Gå til innhold

Venner med overvekt og fedme som tror jeg har "rask forbrenning"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tenker også at det kan bli spist litt i det skjulte. 

Anonymkode: f905b...d99

Når barna er ganske små, så skal det godt gjøres at barn spiser MYE i det skjulte hver eneste dag. Jeg lager alle måltider, han har ingen penger å bruke i eventuelle kiosker og butikker, de fleste kompiser kommer på overnatting hit, og ikke omvendt, og jeg vet jo hva jeg har i skap og kjøleskap. Han er også svært bevisst på at ytterligere vektoppgang kan medføre alvorlig helsefare.

Anonymkode: b0dfb...57b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 2.1.2024 den 10.58):

1500 kcal er forøvrig omtrent hvor mye en 7 åring trenger.

Anonymkode: 3436b...934

Og hva så? 🤨 Godt voksne kvinner på 50 kg med stillesittende jobb kan veldig godt ha et kaloribehov i det området også. For en ignorant kommentar.

(nå vet jeg ikke noe om TS sin alder, men det er ikke poenget)

Anonymkode: 93915...c0b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når barna er ganske små, så skal det godt gjøres at barn spiser MYE i det skjulte hver eneste dag. Jeg lager alle måltider, han har ingen penger å bruke i eventuelle kiosker og butikker, de fleste kompiser kommer på overnatting hit, og ikke omvendt, og jeg vet jo hva jeg har i skap og kjøleskap. Han er også svært bevisst på at ytterligere vektoppgang kan medføre alvorlig helsefare.

Anonymkode: b0dfb...57b

Jeg var selv en overvektig unge, du aner ikke hvor mye jeg klarte å snike til meg uten at mamma og pappa visste det. Mamma jobbet hele tiden for å passe på meg, men det var ikke mulig for henne å ha full kontroll. Og det kan godt være du har det altså :)

Jeg tror definitivt det er individuelle forskjeller også, som jeg skrev. Selv om jeg tror det i hovedsak ikke handler om det. 

Anonymkode: bf12f...a60

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg var selv en overvektig unge, du aner ikke hvor mye jeg klarte å snike til meg uten at mamma og pappa visste det. Mamma jobbet hele tiden for å passe på meg, men det var ikke mulig for henne å ha full kontroll. Og det kan godt være du har det altså :)

Jeg tror definitivt det er individuelle forskjeller også, som jeg skrev. Selv om jeg tror det i hovedsak ikke handler om det. 

Anonymkode: bf12f...a60

Og hvor fikk du mat fra, tør jeg spørre? Hvis foreldrene dine ikke kjøpte/laget den, du ikke hadde egne penger eller overnattet/var på besøk hos venner der du spiste hele tiden?

Anonymkode: b0dfb...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Og hvor fikk du mat fra, tør jeg spørre? Hvis foreldrene dine ikke kjøpte/laget den, du ikke hadde egne penger eller overnattet/var på besøk hos venner der du spiste hele tiden?

Anonymkode: b0dfb...57b

De fleste har vel mat hjemme? Jeg spiste melis, sukker, smør, ost, brød, knekkebrød, osv. Spiste bare enormt mye av det som var i skapene hjemme. 

Anonymkode: bf12f...a60

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

De fleste har vel mat hjemme? Jeg spiste melis, sukker, smør, ost, brød, knekkebrød, osv. Spiste bare enormt mye av det som var i skapene hjemme. 

Anonymkode: bf12f...a60

Ok. Da hadde foreldrene dine enten null oversikt over det som er i skapene, eller så visste de det og lot deg holde på. Min gutt liker ikke sukker og godteri, selv om jeg tilbyr gjerne godteri i helga, baker noen ganger osv. Brød er han heller ikke så glad i, da han ikke liker frø. Han spiser for det meste kjøtt, pasta, poteter, salater, grønnsaker, frukt og fisk. Smør har vi ikke engang i kjøleskapet.

Anonymkode: b0dfb...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok. Da hadde foreldrene dine enten null oversikt over det som er i skapene, eller så visste de det og lot deg holde på. Min gutt liker ikke sukker og godteri, selv om jeg tilbyr gjerne godteri i helga, baker noen ganger osv. Brød er han heller ikke så glad i, da han ikke liker frø. Han spiser for det meste kjøtt, pasta, poteter, salater, grønnsaker, frukt og fisk. Smør har vi ikke engang i kjøleskapet.

Anonymkode: b0dfb...57b

Da er han vel bare et spesielt tilfelle :) Det er klart det ikke var lett for dem å holde styr på om det forsvant noen skjeer med sukker eller melis, et knekkebrød, litt ublandet saft, osv. over tid. 

Anonymkode: bf12f...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da er han vel bare et spesielt tilfelle :) Det er klart det ikke var lett for dem å holde styr på om det forsvant noen skjeer med sukker eller melis, et knekkebrød, litt ublandet saft, osv. over tid. 

Anonymkode: bf12f...a60

De fleste barn spiser ikke smør og melis uten noe annet. Det er bare ekkelt og kvalmt for de aller fleste. Jeg baker også en del for idrettslaget, foreningen, styremøter osv, så har full kontroll på baketing i huset.

Anonymkode: b0dfb...57b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ganske mye energi og tid på å planlegge og holde meg i lav vekt. Får dlike kommentarer jeg og. Har sagt det en gang og det er det. Hvordan de bortforklarer for seg selv har jeg ikke noe med. Ønsker ikke at de skal føle seg dårlig heller. Man blir litt lei kommentarene, men men

Anonymkode: 805da...dca

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De fleste barn spiser ikke smør og melis uten noe annet. Det er bare ekkelt og kvalmt for de aller fleste. Jeg baker også en del for idrettslaget, foreningen, styremøter osv, så har full kontroll på baketing i huset.

Anonymkode: b0dfb...57b

Nei, de fleste gjør jo ikke det. Men de med overvekt og problemer med kontroll på inntak av mat kan fint gjøre det. 

Jeg ser du går veldig i forsvar her, og jeg er overbevist om at du gjør alt riktig med sønnen din. Jeg kom bare med et motsvar til at din opplevelse ikke nødvendigvis er svaret for alle :)

Anonymkode: bf12f...a60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, ts, og ser frustrasjonen. Jeg er ikke slank selv, men har et par veldig slanke venninner. Et par andre venninner kommenterte stadig at de var så heldige som kunne spise hva de ville. Men jeg så jo at det ikke var riktig, så vi pratet om dette. Jeg påpekte at de to stort sett alltid tar de sunne valgene, de spiser sjelden usunt og da i en begrenset mengde/tidsrom og de er aktive. Det er valgene hver dag som gjør se slanke. Og det er mine valg hver dag som gjør at jeg har en del ekstra på kroppen. Så enkelt er det for majoriteten av oss. 

Anonymkode: 17dbc...119

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenning har nok en del å si. Jeg spiser mindre enn i 20-årene, likevel veier jeg mer nå i 30-årene. Noe skjedde etter barn nr 2.

 

Anonymkode: 85ac6...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "kunne spise hva jeg ville" fra jeg var barn til jeg passerte 40. Jeg fikk også endel kommentarer på at jeg var "heldig" o.l.  I hele den voksne perioden lå min BMI på 21,5-22,5

Men som deg TS så valgte jeg en periode å tracke hva jeg spiste, samtidig som jeg fulgte litt med på de rundt meg, som oftest kom med slike kommentarer, hva de spiste når vi møttes.  Og som deg fant jeg ut at det var generelt høyere inntak ( større porsjoner, mer kaloririkt osv) det de inntok enn de valgene jeg normalt tok. I tillegg til at jeg var nok mer aktiv enn dem i snitt. Mitt snitt den gang, og nå, var/er på ca 1500-1800 pr dag.  (BMR på ca 1300 pr i dag) 

Forskjellen da og nå, er at mitt aktivitetsnivå har sunket betraktelig, Ungene vokste opp og flyttet ut og jeg var ikke lenger konstant på farten fra 0630 til 2130, men landet stadig oftere i sofaen, hvor det lettere kan inntas spiselige saker.  En periode var jeg oppe på BMI 25,8, før jeg skjønte at dette ikke kan fortsette. Jeg måtte øke aktivitetsnivået, og samtidig tenke over hva jeg puttet i munnen.  Jeg liker å bli skikkelig mett når jeg spiser. For min del passer det derfor å spise to måltider pr dag. MEn jeg er ikke mer striks enn at jeg koser meg med godterier innimellom og nyter god mat i helgene. 

Anonymkode: 1fd53...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er forresten det Iform skriver. Hvis jeg hadde forholdt meg til dette ville jeg økt i vekt image.png.10c1537f498bd2a8851332687670eb2b.png

Anonymkode: 1fd53...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.1.2024 den 23.49):

Er jeg alene om å vurdere å si i fra om dette?😅

Jeg er selv veldig slank (BMI 18/19). Jeg spiser sunt, og er nogenlunde aktiv. Men, jeg elsker sjokolade, smågodt og all søt bakst. I selskapelige lag spiser jeg ofte myye søtt, og får alltid kommentarer om at jeg må ha så rask forbrenning som kan spise slik.

Mine overvektige venner sier at de aldri kunne spist som meg, for da hadde de blitt enda fetere. Men realiteten er, de spiser jo mye mer enn hva jeg gjør. Hva jeg spiser én kveld i uken er ikke sammenlignbart for kostholdet mitt som helhet. En periode tenkte jeg at de kanskje hadde rett, og jeg begynte å tracke hva jeg spiste for å finne ut av dette. Det viser seg da at jeg har en helt normal forbrenning, og spiser i løpet av en uke det som er min hvileforbrenning (1400-1500 om dagen). 

Spørsmålet mitt er, skal jeg si det til dem? På en måte føler jeg meg frekk som kommenterer det, men jeg vil jo også være ærlig. De har jo et helt feil bilde av meg og mitt kosthold. Dette er altså nære venner, ville aldri falt meg inn å kommentere dette til bekjente.

Hva tenker dere?

Anonymkode: ede9d...18f

Ja det er supersnodig å si at du har høy forbrenning! 🙈 Menneskekroppene er jo selvsagt ikke lik, vi reagerer forskjellig på medisiner, ytre påvirkninger, psyke, hormoner som jobber ulikt osv…

Men når det kommer til vekt, er det såre enkelt, og vi er dessverre på godt og vondt et resultat av inntak/uttak (trening og bevegelse). 

Jeg kan ærlig si at jeg er 20 mer enn jeg burde være og er et reaultat av for høyt inntak av mat over tid.

Jeg vet nøyaltig hva som skal til for å bli like slank som deg (bmi 18), men så er jeg alt for glad i sjokolade og kosemat til å bli det før jeg virkelig går inn for det. 

 

En annen ting er at noen med «hengemage» tenker at de bare er sånn… Eller skal være sånn. Og så gidder de ikke en gang å trene kondisjon for å fjerne den. 

Endret av Odine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2024 den 15.07):

Nå har det vært publisert omfattende forskning om hva genetikken gjør med forbrenningen, og at folk som har vært overvektige må ligge på LAVERE kaloriinntak enn normalvektige for å vedlikeholde den samme vekten. I tillegg forbrenner overvektige færre kalorier under trening enn normalvektige. 

Anonymkode: b0dfb...57b

Jaja, selvfølgelig har genetikk alt å si. Det er derfor alle var overvektige før i tiden også!🙄

Anonymkode: d816b...d3e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 1.1.2024 den 23.49):

Er jeg alene om å vurdere å si i fra om dette?😅

Jeg er selv veldig slank (BMI 18/19). Jeg spiser sunt, og er nogenlunde aktiv. Men, jeg elsker sjokolade, smågodt og all søt bakst. I selskapelige lag spiser jeg ofte myye søtt, og får alltid kommentarer om at jeg må ha så rask forbrenning som kan spise slik.

Mine overvektige venner sier at de aldri kunne spist som meg, for da hadde de blitt enda fetere. Men realiteten er, de spiser jo mye mer enn hva jeg gjør. Hva jeg spiser én kveld i uken er ikke sammenlignbart for kostholdet mitt som helhet. En periode tenkte jeg at de kanskje hadde rett, og jeg begynte å tracke hva jeg spiste for å finne ut av dette. Det viser seg da at jeg har en helt normal forbrenning, og spiser i løpet av en uke det som er min hvileforbrenning (1400-1500 om dagen). 

Spørsmålet mitt er, skal jeg si det til dem? På en måte føler jeg meg frekk som kommenterer det, men jeg vil jo også være ærlig. De har jo et helt feil bilde av meg og mitt kosthold. Dette er altså nære venner, ville aldri falt meg inn å kommentere dette til bekjente.

Hva tenker dere?

Anonymkode: ede9d...18f

Disse vennene startet hele opplegget med å være frekk nok til å si at hvis de hadde spist som deg hadde de enda feitere/feit. Har selv bmi på 18/19 og en kropp jeg aldri ville klagd på. Disse vennene er sjalue på deg og kamuflerer insultsene sine i vitser. Har selv fått høre både at kostholdet mitt ville gjort andre «enda feitere» og at jeg har spiseforstyrrelser fordi jeg er slank. De skulle ønske de selv hadde en attraktiv kropp og ansikt, og tar dette ut på deg som ikke har gjort noe annet enn å bli født sånn.
Enjoy your pretty privilege og lev livet ditt. Kan jo enkelt bare ha det som en regel at du er snill mot alle så lenge de er snille mot deg. De som kommenterer på utseende relaterte ting hos andre, fortjener å få samme medisin tilbake. Stay mad fedme girls.

Anonymkode: af314...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder forbrenning med aktivitet. satt på spissen tenker jeg på tanter som konstant må gjøre noe eller guttunger med ADHD som ikke evner å sitte stille, og aldri gør, men løper. Her er vi alle påulike nivåer - noen er aktive i sin personlighet og sitter lite rolig, mens andre har en mer rolig væremåte + at man må ta høyde for fysisk aktivitet i jobb og på fritiden. De som er aktive både som person, men også i jobb og fritid, forbrenner naturligvis mer enn de som beveger seg lite. Men forbrenning vil alltid være mindre viktig enn det vi spiser. Jeg tror ikke vennene til TS er overvektige fordi de tror at TS har høyere forbrenning, men jeg synes det er innafor å si: Jeg liker ikke at dere snakker om det jeg spiser eller kroppen min, som jeg mener gjelder alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2024 den 10.25):

Hva får du ut av å si fra om dette?

Om du ønsker kan du jo si at du spiser lite i hverdagen neste gang de nevner det. Men skjønner virkelig ikke helt vitsen. 

Anonymkode: 36f69...7de

Hva får de ut av å kommentere på henne først? Skal man vise mer empati fordi de er overvektige? Hva hadde skjedd om det var en solid 10/10 som oppførte seg slik? Hadde blitt en helt annen sak da. Sjalue kjerringer fortjener sin egen medisin tilbake.

Anonymkode: af314...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Colaboks skrev (På 1.1.2024 den 23.56):

 

Ufin video

Anonymkode: 109c0...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...