Gå til innhold

Torsdag og fredag til uka er det meldt ned mot -22 grader her vi bor. Gå til skolen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så lenge de ikke er plaget av astma som forverres i kulde, så er det bare å kle på seg. Jeg er ikke bekymret for selve kulda som sådan, men jeg sliter med luftveiene/astma og sånn kulde gjør det en god del verre å puste. Hjelper å varme lufta man puster inn, så klart.

Men friske unger kan fint gå til skolen i -25!

Anonymkode: 46a23...c5f

Skulle akkurat til å skrive det samme. Kommer an på barna. Det er ikke sikkert de blir så fornøyd med det, men skole er viktig og -22 er over grensa med mindre det er underliggende årsaker mhht luftveier. 😊🌺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok. Da går de da. Når er forresten grensa for når det blir for kaldt?

Anonymkode: 5579c...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi i Oslo-området har opplevd minus 22 og lavere mange ganger, ts

Anonymkode: 7f32e...008

Jasså? Tall fra norsk klimaservicesenter viser at det kun har vært under 20 minus tre ganger i Oslo siden 1987. Sist var i 2010. Områdene rundt Oslo (og da snakker jeg ikke langt ut mot Innlandet, men det som defineres som en del av Oslo-regionen) er ikke så voldsomt mye kaldere at det har vært under 20 minus mange ganger. Det skal faktisk bli uvanlig kaldt.

Anonymkode: eba48...d47

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er bekymret er det vel bare å kjøre? Jeg har gått på ski i -18 her på kysten som gjerne fort kan være -30 effektive her og får da "ismascara", og det går jo fint, men vet ikke om jeg ville påtvunget barna mine å gå flere km i så kaldt vær.

Anonymkode: 7adac...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis dere er bekymret er det vel bare å kjøre? Jeg har gått på ski i -18 her på kysten som gjerne fort kan være -30 effektive her og får da "ismascara", og det går jo fint, men vet ikke om jeg ville påtvunget barna mine å gå flere km i så kaldt vær.

Anonymkode: 7adac...d57

Jeg må kjøre til jobben kl 7 og skolen begynner 8:30. Det er litt lenge å vente ute. Ellers hadde jeg lett kjørt dem i så kaldt vær, ja. 

Anonymkode: 5579c...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De som levde i 1970-årene eller i 1940-årene da det også var isklalde vintre, levde i en tid der det ikke var uvanlig at gradstokken viste -20, men man sa "det er kaldt ute", uten å hyle opp om "ekstremvær".

Det var bare fordi det ikke var internett å " hyle opp på" og man snakka heller med naboen og familien om det. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis vikingene hadde hatt dagens presse og sensasjonsjournalistikk, måtte det bli full panikk over den globale oppvarmingen som tillot jordbruk på Grønland.

Anonymkode: 0f0cc...8d3

 

Anonymkode: 54ac3...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jasså? Tall fra norsk klimaservicesenter viser at det kun har vært under 20 minus tre ganger i Oslo siden 1987. Sist var i 2010. Områdene rundt Oslo (og da snakker jeg ikke langt ut mot Innlandet, men det som defineres som en del av Oslo-regionen) er ikke så voldsomt mye kaldere at det har vært under 20 minus mange ganger. Det skal faktisk bli uvanlig kaldt.

Anonymkode: eba48...d47

Takk for at du sjekket det opp. Det ante meg at det ikke hadde vært så kaldt «hele» tiden, slik enkelte her inne påstår. Vedkommende har fått flere liker på innlegget sitt også, så jeg har en mistanke om at det sitter folk her inne i tråden og svarer kun for å provosere. «Da jeg var ung» osv. 🙄

Fakta er at -22 med et drag av nordavind her rundt oslofjorden er rimelig kaldt, og det kan lett føre til frostskader.

Jeg er i tvil om det er lurt å la de gå.

Anonymkode: 5579c...5ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Så dette stemmer ikke? Fake news?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rlqkLw/kan-bli-kaldeste-januardag-i-oslo-siden-1979

Anonymkode: 5579c...5ec

Enkle nettsøk viser at det ofte er under minus 20 rett utenfor Oslo. Tipper det samme gjelder for midt i Nordmarka som er i Oslo. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jasså? Tall fra norsk klimaservicesenter viser at det kun har vært under 20 minus tre ganger i Oslo siden 1987. Sist var i 2010. Områdene rundt Oslo (og da snakker jeg ikke langt ut mot Innlandet, men det som defineres som en del av Oslo-regionen) er ikke så voldsomt mye kaldere at det har vært under 20 minus mange ganger. Det skal faktisk bli uvanlig kaldt.

