AnonymBruker Skrevet 2. januar #21 Del Skrevet 2. januar Regnestykket ditt går ikke opp ts, om du spiser 14-1500 kcal i snitt daglig og det er hvileforbrenningen din hadde du gått ned i vekt. Hvileforbrenningen er bare det du trenger for å opprettholde normale kroppsfunksjoner i HVILE. Så med mindre du er fullstendig inaktiv har du ganske enkelt regna feil noen steder. Anonymkode: 3436b...934 4 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #22 Del Skrevet 2. januar 1500 kcal er forøvrig omtrent hvor mye en 7 åring trenger. Anonymkode: 3436b...934 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #23 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Regnestykket ditt går ikke opp ts, om du spiser 14-1500 kcal i snitt daglig og det er hvileforbrenningen din hadde du gått ned i vekt. Hvileforbrenningen er bare det du trenger for å opprettholde normale kroppsfunksjoner i HVILE. Så med mindre du er fullstendig inaktiv har du ganske enkelt regna feil noen steder. Anonymkode: 3436b...934 Min BMR er 1227 kalorier, så jeg spiser mer enn hvileforbrenning. Beklager at jeg var litt uklar der. Jeg må altså innta 1450 kalorier for å vedlikeholde, regna jeg ut nå. Anonymkode: ede9d...18f 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #24 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 1500 kcal er forøvrig omtrent hvor mye en 7 åring trenger. Anonymkode: 3436b...934 Det kommer helt an på høyden din og vekten din. Anonymkode: ede9d...18f 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #25 Del Skrevet 2. januar Du har det gjerne slik, men er ikke slik for alle slanke. Min mann og våre 2 barn spiser enormt mye, og legger ikke på seg. Her er det snakk om 4 tykke brødskiver til frokost og lunsj, samt dobbel så mye middag som meg. I tillegg er det kvelds og endel annet. Jeg spiser mindre enn halvparten av dem for å unngå å legge på meg. Har også 2 slanke venninner, og de spiser hele tiden, ifølge dem selv, og legger ikke på seg. Har bodd sammen med hun ene for mange år siden da vi studerte, og hun spiste hele tiden og nesten bare hvitt brød, syltetøy og masse sjokolade. Min mor er som meg, må passe på hva hun spiser hele tiden, ellers legger hun på seg. Jeg er i tillegg insulinresistent, og kroppen min tåler dårlig karbohydrater og legger på meg lett rundt magen. Anonymkode: 8175d...9db 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #26 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ja, si det. Det der virker det som alle slanke får høre fra de overvektige, og det luller dem inn i en slags tillært hjelpeløshet - det er ikke vits for dem å gjøre tiltak for de har jo bare lav forbrenning stakkars… Jeg kan spise mer enn mine overvektige venner ved enkelte måltider, men de spiser myyyye mer enn meg per uke. Det er grunnen til at jeg er slank og de ikke er det. Anonymkode: 84ead...29d Hvordan vet du at vennene dine spiser mer enn deg? Anonymkode: 8175d...9db 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #27 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kommer helt an på høyden din og vekten din. Anonymkode: ede9d...18f Det kommer an på kjønn, alder, aktivitetsnivå, vekt og høyde i tillegg til energinivå og humør. Høyde og vekt er kun to av faktorene som spiller inn og de mange variablene til sammen er hva som avgjør. En kalkulator som gir det regnestykket ts forholder seg til er kun er verktøy på veien, for en kvinne i fruktbar alder er ikke en BMI på 18-19 nødvendigvis sunt over tid, avhengig av ulike ting kan det tyde på et kosthold som ikke dekker individets behov for næring. Det kan, mer at jeg skriver KAN, ikke må føre til mangler og benskjørhet på sikt om da ikke ts er veldig bevisst og allerhelst trener styrke. Anonymkode: 3436b...934 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #28 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): For et utrolig merkelig resonnement? Noen dager spiser jeg null kalorier, noen dager spiser jeg 4000 kalorier, noen dager 800 kalorier, men snittet for en måned blir det man skulle forvente ut i fra en forholdsvis aktiv kvinne på 50 kilo. Før jeg logget alt i et par måneder trodde jeg at jeg hadde høy forbrenning og spiste mer enn jeg faktisk gjør. Jeg kan spise en hel liter is, som er ca 2000 kalorier, men det er da ikke noe problem å jevne ut det så snittet gir uka likevel blir 1400 per dag… Anonymkode: 84ead...29d Når du spiser null kalorier i løpet av en hel dag, så har du