Gå til innhold

Fin dokumentar om ME/CFS

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det skjer mye grusomt i Norge som aldri kommer i media, husk det. Ikke vær naiv.

Anonymkode: cc3af...dfa

• Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva som skjer i utlandet skal ikke uttale meg om,men jeg snakker om den norske helsevesenet og reglene vi har her for tvangsinnleggelse.

har du egentlig noe som helst kunnskap om pasientrettighetsloven når det kommer til psykiatri? Har du i det hele tatt peiling på hva som foregår før et vedtak om tvangsinnleggelse blir fattet

Anonymkode: 4e78e...516

AnonymBruker
Skrevet

Det skjer mye grusomt i Norge som aldri kommer i media, husk det. Ikke vær naiv.

Jeg er langt ifra naiv, men jeg har veldig god kunnskap på alt av paragrafer innenfor psykisk helsevern og hva som skjer i forkant av et tvangsinnleggelse. Og det å hevde at veldig mange her i Norge med ME blir innlagt på tvang har jeg null tro på.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er langt ifra naiv, men jeg har veldig god kunnskap på alt av paragrafer innenfor psykisk helsevern og hva som skjer i forkant av et tvangsinnleggelse. Og det å hevde at veldig mange her i Norge med ME blir innlagt på tvang har jeg null tro på.

Og hvis det hadde vært så vanlig så er det rart at i hvert fall ikke en av de gikk til media… 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Og hvis det hadde vært så vanlig så er det rart at i hvert fall ikke en av de gikk til media… 

Mange i Norge blir neppe tvangsinnlagt med ME. Men at det er feilvurderinger innenfor psykiatrien er det ingen tvil om. 

Anonymkode: c1af1...dc9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

https://lifewithmebysissel.wordpress.com/2021/08/08/en-parorende-forteller/

Grunnen til at folk ikke går til media er fordi, som du kan lese i historien som ble sendt inn til denne bloggen, at de pårørende har mer enn nok med å ta vare på de de er pårørende for.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det er ikke "veldig mange" med ME i Norge som blir tvangsinnlagt på psykiatrien. 

Men noen blir det. Pga kunnskapsløshet og fordommer i førstelinjen.

Og disse noen er noen for mange. Om det er 2, 5 eller 10 så er det fortsatt 2, 5 eller 10 for mange, og er katastrofalt for disse 2, 5 eller 10. 

Vi snakker tross alt om tvangsinnleggelse av svært fysisk syke pasienter imot pasientenes ønsker og behov, der nødvendig tilrettelegging rundt ME-sykdom blir neglisjert, og den ME-syke blir iført mer belastning og stimuli som gjør ME-syke enda sykere. For ikke snakk om behandlingsbelastning og medisinering som er fullstendig imot sin hensikt. 

Heldigvis er ikke Norge verst i klassen. Danmark med Per Fink i spissen er hakket verre. Jeg har lest flere pasienthistorier der ME-syke blir tvangsinnlagt hos psykiatrien, fordi Per Fink er en utslitt fossil med fordommer som har bygd karriere på hans meninger om ME. Heldigvis begynner ting å endre seg nå i Danmark også, men det er ikke mange ukene siden jeg leste om ei som nettopp ble tvangsinnlagt der borte. 

Dokumentasjonen du etterspør finner du hvis du gidder å google. Tvangsinnleggelser av ME-syke er allment kjent, men du må gjerne ut i de små bloggposter for å finne det. For medie-Norge og samfunnet for øvrig bryr seg katta om ME-syke. Så gjerne ta deg bryet med å google og lese hvis du fant dette temaet interessant. Det er faktisk interessant. Du får et innblikk i en svært mørk side av helse-Norge. Hvis du ikke har på deg solbriller når du leser da...

Endret av Bombasi
  • Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Mange i Norge blir neppe tvangsinnlagt med ME. Men at det er feilvurderinger innenfor psykiatrien er det ingen tvil om. 

At det er feilvurderingen innafor psykiatrien benekter jeg ikke :) 

AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (29 minutter siden):

Det er ikke "veldig mange" med ME i Norge som blir tvangsinnlagt på psykiatrien. 

Men noen blir det. Pga kunnskapsløshet og fordommer i førstelinjen.

Og disse noen er noen for mange. Om det er 2, 5 eller 10 så er det fortsatt 2, 5 eller 10 for mange, og er katastrofalt for disse 2, 5 eller 10. 

Vi snakker tross alt om tvangsinnleggelse av svært fysisk syke pasienter imot pasientenes ønsker og behov, der nødvendig tilrettelegging rundt ME-sykdom blir neglisjert, og den ME-syke blir iført mer belastning og stimuli som gjør ME-syke enda sykere. For ikke snakk om behandlingsbelastning og medisinering som er fullstendig imot sin hensikt. 

Heldigvis er ikke Norge verst i klassen. Danmark med Per Fink i spissen er hakket verre. Jeg har lest flere pasienthistorier der ME-syke blir tvangsinnlagt hos psykiatrien, fordi Per Fink er en utslitt fossil med fordommer som har bygd karriere på hans meninger om ME. Heldigvis begynner ting å endre seg nå i Danmark også, men det er ikke mange ukene siden jeg leste om ei som nettopp ble tvangsinnlagt der borte. 

Dokumentasjonen du etterspør finner du hvis du gidder å google. Tvangsinnleggelser av ME-syke er allment kjent, men du må gjerne ut i de små bloggposter for å finne det. For medie-Norge og samfunnet for øvrig bryr seg katta om ME-syke. Så gjerne ta deg bryet med å google og lese hvis du fant dette temaet interessant. Det er faktisk interessant. Du får et innblikk i en svært mørk side av helse-Norge. Hvis du ikke har på deg solbriller når du leser da...

