AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #141 Del Skrevet 1. januar 2024 Det mest av Nordnorge var dekket med opptil 1, 5 meter snø i heile fjor vinter, og det var knapt en notis i media om det. På nordvestlandet falt det også vel 1 meter snø i fjor vinter, og knapt en notis i media. Når er det søringene som har fått kjenne litt på de utfordringer nordlendingene har stått overfor igjennom mange vintrer. Nå bor det vel å merke flere i sørnorge en i nordnorge, befolkningstettheten er annerledes, og det kan skape utfordringer. Spørsmålet er om folk i Nord er bedre forbredskap på ver en folk i sør. Av miljøhensyn er det forbudt å kjøre snø i havet, og skal kjøres til der til egnet oppsamlingsplasser. Når nedbøren kommer i form av regn renner vel det meste uti havet, og når snøen renner også det meste av den i havet. En utfordring for brøytemannskaper er parkerte biler, grunnet mangelende regulering av parkeringsplasser. Leddbusser, og el. busser ubrukelige på vinterføre. Nå er det meldt sibirkulde, og skal bli intrs. å sjå hvordan El .bilene vil takle den overgangen. Grønn omstilling har utvilsamt sine utfordringer i eit land som Norge som har kuldegarder, og snø 7 -8 mnd i året. Anonymkode: f6e8b...439 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #142 Del Skrevet 1. januar 2024 Det er så mange veier her at det absolutt ikke er nok brøytebiler. Vi er kjempeheldige at vi har brøytemannskap som bor i gata som gjør at veien alltid blir måkt først og aldri brøytekant mot innkjøring. Var en vinter i Nord-Norge. En brøytebil for hovedveien og mange hadde egen traktor. Ble faktisk værfast 2 ganger den vinteren, men kunne hentes med snøscooter, bilen måtte hentes senere. Kjenner ingen med snøscooter her. Anonymkode: dc643...f19 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 1. januar 2024 #143 Del Skrevet 1. januar 2024 Vi er helt klart mer forberedt og vant til uvær her i nord. Må innrømme at jeg ler høyt når jeg ser at det meldes oransje farevarsel når det ventes snødybde på 70-100 cm. Senhøstes er det alltid reportasjer om glatte veier i sør, med bilde av biler som snegler seg på innfartsårene og intervju av sjåfører, brøytemannskap og politi. I nord sendes TV-journalisten ut når det er ekstremuvær. Da står han gjerne ytterst på en molo for riktig å krisemaksimere! Like morsomt å se 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 1. januar 2024 #144 Del Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det mest av Nordnorge var dekket med opptil 1, 5 meter snø i heile fjor vinter, og det var knapt en notis i media om det. På nordvestlandet falt det også vel 1 meter snø i fjor vinter, og knapt en notis i media. Når er det søringene som har fått kjenne litt på de utfordringer nordlendingene har stått overfor igjennom mange vintrer. Nå bor det vel å merke flere i sørnorge en i nordnorge, befolkningstettheten er annerledes, og det kan skape utfordringer. Spørsmålet er om folk i Nord er bedre forbredskap på ver en folk i sør. Av miljøhensyn er det forbudt å kjøre snø i havet, og skal kjøres til der til egnet oppsamlingsplasser. Når nedbøren kommer i form av regn renner vel det meste uti havet, og når snøen renner også det meste av den i havet. En utfordring for brøytemannskaper er parkerte biler, grunnet mangelende regulering av parkeringsplasser. Leddbusser, og el. busser ubrukelige på vinterføre. Nå er det meldt sibirkulde, og skal bli intrs. å sjå hvordan El .bilene vil takle den overgangen. Grønn omstilling har utvilsamt sine utfordringer i eit land som Norge som har kuldegarder, og snø 7 -8 mnd i året. Anonymkode: f6e8b...439 Hvorfor er ikke vestlandet forberedt på flom? Det skjer jo hvert år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #145 Del Skrevet 1. januar 2024 Nei, Nord-Noreg bør ikkje sende folk sørover. De treng kvar einaste der oppe! Anonymkode: a5cfa...ac9 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #146 Del Skrevet 1. januar 2024 DelvisPresley skrev (Akkurat nå): Hvorfor er ikke vestlandet forberedt på flom? Det skjer jo hvert år. Hæ? Kor då? Anonymkode: a5cfa...ac9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #147 Del Skrevet 2. januar 2024 Jøss! Jeg kjørte fra Sørlandet til Oslo i går. Klar for jobb i dag. Hvor på Sørlandet er dere værfast? Vi brukte et par timer på å spa frem bilen i går, men vi kom oss avgårde til slutt. Anonymkode: a8a26...a41 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #148 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): En meter snø på kort tid på sørlandet? Det fårn' si, det er vel ikke så vanlig. Få høre mer da! Har folk normalt skyvebrett og snøfresere eller blir det rett og slett litt kaotisk? Hva er normal snødybde i januar? Er det mulig å le høyt av all snøen, omfavne den og lage en kul akebakke, snølykter og snøfigurer i hagen eller har dere nok med å holde rømningsveier frie?😅 Jeg spør av ren nysgjerrighet. Hilsen fra by nordpå der folk flest bruker snøfreseren oftere enn gressklipperen. (For ordens skyld så blir det litt kaotisk her også hvis det kommer en meter snø på et døgn, og vi har veldig mange brøytebiler.) Anonymkode: e9849...fec Her vi bor er det stort sett snøfritt på vinteren. Vi har flyttet hit fra Østlandet og hadde med snøfreser på flyttelasset. Da fortalte naboen at slik drit gadd ikke han å ha i garasjen sin, for det tok bare opp plass. Det holdt lenge med en liten snøskuffe. Han ble glad for å låne snøfreseren vår nå, men dessverre hjelper det lite å måke gårdsplassen, for brøytebilen har vi ikke sett noe til enda. Jeg har stått opp tidlig for å beregne god tid til jobb, men kommer ikke ut av byggefeltet vi bor på... Og for ordens skyld, siden vi bor et sted som stort sett aldri er hvert, har jeg selvfølgelig verken truger eller ski tilgjengelig. Jeg har brodder på skoene, men det hjelper lite i snøen. Og jeg har 11 mil til jobb, så det er ikke så veldig aktuelt å gå... Anonymkode: 5a65d...4ae 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #149 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Bor i Drammen, er masse snø. Bilen er trolig innesnødd. Men hey, jeg får bare måke den ut om det ikke har blitt måka. Og hey, worst case må jeg faktisk gå og ta eventuelt kollektivtransport. Så nei. Jeg er ikke værfast. Jeg tar ansvar og kommer meg på fysisk på jobb. Jeg er en av de som har ett yrke der jeg kan ta hjemmekontor, men benytter meg aldri av det. Jeg vil møte opp fysisk, se mine kollegaer og vise solidaritet for de som faktisk ikke kan ta hjemmekontor. Anonymkode: 5ba70...977 Det er ikke noe solidaritet i dette. Du som kan burde bli hjemme, slik at veien er mindre belastet for de som må på jobb. Anonymkode: 3a62c...d88 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #150 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Bor i Drammen, er masse snø. Bilen er trolig innesnødd. Men hey, jeg får bare måke den ut om det ikke har blitt måka. Og hey, worst case må jeg faktisk gå og ta eventuelt kollektivtransport. Så nei. Jeg er ikke værfast. Jeg tar ansvar og kommer meg på fysisk på jobb. Jeg er en av de som har ett yrke der jeg kan ta hjemmekontor, men benytter meg aldri av det. Jeg vil møte opp fysisk, se mine kollegaer og vise solidaritet for de som faktisk ikke kan ta hjemmekontor. Anonymkode: 5ba70...977 Fytti dæven jeg tror du blir årets menneske! Vi applauderer deg og hyller deg! Du er super og du er så flink! Og så den solidariteten du viser ovenfor kollegaene dine da 😍😍😍😍😍 Anonymkode: 51423...c76 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #151 Del Skrevet 2. januar 2024 Er vel bare.å søke ufør med engang Anonymkode: bb835...dd4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 2. januar 2024 #152 Del Skrevet 2. januar 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Polarsirkelen er ingen grense verken for hvor det er vanskelig å komme seg på jobb med en meter snø. En meter snø er en meter snø. At brøyteberedskapen er dårligere i de delene av landet som ikke er vant til mye snø, er en annen sak. Anonymkode: de596...713 Det er jo ikke en annen sak, det er en helt sentral sak! Beredskap har ALT å si i denne saken. 8 hours ago, AnonymBruker said: Vel, jeg tror hovedproblemet er inkompetanse. På plass nummer to et ønske fra kommunen om å spare penger. Og de brøyter mye penere og bedre der folka med penger bor, i alle fall her i Arendal. Anonymkode: c5263...aa5 Det dreier seg ikke om inkompetanse, men hvor mange milliarder skattekroner syns dere egentlig det er greit å kaste bort på beredskap som trengs fire dager hvert femte år eller noe? Du får det til å høres ut som politikerne er gjerrige, men de er jo ikke det. Det ville være idioti å ha 10 ganger flere brøytebiler med tilhørende mannskap stå ubrukt år etter år i garasjer rundt omkring i hele landet fordi det en sjelden gang oppstår såpass kaotiske tilstander som dette. Hvilke bransjer vil du tømme for folk for å ha tusenvis av brøytesjåfører gå rundt arbeidsledige store deler av året? Nordpå er det bruk for brøytemannskap store deler av året, derfor er de ikke en del av beredskapen men av daglig drift. Sørpå er det sløsing av ressurser fordi slike tilstander som nå faktisk oppstår veldig sjelden. Dette kan jo ikke sammenlignes med det uskyldige kaoset som oppstår på høsten når snøen faller, dette er MYE mer snø. Trafikkmengden er også en helt annen sørpå enn nordpå, og jeg tror mange brøytemannskaper nordfra ville slitt hvis de over natta plutselig skulle håndtere østlandet i stedet. Jeg er nordlending selv men blir en smule oppgitt over nordlendinger som ikke forstår at forutsetningene er veldig ulike. Og folk nordpå er også værfaste stadig vekk, blir søren meg provosert av dere nordlendinger som påstår at det aldri skjer! Det er mange veier som er stengt med jevne mellomrom, noe som skaper mange farlige situasjoner mtp liv og helse. Mange lever med trusselen om stengte veier gjennom hele vinteren, og hvordan føles det da å sitte høygravid og vite at veien er stengt i dag igjen pga vær? Det skjer stadig vekk! 8 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #153 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jøss! Jeg kjørte fra Sørlandet til Oslo i går. Klar for jobb i dag. Hvor på Sørlandet er dere værfast? Vi brukte et par timer på å spa frem bilen i går, men vi kom oss avgårde til slutt. Anonymkode: a8a26...a41 Anbefaler deg å lese en avis eller se en nyhetssending. issoras skrev (6 minutter siden): Det er jo ikke en annen sak, det er en helt sentral sak! Beredskap har ALT å si i denne saken. Det dreier seg ikke om inkompetanse, men hvor mange milliarder skattekroner syns dere egentlig det er greit å kaste bort på beredskap som trengs fire dager hvert femte år eller noe? Du får det til å høres ut som politikerne er gjerrige, men de er jo ikke det. Det ville være idioti å ha 10 ganger flere brøytebiler med tilhørende mannskap stå ubrukt år etter år i garasjer rundt omkring i hele landet fordi det en sjelden gang oppstår såpass kaotiske tilstander som dette. Nå har jeg bodd i Arendal i veldig mange år og det jeg kan si er at vi har sånt snøkaos hver vinter. Ikke fullt så ekstremt som nå, men med dårlig brøyting og stengte veier. Hvordan kan du si at det ikke er inkompetanse? Kommunen har ikke et system som ivaretar virkeligheten, det er jo helt tydelig! Anonymkode: c5263...aa5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 2. januar 2024 #154 Del Skrevet 2. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Anbefaler deg å lese en avis eller se en nyhetssending. Nå har jeg bodd i Arendal i veldig mange år og det jeg kan si er at vi har sånt snøkaos hver vinter. Ikke fullt så ekstremt som nå, men med dårlig brøyting og stengte veier. Hvordan kan du si at det ikke er inkompetanse? Kommunen har ikke et system som ivaretar virkeligheten, det er jo helt tydelig! Anonymkode: c5263...aa5 Nei dere har ikke fullt så kaotiske tilstander som nå, og dette krever en helt annen mengde ressurser. Dette kan jo overhodet ikke sammenlignes med driften nordpå hvor brøytemannskaper kan holde på jevnt og trutt i 7-8 av årets 10 måneder. Hva skulle du gjort med alle disse folkene i Arendal de store delene av året det ikke er snøkaos? Jeg kan si at det ikke er inkompetanse fordi jeg er ganske sikker på at det dreier seg om ressursmangel, ikke kompetanse. Hvor mange sykehjemsplasser er du villig til å legge ned for å prioritere mer ubrukt brøytemannskaper og kjøretøy 90 prosent av året? Det er i praksis sånn politikere må tenke, for det økonomiske behovet for penger til helse er enormt, og beredskap for brøyting er dyrt og omfattende og plasskrevende. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #155 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Anbefaler deg å lese en avis eller se en nyhetssending. Nå har jeg bodd i Arendal i veldig mange år og det jeg kan si er at vi har sånt snøkaos hver vinter. Ikke fullt så ekstremt som nå, men med dårlig brøyting og stengte veier. Hvordan kan du si at det ikke er inkompetanse? Kommunen har ikke et system som ivaretar virkeligheten, det er jo helt tydelig! Anonymkode: c5263...aa5 Enig i dette. Jeg bor i en annen plass i landet, men hvordan brøytemannskapet brøyter har alt å si. Jeg bodde en annen plass enn her før, og der ble det brøyta på en helt annen måte. Det var jevnt mer snø der igjennom hele vinteren, så de var nok mer vant med brøyting. Her jeg bor nå er det mer periodevis med snø igjennom vinteren, så de får kanskje ikke like mye trening i brøyting. For her er det ganske så elendig brøyting. Men i år har de faktisk klart å brøyte i veikryss uten å legge igjen en «fartsdump» med snø på den ene veien, så det ser ut til at det går rette veien i det minste😅 Jeg har full forståelse for at kommuner ikke kan ha x antall brøytebiler stand by, og at det ved plutselige sjeldne store snøfall derfor kan gå tregt med brøyting. Men om disse store snøfallene skjer hver vinter bør jo kommunene begynne å tenke litt alternativt, for det finnes jo muligheter. Anonymkode: 49133...6f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #156 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg er en av de som har ett yrke der jeg kan ta hjemmekontor, men benytter meg aldri av det. Jeg vil møte opp fysisk, se mine kollegaer og vise solidaritet for de som faktisk ikke kan ta hjemmekontor. Anonymkode: 5ba70...977 Vise solidaritet..? Hvordan skal de få med seg at du kan men bare ikke vil ta hjemmekontor? Ved å være en ekstra bil på veien og bidra til mer trafikk og trøbbel for de som faktisk må på jobb? Er jo en grunn til at de ber folk ta hjemmekontor i dag hvis de kan. Anonymkode: 90445...e37 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #157 Del Skrevet 2. januar 2024 Fortell mer om kaoset🫢 For her i Tromsø er snø et ukjent fenomen. Anonymkode: c714e...d8b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #158 Del Skrevet 2. januar 2024 Bilen min var i går helt innesnødd så måtte bruke 3 timer på å måke rundt den da. Burde nok tenkt på å parkere den nærmere veien så det hadde blitt mindre måking.. Det måtte også måkes foran garasjen hvor familiens andre bil sto både i dag og i går. Å bare satse på måking i dag er litt vel optimistisk. På den andre siden så informerer ofte kommunen eller den med brøyteansvar om det kapasitet med måking. Jeg har måttet bli hjemme på hjemmekontor når veien her utenfor ikke ble måkt før etter 10-11. Kan ikke kjøre i 20-30 cm nysnø. I går og idag ble det måkt bra (ikke brøytekant engang mot innkjøringen. Anonymkode: 2c811...422 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #159 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fortell mer om kaoset🫢 For her i Tromsø er snø et ukjent fenomen. Anonymkode: c714e...d8b Nå syntes du sikkert at du var morsom, men faktum er at det blir snøkaos på Sørlandet fordi det ikke er vanlig med så mye snø på så kort tid. En meter snø på et døgn ville sikkert skapt litt utfordring i Tromsø også. Men på Sørlandet, hvor man har innstilt seg på nærmest snøkledde vintre blir det fullstendig kaos. Det finnes ikke utstyr og mannskap nok. Byene er ikke utformet med tanke på store snømengder. Det er ingen steder å gjøre av snøen. At folk nordpå ikke forstår hvordan dette blir ekstra utfordrende får meg til å lure på hvordan det står til med iq-en nordpå Anonymkode: 5a65d...4ae 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #160 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå syntes du sikkert at du var morsom, men faktum er at det blir snøkaos på Sørlandet fordi det ikke er vanlig med så mye snø på så kort tid. En meter snø på et døgn ville sikkert skapt litt utfordring i Tromsø også. Men på Sørlandet, hvor man har innstilt seg på nærmest snøkledde vintre blir det fullstendig kaos. Det finnes ikke utstyr og mannskap nok. Byene er ikke utformet med tanke på store snømengder. Det er ingen steder å gjøre av snøen. At folk nordpå ikke forstår hvordan dette blir ekstra utfordrende får meg til å lure på hvordan det står til med iq-en nordpå Anonymkode: 5a65d...4ae *snøfrie vintre Anonymkode: 5a65d...4ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå