Gå til innhold

Torsdag og fredag til uka er det meldt ned mot -22 grader her vi bor. Gå til skolen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 12.53):

Jasså? Tall fra norsk klimaservicesenter viser at det kun har vært under 20 minus tre ganger i Oslo siden 1987. Sist var i 2010. Områdene rundt Oslo (og da snakker jeg ikke langt ut mot Innlandet, men det som defineres som en del av Oslo-regionen) er ikke så voldsomt mye kaldere at det har vært under 20 minus mange ganger. Det skal faktisk bli uvanlig kaldt.

Anonymkode: eba48...d47

Oslo-området inkluderer for eksempel Lillestrøm og der er det relativt ofte under minus 20. Jeg tror ikke det pleier å være noe videre varmere i utkanten av Oslo heller, f.eks. på Furuset. Man skal faktisk ikke så veldig langt fra fjorden før det blir et helt annet klima.

Anonymkode: 08335...16a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle som sier det går ok bare kle på seg, tror det finnes barnefamilier som ikke har råd til ordentlig klær i disse tider. Ull er dyrt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 11.18):

Jeg er vokst opp i innlandet og er vant til perioder med slike temperaturer. De voksne hadde kunnskap om kulden som vi barna fikk lære, og kledde oss og hold oss i bevegelse. Vi hadde ikke fancy tekniske jakker osv, men gode lag med ull og bobletøy over. (Allikevel fikk vi noen frostskader, både min bror og min kusine har kinn som bærer preg av det mange tiår senere.)

Nå jobber jeg på en ungdomsskole utenfor Oslo, med mange elever som ikke kler seg riktig i kaldt vær. Mange har familier der manglende kunnskap og/eller økonomi gjør at de ikke har noen som pusher på dem ullstillongs og skjerf, eller varme vintersko.

Så det er nok mange som vil fryse når det blir ekstra kaldt nærmeste uke. 

Anonymkode: 9555f...df1

Akkurat dette! Oslo har mange flyktingfamilier fra land der det ikke er kaldt. De har kanskje ikke erfaring med hvordan de skal kle seg og barna, ei heller pengene til det. Godt vintertøy til 2-3 barn koster jo mange tusen kroner. Man må jo gjerne ha flere sett. Så håper de kan være mest mulig inne sånn sett. Evt så har kanskje skolene og barnehagene noe lånetøy forhåpentligvis 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 9.38):

Vi er ikke vandt med slik kulde. Det blir i såfall det kaldeste på 44 år. Barna her i huset går i 3. og 5. klasse. Kan de gå to km til skolen i slik kulde? Det er meldt litt nordavind og, så effektivt blir det nok -25 kanskje.

Hva tenker dere?

Ps. Jeg vet det er -40 på Finnmarksvidda, men de som bor der er vandt til det. Det er vi ikke her i Oslo-området.

Anonymkode: 5579c...5ec

Er du seriøs? 🤣🤣

Jeg bor i Drammen og det bikker da -20 hver vinter.

Anonymkode: 0314e...8cc

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det meldt ned mot -30 grader på fredag. Jeg lar ikke mine barn gå ute da, fordi jeg selv synes det er iskaldt, fryser meg dårlig og hater å være ute. Barnehagen er heller ikke ute da, de har planlagt masse inneaktiviteter hele uka (meldt -15 og kaldere hele uka). Det er kaldt. Jeg skal bo foran peisen når jeg er hjemme, og kle på meg så mye ull jeg får til på den lille stunden jeg må være ute. Har ikke lappen, så bruker buss - men samboeren min skal kjøre meg de dagene det går. 

Anonymkode: 56ccb...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 9.57):

Da morfar var liten gikk han over fjellet til skolen i -40. Tror faktisk at det stemmer også 😂

Men dersom barna er friske og har på seg ull går det nok helt fint (husk ullhals som dras opp på ansiktet eller balaklava).

Anonymkode: 4bc8c...89c

Da oldefaren min var liten gikk han over en fjellkjede til skolen i -70. Vet ikke om det stemmer, men jeg vinner over deg.

Anonymkode: f04ca...ba5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er du seriøs? 🤣🤣

Jeg bor i Drammen og det bikker da -20 hver vinter.

Anonymkode: 0314e...8cc

Det har ikke gjort det de siste årene. Vi har hatt flere vintre som ikke har vært så kalde her i Drammen. 

Anonymkode: b3b72...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det har ikke gjort det de siste årene. Vi har hatt flere vintre som ikke har vært så kalde her i Drammen. 

Anonymkode: b3b72...432

Det var minus 20 grader i Drammen i fjor. Stod i Drammens Tidende. 

Anonymkode: 7c9b4...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var minus 20 grader i Drammen i fjor. Stod i Drammens Tidende. 

Anonymkode: 7c9b4...753

Ok. Da beklager jeg for feilinformasjon. 

Anonymkode: b3b72...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for svarte. Dere har da vel tjukke boblejakker til mange tusenvis av kroner??

Anonymkode: 6b2bf...58b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/30/2023 at 11:14 AM, AnonymBruker said:

Beklager - trykket ved en feil på anonymknappen. Det var jeg som skrev dette.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 0f0cc...8d3

Det skjønte vi ut ifra konteksten.

- Anonym

Anonymkode: d66c9...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er tull at det ikke finnes klær som er varme nok. Hvordan tenker man at folk klarte seg før i tiden? Før moderne biler med oppvarmede seter?

Anonymkode: 8cb6f...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Sitat: "Jeg ville ikke tatt med min tre måneder gamle sønn utendørs når gradestokken viser 30 minusgrader, føyer han til."

Denne forskeren snakker om barn som er adskillig yngre enn skolebarn, og i tillegg snakker han om minus 30, ikke minus 22. Barna dine kan nok gå trygt til skolen i morgen. 

Anonymkode: 08335...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...