jo ikke et normalt kosthold, og kan selvfølgelig ikke sammenligne deg med vennene dine som har ordinært kosthold. Anonymkode: b0dfb...57b 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #29 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Regnestykket ditt går ikke opp ts, om du spiser 14-1500 kcal i snitt daglig og det er hvileforbrenningen din hadde du gått ned i vekt. Hvileforbrenningen er bare det du trenger for å opprettholde normale kroppsfunksjoner i HVILE. Så med mindre du er fullstendig inaktiv har du ganske enkelt regna feil noen steder. Anonymkode: 3436b...934 Dette! Hvileforbrenning er det man har hvis man ligger stille en hel dag. De fleste går turer, trener litt, gjør husarbeid og annen aktivitet. Anonymkode: b0dfb...57b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #30 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Min BMR er 1227 kalorier, så jeg spiser mer enn hvileforbrenning. Beklager at jeg var litt uklar der. Jeg må altså innta 1450 kalorier for å vedlikeholde, regna jeg ut nå. Anonymkode: ede9d...18f Men da har du jo ikke hvileforbrenning på 1400 kcal per dag. Det er også uforståelig hvorfor du ønsker å vedlikeholde undervekt ved å spise for lite med vilje. Anonymkode: b0dfb...57b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #31 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Mange som er overvektige har en spiseforstyrrelse på lik linje med dem som ikke spiser (anoreksi). Mange sliter med dette rundt sult og metthetsfølelse, og ikke minst det suget på noe godt. Det er hormoner her som de har sett at ikke fungerer likt hos dem som er overvektige, og det faktisk er forskjeller. Ikke minst er det forskjell på noen overvektige som trener kontra normalvektig. Om de begge utfører den samme økta vil de forbrenne ulik mengde kalorier, der den med overvekt forbrenner mindre. De skriver i artikkelen under at de ikke helt har forklaring og funnet ut av alt, men det er jo interessant, og ikke minst urettferdig. «Du kan brenne 100 kalorier på trening, men kroppen mister likevel bare rundt 70. Med mindre du har fedme. Da taper kroppen bare 50 av de 100 kaloriene du brukte på treninga» https://www.forskning.no/menneskekroppen-overvekt-trening/fedme-nar-du-trener-mer-brenner-kroppen-faerre-kalorier-pa-andre-ting/1904608 Alt i alt; dette med overvekt er ikke alltid like sort/hvit som folk ønsker å ha det til. Vi har alle ulike kropper. Jeg kan forstå at du synes det er irriterende med slike kommentarer TS, og du har lov til å si i fra. Men vit at det stammer fra sjalusi, og sjalusi kan få en til å si så mangt. Anonymkode: 7142b...69b Man klarer aldri å forandre tankesettet til de slanke som har bestemt seg for at er man tykk, ja da sitter man å spiser hele tiden... 😕 Jeg har selv vært slank, og hadde ingen problemer med vekt da jeg var yngre. Raste også ned i vekt hvis jeg ønsket det. Etter jeg bikket 40 og sliter med blodsukkeret, så må jeg leve på slankekost hele tiden for å ikke legge på meg. Går veeeldig sakte ned i vekt. Er aktiv og spiser sunt. En utskeielse i helgen, som et par pizzastykker for mye, og jeg er tilbake til start. Anonymkode: 8175d...9db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #32 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette! Hvileforbrenning er det man har hvis man ligger stille en hel dag. De fleste går turer, trener litt, gjør husarbeid og annen aktivitet. Anonymkode: b0dfb...57b Ja, men slik hverdagsaktivitet forbrenner overraskende lite kalorier. Anonymkode: 7861b...398 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #33 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men da har du jo ikke hvileforbrenning på 1400 kcal per dag. Det er også uforståelig hvorfor du ønsker å vedlikeholde undervekt ved å spise for lite med vilje. Anonymkode: b0dfb...57b Har en BMI på 19, så absolutt ingen undervekt her Anonymkode: ede9d...18f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #34 Del Skrevet 2. januar Bare si det som det er TS. Folk trenger å lære samt komme seg ut av unnskyldningsboblen sin. Du ser jo bare i denne tråden hvor mange damer som er tjukk i hue. Hverken leser eller forstår hva du sier. Anonymkode: ba54b...9c9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #35 Del Skrevet 2. januar Haha… har opplevd det motsatte. Har forsåvidt normal BMI (22-23) og en kollega som er veldig opptatt av kropp og vekt. Etter at vi hadde gått en vakt sammen sa hun undrende… «du spiser jo ikke så mye?!» 😅 Anonymkode: 097d9...dd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #36 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det kommer an på kjønn, alder, aktivitetsnivå, vekt og høyde i tillegg til energinivå og humør. Høyde og vekt er kun to av faktorene som spiller inn og de mange variablene til sammen er hva som avgjør. En kalkulator som gir det regnestykket ts forholder seg til er kun er verktøy på veien, for en kvinne i fruktbar alder er ikke en BMI på 18-19 nødvendigvis sunt over tid, avhengig av ulike ting kan det tyde på et kosthold som ikke dekker individets behov for næring. Det kan, mer at jeg skriver KAN, ikke må føre til mangler og benskjørhet på sikt om da ikke ts er veldig bevisst og allerhelst trener styrke. Anonymkode: 3436b...934 Det er ikke humøret mitt som forteller meg hvor mange kalorier jeg kan spise. Jeg har hatt samme vekt i årevis, og har aldri vært på diett. Jeg er i grei form og sterk, og forholder meg til hva legen mener om min helse, ikke du. Vil også nevne at å ha en BMI innenfor normalvekt ikke er farlig. Det er større risikofaktorer ved å ha fedme enn normalvekt. Jeg setter pris på at du bryr deg, men jeg er altså sunn. Anonymkode: ede9d...18f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #37 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er jeg alene om å vurdere å si i fra om dette?😅 Jeg er selv veldig slank (BMI 18/19). Jeg spiser sunt, og er nogenlunde aktiv. Men, jeg elsker sjokolade, smågodt og all søt bakst. I selskapelige lag spiser jeg ofte myye søtt, og får alltid kommentarer om at jeg må ha så rask forbrenning som kan spise slik. Mine overvektige venner sier at de aldri kunne spist som meg, for da hadde de blitt enda fetere. Men realiteten er, de spiser jo mye mer enn hva jeg gjør. Hva jeg spiser én kveld i uken er ikke sammenlignbart for kostholdet mitt som helhet. En periode tenkte jeg at de kanskje hadde rett, og jeg begynte å tracke hva jeg spiste for å finne ut av dette. Det viser seg da at jeg har en helt normal forbrenning, og spiser i løpet av en uke det som er min hvileforbrenning (1400-1500 om dagen). Spørsmålet mitt er, skal jeg si det til dem? På en måte føler jeg meg frekk som kommenterer det, men jeg vil jo også være ærlig. De har jo et helt feil bilde av meg og mitt kosthold. Dette er altså nære venner, ville aldri falt meg inn å kommentere dette til bekjente. Hva tenker dere? Anonymkode: ede9d...18f Det er veldig usjarmerende å kommentere hva andre spiser - uansett størrelse på den som spiser. Hvis noen nevner det for deg igjen kan du svare at du elsker alt mulig søtt, spiser til det er tomt, og derfor aldri har det hjemme. At det du spiser i selskaper er helt annerledes enn hverdagsmat. Og at du er heldig som ikke sliter med mye sultfølelse. De som er større spiser ofte ikke så mye mer usunt. De spiser bare mer av det andre, fordi de trenger mer for å bli mette. Anonymkode: ced0f...ee9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #38 Del Skrevet 2. januar Har mest med hvor mye, ikke hva man spiser (det har selvsakt litt å si dette å 😅). Alle venner/veninner av meg som er tynne spiser mindre enn meg, så enkelt er det. De blir mett på mindre mat, er vant med å spise mat og ender opp med å spise mindre mengder mat selv om vi spiser samme type mat. Anonymkode: ed63e...c35 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #39 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Noen dager spiser jeg null kalorier, noen dager spiser jeg 4000 kalorier, noen dager 800 kalorier Du har litt problematisk forhold til mat og spising, ser det ut for. Anonymkode: fda9b...9f5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #40 Del Skrevet 2. januar Samme her. BMI på 19 og et nokså bevisst forhold til hva jeg får i meg (spiser meg mett, men om jeg prøver å spise meg mett på mer usunn mat enn sunn mat så skal det mye til før jeg faktisk blir mett og da dannes det fort en uvane). Får en del kommentarer om hvor heldig jeg er som ikke trenger å tenke på hva eller hvor mye jeg spiser 🙃 F.eks. jeg spiser en stor lunsj i kantinen på jobb fordi jeg ikke spiser noe særlig med middag. Dem som spiser en god porsjon med lunsj og i tillegg en enda større porsjon med middag etter jobb er helt forpuslet over hvordan jeg kan spise så mye til lunsj og fremdeles være så slank. Anonymkode: 1fde6...fd6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå