Gå til innhold

Fin dokumentar om ME/CFS

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Nå et det vel fler og fler ting som tyder på at ME har flere undergrupper og at noen kan oppleve spontan bedring -uten at man kan si årsaken til hvorfor noen opplever å bli bedre, noen dårligere og at noen har ett svingende forløp. 

https://www.forskning.no/kronisk-utmattelsessyndrom/hva-skjer-i-kroppen-til-de-som-har-me/1992249

«Forskerne tror at kroppen hos ulike ME- pasienter kan tenkes å bruke forskjellige teknikker for å kompensere, avhengig av faktorer som gener, sykdomsalvorlighet, funksjonsnivå, medisiner, kosthold og så videre. Forskjellige personer kan også ha ulik evne til å sette i gang slike kompensasjonsmekanismer.

Dette kan kanskje forklare noe av variasjonen mellom ME-syke når det gjelder symptomer og tiltak som kan virke lindrende, sier Tronstad.

Noen pasienter kan til og med være i en situasjon der det underliggende autoimmune angrepet på blodsystemet er i ferd med å opphøre, mens kroppen fortsatt opprettholder de sekundære tilpasningene, sa Fluge på foredraget.

I slike tilfeller vil kanskje tiltak rettet mot de sekundære tilpasningene, som diett, tilskudd, forsiktig aktivitet eller kognitiv støtte, ha positiv effekt. I slike tilfeller vil kanskje tiltak rettet mot de sekundære tilpasningene, som diett, tilskudd, forsiktig aktivitet eller kognitiv støtte, ha positiv effekt.» Sitatet her er hypoteser Norske forskere sitter med, men de må testes ut før man kan si noe sikkert. 

Til slutt -du må slutte å skjære alle ME syke over en kam. «Alle ME syke» er ikke de 4 du kverulerer med i ett diskusjonsforum. Men det er kanskje en måte å hause opp på. 

Anonymkode: dedec...0ff

Fjernet sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du som ønsker dokumentasjon på alt  -hvor er dokumentasjonen på dine påstander om ME pasienter? 

Nå et det vel fler og fler ting som tyder på at ME har flere undergrupper og at noen kan oppleve spontan bedring -uten at man kan si årsaken til hvorfor noen opplever å bli bedre, noen dårligere og at noen har ett svingende forløp. 

https://www.forskning.no/kronisk-utmattelsessyndrom/hva-skjer-i-kroppen-til-de-som-har-me/1992249

«Forskerne tror at kroppen hos ulike ME- pasienter kan tenkes å bruke forskjellige teknikker for å kompensere, avhengig av faktorer som gener, sykdomsalvorlighet, funksjonsnivå, medisiner, kosthold og så videre. Forskjellige personer kan også ha ulik evne til å sette i gang slike kompensasjonsmekanismer.

Dette kan kanskje forklare noe av variasjonen mellom ME-syke når det gjelder symptomer og tiltak som kan virke lindrende, sier Tronstad.

Noen pasienter kan til og med være i en situasjon der det underliggende autoimmune angrepet på blodsystemet er i ferd med å opphøre, mens kroppen fortsatt opprettholder de sekundære tilpasningene, sa Fluge på foredraget.

I slike tilfeller vil kanskje tiltak rettet mot de sekundære tilpasningene, som diett, tilskudd, forsiktig aktivitet eller kognitiv støtte, ha positiv effekt. I slike tilfeller vil kanskje tiltak rettet mot de sekundære tilpasningene, som diett, tilskudd, forsiktig aktivitet eller kognitiv støtte, ha positiv effekt.» Sitatet her er hypoteser Norske forskere sitter med, men de må testes ut før man kan si noe sikkert. 

Til slutt -du må slutte å skjære alle ME syke over en kam. «Alle ME syke» er ikke de 4 du kverulerer med i ett diskusjonsforum. Men det er kanskje en måte å hause opp på. 

så man kan bli helt frisk av ME?

