Gå til innhold

Noen andre som er værfaste og ikke kommer seg på jobb i morra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha hørt intervjuer med diverse ordførere i sørlandsbyer fortelle om kriseberedskap, var det herlig å høre ordføreren i Kautokaino i dag.  Der er det 41 minusgrader!  Ordføreren ble spurt om kommunen hadde satt ned kriseledelse.  Nei, svarte han, - hvorfor skulle de det?  Her er alle forberedt på vinter.  
Flere innbyggere bekreftet dette.  De hadde ved nok og kledde seg varmt og godt.  De forsto ikke problemet.  

Det bekrefter hva jeg har tenkt, at mange er svært dårlig forberedt på ekstremvær.  Både kommuner og folk flest.  
 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amossa skrev (9 minutter siden):

Etter å ha hørt intervjuer med diverse ordførere i sørlandsbyer fortelle om kriseberedskap, var det herlig å høre ordføreren i Kautokaino i dag.  Der er det 41 minusgrader!  Ordføreren ble spurt om kommunen hadde satt ned kriseledelse.  Nei, svarte han, - hvorfor skulle de det?  Her er alle forberedt på vinter.  
Flere innbyggere bekreftet dette.  De hadde ved nok og kledde seg varmt og godt.  De forsto ikke problemet.  

Det bekrefter hva jeg har tenkt, at mange er svært dårlig forberedt på ekstremvær.  Både kommuner og folk flest.  
 

Forskjell på kuldegrader og enorme mengder snø. Hva trenger man å sette i sving av beredskap ved kulde? Bare å fyre og skru på mer varme, det.

SELVFØLGELIG er de i nord mer forberedt på vinter enn i sør. Og vi på sørlandet er mer forberedet på vinter enn Gran Canaria. Det har litt med beliggenhet og hva man kan forvente, faktisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forberedt eller ikke er mentalitet. Tante og onkel mor på en øy langt i nord. De drar ikke i butikken hver uke. Det er 10 mil til nærmeste shoppingsenter som ikke er bitteliten lokalbutikk.  De har gigalager av matvarer i kjeller og fryser. Jeg har nå 5 min å gå til både Kiwi, Spar og noen minutter til med bil til Rema og litt til til flere andre butikker. Har minimalt med lager, (kun ett lite matskap og et fryseskap, likevel synes jeg at jeg må kaste mat fra både skap og fryser fordi det går ut på dato.  Handler oftest 1-2 ganger pr uke for å ha fersk frukt/grønnsaker. 

Har ikke lager med ved, men kan hente hos svigers om vi vil ha, men liker ikke temperatursvingninger med vedfyring så velger bort ved. Vi har varmepumpe eller varmekabler.  

Jeg har bodd område der det ble -35 som kaldest om vinteren, gjerne allerede i november. Var gjerne masse snø. Bodde 5 km fra matbutikk. Hadde ikke peis og hadde ikke noe matlager.  Eneste jeg lærte der var å ha tepper/soveposer i bilen om vi skulle ut å kjøre. Jeg reiste 60 mil med en 4 mnd baby og en 2 åring i -25 grader uten bekymring.  Ungene sov ute i -15 grader og lekte ute i kaldere i bhg på vinteren. Det var sjelden sure vinder eller fuktig vinter eller innlandskulde.  Jeg syntes -10 i Oslo var MYE kaldere enn -20 der. 

Anonymkode: 2c811...422

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (8 timer siden):

Etter å ha hørt intervjuer med diverse ordførere i sørlandsbyer fortelle om kriseberedskap, var det herlig å høre ordføreren i Kautokaino i dag.  Der er det 41 minusgrader!  Ordføreren ble spurt om kommunen hadde satt ned kriseledelse.  Nei, svarte han, - hvorfor skulle de det?  Her er alle forberedt på vinter.  
Flere innbyggere bekreftet dette.  De hadde ved nok og kledde seg varmt og godt.  De forsto ikke problemet.  

Det bekrefter hva jeg har tenkt, at mange er svært dårlig forberedt på ekstremvær.  Både kommuner og folk flest.  
 

Selv om dette ikke regnes som ekstremvær i Kautokeino, er det faktisk ekstremvær for sørlandet/sørlandsbyer. Skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig å begripe… 🙄

vi har et såpass langstrakt land at det er ganske store variabler, såpass at normalen i et område - kan være ekstremt i et annet, en trenger ikke være Einstein for å skjønne det, eller…? 

Anonymkode: fd314...7d3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte har visst ikke skjønt at mediene vanligvis rapporterer når ting er utenfor normalen. At det er mye vinter i Finnmark er da ingen nyhet 😂😂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (12 timer siden):

Forskjell på kuldegrader og enorme mengder snø. Hva trenger man å sette i sving av beredskap ved kulde? Bare å fyre og skru på mer varme, det.

Ikke meg du svare men.. Det er ikke alle som har ved og vedfyring. Noen har veldig kalde hus og trenger bistand. Noen har ikke bil og trenger hjelp med å skyss til butikk, noen har astma og kan ikke ut i kulden og må ha hjelp til handling osv.. 

DelvisPresley skrev (12 timer siden):

SELVFØLGELIG er de i nord mer forberedt på vinter enn i sør. Og vi på sørlandet er mer forberedet på vinter enn Gran Canaria. Det har litt med beliggenhet og hva man kan forvente, faktisk.

Men man må lære av dette og skru opp beredskapen noen hakk. 

Anonymkode: 9292b...8dc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amossa skrev (12 timer siden):

Etter å ha hørt intervjuer med diverse ordførere i sørlandsbyer fortelle om kriseberedskap, var det herlig å høre ordføreren i Kautokaino i dag.  Der er det 41 minusgrader!  Ordføreren ble spurt om kommunen hadde satt ned kriseledelse.  Nei, svarte han, - hvorfor skulle de det?  Her er alle forberedt på vinter.  
Flere innbyggere bekreftet dette.  De hadde ved nok og kledde seg varmt og godt.  De forsto ikke problemet.  

Det bekrefter hva jeg har tenkt, at mange er svært dårlig forberedt på ekstremvær.  Både kommuner og folk flest.  
 

Tipper det er færre uteliggere på vinterstid i Kautokeino enn Oslo. Skjønner det er behov for at kommunen sørger for de kan sove innendørs nå.

Anonymkode: 6a386...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært uten vei i over en uke, og det er vanvittige mengder snø, men jeg har gravd meg ut døren ved hjelp av naboen. Ellers tar jeg det ganske med fatning.  Akkurat nå har brøytefirmaet vi bruker på de private veiene her i boligfeltet, begynt å sende ut mindre traktorer og hjullastere for å rydde.  Et av problemene i mange boligområder er at traktorene som vanligvis brukes, er så utrolig store og kommer ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom det jammen farevarsel i nord også. Herregud disse nordlenningene, takler de ikke litt regn, altså? Snakk om hysteri, på Vestlandet regner det jo hele tiden og det går heeeeelt fint. Nordlendinger er jammen noen pingler, som ikke takler et regnskyll uten fare for at veiene må stenges. Og fare for glatte veier? Kan de ikke kjøre bil der oppe.....? De får finne frem sydvest og gummistøvler og gå til jobb, da!

https://www.vg.no/nyheter/i/EQGBEG/farevarsel-for-regn-i-nordland-kan-faa-90-millimeter-paa-et-doegn

(svar til alle nordlenningene i tråden, ikke ta det bokstavlig)

Anonymkode: 5a65d...4ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (På 3.1.2024 den 12.40):

Blir vel værnormalen framover tenker jeg...hvis ikke golfstømmen stanser og vi får 60 minus her..

Er menneskeskapte klimaendringer lagt på hyllen?

Anonymkode: ffcae...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/4/2024 at 10:16 PM, Amossa said:

Etter å ha hørt intervjuer med diverse ordførere i sørlandsbyer fortelle om kriseberedskap, var det herlig å høre ordføreren i Kautokaino i dag.  Der er det 41 minusgrader!  Ordføreren ble spurt om kommunen hadde satt ned kriseledelse.  Nei, svarte han, - hvorfor skulle de det?  Her er alle forberedt på vinter.  
Flere innbyggere bekreftet dette.  De hadde ved nok og kledde seg varmt og godt.  De forsto ikke problemet.  

Det bekrefter hva jeg har tenkt, at mange er svært dårlig forberedt på ekstremvær.  Både kommuner og folk flest.  
 

Jeg kan love deg at kautoværingene hadde slitt hvis det falt samme mengde snø der som på sørlandet. 😉 Kautokeino har stabilt innenlandsklima, og det er svært svært sjelden at det snør store mengder over kort tid. Kautokeino hadde ikke greid å håndtere den snøen uten problemer.

Når det er slik kulde som det var nå er det mange elever som ikke kommer på skolen, fordi skolebussene ikke går. Det sa ikke ordføreren noe om. 

Det har også vært vanskelige tilfeller i Kautokeino pga kulden, bl.a folk med motorstopp utenfor bygda, og bergibgsselskapet har ikke kunnet trå til fordi alle bilene deres også sto. 

Det oppleves ikke dramatisk for innbyggerne fordi de er vant med kulde hver vinter. Det er innbyggermessig en liten kommune så det er også begrenset hvor mange individuelle krisetilfeller som oppstår. Og sånn ca alle eier en snøskuter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men hvorfor er det så vanskelig å tro at noen kan være værfast? Ta mandag som eksempel, jeg jobbet da. Jeg var heldig, gata hvor jeg bor var brøytet, men mange gater i området var ikke det. Så hvis ikke min gate hadde vært brøytet, hva skulle jeg liksom gjort? Kan ikke måke 300 meter vei for hånd. Jeg kunne vasset gjennom det og kommet meg til hovedveien, som var brøytet, men hva med de neste 20km til jobb? Bussene gikk ikke her pga været, var vel godt over 3 timers ventetid på taxi (har en kollega som ventet på taxi i nærmere 4 timer før jeg kjørte han hjem etter mitt skift var ferdig)

Anonymkode: 0d926...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Er menneskeskapte klimaendringer lagt på hyllen?

Anonymkode: ffcae...a7b

Menneskeskapte klimaendringer kan endre golfstrømmen. Da blir det kaldt her nord. Det er ikke slik at klimaendringene nødvendigvis medfører at alle steder på jorden blir varmere. Klimaendringene medfører mer ekstremt vær, ikke alle retninger. Noen steder blir våtere, noen blir tørrere. Noen blir varmere, noen kan bli kaldere. Effekten på golfstrømmen kan vi ikke forutsi med full sikkerhet. 

Velkommen etter. 

Anonymkode: 51700...bbd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...