Gå til innhold

Venner med overvekt og fedme som tror jeg har "rask forbrenning"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er jeg alene om å vurdere å si i fra om dette?😅

Jeg er selv veldig slank (BMI 18/19). Jeg spiser sunt, og er nogenlunde aktiv. Men, jeg elsker sjokolade, smågodt og all søt bakst. I selskapelige lag spiser jeg ofte myye søtt, og får alltid kommentarer om at jeg må ha så rask forbrenning som kan spise slik.

Mine overvektige venner sier at de aldri kunne spist som meg, for da hadde de blitt enda fetere. Men realiteten er, de spiser jo mye mer enn hva jeg gjør. Hva jeg spiser én kveld i uken er ikke sammenlignbart for kostholdet mitt som helhet. En periode tenkte jeg at de kanskje hadde rett, og jeg begynte å tracke hva jeg spiste for å finne ut av dette. Det viser seg da at jeg har en helt normal forbrenning, og spiser i løpet av en uke det som er min hvileforbrenning (1400-1500 om dagen). 

Spørsmålet mitt er, skal jeg si det til dem? På en måte føler jeg meg frekk som kommenterer det, men jeg vil jo også være ærlig. De har jo et helt feil bilde av meg og mitt kosthold. Dette er altså nære venner, ville aldri falt meg inn å kommentere dette til bekjente.

Hva tenker dere?

Anonymkode: ede9d...18f

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja hadde sagt det dersom det kommer opp igjen

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også flere venner som sier jeg er heldig fordi jeg er så slank naturlig. Det er litt frustrende, siden jeg er jo slank fordi jeg ikke spiser mer enn jeg forbrenner. Trener ikke, men spiser rundt 1500 kcal om dagen. I helgene kan jeg kose meg med litt ekstra, men sånn i hverdagen spiser jeg jo ikke så mye. 

Anonymkode: 66b95...68a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke hva du lurer på?😅

Anonymkode: 10022...201

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det litt som deg, ts, dog med noe høyere bmi. Jeg prøver å være aktiv og ta gode valg for helsa i hverdagen, selv om jeg elsker kake og sjokolade. På jobbsamlinger forsyner jeg meg (ganske moderat) av god pausemat, og jeg får liknende kommentarer. Men de som kommenterer er ikke så nære venner at jeg kommer til å si noe.  De får tro hva de vil.

Anonymkode: 93915...c0b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er jeg alene om å vurdere å si i fra om dette?😅

Jeg er selv veldig slank (BMI 18/19). Jeg spiser sunt, og er nogenlunde aktiv. Men, jeg elsker sjokolade, smågodt og all søt bakst. I selskapelige lag spiser jeg ofte myye søtt, og får alltid kommentarer om at jeg må ha så rask forbrenning som kan spise slik.

Mine overvektige venner sier at de aldri kunne spist som meg, for da hadde de blitt enda fetere. Men realiteten er, de spiser jo mye mer enn hva jeg gjør. Hva jeg spiser én kveld i uken er ikke sammenlignbart for kostholdet mitt som helhet. En periode tenkte jeg at de kanskje hadde rett, og jeg begynte å tracke hva jeg spiste for å finne ut av dette. Det viser seg da at jeg har en helt normal forbrenning, og spiser i løpet av en uke det som er min hvileforbrenning (1400-1500 om dagen). 

Spørsmålet mitt er, skal jeg si det til dem? På en måte føler jeg meg frekk som kommenterer det, men jeg vil jo også være ærlig. De har jo et helt feil bilde av meg og mitt kosthold. Dette er altså nære venner, ville aldri falt meg inn å kommentere dette til bekjente.

Hva tenker dere?

Anonymkode: ede9d...18f

Hva får du ut av å si fra om dette?

Om du ønsker kan du jo si at du spiser lite i hverdagen neste gang de nevner det. Men skjønner virkelig ikke helt vitsen. 

Anonymkode: 36f69...7de

  • Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde hatt nødt til å fleipe med at jeg eter bare slik når det er gratis 😆

Hva er problemet med å si at hverdagskosten er ikke slik..? 

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er jeg alene om å vurdere å si i fra om dette?😅

Jeg er selv veldig slank (BMI 18/19). Jeg spiser sunt, og er nogenlunde aktiv. Men, jeg elsker sjokolade, smågodt og all søt bakst. I selskapelige lag spiser jeg ofte myye søtt, og får alltid kommentarer om at jeg må ha så rask forbrenning som kan spise slik.

Mine overvektige venner sier at de aldri kunne spist som meg, for da hadde de blitt enda fetere. Men realiteten er, de spiser jo mye mer enn hva jeg gjør. Hva jeg spiser én kveld i uken er ikke sammenlignbart for kostholdet mitt som helhet. En periode tenkte jeg at de kanskje hadde rett, og jeg begynte å tracke hva jeg spiste for å finne ut av dette. Det viser seg da at jeg har en helt normal forbrenning, og spiser i løpet av en uke det som er min hvileforbrenning (1400-1500 om dagen). 

Spørsmålet mitt er, skal jeg si det til dem? På en måte føler jeg meg frekk som kommenterer det, men jeg vil jo også være ærlig. De har jo et helt feil bilde av meg og mitt kosthold. Dette er altså nære venner, ville aldri falt meg inn å kommentere dette til bekjente.

Hva tenker dere?

Anonymkode: ede9d...18f

Man er forkjellig, bmi på 18 er vel ikke normalvektig heller. Tenker du får holde kommentaren ang høy forbrenning for deg selv. Jeg har en sønn som er som deg han spiser enorme mengder mat, jeg må passe på hva jeg spiser generelt. Så selvfølgelig har du høy forbrenning, noen kan ikke spise så mye forhold til hva du muligens kan. Men du liker vel og se ned på vennen dine og mene dem er feite. Husk tynn er ikke det samme som sunn det heller 😅

Anonymkode: e5e9b...b9d

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, si det. Det der virker det som alle slanke får høre fra de overvektige, og det luller dem inn i en slags tillært hjelpeløshet - det er ikke vits for dem å gjøre tiltak for de har jo bare lav forbrenning stakkars… 

Jeg kan spise mer enn mine overvektige venner ved enkelte måltider, men de spiser myyyye mer enn meg per uke. Det er grunnen til at jeg er slank og de ikke er det.

Anonymkode: 84ead...29d

  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å svare noe sånn som "å nei jeg er nok ikke så heldig! i hverdagene spiser jeg veldig sunt og ikke noe godteri så skeier bare litt ut når det er arrangementer :)" 

Anonymkode: a4bba...c22

  • Liker 20
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man er forkjellig, bmi på 18 er vel ikke normalvektig heller. Tenker du får holde kommentaren ang høy forbrenning for deg selv. Jeg har en sønn som er som deg han spiser enorme mengder mat, jeg må passe på hva jeg spiser generelt. Så selvfølgelig har du høy forbrenning, noen kan ikke spise så mye forhold til hva du muligens kan. Men du liker vel og se ned på vennen dine og mene dem er feite. Husk tynn er ikke det samme som sunn det heller 😅

Anonymkode: e5e9b...b9d

Nei, ts har ikke høy forbrenning, hun har jo logget alt hun spiser og det viser seg at forbrenningen er helt gjennomsnittlig.

Absolutt alle jeg kjenner som mener de har lav forbrenning, spiser mer enn de selv tror og påstår at de gjør.

Anonymkode: 84ead...29d

  • Liker 37
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er jeg alene om å vurdere å si i fra om dette?😅

Jeg er selv veldig slank (BMI 18/19). Jeg spiser sunt, og er nogenlunde aktiv. Men, jeg elsker sjokolade, smågodt og all søt bakst. I selskapelige lag spiser jeg ofte myye søtt, og får alltid kommentarer om at jeg må ha så rask forbrenning som kan spise slik.

Mine overvektige venner sier at de aldri kunne spist som meg, for da hadde de blitt enda fetere. Men realiteten er, de spiser jo mye mer enn hva jeg gjør. Hva jeg spiser én kveld i uken er ikke sammenlignbart for kostholdet mitt som helhet. En periode tenkte jeg at de kanskje hadde rett, og jeg begynte å tracke hva jeg spiste for å finne ut av dette. Det viser seg da at jeg har en helt normal forbrenning, og spiser i løpet av en uke det som er min hvileforbrenning (1400-1500 om dagen). 

Spørsmålet mitt er, skal jeg si det til dem? På en måte føler jeg meg frekk som kommenterer det, men jeg vil jo også være ærlig. De har jo et helt feil bilde av meg og mitt kosthold. Dette er altså nære venner, ville aldri falt meg inn å kommentere dette til bekjente.

Hva tenker dere?

Anonymkode: ede9d...18f

Vel, jeg hadde rask forbrenning før. Kunne spise hva jeg ville og likevel var syltynn. Så ble jeg syk. Nå spiser jeg max 1400 kcal per dag, og likevel holder jeg på de få ekstra kiloene som kom til etter sykdommen viste seg. For øvrig er 1400 kcal per dag en slankekost og ikke normalt for en voksen, frisk kvinne. Når du spiser normalt i løpet av en uke, eller det slankekostholdet ditt på 1400 kcal per dag, og samtidig "elsker sjokolade, smågodt og all søt bakst" og "spiser myyye søtt i selskap", så blir det jo ikke 1400 kcal per dag i snitt likevel, med mindre to kun deltar i to-tre selskapet per år. 

Så høy forbrenning ER en ting. Ofte er det genetisk, noen ganger har det sammenheng med en sykdom: https://www.lommelegen.no/annet/artikkel/myter-og-fakta-om-forbrenning/69027929

Jeg spiser som sagt mye mindre og mye sunnere enn tidligere, men veier 25 kilo mer enn da jeg var 24 (er 40 nå). Skal jeg ned i vekt, må jeg sulte meg halvt i hjel OG trene aktivt. Da går vekta veldig sakte ned. Tidligere trengte jeg ikke å trene og kunne spise 2500-3000 kcal per dag uten å gå opp et gram fra min daværende BMI på 17,5

Anonymkode: b0dfb...57b

  • Liker 8
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange som er overvektige har en spiseforstyrrelse på lik linje med dem som ikke spiser (anoreksi).

Mange sliter med dette rundt sult og metthetsfølelse, og ikke minst det suget på noe godt. Det er hormoner her som de har sett at ikke fungerer likt hos dem som er overvektige, og det faktisk er forskjeller.

Ikke minst er det forskjell på noen overvektige som trener kontra normalvektig. Om de begge utfører den samme økta vil de forbrenne ulik mengde kalorier, der den med overvekt forbrenner mindre.

De skriver i artikkelen under at de ikke helt har forklaring og funnet ut av alt, men det er jo interessant, og ikke minst urettferdig.

«Du kan brenne 100 kalorier på trening, men kroppen mister likevel bare rundt 70. Med mindre du har fedme. Da taper kroppen bare 50 av de 100 kaloriene du brukte på treninga»

https://www.forskning.no/menneskekroppen-overvekt-trening/fedme-nar-du-trener-mer-brenner-kroppen-faerre-kalorier-pa-andre-ting/1904608

Alt i alt; dette med overvekt er ikke alltid like sort/hvit som folk ønsker å ha det til. Vi har alle ulike kropper.

Jeg kan forstå at du synes det er irriterende med slike kommentarer TS, og du har lov til å si i fra. Men vit at det stammer fra sjalusi, og sjalusi kan få en til å si så mangt.

Anonymkode: 7142b...69b

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

[...] og får alltid kommentarer om at jeg må ha så rask forbrenning som kan spise slik.

Mine overvektige venner sier at de aldri kunne spist som meg, for da hadde de blitt enda fetere [...]

Anonymkode: ede9d...18f

Det fristende:

"Om du spiste like lite som meg i det daglige, kunne du også skeiet ut i selskap."

Det pedagogiske:

"Neida, jeg har ikke rask forbrenning. Men jeg spiser ganske moderat til vanlig. Da kan jeg skeie ut i selskap uten at det blir kalorioverskudd totalt sett."

 

Anonymkode: 6b464...649

  • Liker 23
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange som er overvektige har en spiseforstyrrelse på lik linje med dem som ikke spiser (anoreksi).

Mange sliter med dette rundt sult og metthetsfølelse, og ikke minst det suget på noe godt. Det er hormoner her som de har sett at ikke fungerer likt hos dem som er overvektige, og det faktisk er forskjeller.

Ikke minst er det forskjell på noen overvektige som trener kontra normalvektig. Om de begge utfører den samme økta vil de forbrenne ulik mengde kalorier, der den med overvekt forbrenner mindre.

De skriver i artikkelen under at de ikke helt har forklaring og funnet ut av alt, men det er jo interessant, og ikke minst urettferdig.

«Du kan brenne 100 kalorier på trening, men kroppen mister likevel bare rundt 70. Med mindre du har fedme. Da taper kroppen bare 50 av de 100 kaloriene du brukte på treninga»

https://www.forskning.no/menneskekroppen-overvekt-trening/fedme-nar-du-trener-mer-brenner-kroppen-faerre-kalorier-pa-andre-ting/1904608

Alt i alt; dette med overvekt er ikke alltid like sort/hvit som folk ønsker å ha det til. Vi har alle ulike kropper.

Jeg kan forstå at du synes det er irriterende med slike kommentarer TS, og du har lov til å si i fra. Men vit at det stammer fra sjalusi, og sjalusi kan få en til å si så mangt.

Anonymkode: 7142b...69b

Det fremstår som ulogisk, og urettferdig, ja. Det burde vel være slik at den med mest fett forbrente mest?

Anonymkode: b0dfb...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser ikke helt vitsen, hvorfor det er så viktig for deg å si det. Det kan jo også være de har et lite poeng for alt du vet.

Men om du absolutt må, så synes jeg ikke nødvendigvis det er frekt, det går an å si det på en fin måte. 

Neste gang de sier at de ikke kunne spist som deg, så sier du bare noe som vel mange kan finne på å si, noe a la "Å nei du, I wish, unner meg bare kos i sosiale lag, men så er det rett hjem til havregryn og knaske på løvetannblader!"

Ikke sånn ordrett det altså men du skjønner greia... synes ikke det er noe frekt å si, du snakker om hva du spiser, ikke om hva de overvektige spiser.

Anonymkode: b1f8d...f05

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Man er forkjellig, bmi på 18 er vel ikke normalvektig heller. Tenker du får holde kommentaren ang høy forbrenning for deg selv. Jeg har en sønn som er som deg han spiser enorme mengder mat, jeg må passe på hva jeg spiser generelt. Så selvfølgelig har du høy forbrenning, noen kan ikke spise så mye forhold til hva du muligens kan. Men du liker vel og se ned på vennen dine og mene dem er feite. Husk tynn er ikke det samme som sunn det heller 😅

Anonymkode: e5e9b...b9d

Takk for svar! Poenget her er jo at jeg IKKE har høy forbrenning.

Anonymkode: ede9d...18f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

For øvrig er 1400 kcal per dag en slankekost og ikke normalt for en voksen, frisk kvinne. Når du spiser normalt i løpet av en uke, eller det slankekostholdet ditt på 1400 kcal per dag, og samtidig "elsker sjokolade, smågodt og all søt bakst" og "spiser myyye søtt i selskap", så blir det jo ikke 1400 kcal per dag i snitt likevel, med mindre to kun deltar i to-tre selskapet per år. 

 

Anonymkode: b0dfb...57b

For et utrolig merkelig resonnement? 

Noen dager spiser jeg null kalorier, noen dager spiser jeg 4000 kalorier, noen dager 800 kalorier, men snittet for en måned blir det man skulle forvente ut i fra en forholdsvis aktiv kvinne på 50 kilo. Før jeg logget alt i et par måneder trodde jeg at jeg hadde høy forbrenning og spiste mer enn jeg faktisk gjør. Jeg kan spise en hel liter is, som er ca 2000 kalorier, men det er da ikke noe problem å jevne ut det så snittet gir uka likevel blir 1400 per dag…

Anonymkode: 84ead...29d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vel, jeg hadde rask forbrenning før. Kunne spise hva jeg ville og likevel var syltynn. Så ble jeg syk. Nå spiser jeg max 1400 kcal per dag, og likevel holder jeg på de få ekstra kiloene som kom til etter sykdommen viste seg. For øvrig er 1400 kcal per dag en slankekost og ikke normalt for en voksen, frisk kvinne. Når du spiser normalt i løpet av en uke, eller det slankekostholdet ditt på 1400 kcal per dag, og samtidig "elsker sjokolade, smågodt og all søt bakst" og "spiser myyye søtt i selskap", så blir det jo ikke 1400 kcal per dag i snitt likevel, med mindre to kun deltar i to-tre selskapet per år. 

Så høy forbrenning ER en ting. Ofte er det genetisk, noen ganger har det sammenheng med en sykdom: https://www.lommelegen.no/annet/artikkel/myter-og-fakta-om-forbrenning/69027929

Jeg spiser som sagt mye mindre og mye sunnere enn tidligere, men veier 25 kilo mer enn da jeg var 24 (er 40 nå). Skal jeg ned i vekt, må jeg sulte meg halvt i hjel OG trene aktivt. Da går vekta veldig sakte ned. Tidligere trengte jeg ikke å trene og kunne spise 2500-3000 kcal per dag uten å gå opp et gram fra min daværende BMI på 17,5

Anonymkode: b0dfb...57b

Men du leser jo ikke hva jeg skriver? Jeg inntar 1400-1500 kalorier hver dag ukentlig. Denne beregninger inkluderer utskeielser. Så jeg har helt normal forbrenning, ikke høy. Jeg slanker meg forøvrig ikke, men spiser det jeg behøver for å holde vekta. Om jeg spiser 2000 kalorier om dagen vil jeg legge på meg ganske mye.

Anonymkode: ede9d...18f

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...