AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #81 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): ME er ingen fysisk sykdom det er psykisk som har blitt populært de siste ti-femten årene. Anonymkode: 5cddd...d73 @Perelandra Anonymkode: c1af1...dc9 2
MCAS Skrevet 9. januar 2024 #82 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 2.1.2024 den 9.47): Ja, helt sykt. Samme med folk som har flått, ikke blir trodd pga ingen utslag på den enkle testen man bruker i Norge. Er mange nok i Norge som ender oppe med en ALS diagnose pga ikke fikk hjelp når de ble syke av flått. Anonymkode: cc3af...dfa Flått bakterien Borrelia burgdorferi er kjent for å utløse Mast Cell Activation Syndrome (MCAS) som kan gi symptomer og triggere inkludert PEM som er kjent fra ME/CFS. Mast Cell Activation Syndrome kan gi utrolig mange forskjellige symptomer som også i noen tilfeller kan ligne på ALS og Alzheimers. De kan frigjøre mer enn 1000 forskjellige typer kjemiske mediatorer der mange av dem er inflammatoriske. Hos de med MCAS så har mastcellene blitt dysfunksjonelle overaktive og overfølsomme. Det er også kjent at mastceller er en kjent aktør i sykdommer som ALS og Alzheimers selv om de ikke er årsaken til selve sykdommen. Oslo-universitetssykehus prøver nå ut en tyrosine kinase hemmer Masitinib mot ALS for å dempe immunreaksjonen fra mikrogliaceller og mastceller. 1
MCAS Skrevet 9. januar 2024 #83 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): ME er ingen fysisk sykdom det er psykisk som har blitt populært de siste ti-femten årene. Anonymkode: 5cddd...d73 Mange sykdommer er Epigenetikk som betyr at hvordan vi lever kan øke sjansen for sykdom. Vi ser det samme med blant annet kreft, autoimmune sykdommer og nevrologiske sykdommer stadig blir vanligere eller mer populært som du kaller det. Det viser seg at det mange psykologer tror er en psykisk sykdom kommer av fysisk sykdom. Fra Psychology Today: Mast Cell Activation Syndrome: An Alert to Psychiatrists Fra Science Direct: Mast cell activation disease: An underappreciated cause of neurologic and psychiatric symptoms and diseases 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #84 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ber om dokumentasjon som beviser at pasienter med ME her i Norge har blitt innlagt på psykiatrien. Og nei det er ikke for å så tvil og nei jeg kverulerer ikke, men når jeg ser rykter som ikke kan dokumenteres svirre rundt så sier jeg ifra. Og hvor jeg har det fra? Jeg har ikke sagt at noen med MEk kan havneinnafor psykiatrien, men da er det fordi det er til fare for eget liv eller for andres liv og helse av andres sykdommer enn ME. Jeg kjenner regelverket for tvangsinnleggelser alt for godt og jeg vet veldig godt hva kriteriene er og så lenge en person ikke oppfyller disse kriteriene, så blir man heller ikke innlagt på tvang innenfor psykiatrien. Hvor vanskelig kan det være å forstå? https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/kvalitetsindikatorer/psykisk-helse-for-voksne/tvangsinnleggelser-i-psykisk-helsevern-for-voksne. «Tvungent psykisk helsevern forutsetter bl. a. at pasienten har en alvorlig sinnslidelse og at tvangen enten er nødvendig fordi vedkommende utgjør en fare for seg selv eller andre, eller av sterke behandlingsmessige grunner. Tvangsinnleggelser er et alvorlig inngrep i personlig frihet.» https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/psykisk-helsevern/tvungent-psykisk-helsevern/#nar-er-det-lov-a-bruke-tvang-eller-tvangsinnlegge-deg «Hovedvilkår for bruk av tvang Du har en alvorlig sinnslidelse Du kan bare utsettes for tvang om du har en alvorlig sinnslidelse. Dette er et juridisk begrep og ingen spesifikk diagnose, men innebærer at du har lite sykdomsinnsikt, fungerer svært dårlig i hverdagen og har sviktende virkelighetsoppfatning. Det er vanligst ved psykoser, men kan også gjelde ved alvorlige spiseforstyrrelser eller andre psykiske tilstander som påvirker funksjonsevnen og virkelighetsoppfatningen din i så stor grad at tilstanden kan sidestilles med en psykose.» «Farevilkåret (to alternativer) Farevilkåret sier at tvungent vern er nødvendig for å forhindre nærliggende og alvorlig fare for ditt eget liv eller helse nærliggende og alvorlig fare for andres liv og helse Frivillig behandling må ha vært forsøkt Du skal som hovedregel få tilbud om et frivillig behandlingstilbud først. Vedtak om bruk av tvang kan bare fattes hvis frivillig behandling har vært forsøkt uten å lykkes, eller det åpenbart er nytteløst å forsøke å frivillig behandling.» Anonymkode: 4e78e...516 Selvom du kan lovverket godt -så kan du fremdeles ikke si at Me pasienter ikke har blitt lagt inn på tvang i psykiatrien på bakgrunn av at lege ikke forstår hvordan ME opptrer. Du har dine erfaringer -jeg vet om andre sine. Anonymkode: dedec...0ff 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #85 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 19.59): Selvom du kan lovverket godt -så kan du fremdeles ikke si at Me pasienter ikke har blitt lagt inn på tvang i psykiatrien på bakgrunn av at lege ikke forstår hvordan ME opptrer. Du har dine erfaringer -jeg vet om andre sine. Anonymkode: dedec...0ff Hvis du hadde giddet å lese kriteriene så vil du se atman ikke bli innlagt ved et uhell og som nevnt tidligere så er det ikke nok at en lege mener at noen skal innlegges på tvang. Det er flere leger som er inne i bildet før en endelig tvangsparagraf blir fattet, så jeg står fast ved at jeg overhodet ikke tror at noen pasienter blir innlagt på akutt psykiatrisk og kun har ME. Og siden ingen kan hoste opp noen kilder som bekrefter dette så burde vel det også si ganske mye. Anonymkode: 4e78e...516
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå