar på andre måter, på viktigere områder. Hvorfor skal vi stadig kritiseres for småting som egentlig ikke har noen betydning? 

Anonymkode: fd673...179

Nå snakket jeg om store ting som for eksempel helsevesen, som mange nordmenn elsker å skryte av, men som er på bånn i europeisk sammenheng, korrupte politikere når man diskuterer med mennesker som hevder at det ikke finnes korrupsjon i Norge i det hele tatt, skolesystem ut fra PISA-undersøkelsene osv. Jeg er selv aktiv lokalpolitiker og gjør faktisk noe lokalt, prøver i hvert fall. Så jeg sitter ikke på ræva og kritiserer uten å gjøre noe. Likevel er responsen ofte aggresjon og "dra tilbake dit du kom fra".

Anonymkode: 4e1d0...e76

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tror det ville vært bedre for alle hvis ikke alt ble tatt opp i verste mening hver gang. At utlendinger kommenterer "typisk norske" ting som litt pussige og annerledes fra deres hjemland, mener jeg vi må godta og ta for det det er. Det gjør jo alle i utlandet. Hvis det kun er virkelig klaging og nedrakking, blir det jo noe annet, da er jeg enig i at det blir for mye. 

På samme måte trenger utlendinger heller ikke å dra rasismekortet hver gang de føler de blir behandlet urettferdig eller spurt om opphav. Bare for å ha sagt det, ren rasisme, skjellsord og "kom deg tilbake dit du kommer fra" er selvsagt ikke greit. Men jeg kommer fra en annen landsdel enn der jeg bor, og når folk hører dialekten min, blir hvor jeg egentlig kommer fra et tema. Folk er nysgjerrige, og har ofte et behov for å plassere en geografisk, det gjelder også nordmenn som har bosatt seg et annet sted i eget land. Jeg kan også bli litt lei av dette, men utlendinger oppfatter altså ofte disse spørsmålene som rasistiske. 

Så er det de gangene man blir forbigått uten åpenbar grunn. Jeg har nå flere ganger ikke fått jobber jeg har søkt på, selv om jeg er kvalifisert og vel så det. Har inntrykk av at mange utlendinger i min situasjon da med en gang henger det på rasismeknaggen. Nei, det trenger ikke være det. Det finnes mye urettferdig som ikke har med rasisme å gjøre, det kan være så urettferdig man vil, men rasisme trenger det altså ikke å være. Det kan være at Knut eller Kari ble ansatt fordi moren deres kjenner sjefen, det er nødvendigvis ikke greit, men det er altså ikke nødvendigvis rasisme at Randi, Roger, Muhammed, Aisha og Hiroki ikke fikk jobben, selv om de også var kvalifiserte.

Og de reelle problemene vil bli tatt på alvor hvis folk slutter å ta absolutt alt opp i verste mening.

Anonymkode: 194c2...19d

Vel, regelverket sier at hvis en utenlandsk person blir forbigått uten grunn, så anser likestillingsnemnda/domstolene oppsigelsen begrunnet i nasjonalitet, med mindre arbeidsgiver klarer å sannsynliggjøre en annen gyldig grunn. 

Anonymkode: 4e1d0...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra et annet land i vest-europa og har aldri møtt diskriminering, folk flest syns det er spennende. Det hjelper nok at jeg er blond, blåøyd og har lys hud samt at jeg snakker norsk flytende (dog med litt aksent) og hadde jobb fra første dag. Med andre ord gled jeg rett inn i samfunnet og var skattebetaler.

Jeg tør påstå at det hadde vært mindre diskriminering for eksempel for somaliere eller afghanere hvis de hadde gjort en real innsats for å lande i Norge. Å ikke kunne norsk etter flere år i Norge eller stå uten jobb er oppskrift til utenforskap og integrasjon må skje fra utlendingens side.

Anonymkode: 26138...ca5

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De fleste land har mange mennesker med fordommer. Problemet med Norge og flere andre land, er at mennesker der hevder at de IKKE er fordomsfulle og rasistiske, at de er rause og inkluderende. Så krasjer dette mot det man FAKTISK opplever. Hva med å stikke fingeren i jorda og innrømme at man har et problem? Så lenge problemet feies under teppet, får vi ikke bukt med det.

Anonymkode: 4e1d0...e76

Hvorfor kan ikke du innrømme at du har et problem. Jeg er jævlig lei av at nordmenn skal innrømme noe som helst. Dere utenlandske som har fått lov å komme hit burde ta et oppgjør med rasismen og egoismen deres. Se dere selv i speilet og erkjenne at dere ikke er verdige selv.

Anonymkode: 6e288...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor kan ikke du innrømme at du har et problem. Jeg er jævlig lei av at nordmenn skal innrømme noe som helst. Dere utenlandske som har fått lov å komme hit burde ta et oppgjør med rasismen og egoismen deres. Se dere selv i speilet og erkjenne at dere ikke er verdige selv.

Anonymkode: 6e288...58a

Jeg har da ikke "fått lov" til å komme hit, og jeg er ingen rasist. Jeg har vært her mesteparten av mitt voksne liv, og deltar aktivt i samfunnet gjennom jobb, frivillige verv, politikk, dugnad og så videre. Jeg har også vært norsk statsborger i en del år. Det er ikke egoistisk å forvente å kunne delta i diskusjoner på lik linje med de som er født norske. Det er heller ikke rasistisk å forvente å bli behandlet likt med andre uavhengig av nasjonalitet, hudfarge, opprinnelsesland mv. 

Anonymkode: 4e1d0...e76

  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder ikke meg, men en tilfeldig person på flyet tilbake til Oslo. Widerøe med fritt setevalg. En eldre dame satt ved et vindu og flyet var fullt. De siste som kom inn så etter ledige seter, og en mørkhudet ung fyr satte seg ved siden av denne damen.

Det første hun gjorde var å si at det var en annen som skulle sitte der, men han hadde satt seg et annet sted. Til slutt satte denne såkalte utlendingen seg ned, og ble så bombardert med personlige spørsmål. Hvor kommer du fra, hvor skal du, hva jobber du med, når kom du til Norge osv. Ikke aggressive spørsmål, damen virket egentlig litt redd eller bekymret, men likevel. Denne unge mannen (18-20 tipper jeg) var hyggelig og svarte og delte. Har vel opplevd det før, og var tålmodig. Svarene var også på kav dialekt. Det gjorde det ekstra sært synes jeg. Han hadde åpenbart vokst opp lokalt.

Ikke sånt de fleste sikkert vil kalle rasistisk, men en type "hverdagsrasisme" som er skjult for oss hvite. Må være slitsomt i lengden, og jeg hadde vondt av ham.

Anonymkode: 4a0cd...6c3

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Født og oppvokst i Norge, men far er italiensk. Jeg er olivenfarget i huden, men forholdsvis lys og mørk i håret, men brune øyne (jeg ser altså «hvit» ut, men ikke hvit nok)

På ungdomsskolen har jeg blitt bedt om å reise tilbake til bananplukke-landet mitt. En gjeng med gutter brukte også å vente på meg og broren min på veien hjem, hvor de skulle banke «negeren» ut av oss.

Ble mobbet på barneskolen også og utover dette.

Etternavnet mitt er litt uvanlig, så et av de første spørsmålene i jobbintervjuer har ofte vært. «Hvor kommer du egentlig fra?», «Er du norsk?», «Snakker du norsk?». Det er ikke nødvendigvis rasistisk det, men at det i 90 av 100 intervjuer skal være det første de spør om blir litt gammelt. Tannleger har også til vane å spørre om dette.

Norge er så definitivt et rasistisk land.

Anonymkode: 93731...460

I følge italienere jeg har pratet med i Italia en korrekt betegnelse.

Men fra spøk til alvor. De fleste mennesker er skeptiske til utlendinger. Og jo mer annerledes de ser ut, jo mer skeptiske er vi. Det er jo ikke slik at det bare er «hvite» som er rasister og usikre på mennesker fra andre land. Det går motsatt også. Selvfølgelig noe vi må jobbe med. Men tror ikke nordmenn er mer rasistiske enn andre. Jeg vil dog mene Italienere er verre enn nordmenn. Der er det jo også ganske mange i nord som har mer eller mindre rasistiske holdninger overfor syd-Italienere.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Gjelder ikke meg, men en tilfeldig person på flyet tilbake til Oslo. Widerøe med fritt setevalg. En eldre dame satt ved et vindu og flyet var fullt. De siste som kom inn så etter ledige seter, og en mørkhudet ung fyr satte seg ved siden av denne damen.

Det første hun gjorde var å si at det var en annen som skulle sitte der, men han hadde satt seg et annet sted. Til slutt satte denne såkalte utlendingen seg ned, og ble så bombardert med personlige spørsmål. Hvor kommer du fra, hvor skal du, hva jobber du med, når kom du til Norge osv. Ikke aggressive spørsmål, damen virket egentlig litt redd eller bekymret, men likevel. Denne unge mannen (18-20 tipper jeg) var hyggelig og svarte og delte. Har vel opplevd det før, og var tålmodig. Svarene var også på kav dialekt. Det gjorde det ekstra sært synes jeg. Han hadde åpenbart vokst opp lokalt.

Ikke sånt de fleste sikkert vil kalle rasistisk, men en type "hverdagsrasisme" som er skjult for oss hvite. Må være slitsomt i lengden, og jeg hadde vondt av ham.

Anonymkode: 4a0cd...6c3

Om jeg var han, ville jeg spurt "Er du fra FBI eller?". 