Anonymkode: eba48...d47

Enkle nettsøk viser noe annet. Det var blant annet under minus 20 hele 6 dager i januar 2010 i Ås (første artikkel jeg fikk opp).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det meldt minus 24 og 25. Og synes det blir altfor kaldt å la barn gå i den kulden. Veit ikke om jeg får hunden ut engang. Og det er ikke sikkert at bilen vil starte heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for at du sjekket det opp. Det ante meg at det ikke hadde vært så kaldt «hele» tiden, slik enkelte her inne påstår. Vedkommende har fått flere liker på innlegget sitt også, så jeg har en mistanke om at det sitter folk her inne i tråden og svarer kun for å provosere. «Da jeg var ung» osv. 🙄

Fakta er at -22 med et drag av nordavind her rundt oslofjorden er rimelig kaldt, og det kan lett føre til frostskader.

Jeg er i tvil om det er lurt å la de gå.

Anonymkode: 5579c...5ec

Utvilsomt korrekt at så kaldt i Oslo (og alle andre steder ved kysten) er sykt kaldt sammenlignet med tørrere klima i innlandet.

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for at du sjekket det opp. Det ante meg at det ikke hadde vært så kaldt «hele» tiden, slik enkelte her inne påstår. Vedkommende har fått flere liker på innlegget sitt også, så jeg har en mistanke om at det sitter folk her inne i tråden og svarer kun for å provosere. «Da jeg var ung» osv. 🙄

Fakta er at -22 med et drag av nordavind her rundt oslofjorden er rimelig kaldt, og det kan lett føre til frostskader.

Jeg er i tvil om det er lurt å la de gå.

Anonymkode: 5579c...5ec

Ja, det er bare tull at det ofte er så kaldt. Mange liker også å overdrive hvordan ting var da de var unge for mange herrens år siden. Følt temperatur er ofte kaldere her i området, så -23 kan oppleves som fryktelig kaldt.

Anonymkode: eba48...d47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Enkle nettsøk viser noe annet. Det var blant annet under minus 20 hele 6 dager i januar 2010 i Ås (første artikkel jeg fikk opp).

Det er jo nettopp det jeg sier, at det var -20 i 2010. Det er 13 år siden. Det viser da vitterlig at det er sjeldent det er så kaldt i området. 

Anonymkode: eba48...d47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var bare fordi det ikke var internett å " hyle opp på" og man snakka heller med naboen og familien om det. 

 

Anonymkode: 54ac3...fda

Kanskje sa man noen ord til naboen, men dette var ingen samfunnskrise; i begge tiårene hadde man aviser, som var opptatt av viktigere ting enn "ekstremvær" og fullt propagandakjør. I 1970-årene snakket man forresten om en ny istid, uten at det ble katastrofeoverskrifter og klimaapokalypse i avisene bare gradstokken krøp under 0. Hvordan været var i Brasil eller Kongo, brydde man seg neppe om med mindre man skulle dit på ferie.

Nå, derimot, blir det full global panikkalarm hos NRK bare været avviker litt i et område ingen i Norge ville ha ofret en tanke for et halvt århundre siden, og i klimasammenheng er det kontinuerlig krise og spådommer om en snarlig dommedag.

klimaendringer.jpg.4e1bdeea5b6843441dea3e72278ea476.jpg

Endret av - Brian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er bare tull at det ofte er så kaldt. Mange liker også å overdrive hvordan ting var da de var unge for mange herrens år siden. Følt temperatur er ofte kaldere her i området, så -23 kan oppleves som fryktelig kaldt.

Anonymkode: eba48...d47

Sant. Jeg har bodd mange steder i Norge, og noe av det kaldeste jeg har opplevd, var -10 i Drammen, av alle steder. Med det iskalde draget av fuktig luft gjennom dalen, føltes det som om huden i ansiktet mitt skulle sprekke opp. -40 i Bardufoss var null stress.

Anonymkode: 5579c...5ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn så gikk jeg til skolen da det var -30, ingen problem. Men dagens kidsa er bortskjemte.

Anonymkode: 238ba...ec4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I Østerdalen blir det nok ned mot -40 i neste uke. Ungene i barnehagen leker ute lell, de. 

Anonymkode: 57047...cb8

Ingen barn i barnehage leker ute i -40......

Anonymkode: 1052b...442

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er jo nettopp det jeg sier, at det var -20 i 2010. Det er 13 år siden. Det viser da vitterlig at det er sjeldent det er så kaldt i området. 

Anonymkode: eba48...d47

Det er nok også litt mer vanlig enn statistikken viser. Temperaturen måles på bestemte steder. Eksempelvis her jeg bor, som er rett i nærheten av Oslo, er det store variasjoner. Her vi bor er det hele tre grader varmere på de kaldeste dagene ett der vi går på skitur fra. Som i luftlinje er under tre kilometer. Mange slike kuldehull rundt omkring. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I Østerdalen blir det nok ned mot -40 i neste uke. Ungene i barnehagen leker ute lell, de. 

Anonymkode: 57047...cb8

Det gjør de ikke i minus 40 nei. 

Anonymkode: 18dd1...64f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...