Anonymkode: 4e78e...516

AnonymBruker
Skrevet (endret)

LP-kurs gjør deg jo ikke frisk, det er psykoterapi. Folk klarer selv å aktivere seg fysisk etter eget evne....ingen vil leve redusert.

Anonymkode: cc3af...dfa

Fjernet sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lenge man ikke har en helt sikker biomarkør som kan bekrefte eller avkrefte ME, så kan heller ingen si 100% si man har blitt helt frisk eller ikke av ME. Du svarer ikke på tidligere spørsmål -opplever derfor dette som sirkelargumentasjon ment ikke for å diskutere men for å ha rett eller ta andre for feil. Så dette er mitt siste svar til deg. Anbefaler deg å lese linken jeg sendte deg, der står det ganske godt oppsummert hvor forskningen står i dag og hypoteser forskere jobber etter, OM det er interesse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei hun slapp ikke unna fordi hun skrev seg ut mot legenes anbefaling. Selv om en lege truet med deg så er regelverket såpass tydelig at dette ikke ville ha forekommet. Så i stedet for å komme med mange bortforklaringer så får du enten vise til dokumentasjon som bekrefter at mange ME her til lands har blitt tvangsinnlagt på psykiatrisk avdeling eller så får vi legge den diskusjonen død.

Så du mener at de truet henne med innleggelse på psykiatrisk avdeling uten å faktisk kunne gjøre det? Hvorfor sier de noe sånt da?

AnonymBruker
Skrevet
Bålkaffe skrev (1 minutt siden):

Så du mener at de truet henne med innleggelse på psykiatrisk avdeling uten å faktisk kunne gjøre det? Hvorfor sier de noe sånt da?

Det er dessverre ikke et ukjent fenomen. Den truselen har jeg selv fått og møtt mange andre som har fått. Så ja det mener jeg. 

Men siden flere hevder at flere med ME faktisk har blitt tvangsinnlagt  innafor psykiatrien så har jeg veldig lyst til å se kilder på det. For det er det jeg sier at jeg har problemer med å tro på.

• Liker 1
Gjest Podekvist
Skrevet
Bombasi skrev (6 timer siden):

Lightning Process er konverteringsterapi i sin verste form. Juks og bedrag. Og blir frarådet av internasjonale veiledere for sykdommen. Ikke minst blir LP frarådet av de mange tusen ME-syke som allerede har prøvd det. 

Mange har endt opp verre som følge av å "prøve alt", herav Lightning Process. 

Og prisen på denne elendigheten er altså 20 000,- for 12 timer med pseudovitenskapelig konverteringsterapi utført av ufaglærte coacher, der syke skal hoppe på et ark og rope stopp til symptomer og sykdom.

Hadde jeg vært syk skulle jeg før heller brukt 3000,- på en "healingmedaljong" fra Durek Verrett enn dette Lightning Process-tullet. Større sjanse å bli frisk av medaljongen, og blir du ikke det, så sitter du iallfall igjen med en medaljong du kan henge opp på veggen, kontra å dryle 20 000,- i hendene på kvakksalvere og bedragere, som du ikke sitter noe igjen for.

Jeg blir faktisk provosert at friske uvitende folk bruker det at ME-syke ikke vil delta på LP imot de syke. For at man ikke ønsker å betale og delta på nåtidens verste kvakksalveri sier ingenting om at man ikke ønsker å bli frisk. 

Dette er jeg helt enig i. En jeg kjenner ble rådet til å dra på et av disse kursene for flere år siden. Hun hadde ikke ME, men autoimmun sykdom med lignende symptomer.  Jeg ble nysgjerrig på hva dette her var og kopierte det jeg fant av info. La merke til at de peilet seg spesifikt inn mot ME pasienter, og syns det var ganske merkelig. Jeg fant dette utdraget som stod på siden til oppfinneren av LP, Phil Parker: 

"Phil Parker is already known to many as an inspirational teacher, therapist, healer and author. His personal healing journey began when, whilst working with his patients as an osteopath. He discovered that their bodies would suddenly tell him important bits of information about them and their past, which to his surprise turned out to be factually correct! He further developed this ability to step into other people’s bodies over the years to assist them in their healing with amazing results. After working as a healer for 20 years, Phil Parker has developed a powerful and magical program to help you unlock your natural healing abilities. If you feel drawn to these courses then you are probably ready to join"

(Fra hjemmesiden) Det er sikkert tatt bort nå, etter at de ble dømt for å spre villedende informasjon i UK. Men forstod det som at det går veldig mye ut på å stoppe sykdomstankene før de tar overhånd. Når du kjenner et symptom skal du strekke ut hånden og si "stopp". Og så skal du begynne å leve det livet du elsker, og slutte og la de negative tankene ta over kroppen din. Dette virket ikke så godt på sykdommen til vedkommende jeg kjenner, men det kan jo være at noen kan stoppe symptomene sine på denne måten. Ikke vet jeg. Det burde jo fungere på alle sykdommer hvis det er sånn vi blir syke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.1.2024 den 12.23):

Igjen så får du lese kommentaren ordentlig. Nå er selvsagt problemstillingen ikke reell, men  om hadde vært det så kreves det ikke mer enn å si ja eller å nikke på hodet om man ønsker å klage og så blir man tildelt en advokat som tar seg av klagen.

En person som er så alvorlig rammet av ME har så sterk kognitiv svikt og utmattelse at det faktisk ikke er så enkelt som du vil ha det til. Du kommer (forhåpentligvis for deg), aldri til å forstå hvordan det er. 

Anonymkode: c1af1...dc9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Gjest Podekvist skrev (På 5.1.2024 den 17.35):

Dette er jeg helt enig i. En jeg kjenner ble rådet til å dra på et av disse kursene for flere år siden. Hun hadde ikke ME, men autoimmun sykdom med lignende symptomer.  Jeg ble nysgjerrig på hva dette her var og kopierte det jeg fant av info. La merke til at de peilet seg spesifikt inn mot ME pasienter, og syns det var ganske merkelig. Jeg fant dette utdraget som stod på siden til oppfinneren av LP, Phil Parker: 

"Phil Parker is already known to many as an inspirational teacher, therapist, healer and author. His personal healing journey began when, whilst working with his patients as an osteopath. He discovered that their bodies would suddenly tell him important bits of information about them and their past, which to his surprise turned out to be factually correct! He further developed this ability to step into other people’s bodies over the years to assist them in their healing with amazing results. After working as a healer for 20 years, Phil Parker has developed a powerful and magical program to help you unlock your natural healing abilities. If you feel drawn to these courses then you are probably ready to join"

(Fra hjemmesiden) Det er sikkert tatt bort nå, etter at de ble dømt for å spre villedende informasjon i UK. Men forstod det som at det går veldig mye ut på å stoppe sykdomstankene før de tar overhånd. Når du kjenner et symptom skal du strekke ut hånden og si "stopp". Og så skal du begynne å leve det livet du elsker, og slutte og la de negative tankene ta over kroppen din. Dette virket ikke så godt på sykdommen til vedkommende jeg kjenner, men det kan jo være at noen kan stoppe symptomene sine på denne måten. Ikke vet jeg. Det burde jo fungere på alle sykdommer hvis det er sånn vi blir syke.

Det var faktisk det ME spesialist har uttalt: Blir du frisk fra ME (altså virkelig ME) med LP metoden, da bør denne metoden virke på kreft også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

En person som er så alvorlig rammet av ME har så sterk kognitiv svikt og utmattelse at det faktisk ikke er så enkelt som du vil ha det til. Du kommer (forhåpentligvis for deg), aldri til å forstå hvordan det er. 

Og du kommer aldri til å forstå at når noen blir innlagt på tvang så er de veldig syke. Både kognitivt og fysisk, men og enten nikket på hodet eller si to små bokstaver som er JA det klarer man. Men med det sagt så er jo dette et fleksibelt scenario da de ikke blir utsatt for tvangsinnleggelse på akutt psykiatrisk.

Og igjen indikerer du at det er ingen andre enn de med ME som kan være så alvorlig syk. Jeg er kjenner jeg er veldig glad for at min alvorlige sykdom ikke har fratatt meg evnen til å se menneskene rundt meg og forstår at det finnes mange andre med ulike diagnoser som også har det veldig tøft.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Og du kommer aldri til å forstå at når noen blir innlagt på tvang så er de veldig syke. Både kognitivt og fysisk, men og enten nikket på hodet eller si to små bokstaver som er JA det klarer man. Men med det sagt så er jo dette et fleksibelt scenario da de ikke blir utsatt for tvangsinnleggelse på akutt psykiatrisk.

Og igjen indikerer du at det er ingen andre enn de med ME som kan være så alvorlig syk. Jeg er kjenner jeg er veldig glad for at min alvorlige sykdom ikke har fratatt meg evnen til å se menneskene rundt meg og forstår at det finnes mange andre med ulike diagnoser som også har det veldig tøft.

Poenget er at en med den alvorligste grad av ME klarer knapt kommunisere/ta til seg informasjon. Så det er ikke så enkelt som "bare å klage", selv ikke bare med et "nikk". 

Når har jeg indikert at det ikke finnes andre alvorlige syke enn de som er hardest rammet av ME? Aldri.
Jeg påpeker at du ikke forstår omfanget av de som er hardest rammet, siden du uttaler deg som du gjør. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Poenget er at en med den alvorligste grad av ME klarer knapt kommunisere/ta til seg informasjon. Så det er ikke så enkelt som "bare å klage", selv ikke bare med et "nikk". 

Når har jeg indikert at det ikke finnes andre alvorlige syke enn de som er hardest rammet av ME? Aldri.
Jeg påpeker at du ikke forstår omfanget av de som er hardest rammet, siden du uttaler deg som du gjør. 

Men uansett er det som jeg har sagt x antall ganger ett scenario som  ikke er aktuelt. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er vanskelig å få en konstruktiv debatt om temaet når du ikke evner å forstå hva svært alvorlig ME er og hva det går ut på, samt at du setter alvorlige sykdommer opp mot hverandre. 

Det er altså landets mest alvorlige ME-syke som blir tvangsinnlagt. Og lik det eller ikke, de mest alvorlige ME-syke er noe av landets mest sykeste pasienter. Psykisk friske pasienter, men som ikke evner å ta vare på seg selv som følge av fysisk sykdom. Pasienter uten stemmer. Pasienter som ikke kan klage. Pasienter som ikke kan utsettes for stimuli. Pasienter som ikke kan tvangsbehandles. 

Det er ikke en konkurranse i å ha det verst, eller å ikke forstå andre som er syk av noe annet. Men i dette tilfellet må det gå an å kalle en spade for en spade, at svært alvorlige ME-syke er noen av de aller sykeste i landet. Vi snakker om pasienter som ligner kronisk palliativ tilstand. De er pleietrengende og omsorgstrengende på sykehjemsnivå, og må ha døgnkontinuerlig oppfølging. Pasienter som ikke har sett dagslys på mange år, som ikke har vært ute av sengen på mange år, som ikke kan dusje, som ikke kan spise og som kan kommunisere maks et par setninger for dag. Pasienter som lever i mørket med hørselsvern og øyemaske på seg kontinuerlig.

Dette er pasienter som ikke har noe på psykiatrien å gjøre, og som heller ikke får noe som helst utbytte av tvangsbehandling, men risikerer å bli enda verre i deres svært alvorlige tilstand fra før av.

Forstår du omfanget nå av hvem du snakker om? Det er altså ikke en ME-syk på mild, moderat eller alvorlig grad som tilsynelatende fungerer i variable grader, men svært alvorlig syk helt uten funksjonsgrad og leveevne. 

Noe sier meg at den empatien du later til å ha for andre syke ikke er så tilstede som du tror. Du sliter iallfall å ha det mot svært alvorlig ME-syke...

Endret av Bombasi
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (32 minutter siden):

Det er vanskelig å få en konstruktiv debatt om temaet når du ikke evner å forstå hva svært alvorlig ME er og hva det går ut på, samt at du setter alvorlige sykdommer opp mot hverandre. 

Det er altså landets mest alvorlige ME-syke som blir tvangsinnlagt. Og lik det eller ikke, de mest alvorlige ME-syke er noe av landets mest sykeste pasienter. Psykisk friske pasienter, men som ikke evner å ta vare på seg selv som følge av fysisk sykdom. Pasienter uten stemmer. Pasienter som ikke kan klage. Pasienter som ikke kan utsettes for stimuli. Pasienter som ikke kan tvangsbehandles. 

Det er ikke en konkurranse i å ha det verst, eller å ikke forstå andre som er syk av noe annet. Men i dette tilfellet må det gå an å kalle en spade for en spade, at svært alvorlige ME-syke er noen av de aller sykeste i landet. Vi snakker om pasienter som ligner kronisk palliativ tilstand. De er pleietrengende og omsorgstrengende på sykehjemsnivå, og må ha døgnkontinuerlig oppfølging. Pasienter som ikke har sett dagslys på mange år, som ikke har vært ute av sengen på mange år, som ikke kan dusje, som ikke kan spise og som kan kommunisere maks et par setninger for dag. Pasienter som lever i mørket med hørselsvern og øyemaske på seg kontinuerlig.

Dette er pasienter som ikke har noe på psykiatrien å gjøre, og som heller ikke får noe som helst utbytte av tvangsbehandling, men risikerer å bli enda verre i deres svært alvorlige tilstand fra før av.

Forstår du omfanget nå av hvem du snakker om? Det er altså ikke en ME-syk på mild, moderat eller alvorlig grad som tilsynelatende fungerer i variable grader, men svært alvorlig syk helt uten funksjonsgrad og leveevne. 

Noe sier meg at den empatien du later til å ha for andre syke ikke er så tilstede som du tror. Du sliter iallfall å ha det mot svært alvorlig ME-syke...

Da ber jeg deg igjen om kilder på et alvorlig syke pasienter med ME ble innlagt på tvang innenfor psykiatrien i Norge. 

Og så var det disse hersketeknikkene igjen da. Jeg har ikke sagt noe om at jeg ikke har empati. Det eneste jeg reagerer på er påstander om at flere med ME er her i Norge blir innlagt på tvang uten at disse påstandene kan dokumenteres pluss vrangforestilling om at de som er så syke at de ble innlagt på tvang er temmelig oppegående og har flust av energi.

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, latterliggjøring og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.1.2024 den 13.47):

Da ber jeg deg igjen om kilder på et alvorlig syke pasienter med ME ble innlagt på tvang innenfor psykiatrien i Norge. 

Og så var det disse hersketeknikkene igjen da. Jeg har ikke sagt noe om at jeg ikke har empati. Det eneste jeg reagerer på er påstander om at flere med ME er her i Norge blir innlagt på tvang uten at disse påstandene kan dokumenteres pluss vrangforestilling om at de som er så syke at de ble innlagt på tvang er temmelig oppegående og har flust av energi.

Jeg spør igjen, hvilken dokumentasjon trenger du? Det finnes ingen forskning, men det er godt kjent i pasientmiljøet at det forekommer -fordi man har kontakt med pårørende/pasienter som er berørt. Så du trenger ikke så tvil om at det forekommer, selvom det er opplagt at du er ute etter p kverulere på det. Jeg har spurt deg tidligere hvor har du det fra at det ikke forekommer feilbehandling og feilplassering på tvang av ME syke i psykiatrien?? 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 5.1.2024 den 14.16):

ME/CFS er en diagnose stilt ut fra symptomer der årsak til symptomer er ukjent.
Dette betyr at underliggende sykdom er ukjent og at ikke alle vil lide av det samme.
Derfor ser vi at noen kan bli friske mens andre vil forbli syke resten av livet.

Jeg tar med denne hvis det er noen her som har problemer med psykologer.
Fra Psychology Today: Mast Cell Activation Syndrome: An Alert to Psychiatrists

Endret av MCAS
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.1.2024 den 9.15):

Denne bør sees, veldig bra OG skremmende. Når Danmark velger å tvangsinnlegge et menneske pga ME, skremmende. Hvordan kan man behandle mennesker på denne måten.

Anonymkode: cc3af...dfa

ME er ingen fysisk sykdom det er psykisk som har blitt populært de siste ti-femten årene.

Anonymkode: 5cddd...d73

• Liker 1
Gjest vintersolverv
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

ME er ingen fysisk sykdom det er psykisk som har blitt populært de siste ti-femten årene.

Anonymkode: 5cddd...d73

Jeg kjenner noen med ME, og kan love deg at det ikke er psykisk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg spør igjen, hvilken dokumentasjon trenger du? Det finnes ingen forskning, men det er godt kjent i pasientmiljøet at det forekommer -fordi man har kontakt med pårørende/pasienter som er berørt. Så du trenger ikke så tvil om at det forekommer, selvom det er opplagt at du er ute etter p kverulere på det. Jeg har spurt deg tidligere hvor har du det fra at det ikke forekommer feilbehandling og feilplassering på tvang av ME syke i psykiatrien?? 

Jeg ber om dokumentasjon som beviser at pasienter med ME her i Norge har blitt innlagt på psykiatrien. Og nei det er ikke for å så tvil og nei jeg kverulerer ikke, men når jeg ser rykter som ikke kan dokumenteres svirre rundt så sier jeg ifra. Og hvor jeg har det fra? Jeg har ikke sagt at noen med MEk kan havneinnafor psykiatrien, men da er det fordi det er til fare for eget liv eller for andres liv og helse av andres sykdommer enn ME. Jeg kjenner regelverket for tvangsinnleggelser alt for godt og jeg vet veldig godt hva kriteriene er og så lenge en person ikke oppfyller disse kriteriene, så blir man heller ikke innlagt på tvang innenfor psykiatrien. Hvor vanskelig kan det være å forstå? 

https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/kvalitetsindikatorer/psykisk-helse-for-voksne/tvangsinnleggelser-i-psykisk-helsevern-for-voksne.
«Tvungent psykisk helsevern forutsetter bl. a. at pasienten har en alvorlig sinnslidelse og at tvangen enten er nødvendig fordi vedkommende utgjør en fare for seg selv eller andre, eller av sterke behandlingsmessige grunner. Tvangsinnleggelser er et alvorlig inngrep i personlig frihet.»

https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/psykisk-helsevern/tvungent-psykisk-helsevern/#nar-er-det-lov-a-bruke-tvang-eller-tvangsinnlegge-deg

«Hovedvilkår for bruk av tvang

Du har en alvorlig sinnslidelse

Du kan bare utsettes for tvang om du har en alvorlig sinnslidelse. Dette er et juridisk begrep og ingen spesifikk diagnose, men innebærer at du har lite sykdomsinnsikt, fungerer svært dårlig i hverdagen og har sviktende virkelighetsoppfatning.

Det er vanligst ved psykoser, men kan også gjelde ved alvorlige spiseforstyrrelser eller andre psykiske tilstander som påvirker funksjonsevnen og virkelighetsoppfatningen din i så stor grad at tilstanden kan sidestilles med en psykose.»

«Farevilkåret (to alternativer)

Farevilkåret sier at tvungent vern er nødvendig for å forhindre

nærliggende og alvorlig fare for ditt eget liv eller helse

nærliggende og alvorlig fare for andres liv og helse

Frivillig behandling må ha vært forsøkt

Du skal som hovedregel få tilbud om et frivillig behandlingstilbud først. Vedtak om bruk av tvang kan bare fattes hvis frivillig behandling har vært forsøkt uten å lykkes, eller det åpenbart er nytteløst å forsøke å frivillig behandling.»

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...