Anonymkode: 7c1fe...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg selv igjen i det flere her sier når det gjelder opplevd rasisme og diskriminering. Det har også vært et par tilfeller hvor det stod om livet. Jeg kunne fort endt opp som Hermansen i 2001, så det var bare flaks. 

Men den "vanlige" diskrimineringen er den som går mest under radaren og er den som "dreper" mest på sikt. Diskriminering når det gjelder jobbsøking, spesielt innenfor privat sektor for det er her diskriminering foregår aller mest når det gjelder minoriteter som har høyere utdanning. For ikke å snakke om utleie av boliger, og en rekke flere andre ting.

Som følge av denne opplevelsen og en rekke andre opplevelser, så velger jeg helt annerledes når det gjelder såkalte "øvrige", etniske nordmenn jeg omgås med. Selv prøver jeg å se på meg selv som norsk, men igjen, har jeg blitt for ofte minnet på at jeg "må være White Powered" for å være "god nok som norsk", noe som er tragisk.

Og det er ingen tvil i hvem som minner meg på sånne ting, det er etniske nordmenn som stemmer på partier på høyresiden.

Måten jeg da omgås etniske nordmenn på er å være ekstremt kritisk til deres politiske standpunkter. Det betyr at jeg unngår som pesten alle som stemmer på høyresiden så langt det lar seg gjøre og det er ingen tvil i hvor jeg finner nordmenn som er på "min side" - det er de som stemmer på venstresiden. 

Jeg anser det som total waste of time and energy (for å bruke engelsk), når det gjelder å omgås noen som stemmer på Høyre og spesielt Frp. Ikke at KrF henger så høyt hos meg heller. I og med at det er etnisk norske menn som trekker mer mot Høyre og Frp, og mange av de befinner seg i privat sektor i tillegg når det gjelder jobb og ansettelser, så baserer man hele livet på hvilken utdanning er OK å ta der jeg kan heller søke jobb i kommunal eller offentlig sektor, i og med at det er mindre diskriminering i disse sektorene sammenlignet med privat sektor. 

Det samme gjelder venner og bekjente. Omgås med folk som stemmer på AP, SV, Rødt, MDG, og lignende. Kan tolerere borgerlig Venstre, men skjønner fortsatt ikke bæret av at de vil samarbeide med Frp. 

Høyre og Frp folk spesielt unngås som pesten / kolera / kreft så mye som mulig. 

Har levd lenge nok til å forstå hvor rasismen kommer fra, og det er fanken meg hver gang et eller annet krek på høyresiden som slenger med leppa. Livet er for kort til å være snill med eller venn med høyreorienterte folk, især etnisk norske menn som stemmer på disse partiene. All ære til andre etnisk norske menn som stemmer på venstresiden, de har jeg ikke problemer med i det hele tatt.

Så det er ikke snakk om at "nordmenn er rasister" overall, men jeg har peilet ut hvem som er rasister, og det er ingen tvil i at sjansen er svært høy hos et visst segment av befolkningen, nemlig en etnisk norsk mann som stemmer på høyresiden, og enten har problemer i arbeidslivet eller jobber i privat sektor.

På motsatt side, er det mer urbane kvinner og menn som stemmer på venstresiden som er åpne og "vil meg godt" som minoritet, som er de jeg har ikke problemer med. Men det tok med veldig lang tid før jeg begynte å analysere og se hvor problemet er og hvor problemet ligger, slik at man prøver å kutte ut flest mulige Høyre og FrP folk på veien. Mer patetisk gjeng skal man lete lenge etter, som masturberer hardt til rikinger, Trump, Sylvi og hun fascisten i Italia og Frankrike.

Trist at jeg kan måttet "navigere" livet mitt slik, da spesielt med tanke på jobb og hvilken sektor man må jobbe i, for å unngå problemer ved ansettelser, og det samme gjelder å være mer kritisk til hvor man bor (helst i en kommune som har sterk venstreside) og hvem man da omgås med i fritiden, på bakgrunn av politiske verdier og holdninger som er alfa og omega. 

 

Anonymkode: 04cef...f8b

  • Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd å bli kaldt rasist på jobb når jeg irettesetter ansatte med utenlandsk bakgrunn. Snakker til dem som alle andre ansatte, godtar like mye/lite. 
 

Spør de fleste jeg jobber med hvor de kommer fra, syntes det er koselig med mangfold og høre litt om hjemplassen, enten det er Hønefoss, Bergen eller Teheran. 
 

Opplever at mange fra Midtøsten ser ned på afrikanere. Og kommer med stikk til nordmenn som at damene er billige. 
 

Skal ikke være lett.

Anonymkode: e4171...ee8

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er adoptert og får ofte spørsmål om hvor jeg er fra. Svarer stedet jeg vokste opp. Har flere ganger fått oppfølgingsspørsmålet «Men du er jo ikke norsk du?!»

 

Anonymkode: 480ac...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...