Gå til innhold

Venner med overvekt og fedme som tror jeg har "rask forbrenning"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg er som sagt overvektig, og er IKKE opphengt i mat. Jeg glemmer å spise, og kan gå en hel dag uten mat. Ikke bra for mitt blodsukker. Alle overvektige er ikke som dine overvektige venner ;)

Anonymkode: 8175d...9db

Jo, det er bra for blodsukkeret ditt, det er en gammel myte at man bør småspise dagen lang.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei, forskning viser at normalvektige kvinner ikke bør gjøre det. Du heller mot undervekt, og skal selvfølgelig ikke sulte deg bare fordi. Du er jo for øvrig opptatt av mat når du loggfører nøyaktig hvor mange kalorier du spiser i løpet av en dag. 

Anonymkode: b0dfb...57b

Jeg logget en periode på to måneder for å sjekke siden andre stadig kommenterte og jeg ble nysgjerrig, jeg gjør selvsagt ikke set til vanlig 🤣 

Hva vet du om jeg heller mot undervekt? Jeg er ikke ts og jeg har ikke skrevet hva min BMI er.

Og jo, normalvektige kvinner har absolutt godt av periodisk faste, med mindre de f.eks. har diabetes 1. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sånn er jeg også! Og jeg er slank. Jeg bare er veldig glad i mat, ikke som i at jeg spiser enorme porsjoner (blir fort mett), men som i at jeg er interessert i det, en foodie, eeeelsker mat. Når jeg er på ferie så er det mye snakk om hva og hvor og når neste måltid skal være, jeg er alltid fysen på mat, gleder meg alltid til neste måltid. Og: jeg spiser mer på ferier, for det første er det gjerne hotellfrokost, og så spiser man både lunsj og middag ute, mens på en helt vanlig kjedelig mandag går det mer i kaffe og rugsprø.

Det er jo forøvrig du som virker opphengt i mat som teller kalorier, eller lar deg irritere av at spisingen din kommenteres. 

Anonymkode: b1f8d...f05

Jeg teller ikke kalorier, jeg gjorde det kun en periode for flere år siden for å sjekke. 

 

Du høres slitsom ut å være på ferie med dersom man ønsker å gjøre annet enn å lete etter restauranter og å spise, men man er jo forskjellige.

Anonymkode: 84ead...29d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Altså, TS spiser MINDRE enn kaloribehovet for en voksen kvinne, og er undervektig (BMI på 18). https://magasinet.roede.com/kosthold-ernaering-matglede-ned-i-vekt/hvor-mange-kalorier-skal-jeg-spise/109998

Hun sier at hun må spise så lite for å vedlikeholde vekten (undervekten). I tillegg faster hun enkelte dager, og overspiser på en svært usunn måte (4000 kcal per dag???) andre dager. Følger med på alt vennene legger ut om mat og fører nøyaktig regnskap over kcal per dag i snitt, selv om hun ikke slanker seg. 

Jeg tok utgangspunktet i TS sin BMI på 18, og høyde på 1.60 cm, med vekt på 48 kg, stillesittende kontorjobb og lite aktivitet i fritiden. Ifølge iForm sin kalkulator, er hennes daglige behov over 1700 kcal per dag. Er hun 170 cm og 52 kilo (samme BMI), så blir behovet på 1850 kcal per dag. Ifølge trening.no må TS med sine mål spise 1480 kcal eller færre for å gå ned i vekt. Altså, lever hun på slankediett som undervektig. Dette er ikke sunt. 

Man skal heller ikke faste som undervektig: https://iform.nu/sunn-livsstil/forebygging/boost-immunforsvaret-med-faste

Anonymkode: b0dfb...57b

Jeg har aldri skrevet at jeg faster. Dette har du fra noen andre i tråden. Jeg er normalvektig (BMI 19). Jeg overspiser ikke, men koser meg ekstra i selskap.  
Min BMR er 1227. For å holde vekta må jeg spise 1450. For å legge på meg behøver jeg mellom 1500 og 1700.

Jeg lever ikke på en slankediett, men spiser vanlig. Du blander sammen meg, Ts, og andre som kommenterer i tråden.

Anonymkode: ede9d...18f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har BMI mellom 19 og 20 og får også slike kommentarer. Jeg får også høre at jeg "spiser hele tiden" på jobb, fordi jeg spiser ofte og lite. Jeg spiser omtrent 400 kalorier i løpet av arbeidsdagen, men da gjerne fordelt på fire-fem måltider, dvs at jeg stadig slenger i meg noe mat hvis jeg har 2 min til overs. Jeg blir fort mett og fort sulten og spiser relativt kalorifattig og sunn mat. Et knekkebrød med litt grønt på er f.eks rundt 80 kalorier, så da kan jeg spise fire knekkebrød og en kiwi, f.eks i løpet av en arbeidsdag. Så sitter andre der som enten spiser ett stort måltid (kaloririke middagsrester) eller to måltider som til sammen inneholder oppimot 1000 kalorier, og så tror de at jeg spiser mer enn dem. I tillegg spiser jeg kalorifattige middager, fordi jeg spiser mye grønnsaker og rent kjøtt. Hvis jeg skeier ut, dropper jeg et måltid eller eventuelt spiser mindre til det måltidet. I tillegg blir jeg fort kvalm av søtsaker, selv om jeg elsker det i små mengder, så det er begrenset hvor mye jeg klarer å stappe i meg av det. 

Anonymkode: 46cd2...9d6

Ikke rart du må spise ofte når du spiser for lite pr måltid. Su burde spise hovedmåltider istedet for et hav av mellommåltider. Tarmene dine får jo aldri hvike, og det kan gi deg problem på sikt. 

Anonymkode: e94f1...607

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du får unødig mye pes/"kjeft" av vennene dine, så kan du si noe neste gang det kommer opp. Du trenger ikke å ta opp temaet selv. 

Anonymkode: e94f1...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Selv om man har BMI på 18,5 så skal man fortsatt ikke gå på diett, faste og slanke seg. Samtidig som man andre dager spiser 4000 kcal på en dag. Jeg klarer ikke engang å forstå hvordan det er mulig for en veldig slank person å trykke i seg så mye på en dag. Jeg hadde spydd.

Anonymkode: b0dfb...57b

Jeg tror du/dere blander andre som kommenterer med meg, som er Ts. Jeg har aldri fastet eller slanket meg en dag i mitt liv. I de dagene jeg er på selskap spiser jeg ikke noe særlig mer enn 1800-2000 kalorier i løpet av hele dagen.  Har aldri i mitt liv spist 4000 kalorier på en dag, så vidt jeg vet.

Anonymkode: ede9d...18f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo åpenbart at overvektige spiser for mye, det vet de selv, og tenker på det hele tiden. Jeg har ikke behov for å trykke dem ytterligere ned, så jeg svarer bare; ja, det er sant, jeg er heldig sånn. Vi har alle våre ting i livet vi kunne blitt bedre på, og vi vet det ofte selv, ikke vits at folk driver og gnager og maser…

Anonymkode: b1475...8ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Om du ikke klarerer å forstå andre mennesker trenger du heller ikke legge deg opp i hvordan de spiser. Alle er forskjellige. 

Anonymkode: ba54b...9c9

Helsemessig er det skadelig å faste når man er undervektig. 18,5 er rett på grensa til undervekt, og man bør ikke gå ned i vekt. 

Anonymkode: b0dfb...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har ganske lik fysiologi som deg. spiser 15-1600 kalorier om dagen, og holder meg på den måten til en BMI mellom 19 og 20. Er i tillegg noe over middels høy for kvinne (173 cm).

Har fått høre x antall ganger av de som klager over på egen vekt, at de "trenger mer mat" enn meg osv når jeg sier at hvis man ikke er fornøyd med vekta/føler seg for tung må man se på om man spiser for mye. Jeg setter meg ikke til doms over andres vekt, men tenker at de burde sett sammenhengen med at jeg som stabilt normalvektig ikke trenger mer enn jeg spiser, så hvorfor tror de at de trenger mer enn meg, hvis de synes de veier for mye?

Anonymkode: 249be...59d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Helsemessig er det skadelig å faste når man er undervektig. 18,5 er rett på grensa til undervekt, og man bør ikke gå ned i vekt. 

Anonymkode: b0dfb...57b

Fokuser leksjonene dine mot overvektige. Er der det trengs. 

Anonymkode: ba54b...9c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kommer an på kjønn, alder, aktivitetsnivå, vekt og høyde i tillegg til energinivå og humør. 
Høyde og vekt er kun to av faktorene som spiller inn og de mange variablene til sammen er hva som avgjør.

En kalkulator som gir det regnestykket ts forholder seg til er kun er verktøy på veien, for en kvinne i fruktbar alder er ikke en BMI på 18-19 nødvendigvis sunt over tid, avhengig av ulike ting kan det tyde på et kosthold som ikke dekker individets behov for næring. Det kan, mer at jeg skriver KAN, ikke må føre til mangler og benskjørhet på sikt om da ikke ts er veldig bevisst og allerhelst trener styrke. 

Anonymkode: 3436b...934

En gjennomsnittlig 7 åring er 7 år. 

Anonymkode: 4f4b0...5b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

 

Jeg teller ikke kalorier, jeg gjorde det kun en periode for flere år siden for å sjekke. 

 

Du høres slitsom ut å være på ferie med dersom man ønsker å gjøre annet enn å lete etter restauranter og å spise, men man er jo forskjellige.

Anonymkode: 84ead...29d

Whoa... ingen grunn til å bli helt bitch. Kanskje du bør spise litt og få opp blodsukkeret.

Jeg reiser jo med andre foodies, selvsagt. Vokst opp med matinteresserte foreldre, og kjenner mange som er glade i mat :)

Det er en ganske vanlig interesse som mange har. Jeg synes det er kjedelig med sånne som drar til steder med fantastiske restauranter og masse spennende å smake, så har de med knekkebrød og makrell i tomat i kofferten, og vil bare gå på McDonalds. Men som du sier, man er jo forskjellige.

Anonymkode: b1f8d...f05

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, si det. Det der virker det som alle slanke får høre fra de overvektige, og det luller dem inn i en slags tillært hjelpeløshet - det er ikke vits for dem å gjøre tiltak for de har jo bare lav forbrenning stakkars… 

Jeg kan spise mer enn mine overvektige venner ved enkelte måltider, men de spiser myyyye mer enn meg per uke. Det er grunnen til at jeg er slank og de ikke er det.

Anonymkode: 84ead...29d

Signerer denne. Overvektige trøster seg selv med at "slanke mennesker spiser jo faktisk MER enn meg, det er jo UMULIG for meg å gå ned i vekt da!" og så evner de ikke å ta innover seg at slanke mennesker sitt siste måltid for dagen enten er middag i 17-tiden eller et knekkebrød i 20-tiden.

Anonymkode: 0c198...b76

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo åpenbart at overvektige spiser for mye, det vet de selv, og tenker på det hele tiden. Jeg har ikke behov for å trykke dem ytterligere ned, så jeg svarer bare; ja, det er sant, jeg er heldig sånn. Vi har alle våre ting i livet vi kunne blitt bedre på, og vi vet det ofte selv, ikke vits at folk driver og gnager og maser…

Anonymkode: b1475...8ee

Svært mange overvektige forstår ikke det, nei. Jeg har en overvektige venninne som klager på at uansett hvor lite hun spiser så går hun ikke ned i vekt. Hver gang vi er på kafé så drikker jeg en svart kaffe, mens hun koser seg med både kaffe latte og gjærbakst. Hun er rett og slett sveiseblind.

Anonymkode: 0c198...b76

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan sikkert prøve å fortelle dem hvordan det henger sammen, men de kommer ikke til å tro på deg. For det betyr at de ville måtte begrense seg i det daglige, og det vil de ikke. Det beste er om du klarer å bite det i deg. Men jeg vet det er vanskelig.

Anonymkode: 69ad1...3c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svært mange overvektige forstår ikke det, nei. Jeg har en overvektige venninne som klager på at uansett hvor lite hun spiser så går hun ikke ned i vekt. Hver gang vi er på kafé så drikker jeg en svart kaffe, mens hun koser seg med både kaffe latte og gjærbakst. Hun er rett og slett sveiseblind.

Anonymkode: 0c198...b76

Nå har det vært publisert omfattende forskning om hva genetikken gjør med forbrenningen, og at folk som har vært overvektige må ligge på LAVERE kaloriinntak enn normalvektige for å vedlikeholde den samme vekten. I tillegg forbrenner overvektige færre kalorier under trening enn normalvektige. 

Anonymkode: b0dfb...57b

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For øvrig er 1400 kcal per dag en slankekost og ikke normalt for en voksen, frisk kvinne.

Er man lav og slank er det helt normalt å ikke kunne spise mer enn 1400-1500 i døgnet.

Anonymkode: 2cde0...eb6

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er overvektig selv og har mange venner som er eller har vært overvektig, og ingen av oss har noen sinne trodd eller klaget på at vi har lav forbrenning eller legger på oss uansett hvor lite vi spiser. Jeg tviler sterkt på at flertallet av overvektige ikke aner hvorfor de legger på seg. Hva de innrømmer overfor andre (spesielt slanke/tynne) er noe helt annet. Noen ganger kan "du er så heldig som kan spise hva du vil" eller "jeg går ikke ned i vekt uansett hva jeg gjør" være en måte å søke trøst på.

Anonymkode: 4eae1...28f

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vet kanskje ikke hva du spiser til hverdags? Om de bare ser når du spiser usunt er det ikke så rart de tenker slik.

Du kan sjekke forbrenningen hos lege, om du allerede ikke har gjort det. Forbrenningskalkulatorer på nett er ikke så nøyaktige. Hvis dine venner fortsetter å kommentere, sier du hva legen har sagt. Det bør stoppe kommentarene.

Ettersom dine venner er overvektige, kan du også si at man ikke skal kommentere andres vekt. Personer med overvekt og fedme burde forstå sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

1500 kcal er forøvrig omtrent hvor mye en 7 åring trenger.

Anonymkode: 3436b...934

Kan være så, men barn behøver mer kalorier i forhold til høyde/vekt enn voksne. Barna behøver å vokse og utvikle seg. Derfor skal ikke BMI-kalkulatur brukes på barn og unge tenåringer. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare la være å si noe. Jeg har vært i begge ender og det medfører heldigvis at jeg ikke tror det ikke er ulik forbrenning hos folk. 

Jeg kunne tidligere spise menn under bordet uten å legge på meg. Etter sykdom som ødela hele min naturlige tarmfloraen og sikkert mer ble jeg tykk, og sliter sinnsykt med å gå ned. Spiser betydelig mindre enn tidligere, da jeg var og forble slank. 

Det er mer enn hva man spiser som spiller inn. 

 

Anonymkode: 0f05a...1e9

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...