Gå til innhold

Noen andre som er værfaste og ikke kommer seg på jobb i morra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Og hvor mange av dere nordlendinger kjører bittesmå bybiler alla Fiat 500? Jeg har heldigvis en stor 4x4 van med piggdekk som jeg kjørte med i dag, men aldri om jeg hadde kommet meg ut av gårdsplassen med min elektriske Fiat 500😅 Brøytebilen har kun vært forbi én gang i dag, men det blåste snøfokk rett ut i veien igjen😆

Anonymkode: e542f...2a8

Jeg har en relativt liten konebil her i nord. Ikke elbil dog. Kjører til og fra jobb hver eneste dag. Det hender stort sett i alle fall en gang per vinter at det kommer veldig store snømengder over noen dager, der man kan ha måket snøen sent kvelden før og tidlig om morgenen er det bare såvidt en kommer seg ut døra. Så da står vi opp veldig tidlig og jobber på med snøskuffe og fres. De verste dagene må vi og naboen frese gangveien slik at vi kommer oss ut med bilene før brøytemannskapet har rukket over det, men jeg har faktisk aldri kommet for sent eller ikke møtt på jobb grunnet været. En gang måtte jeg bruke dobbelt så lang tid til jobb som vanlig fordi det var så dårlig vær at jeg så typ 1 meter foran bilen og speilglatt, men det beregnet jeg inn på forhånd så jeg rakk jobb da og.

Anonymkode: 7415d...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke å overdramatisere når folk må klatre ut av vinduene fordi dørene har snødd igjen. Kommunene greier ikke holde nødutgangene på skolene åpne, veieblir brøytet men med over 20 m/s er veiene blåst igjen etter en halv time. Måtte selv stolpe til jobb i dag (jobber i helse, så måtte på jobb) enkelte plasser var snøen så dyp at en sank gjennom til livet. Sørlandet er ikke rustet for så mye snø på en gang. Forrige gang var vel i 2007 etter som jeg kan huske. 

Anonymkode: 078e9...b0d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da poster plutselig kg det på Facebook eller en avis snapper det opp, og vips ryker all anonymitet. Tror ikke det gitt. Eneste bildene jeg har er fra eget hus og nærområde, siden jeg ikke kommer meg noe sted. Men foran huset er brøytekanter på tre meter og det blåser friskt. 

Anonymkode: 2d72d...661

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (53 minutter siden):

Jeg er så innmari nysgjerrig. Har så lyst til å se mer av resultatet mm fra dette snøværet i sør. Noen av bildene fra f.eks Grimstad by som graves frem er jo helt hinsides av hva man kan forvente å se i Norge tenker jeg 😅

 

Blir vel værnormalen framover tenker jeg...hvis ikke golfstømmen stanser og vi får 60 minus her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fighter83 skrev (56 minutter siden):

Jeg er så innmari nysgjerrig. Har så lyst til å se mer av resultatet mm fra dette snøværet i sør. Noen av bildene fra f.eks Grimstad by som graves frem er jo helt hinsides av hva man kan forvente å se i Norge tenker jeg 😅

 

Det er ganske vilt her ja. Kan skrive under på at bildene ikke lyver. Ikke ofte de kaller inn sivilforsvaret og vurderer å sette inn HV på grunn av snø. Alle lokalavisene dekker snøværet godt så er bare å gå inn der og se. 

Anonymkode: 765fa...013

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Men dette viser ikke ekstreme snømengder. Dette er en helt normal mengde snø som absolutt ikke burde skape kaos. Hverken i nord eller i sør. Og så viser de bilder fra veier hvor det liksom skal være så mye snø. Klarer ikke se noe annet enn helt normale snømengder. 
Vis oss i nord disse ekstreme snømengdene. Vis oss hovedveier som ikke er fremkommelige. Hvis oss gata med over en meter snø. Hvis oss brøyteskavlen som er høyere enn deg selv foran garasjen. Da blir det lettere å forstå. Men det er jo ikke det vi ser, vi ser det som for oss ser ut som en vanlig vinterdag.

Jeg må på jobb før 7 på morgenen. Må ofte måke frem bilen. Ofte kjøre i 20 cm snø på E10 som ikke er brøyta i det hele tatt. Gatene er sjeldent brøyta så tidlig på morgenen. Snøfokk med total whiteout skjer hver vinter.

Anonymkode: 69e63...32d

Burde og burde - burde ikke skape kaos basert på hva? Det var kaos i nordnorge i 2022 med stengte skoler, så det kan jo skje den beste nordlending også. Og nordlendingene har naturlig nok større og bedre beredskap for dette enn søringene. Hvor mange milliarder er du villig til å betale i enda høyere beredskap sørpå for å unngå dette kaoset som oppstår svært sjelden. 

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en relativt liten konebil her i nord. Ikke elbil dog. Kjører til og fra jobb hver eneste dag. Det hender stort sett i alle fall en gang per vinter at det kommer veldig store snømengder over noen dager, der man kan ha måket snøen sent kvelden før og tidlig om morgenen er det bare såvidt en kommer seg ut døra. Så da står vi opp veldig tidlig og jobber på med snøskuffe og fres. De verste dagene må vi og naboen frese gangveien slik at vi kommer oss ut med bilene før brøytemannskapet har rukket over det, men jeg har faktisk aldri kommet for sent eller ikke møtt på jobb grunnet været. En gang måtte jeg bruke dobbelt så lang tid til jobb som vanlig fordi det var så dårlig vær at jeg så typ 1 meter foran bilen og speilglatt, men det beregnet jeg inn på forhånd så jeg rakk jobb da og.

Anonymkode: 7415d...abe

Snøskuffe og fres?? Hvor skuffer du snøen hen da, når alle andre gjør det samme og snøhaugene er høyere enn deg selv? Og hva gjør du når du har skuffet deg frem til bilveien og den ikke er brøytet ennå fordi brøytemannskapet fortsatt er opptatt med å tømme snø fra de store veiene i sjøen, og du derfor ikke kan kjøre der? Eller hvis det er kolonnekjøring og neste kolonne går om 2 timer? Eller veien bare er STENGT på ubestemt tid? 

Det skjer jo, og det skjer også i nordnorge, men enkelte nordlendinger har jo åpenbart null peiling på hva som kan foregå i resten av landsdelen de bor i??? 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk fra andre deler av landet får mene hva de vil, men dette er virkelig ille. Jeg har levd noen år, men kan ikke huske at det har vært mer snø, vind, fonner og trøbbel enn dette. Jeg skulle gjerne vært ute og fotografert.  Inne ser jeg ingenting, og bare fra i går kommer jeg heller ikke ut døren, for snøen fyller mer enn 1,5 meter opp på sidefeltet.  Blir nødt til å be noen om å hjelpe utenfra for å komme ut.  Jeg er heldig som ikke har noe ut å gjøre på en dag som i dag.

 

 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nordlening i sør skjemmes jeg over uttalelsene fra nord altså..Kjenner jeg selv føler på halveis panikk,innesnødd, å kan ikke måkke hele veien ned her for hand heller, bussen går ikke og jeg skal på jobb i natt. Vil vel bruke 2 t på å gå langs hovedveien fordi det er halvannen meter snø langs fortauene. Det sier seg selv at det ikke går.
Man har ikke den samme beredskapen og antallet brøytebiler som i nord, dette skjer hvert 10-15 år, de sier seg selv at man sliter med mobilisering og hovedveier må prioriteres.

Hele gårdsplassen her ble måkket i går, samme hos naboen som måtte klatre ut av vinduet på morgenen i dag..det fyker igjen så fort  pga mye vind. V

Anonymkode: b3e59...0d9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å sammenligne nord med sør når  det er en helt annen infrastruktur, folketall, tettbygdhet, trafikk, veinett og beredskap.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snakk om å overdramatisere.

Anonymkode: ffcae...a7b

Å ja, okei.. hvor i landet bor du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig i at det er et problem, men faktisk så ER det sånn hvert år med kaos og faenskap og kommunen bør være i forkant. Bestill hjelp når varselet kommer og ikke en uke etter, liksom. 

Det stemmer ikke. Sånne ekstrem-snøfall med masse snø på kort tid er det hvert år. I 2007 var det omtrent som nå. 

 

Anonymkode: c5263...aa5

Noe kaos er det hvert år ja, men ikke som nå.. både bilister og kommunen har en liten krise hvert år, men en kan ikke si at det er sånn som dette hvert år! Det at det kommer 30 cm på kort tid kam man ikke kalle "ekstrem-snøfall".. å 2007 er ca 20 år siden ja, så er ca 20 år siden sist det var som dette, slik jeg sa :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enhjørningfis skrev (7 minutter siden):

Noe kaos er det hvert år ja, men ikke som nå.. både bilister og kommunen har en liten krise hvert år, men en kan ikke si at det er sånn som dette hvert år! Det at det kommer 30 cm på kort tid kam man ikke kalle "ekstrem-snøfall".. å 2007 er ca 20 år siden ja, så er ca 20 år siden sist det var som dette, slik jeg sa :)

Er du uenig i at kommunen burde være i forkant? Eller hva er det du prøver å krangle på?

Anonymkode: c5263...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enhjørningfis skrev (3 timer siden):

Absolutt ikke, å ikke får jeg lest artikkelen heller pga. Har ikke å skal ikke kjøpe abo til Aftenposten. Så fortell gjerne når dette ble skrevet eller ta en screenshot!

det står hvorfor det er vanlig med stort snøfall på Sørlandet, og flere eksempler på at det langt fra er 20 år siden sist. Som var din påstand.

Anonymkode: 8f33c...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

enhjørningfis skrev (1 time siden):

Å ja, okei.. hvor i landet bor du? 

Bor sikkert i en hule et eller annet sted.

Anonymkode: 135cc...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/1/2024 at 12:50 PM, AnonymBruker said:

Jobber i hjemmesykepleien og gjett hva, vi kommer alltid fram. Til noen adresser gjennom vassing i snø med høye kneløft fra veien. Jeg tar med gamasjer i bilen i morgen.

Det heter ikke værfast, det heter lat.

Anonymkode: d2a30...43d

Men veiene prioriteres nettopp for dere. Folk blir bedt om å la bilen stå, nettopp for brøytebiler, nødetater og hjemmesykepleien skal kunne komme frem. Her nedi veien var det noen som "skulle bare" på butikken på tross av advarslene, kjørte seg fast, og blokkerte for en ambulanse.

Anonymkode: 24736...72d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Fighter83 said:

Helt sinnsyk den med at ytterdøra er totalt snødd igjen 😅

Ja 😝🙉

Anonymkode: 597a7...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...