Nå er jo hele poenget bak tvangsinnleggelse at det er imot pasientens ønske. Og om du tror at det kun er pasienter med Me som blir ekstremt skadet av å bli innlagt innafor psykiatrien så må du tro om igjen

Ja så vis meg de kildene da på norske pasienter som har blitt innlagt uten å ha oppfylt kriteriene for tvangsinnleggelse og som har ME.

Og jeg vet mye om helsevesenets mørke sider og heller ikke her ME en særskilt gruppe når det kommer til nye feilbehandling innafor helsevesenet. Jeg vet dere liker å tro det, men det finnes mange andre pasienter som også blir grovt feilbehandlet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

At det er feilvurderingen innafor psykiatrien benekter jeg ikke :) 

Men dette går altså innenfor trådens tema ;) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå er jo hele poenget bak tvangsinnleggelse at det er imot pasientens ønske. Og om du tror at det kun er pasienter med Me som blir ekstremt skadet av å bli innlagt innafor psykiatrien så må du tro om igjen

Ja så vis meg de kildene da på norske pasienter som har blitt innlagt uten å ha oppfylt kriteriene for tvangsinnleggelse og som har ME.

Og jeg vet mye om helsevesenets mørke sider og heller ikke her ME en særskilt gruppe når det kommer til nye feilbehandling innafor helsevesenet. Jeg vet dere liker å tro det, men det finnes mange andre pasienter som også blir grovt feilbehandlet.

Selvsagt er det ikke det, men det er ME tråden handler om. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har aldri nevnt noe om psykatriske pasienter som blir tvangsinnlagt, så ikke kom med den. Men ME-pasienter har INGENTING på psykiatrien å gjøre, og kan faktisk ta stor skade av det.

Ærlig talt, du får kjøre et google-søk selv. Jeg har ingenting å bevise ovenfor deg når det jeg skriver er åpent i det allmenne internettet.

Du kjører stråmennsdebatt nå. Men du har vel kanskje ikke bedre å komme med? Det finnes såklart mange pasientgrupper som blir feilbehandlet, men at ME-pasienter har blitt det siden tidenes morgen og enda blir det, er et ubestridt faktum få sykdommer kan måle seg opp mot. For hos ME-pasienter eksisterer ikke noe annen offentlig behandling enn feilbehandling, annet enn de tapre legene som faktisk har innsikt i sykdommen og forsøker med medikamenter som LDN, Abilify, Ampligen osv. Men da snakker vi eksperimentell behandling, som veldig få leger utfører. Ironisk nok er suksessraten hos disse eksperimentelle behandlingene tålig OK, og skadevirkningene marginale, fordi det er vitenskapelige behandlinger, sett opp mot skolemedisinbehandlingene som er pur feilbehandling.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ingen som benekter at andre grupper blir feilbehandlet i helsevesenet,  men nå handlet denne tråden om CFS/ME. 

Anonymkode: dedec...0ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

som med andre ord ingen kilder. Og jeg sier ikke at folk som har ME ikke kan bli innlagt på tvang, men da blir dem innlagt for noe annet. Man blir ikke tvangsinnlagt med mindre man er til fare for eget liv eller for andres liv og helse.

Det er folk med me som har blitt  tvangs innlagt,  kastet ut uten videre hjelp når det viser seg at de har blitt dårligere etter oppholdet.

Dette gjelder bla mange barn med me, som har blitt tvangs innlagt og fratatt foreldrene av bv

Anonymkode: 6b6d2...543

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er jo forståelsen av ME/CFS, man blir stemplet som lat.

Ettervirkinger av virusinfeksjoner er noe vi har kjent til så mange tiår...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er folk med me som har blitt  tvangs innlagt,  kastet ut uten videre hjelp når det viser seg at de har blitt dårligere etter oppholdet.

Dette gjelder bla mange barn med me, som har blitt tvangs innlagt og fratatt foreldrene av bv

Noen har blitt tvunget til å delta på Lightning kurset også....en stor svindel industri satt i system. Helt opp i toppen av norske stat.

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Bålkaffe skrev (11 timer siden):

https://lifewithmebysissel.wordpress.com/2021/08/08/en-parorende-forteller/

Grunnen til at folk ikke går til media er fordi, som du kan lese i historien som ble sendt inn til denne bloggen, at de pårørende har mer enn nok med å ta vare på de de er pårørende for.

At slike ting kan skje i skandinavia er også ille...episoden i danmark.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke mange, men noen, oftest barn. Men har også hendt eller forsøkt med voksne. Det blir gjort i de tilfeller der legen 100% har sterke meninger om at ME ikke finnea.

Det er ganske slitsomt å ha en sykdom, der de som skal hjelpe ikje tror på sykdommen din. Jeg fikk en som trodde og forsto, først da fikk jeg god hjelp og en viss bedring. Men viktigst av alt,  en sinnsykt bedre livskvalitet 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noen har blitt tvunget til å delta på Lightning kurset også....en stor svindel industri satt i system. Helt opp i toppen av norske stat.

Jeg ble forsøkt tvunget til det via nav, hvis ikke skulle jeg miste aap. Heldigvis hadde jeg erfaring iht en nær person som hadde gått kurset, samt satt meg litt inn i reglene for hva nav har lov å kreve/true deg med. Å sende meg på LP kurs med tvang var ikke lovlig

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ble forsøkt tvunget til det via nav, hvis ikke skulle jeg miste aap. Heldigvis hadde jeg erfaring iht en nær person som hadde gått kurset, samt satt meg litt inn i reglene for hva nav har lov å kreve/true deg med. Å sende meg på LP kurs med tvang var ikke lovlig

Å være i NAV-systemet i seg er en fulltidsjobb.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...