Gå til innhold

Torsdag og fredag til uka er det meldt ned mot -22 grader her vi bor. Gå til skolen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I Østerdalen blir det nok ned mot -40 i neste uke. Ungene i barnehagen leker ute lell, de. 

Anonymkode: 57047...cb8

Gjør de det? Jeg er vant med at de er inne i bhg om det er mer enn minus 10. Eventuelt går de største barna ut en liten tur om kulden blir langvarig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok. Da går de da. Når er forresten grensa for når det blir for kaldt?

Anonymkode: 5579c...5ec

Tror ikke det er noen grense så lenge de kan holde skolen varm. 

Anonymkode: 09a43...c34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 timer siden):

Det er nok også litt mer vanlig enn statistikken viser. Temperaturen måles på bestemte steder. Eksempelvis her jeg bor, som er rett i nærheten av Oslo, er det store variasjoner. Her vi bor er det hele tre grader varmere på de kaldeste dagene ett der vi går på skitur fra. Som i luftlinje er under tre kilometer. Mange slike kuldehull rundt omkring. 

Joda, det skjer sikkert en gang i blant noen bestemte steder, men poenget mitt er at det er veldig sjeldent det er så kaldt i hele Oslo-området. Hvis det er -23 på en vanlig målestasjon, Blindern f.eks, er det da fryktelig kaldt i kuldehullene. Enkelte i tråden har hevdet at det er ganske vanlig med slike temperaturer, men det stemmer absolutt ikke. 

Anonymkode: eba48...d47

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da jeg var liten var det ofte minus 20 og mer om vinteren gikk da til skolen. Bor i Oslo området. 

Anonymkode: 337e7...412

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rlqkLw/kan-bli-kaldeste-januardag-i-oslo-siden-1979
 

Vel det er ikke vanlig at det er godt over -20 i Oslo. Men du var kanskje barn i 1979?

Anonymkode: 38143...633

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullundertøy, fleece/ ull også uteklær. Balaclava, hals eller skjerf. Vindtett og varm lue. Votter, ullsokker og gode sko.

Anonymkode: 4cd3a...587

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thyra skrev (7 timer siden):

Gjør de det? Jeg er vant med at de er inne i bhg om det er mer enn minus 10. Eventuelt går de største barna ut en liten tur om kulden blir langvarig.

Skulle dem hatt kuldegrense på -10 her så hadde ungene blitt holdt inne 7 mnd i strekk omtrent. Da tror jeg de fleste hadde blitt gal. 

Når det nærme seg ned til -30 så er det greit å være ute korte turer om gangen.. Vi var flere timer i akebakken i -12 her om dagen, ungene rører jo på seg og blir varm. 
 

Jeg lar ene ungen sove ute i vogna i -25, og vi har sparka til og fra barnehagen når det er -28 (bedre enn å starte bilen når det er så kaldt). 

Anonymkode: b279b...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Skulle dem hatt kuldegrense på -10 her så hadde ungene blitt holdt inne 7 mnd i strekk omtrent. Da tror jeg de fleste hadde blitt gal. 

Når det nærme seg ned til -30 så er det greit å være ute korte turer om gangen.. Vi var flere timer i akebakken i -12 her om dagen, ungene rører jo på seg og blir varm. 
 

Jeg lar ene ungen sove ute i vogna i -25, og vi har sparka til og fra barnehagen når det er -28 (bedre enn å starte bilen når det er så kaldt). 

Anonymkode: b279b...29e

La meg gjette. Dere bor i innlandet? Her ved kysten kjennes -22 mye kaldere enn i innlandet…

Anonymkode: 5579c...5ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i nord og det er stor forskjell på tørr og fuktig kulde. Minus 40 i Karasjok kan ikke sammenlignes med minus 22 i Oslo. Nettopp fordi kulda her i Karasjok er tørr og dermed ikke like farlig for lungene. Minus 22 i Oslo kan fort føles MYE kaldere enn minus 40 i Karasjok, eller i andre indre strøk

Anonymkode: 8316c...130

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp i innlandet og er vant til perioder med slike temperaturer. De voksne hadde kunnskap om kulden som vi barna fikk lære, og kledde oss og hold oss i bevegelse. Vi hadde ikke fancy tekniske jakker osv, men gode lag med ull og bobletøy over. (Allikevel fikk vi noen frostskader, både min bror og min kusine har kinn som bærer preg av det mange tiår senere.)

Nå jobber jeg på en ungdomsskole utenfor Oslo, med mange elever som ikke kler seg riktig i kaldt vær. Mange har familier der manglende kunnskap og/eller økonomi gjør at de ikke har noen som pusher på dem ullstillongs og skjerf, eller varme vintersko.

Så det er nok mange som vil fryse når det blir ekstra kaldt nærmeste uke. 

Anonymkode: 9555f...df1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan de det! Hva tror du de gjorde før i tiden? 

Anonymkode: 2ed58...63b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 km er jo ikke kjempelangt heller. Ja, det er kaldt med 25-, men barna har vel gode dresser og ull/fleece. Beskytt kinnene med skjerf/balaklava så går det fint. Når de går er de jo også aktive slik at de blir ikke kalde. 

Anonymkode: e129f...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veggdyret skrev (På 30.12.2023 den 11.04):

Halve problemet med global oppvarming er at det blir MER EKSTREMVÆR. Mer ekstremt varmt, men også mer ekstremt tørt, vått, vindfullt, og der forholdene ligger til rette for det (sånn som i Norge om vinteren) - mer ekstremt kaldt. 

Likevel så tar naturkatastrofer stadig færre liv globalt sett. Så det er nok fake news det også.

Men en livredd befolkning er enkel å styre, og nrk er på oppdraget med alt de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 13.11):

Sant. Jeg har bodd mange steder i Norge, og noe av det kaldeste jeg har opplevd, var -10 i Drammen, av alle steder. Med det iskalde draget av fuktig luft gjennom dalen, føltes det som om huden i ansiktet mitt skulle sprekke opp. -40 i Bardufoss var null stress.

Anonymkode: 5579c...5ec

Helt enig. Aldri frosset så mye som i Drammen. Stå å vente på bussen nede ved elva, ekstremt kaldt. Takke meg til kaldt innlandsklima.

Anonymkode: 00b93...866

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 9.38):

Vi er ikke vandt med slik kulde. Det blir i såfall det kaldeste på 44 år. Barna her i huset går i 3. og 5. klasse. Kan de gå to km til skolen i slik kulde? Det er meldt litt nordavind og, så effektivt blir det nok -25 kanskje.

Hva tenker dere?

Ps. Jeg vet det er -40 på Finnmarksvidda, men de som bor der er vandt til det. Det er vi ikke her i Oslo-området.

Anonymkode: 5579c...5ec

Jeg kjører mine barn når det er så kaldt, hilsen Finnmarksvidda

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ryddet for latterliggjøring og svar til det. 

_popcorn_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kle på godt, så går det fint. Skjerf som dekker mye av ansikt, to lag ull, varme vinterklær,varme sko. 
Varme votter og ikke tynne vanter! 

Jeg er oppvokst med iskalde vintre i innlandet, men kulda i Oslo oppleves mer bitende kald selv om temperaturen der ikke blir så lav. 

Anonymkode: 10bfc...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 13.11):

Sant. Jeg har bodd mange steder i Norge, og noe av det kaldeste jeg har opplevd, var -10 i Drammen, av alle steder. Med det iskalde draget av fuktig luft gjennom dalen, føltes det som om huden i ansiktet mitt skulle sprekke opp. -40 i Bardufoss var null stress.

Anonymkode: 5579c...5ec

 

AnonymBruker skrev (På 1.1.2024 den 5.01):

Helt enig. Aldri frosset så mye som i Drammen. Stå å vente på bussen nede ved elva, ekstremt kaldt. Takke meg til kaldt innlandsklima.

Anonymkode: 00b93...866

Jeg har ikke bodd noen andre steder enn Drammen så jeg vet ikke hvor kaldt det er andre steder, men jeg er enig at det er vanvittig kaldt når det er kaldt her.

Da vi var barn så fikk vi lov til å være inne i friminuttene når det var kaldere enn -10 og det tror jeg de hadde i barnehagene som ungene mine gikk også på 90- og 20-tallet. 

Anonymkode: b3b72...432

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den laveste temperaturen jeg selv har opplevd er -18, og den kvelden stod jeg i diverse køer ute på byen i skjørt og strømpebukse. Det går nok bra, ta godt med klær på. Kanskje til og med to strømpebukser 😄

Anonymkode: 5667b...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...